ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Να μας επιτρέψει η Τζαμάλα να συγκρατήσουμε τα δάκρυά μας. Από την Ματίνα Καλτάκη

Να μας επιτρέψει η Τζαμάλα να συγκρατήσουμε τα δάκρυά μας. Από την Ματίνα Καλτάκη Facebook Twitter
61

Ας υποθέσουμε ότι η Κύπρος, η Κυπριακή Δημοκρατία, αποφασίζει να στείλει στο διαγωνισμό της Eurovision ένα τραγούδι με τίτλο «1974», οι στίχοι  του οποίου να αναφέρονται στην τουρκική εισβολή και στην τραγωδία της διχοτόμησης της μεγαλονήσου. Κατά πάσα πιθανότητα, η ΕΒU (European Broadcasting Union), η διοργανώτρια αρχή του διαγωνισμού τραγουδιού Eurovision, θα το έστελνε πίσω με το επιχείρημα ότι το περιεχόμενό της αντιβαίνει στο κανονισμό, που απαγορεύει «τους στίχους, τη γλώσσα ή τις χειρονομίες πολιτικού ή παρεμφερούς χαρακτήρα». Δεν θα δινόταν καν η ευκαιρία να κρίνει το κοινό, όπως έκρινε χθες και αποφάσισε ότι το καλύτερο τραγούδι της φετινής Eurovision ήταν η υποψηφιότητα της Ουκρανίας. Ούτε, βέβαια, θα δινόταν η ευκαιρία στον Κύπριο ερμηνευτή (-τρια) να πει αυτό που δήλωσε χθες η Τζαμάλα: «I was sure that, if you sing about truth, it can really touch people». 

Το τραγούδι της Ουκρανίας ήταν –νομίζω- το καλύτερο από τα σαχλά τραγούδια που διαγωνίστηκαν. Αλλά αυτό δεν αλλάζει την πολιτικά ύποπτη στάση των ανθρώπων που επέτρεψαν να συμμετάσχει τραγούδι με τέτοιους στίχους.

Α, έτσι; Η ιστορική αλήθεια (αναγκαστικά πολιτικής τάξης) είναι το διακύβευμα σ’ έναν λάιτ διαγωνισμό τραγουδιού όπως η Eurovision; Τότε να μιλήσουμε για το πώς οι πολιτικές, οικονομικές, εθνικές, θρησκευτικές  κ.ά., συμμαχίες διαμορφώνουν μπλοκ που πριμοδοτούν βαθμολογικά συγκεκριμένα κάθε φορά τραγούδια. Να δούμε, ακόμη, πώς εξηγείται και οι άλλοτε δημοκρατίες της ΕΣΣΔ ή οι χώρες που άλλοτε ανήκαν στο τόξο επιρροής της, εκφράζουν σήμερα την απέχθειά τους στην Ρωσία. Και να διαμαρτυρηθούμε για τις χθεσινές προκλητικές δηλώσεις διαφόρων πολιτικών ιθυνόντων της Ουκρανίας, που προσπαθούν να εκμεταλλευθούν το «αθώο» τραγούδι της Τζαμάλα για την καθόλα επώδυνη υπόθεση της Κριμαίας (όπου το 58% των 2.000.000 κατοίκων της δηλώνουν Ρώσοι), λέγοντας ότι θα ήταν καλό η διοργάνωση της Εurovision 2017 να γίνει στην Κριμαία, τόπο καταγωγής της τραγουδίστριας! Η οποία, παρεμπιπτόντως, ανήκει στη μουσουλμανική μειονότητα των Τατάρων της Κριμαίας που επί Στάλιν εκτοπίστηκαν στο Ουζμπεκιστάν. Ο λόγος έχει μεγάλο ενδιαφέρον: ο Στάλιν πήρε αυτήν την απόφαση επειδή οι Τάταροι συνεργάστηκαν με τους Ναζί και πολέμησαν ενάντια στο Κόκκινο Στρατό. Μας αρέσει ή όχι, στο τέλος του Β’  Παγκοσμίου Πολέμου, η Σοβιετική Ένωση ήταν που πλήρωσε το βαρύτερο τίμημα, με απώλειες 10 εκατομμυρίων ανθρώπινων ζωών. Το νόμισμα έχει δύο πλευρές. 

Γι’ αυτό να μας επιτρέψει η Τζαμάλα να συγκρατήσουμε τα δάκρυά μας όταν τραγουδά «Όταν φτάνουν ξένοι / Μπαίνουν στα σπίτια σας / Σας σκοτώνουν όλους και λένε / Δεν είμαστε ένοχοι, όχι ένοχοι». Γιατί λίγοι θα ανατρέξουν στα γεγονότα του 1944 - οι περισσότεροι από τα 200 εκατομμύρια των τηλεθεατών, θα συνδέσουν το νόημα με τη σημερινή διαμάχη Ουκρανίας-Ρωσίας στην Κριμαία. Γι’ αυτό και είναι απαράδεκτο ένας ποπ διαγωνισμός τραγουδιού να γίνεται όχημα για να περνούν αμφιλεγόμενες πολιτικές ιδέες σχετικά με ένα τόσο σύνθετο και σοβαρό πρόβλημα, που παραμένει ανεπίλυτο, στο ανυποψίαστο τηλεοπτικό κοινό. 

Οπωσδήποτε το τραγούδι της Ουκρανίας ήταν –νομίζω- το καλύτερο από τα σαχλά (κατά της συντριπτική πλειονότητά τους) τραγούδια που διαγωνίστηκαν. Αλλά αυτό δεν αλλάζει την πολιτικά ύποπτη στάση των ανθρώπων που επέτρεψαν να συμμετάσχει τραγούδι με τέτοιους στίχους.

Η Κύπρος, πάντως, για να επανέλθω στην αρχική μου υπόθεση, έχει πλέον άλλοθι και μπορεί να περάσει στην αντεπίθεση μ’ ένα ωραίο τραγούδι σχετικά με τον «Αττίλα». Θα ήταν μια ευκαιρία να αποκαλυφθούν πολλά, πίσω και πέρα από τις υπεράνω πάσης υποψίας τηλεοπτικές υπερπαραγωγές.  

61

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

20 σχόλια
"Ο λόγος έχει μεγάλο ενδιαφέρον: ο Στάλιν πήρε αυτήν την απόφαση επειδή οι Τάταροι συνεργάστηκαν με τους Ναζί και πολέμησαν ενάντια στο Κόκκινο Στρατό."Αυτό ήταν η αφορμή, όχι ο λόγος. Με τους ναζί συνεργάστηκαν ομάδες Τατάρων, όχι όλοι. Υπήρξαν ομοίως Τάταροι που πολέμησαν με τον κόκκινο στρατό ή οδηγήθηκαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης από τους Γερμανούς. Το να δικαιολογούμε μία εθνοκάθαρση ή εκτόπιση πληθυσμών υπό το πρίσμα της "συλλογικής ευθύνης" ανοίγει τον ασκό του Αιόλου για την παροχή άλλοθι και για το ολοκαύτωμα ή την Τουρκική εισβολή στην Κύπρο, για παράδειγμα.
Αν πάρεις το τραγούδι το βάλεις τίτλο 1922 και βάλεις το ρεφρεν στα ποντιακά έχεις ένα τραγούδι για την Ποντιακή Γενοκτονία. Αν βάλεις το ρεφρεν στη γλώσσα των Ασσυρίων, έχεις ένα τραγούδι για τη Γενοκτονία των ΑΣσυροχαλδαίων Αν βάλεις τον τίτλο 1912 και κάνεις το ρεφρέν στη γλώσσα των Αρμενίων έχεις ένα τραγούδι για την γενοκτονία των Αρμενίωνκαι πάει λέγοντας...Πέρσι η Αρμενία έφερε στη eurovision επίσης το ζήτημα της γενοκτονίας αλλά το έκρυψε μέσα στο τραγούδι της...κανείς δεν είπε τίποτα γι αυτό όμως...Το μόνο που με ενόχλησε σε αυτή τη eurovision ήταν η έλλειψη αστείων τραγουδιών και η παρουσία του timberlake και το γεγονός πως σ' όλους τους άρεσε το τραγούδι της Αυστραλίας ενώ το έσβησα από τη μνήμη μου με το που έπαψε να τραγουδάει η τραγουδίστρια.
Αυτη ομως η "απαράδεκτη και πολιτικά ύποπτη στάση όσων επέτρεψαν να συμμετάσχει τραγούδι με τέτοιους στίχους",οπως αναφερεις, την ιδια μαλιστα στιγμη που ενα παρομοιας φιλοσοφιας κυπριακο τραγουδι ειχε κοπει, σηματοδοτει συναμα και την με τον πλεον απροκαλυπτο πλεον τροπο παρεμβαση στη δημοσια σφαιρα μιας εξοχως επικυνδυνης φασιστικης & ρεφορμιστικης ιδεολογιας που προωθουν κυκλοι κυριως του βερολινου, στρεφομενοι κυρια εναντια σε χωρες που ιστορικα αντιταχτηκαν στον γερμανικο επεκτατισμο και που επιμενουν μεχρι και σημερα, οπως η ρωσια. Ως εκ τουτου, καθε παρεμβαση αυτου του τυπου θα επρεπε να εχει την καταλληλη αντιμετωπιση.. Ποσο ομως μπορει να συμβει και σε ποιο βαθμο κατι τετοιο, απο την στιγμη που σε χωρες θεσφατα της - δηθεν μου - αστικης δημοκρατιας , εκδιδονται ηδη "εγκυκλιοι", διαταγματα δηλαδη που αποστερουν πλεον με τον πιο επαισχυντο τροπο τα πολιτικα δικαιωματα ατομων, απαγορευοντας την συμμετοχη τους σε διαδηλωσεις με το προσχημα της αντιμετωπισης ποιας αλλης- της τρομοκρατιας φυσικα, οπως για πρωτη φορα συνεβη χθες στην ΓΑΛΛΙΑ.. Ο Φασιμος, ειναι ηδη εδω.Και οχι, δεν μπηκε απο το παραθυρο. Τον εβαλε μεσα στις ζωες μας το χαζοχαρουμενο "Απολιτικ" life style των περασμενων δεκαετιων,και η προσηλωση μας στη φιλοσοφια του καναπε! Και, φυσικα, βοηθησε τα μεγιστα και το επονομαζομενο..."οραμα" μιας ευρωπαικης -λεγε με κρυφοΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ - "ενωσης" των λαων (των αυτουποδουλομενων καταναλωτικων μαζων της, δηλαδη) κατω απο τη σημαια του μααστριχτ.
"Ο λόγος έχει μεγάλο ενδιαφέρον: ο Στάλιν πήρε αυτήν την απόφαση επειδή οι Τάταροι συνεργάστηκαν με τους Ναζί και πολέμησαν ενάντια στο Κόκκινο Στρατό."Αυτός είναι ο λόγος που έδωσε ο Στάλιν, όχι η πραγματικότητα. Και σημειωτέον ούτε καν οι σημερινοί Ρώσοι δεν ισχυρίζονται ότι είναι ΟΚ να στείλεις 230.000 άτομα, γέροι, γυναίκες και παιδιά και παιδιά σε πορεία θανάτου επειδή ένα ποσοστό ενδεχομένως συνεργάστηκε με τους γερμανούς. Επίσης από τους 230.000 μόνο οι 190.000 ήταν Τάταροι. Οι υπόλοιποι ήταν οι Βούλγαροι οι Αρμένιοι ΚΑΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ της Κριμαίας (περίπου 15.000 η κάθε εθνότητα), οπότε όσοι μιλάνε για δικαιολογημένες εκτοπίσεις καλό θα ήταν να τους πετάγαμε σε κανέναν ποντιακό σύλλογο να τα εξηγήσουν αυτά. Λίγη ντροπή όταν δικαιολογούμε εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας με τις σπουδές θεατρολογίας μας μεταξύ φρέντο καπουτσίνο και βιολογικού σμούθι, αναπαράγοντας προπαγάνδα δικτατόρων που η ίδια τους η χώρα έχει αποκηρύξει.
Πριν αρχίσεις να μιλάς για φρέντο θα ήταν καλό να γνωρίζεις τα πράματα καλύτερα.Ο Στάλιν ήταν όντως ένας αδίστακτος δικτάτορας, ναι. Εκτόπιζε οποιονδήποτε φανταζόταν ότι θα μπορούσε να αποτελέσει απειλή για τον ίδιο και την εξουσία του. Αλλά έστειλε εξορία στο Καζακστάν 200.000 ενός λαού που συνεργάστηκε στην εξόντωση 7,5 εκατομμυρίων αμάχων Σοβιετικών. Εγώ θα έλεγα ότι μέσα σε αυτό το περιβάλλον και υπό αυτά τα δεδομένα, μάλλον με αβρότητα τους φέρθηκε.Και όχι, δεν επρόκειτο για "ένα ποσοστό" και ούτε "ενδεχομένως". Δεν ήταν δηλ. σαν τους δικούς μας ταγματασφαλίτες. Οι Τάταροι αποφάσισαν οργανωμένα και συντονισμένα να ταχθούν στις τάξεις του Γ' Ράϊχ.
Διαφωνώ με το άρθρο και α διάφορα χαζά που κυκλοφορήσανε. Καλά κάνανε και πολιτικοποιήσανε τον στίχο. Καλά κάνανε οι κριτές που το αφήσανε. Και σαφώς δεν αναφέρεται στον πόλεμο του '44 και έχει άμεση αναφορά στην σημερινή κατάσταση όχι μόνο της Ουκρανίας. Ένας πανευρωπαϊκός μουσικός διαγωνισμός δεν είναι ανάγκη να έχει μόνο τον ξεπεσμένο χαρακτήρα του πιο καλοφωτισμένου μαϊντανού. Σαφώς και δεν είναι σικ να ακούς πολιτικά παράπονα εκεί που περιμένεις να δεις μπουτάκια, ποπάκια και άλλα "φαντασμαγορικά". Είναι γεγονός ότι είναι απαραίτητη η διατήρηση ένός συγκεκριμένου επιπέδου αλληλεπίδρασης μεταξύ θεάματος/θεατή. Ευχάριστη έκπληξη η συμμετοχή και του εγκεφάλου, πέραν των ώτων και οφθαλμών.΄Αντε και του χρόνου.
Για να δούμε μερικά πράγματα:Όταν η Μαρίζα Κωχ έπαιρνε μέρος στην Eurovision το 1976, οι μνήμες από τη τουρκική εισβολή στη Κύπρο το 1974 ήταν νωπές. Μία χώρα γράφει στα παλιά της παπούτσια τις αποφάσεις του ΟΗΕ, εισβάλλει σε μια κυρίαρχη, δημοκρατική χώρα, καταλαμβάνει εδάφη,σκοτώνει αμάχους, εγκαθιστά αποίκους και αδιαφορεί για κάποιες χιλιάδες αγνοουμένων και αιχμαλώτων. (Το ότι έχουν περάσει 40 χρόνια από τότε και δεν έχει γίνει τίποτα είναι άλλο θέμα...)Τότε, δεν υπήρχε κάποια απαγόρευση για πολιτικού περιεχομένου τραγούδια (ήμουν 14 χρονών και έχω άποψη) και απέναντι στη συνεχιζόμενη αδιαφορία της διεθνούς κοινότητας ο μεγάλος Μ. Χατζηδάκης, διευθυντής της ΕΡΤ τότε, αποφάσισε να στείλει αυτό το κομμάτι. Εάν δεν το έκανε, δεν θα ήταν ο μεγάλος Μάνος...Αυτά για την ιστορία εκείνης της εποχής.Στα σημερινά, απλώς θέλω να ρωτήσω, εάν του χρόνου η γειτονική μας Αλβανία, στείλει ένα τραγούδι με περιεχόμενο την εκτόπιση και τη δήμευση της περιουσίας των Τσάμηδων (αποδεδειγμένων συνεργατών των Γερμανών στην Ήπειρο τη περίοδο 1941-44) εμείς θα πρέπει να κοιτάξουμε το αισθητικό και καλλιτεχνικό μέρος του τραγουδιού ή και αυτό που ενδεχομένως κρύβει από κάτω, όπως π.χ. αλυτρωτισμός;
Διακοπτω τις ξινιλες εκατερωθεν για να δωσω την αποψη των αμεσα εμπλεκομενων, η οποια (ευτυχως) εκπλησειHowever, for all the animosity between Moscow and Kiev over the course of the past two years or so, there is a very interesting footnote to this year's Eurovision, provided by the popular vote.Ukrainian voters gave Russia a massive 12 points. Russian voters nearly returned the favour, giving Ukraine 10 points.It could be a reminder that the recent disputes between the two countries are to some extent political, not popular, affairs.That is to say, strong family, cultural and linguistic ties mean relations between many Ukrainian and Russian people are still cordial.Source: BBC
Μια σάχλα τραγούδι,μια μάπα και μισή,ένα δήθεν.Σιγά μην κλάψω!Εχουμε εμείς εδώ(και δεν είμαι ΔΙΟΛΟΥ εθνικιστής) μοιρολόγια και μοιρολόγια,πολύ ανώτερα καλλιτεχνικά.Όσον αφορά την Ευρώπη,είναι καιρός που έχει παραλύσει.Παρακολουθεί με απάθεια τις εκρήξεις στα σπλάχνα της.Έχει βαλθεί να αυτοκαταστραφεί με σημαία τον ύποπτο "πολυπολιτισμό",που βέβαια ξεκίνησε και επιβλήθηκε από τις ΗΠΑ.Με την έννοια αυτή,ακούω με ενδιαφέρον τον Τραμπ,όσο κι ανα αυτοκαθορίζομαι ως σοσιαλιστής.
Να συμπληρώσω για την ιστορική αλήθεια ότι πολλές μειονότητες της ευρύτερης περιοχής συντάχθηκαν με τους ναζί διότι είχαν υποστεί τα πάνδεινα από τους κομμουνιστές και ακολούθησαν το δόγμα ο έχθρος του εχθρού μου είναι φίλος μου. Όχι ότι δεν είναι καταδικαστέα η στάση τους απλώς οι ιστορικές ερμηνείες είναι πάντοτε πολυσύνθετες.
Έψαχνα για μια άποψη που να αναδεικνύει ακριβώς αυτό, την κλιμάκωση της πολιτικοποίησης ενός πανηγυριού. Καλό και κακό αυτό. Καλό εάν σταθεί η αφορμή για αναζήτηση και ενημέρωση πάνω σε ένα ιστορικό γεγονός, κακό εάν απλώς έδωσε την ευκαιρία να εκτονωθούν πολιτικά συναισθήματα.
Nα δούμε τί διασκευή θα μπορέσει να γίνει στο εν λόγω κομμάτι του χρόνου μουσικά μιλώντας... Άραγε η γιουροβίζιον θα γίνει στην Ουκρανία, πόσο μάλλον στην Κριμαία και αναρωτιέμαι αν ο διαγωνισμός θα συνεχίζει ως πολιτικογεωγραφική προπαγάνδα. Η Eurovision θα έπρεπε να είναι ένα πανηγύρι για να επιβεβαιώνεται ο κανόνας για τους non-believers: του διαχρονικού trash, όπου κάνεις rewind και βλέπεις 'πώς ήταν ο κόσμος τα παλιά τα χρόνια'. Ως non-believer είδα πέρυσι πρώτη φορά μετά από αιώνες και γούσταρα πολύ τον πιτσιρικά από το Βέλγιο. Ήλπιζα ότι η Γιουροβίζιο θα μπορούσε να αλλάξει με δείγματα ταλέντου. Eλπίζω οι φίλοι μας της ανατολικής Ευρώπης να καταλάβουν τη ουσία της ελαφρότητας του διαγωνισμού και να μην υπάρξουν πολυσύνθετες επιπτώσεις ως απότελεσμα αμόρφωτης επιπολαιότητας και ξεχασμένης εκδικητικότητας. Πάντως θα μου άρεσε να είχε κερδίσει η Γεωργία, έστω η Λεττονία έτσι for a change.
Πριν το Β' παγκόσμιο πόλεμο οι σοβιετικοί εισέβαλαν στην Φινλανδία και υπέστησαν πανωλεθρία. Μετά τη νίκη τους οι Φινλανδοί υποστήριξαν φανατικά τους Γερμανούς όταν με τη σειρά τους εισέβαλαν στην ΕΣΣΔ. Αυτό τους κάνει ναζιστές; Και μην ξεχνάμε ότι ο ίδιος ο Στάλιν είχε υπογράψει σύμφωνο με τον Χίτλερ.Η διεθνής πολιτική και η ηθική δεν πάνε μαζί. Είναι μάταιο να χωρίζουμε τα έθνη σε καλά και κακά, αλλά ο ανθρώπινος πόνος είναι παντού ο ίδιος.
Η εισβολή στην Φινλανδία έλαβε χώρα 2-3 μήνες ΜΕΤΑ από την έναρξη του Β'ΠΠ. Τον εποχή εκείνη ο Στάλιν (όπως μάλλον αναφέρεις και εσύ) ήταν πρακτικά σύμμαχος του Χίτλερ. Δεν είναι όντως ορθός ο διαχωρισμός των εθνών σε καλά και κακά, ανάλογα με το αν είναι στο αντίπαλο στρατόπεδο. Αυτό όμως που διαφεύγει από πολλούς είναι ότι ο διαχωρισμός γίνεται βάσει της τακτικής και της νοοτροπίας ορισμένων λαών. Όλοι οι λαοί υπήρξαν κατά καιρούς εισβολείς, επιτιθέμενοι, κατακτητές. Το θέμα είναι ΤΙ ΕΦΕΡΝΑΝ στους τόπους και τους λαούς που κατακτούσαν. Κάποιοι είχαν απείρως πιο βάρβαρες πρακτικές και νοοτροπίες από κάποιους άλλους. Δεν είναι τυχαίο ότι κανείς δεν αγάπησε τον ποτέ Τούρκο, τον Ιάπωνα ή τον Μογγόλο. Θα ίσχυε το ίδιο και για τους Αγγλοσάξονες αν δεν είχαν σήμερα τα πράματα στα χέρια τους. Το αυτό ισχύει λοιπόν και για τους Τατάρους: 5 αιώνες επιθέσεων και επιδρομών απίστευτης ωμότητας έχουν να επιδείξουν και τίποτα άλλο.
@LeontiosΚατ' αρχήν έχεις δίκιο στον χρόνο εισβολής στη Φινλανδία, ήταν όντως 3-4 μήνες μετά την έναρξη του πολέμου, θυμόμουν 3-4 μήνες πριν αλλά έκανα λάθος.Τώρα για όσα γράφεις για "καλούς" και "κακούς" κατακτητές τα θεωρώ αστεία. Όλοι οι κατακτητές κακοί είναι, είτε Ιάπωνες είτε Αγγλοσάξονες είτε Έλληνες και Τούρκοι. Όλοι, ακόμα κι εμείς, χρησιμοποίησαν βάρβαρες πρακτικές. Ο Μέγας Αλέξανδρος ας πούμε (που πιστεύω έχεις στο μυαλό σου σαν "εκπολιτιστή") ισοπέδωσε την αρχαία Θήβα και άφησε όρθιο μόνο το σπίτι του ποιητή Πίνδαρου που θαύμαζε. Οι δε σοβιετικοί μετά την εισβολή στη Πολωνία το 1939 προχώρησαν σε εκκαθαρίσεις όπως τη σφαγή στο Κατύν.
Θα μου επιτρέψεις με την σειρά μου να διαφωνήσω. Δεν είναι οι ακρότητες κατά την διάρκεια του πολέμου που κάνουν την διαφορά. Το χρονικό διάστημα της ΚΑΤΟΧΗΣ κάνει συνήθως την διαφορά. Στην Ελλάδα μπούκαραν Ιταλοί φασίστες και Γερμανοί φασίστες. Στην κατοχή που επακολούθησε οι Ιταλοί μάχονταν τους αντάρτες. Οι Γερμανοί μάχονταν τους αντάρτες αλλά και έκαιγαν χωριά, βασάνιζαν και εκτελούσαν συστηματικά πολίτες. Μάντεψε ποιους από τους 2 θεωρούμε βάρβαρους ναζί μέχρι σήμερα (και όχι λόγω της πρόσφατης κρίσης).Οι Ιάπωνες στην Κίνα άνοιγαν τεράστιους λάκκους και έθαβαν τους Κινέζους αμάχους ζωντανούς, γιατί απλά ήταν... πολλοί!Δεν ξέρω γιατί σας είναι δύσκολο να πιστέψετε ότι κάποιοι λαοί είχαν (ή και έχουν) μια κουλτούρα/νοοτροπία πιο απάνθρωπη και βάρβαρη από κάποιους άλλους.
Δεν κατηγοριοποιώ λαούς φίλε Δον. Διαφορετικές νοοτροπίες και μενταλιτέ διακρίνω μεταξύ διαφόρων λαών. Αν είχες για παράδειγμα ζήσει Γερμανία ή ακόμη περισσότερο Αγγλία θα μπορούσες να διαπιστώσεις ότι οι κοινωνίες τους είναι αρκετά πιο σκληρές και άγριες από την δική μας (ή και γενικότερα από τους λαούς του ευρωπαϊκού Ευρωπαϊκού νότου). Και αν είχες γεννηθεί και γαλουχηθεί εκεί, θα εναρμονιζόσουν -λίγο πολύ- και εσύ με την εκάστοτε κουλτούρα. Και δεν νομίζω η επισήμανση μιας διαφορετικής νοοτροπίας να αποτελεί ρατσιστική δήλωση εκ μέρους μου. Εκτός και αν θέλεις να μου πεις ότι οι διαφοροποιήσεις αυτές απλά δεν υφίστανται.
Όταν έχεις να κάνεις με ιστορία οι γραμμές είναι τόσο λεπτές που ακόμα και η διατύπωση παίζει ρόλο.Η εισβολή στην Φινλανδία ήταν σαφώς αποτυχημένη και το μόνο που κατάφεραν ήταν να πάρουν μερικά χιλιόμετρα-ίσως φταίνε και οι εκκαθαρίσεις του Στάλιν στον Στρατό. Αυτό δεν το κάνει νίκη της Φιλανδίας αλλά πετυχημένη άμυνα.Όταν οι Γερμανοί εισέβαλαν στην Σοβιετική ένωση δεν υποστήριξαν φανατικά αλλά εισέβαλαν και αυτοί και πολέμησαν πολύ μακριά από την χώρα τους.Τώρα αυτό δεν τους κάνει ναζιστές όπως δεν κάνει κατ' εμε και ναζιστές τα εκατομμύρια των Γερμανών που ήταν υποχρεωμένοι να αφήσουν τα σπίτια τους και να πολεμήσουν γιατί το επέβαλε ένας τρελός.Και στον πόλεμο όλα τα έθνη έχουν κάνει πράγματα που πρέπει να μην τα κάνει περήφανα.
Ο διαγωνισμός αυτός έχει παραγάγει σπουδαία τραγούδια κατά το παρελθόν αλλά έχει ταυτιστεί με τη γελοιότητα τα τελευταία χρόνια, ίσως πάνω από μία 10ετία τώρα.Το "πολιτικό" τραγούδι, είτε εκφράζει τον πόνο της γιαγιάς της Τζαμάλα είτε του ξεριζωμένου παππού από την Αμμόχωστο είτε του Αρμενίου που είδε τους προγόνους του να σφαγιάζονται από το συρφετό του Κεμάλ, αποτελεί τέλος πάντων βελτίωση του επιπέδου του διαγωνισμού.Η ιστορία των Τατάρων δεν είναι μονοσήμαντη, βέβαια. Οι πολιτικές σκοπιμότητες υπάρχουν εδώ και χρόνια και τα μηνύματα που μπορούν να περαστούν μέσα από τη Eurovision έχουν δύναμη. Όμως, αν πολλοί θεατές του όλου show νομίσουν ότι το τραγούδι έχει κάποια σχέση με την πρόσφατη εισβολή της Ρωσίας στην Κριμαία, so be it. Στο κάτω κάτω της γραφής, αυτό δεν είναι πολιτικώς αμφιλεγόμενο ζήτημα. Η εισβολή είναι εισβολή και δεν μπορούμε να είμαστε σοβαροί αν βλέπουμε τις εχθροπραξίες με χρωματιστά γυαλιά ανάλογα του ποιος τις προκαλεί. Κρίμα που αρκετοί Έλληνες, αριστεροί και δεξιοί, έχουν φάει τόσο κουτόχορτο ως προς το ρόλο και τις προθέσεις της ΕΣΣΔ και νυν Ρωσίας.
Μη μας χαλάς το παραμύθι. Αφού εμείς ως Ορθόδοξοι είμαστε ο επιούσιος λαός του Θεού. Και φυσικά ο Παΐσιος μας υποσχέθηκε ότι ο Πούτιν θα ρίξει πυρηνικά στην Τουρκία και θα μας δώσει την Κωνσταντινούπολη...
Δώσε ιστοσελίδα σε αυτά που λες και να είσαι περισσότερο ανοιχτόμυαλος. Ίσως ο Παΐσιος ήξερε περισσότερα από σένα για το ανθρώπινο γένος και γεωστρατηγική σημασία των στενών του Βοσπόρου. Αν έλεγες την εποχή που έζησε ο Παΐσιος ότι σε 20 χρόνια η Τουρκία θα είχε σουλτάνο και η Ρωσία τσάρο με τον ένα να προκαλεί και να απειλεί τον άλλο σε εξόντωση θα σε έπαιρναν για ορεσίβιο αγράμματο.
Και η Ελλάδα πόσες φορές συμμετείχε με πολιτικά τραγούδια;Το 1976 όπως ανέφεραν και άλλοι,το 1993,το 1995 για το Μακεδονικό,φέτος με το εξάμβλωμα που στείλαμε για το προσφυγικό και τα μαθήματα που έπρεπε να πάρουν οι Ευρωπαίοι από εμάς όπως σήλωσε ο Τσακνής.Η Αρμενία πέρσι έστειλε τραγούδι με τίτλο "face the shadow" με σαφή αναφορά στα 100 χρόνια από την γενοκτονία των Αρμενίων. Ευτυχώς χθες κέρδισε το καλυτερο τραγούδι και το πλαστικό και ανέμπνευστο κομμάτι του Κοντόπουλου για την Ρωσία περιορίστηκε στην 3η θέση.Κλάψτε οι απανταχού Ρωσόφιλοι.
Ο λόγος έχει μεγάλο ενδιαφέρον: ο Στάλιν πήρε αυτήν την απόφαση επειδή οι Τάταροι συνεργάστηκαν με τους Ναζί και πολέμησαν ενάντια στο Κόκκινο Στρατό. Πηγή: www.lifo.grΛιθουανοί, Εσθονοί, Κοζάκοι, Τατάροι κτλ μετά από αιώνες ρωσικής-σοβιετικής κυριαρχίας έχαψαν αρχικά το παραμύθι των Γερμανών και τους είδαν σαν απελευθερωτές.Άρα αυτοί οι λαοί ήταν "κακοί" και δεν έπρεπε να ζητάνε ανεξαρτησίες και χαζομάρες.Οι Ιρλανδοί ήταν η μόνοι δυτικοί (εκτός Άξονα) που στήριξαν τον Φράνκο στον πόλεμο της Ισπανίας και αργότερα είχαν μυστικές επαφές με τους Γερμανούς κατά των Βρετανών.Αρα η βρετανική κατοχή παλιότερα ήταν καλή.Αιγύπτιοι, Παλαιστίνιοι, Σύροι κτλ αδημονούσαν πότε θα φτάσει το Afrika Korps του Ρόμελ για να εξαλείψει τους αγγλογάλους και τους Εβραίους.Άρα η αποικιοκρατία στη Μέση Ανατολή ήταν καλή.Ινδονήσιοι, Βιρμανέζοι κτλ πίστεψαν αρχικά τους Ιάπωνες οτι θα τους αλευθερώσουν από τους λευκούς.Άρα η αποικιοκρατία ήταν καλή και στην Άπω Ανατολή.Should I go on?
Είναι άλλο τι περιμένω και άλλο τι κάνω.Και στην Ελλάδα ο Ζέρβας εκτελούσε ή έδιωξε από την Ήπειρο τους Τσάμηδες γιατί συνεργάστηκαν με τους Γερμανούς.Αλλά πολλοί Ουκρανοί συνεργάστηκαν με τα ΕΣ, ΕΣ και έκαναν τις εκτελέσεις των Εβραίων και των αντιφρονούντων-κομισάριων , αντιστασιακών .Των αμάχων δηλαδή.Δεν είμαι ιστορικός αλλά το θυμάμαι από τις ευμενίδες του Τζόναθαν Λίτελ.Επίσης από το Αντρέι Ρουμπλιόφ του τεράστιου Ταρκόφσκι, θυμάμαι πως οι Τάταροι δεν ήταν αυτόχθονες αλλά νομάδες που έκαναν λεηλασίες. Οπότε πριν γράψουν το επόμενο τραγούδι και αναφερθούν στον Ιβάν τον τρομερό ας γράψουν ένα για τους δικούς τους πολιτισμένους προγόνους.Έτσι κι αλλιώς η ιστορία είναι τι θα επιλέξεις να συμπεριλάβεις και τι να παραλήψεις οπότε η συζητήσει χωράει πάρα πολύ νερό.
Οι Τατάροι του Χανάτου της Κριμαίας ήταν όντως μουσουλμάνοι νομάδες μογγολικής καταγωγής. Με τους ορθόδοξους Κοζάκους (Ουκρανούς) άλλοτε ήταν εχθροί, άλλοτε σύμμαχοι ενάντια στους καθολικούς Πολωνούς (αυτοί ήλεγχαν την Ουκρανία μέχρι τον 18ο αιώνα). Όταν η περιοχή πέρασε στη ρωσική αυτοκρατορία απλώς άλλαξε ο αφέντης.Έτσι κι αλλιώς η ιστορία είναι τι θα επιλέξεις να συμπεριλάβεις και τι να παραλήψεις οπότε η συζητήσει χωράει πάρα πολύ νερό. Πηγή: www.lifo.grΣυμφωνώ, οπότε πρέπει να έχει κάποιος σφαιρική εικόνα για τα γεγονότα. Θυμήσου πως και οι Τούρκοι επικαλούνται τη συνεργασία Ελλήνων, Αρμενίων, Γεωργιανών με τους Ρώσους στον Α΄ΠΠ για να δικαιολογήσουν τις δικές τους βρωμιές. Οπότε να χωρίζουμε λαούς σε καλούς και κακούς δεν έχει κανένα νόημα.
Όσο περισσότερο διαβάζεις τόσο περισσότερο αμφισβητείς. Άλλωστε ο Γκόπριχ στην μικρή ιστορία του κόσμου μας αποδεικνύει πως το ίδιο γεγονός-συνάντηση πάπα και αυτοκράτορα στην Κανόνα-μπορεί να το ερμηνεύσεις με τελείως αντίθετο τρόπο.Όλοι οι λαοί έχουν κάνει τρομερά πράγματα και οι Σοβιετικοί στη Γερμανία έβγαλαν το δικαιολογημένο ίσως μένος τους.Άλλωστε η ιστορία πάντα συνδέετε με την πολιτική και αυτό δεν είναι ελληνικό φαινόμενο.Ειδικά αν θα πρέπει να πεις σε Πολωνούς και λαούς της βαλτικής ότι οι Ρωσία είναι φιλική χώρα και σε Γάλλους μουσουλμάνους ότι ευτυχώς νικήσαν οι χριστιανοί στο Πουατιέ.Και κάτι που διάβασα και μου έφυγαν και οι τελευταίες αυταπάτες:Marc Ferro"Πώς αφηγούνται την Ιστορία στα παιδιά σε ολόκληρο τον κόσμο"http://www.metaixmio.gr/products/191--.aspx
Καλά τα λες. Γενικά το παιχνίδι είναι "εμείς εναντίον των άλλων". Αλλά να κλάψουμε επειδή ο Στάλιν ΕΞΟΡΙΣΕ 200.000 ενός λαού επειδή συνεργάστηκε στην ΕΞΟΝΤΩΣΗ εκατομμυρίων Σοβιετικών (κυρίως αμάχων)?
Ο Σταλιν... εξορισε... με κεφαλαία.ΜΟΝΟ 200.000 λαού;; Οι οποίοι εξόντωσαν εκατομμύρια Σοβιετικών;;;Μεγάλε το τερμάτισες. Τα μάτια μου καίνε. Τόση προπαγάνδα και αμορφωσία ούτε η Πράβντα. *Θεός ο Αρκάς σχετικά με το σκίτσο του για το σε ποιούς δίνει βήμα το ιντερνετ).
@MaloxΚάτι θες να πεις εσύ τώρα, αλλά μάλλον μόνο εσύ ο ίδιος καταλαβαίνεις το τι. Τους χαρακτηρισμούς στους ανταποδίδω. Και ευτυχώς που δίνει βήμα σε ΟΛΟΥΣ το ιντερνετ. Αλλά εσύ και ο Γκέμπελς διαφωνείτε μάλλον, ε? ΥΓ: Θα σε παρακαλούσα να κρατήσεις τους εμπαθέστατους χαρακτηρισμούς για... οικιακή χρήση, οκ?
Συμφωνώ απόλυτα με το άρθρο μέχρι το σημείο που λέει ότι το τραγούδι της Ουκρανίας ήταν όντως το καλύτερο. Τα περισσότερα τραγούδια φέτος ήταν βαρετά, με εξαίρεση (κατά την γνώμη μου) Ρωσία, Γαλλία και Βουλγαρία. Και της Αυστραλίας ήταν ωραίο, αλλά δεν μου πήγαινε για την Eurovision. Κρίμα που οι επιτροπές έκριναν με πολιτικά κριτήρια, ο κόσμος έκρινε διαφορετικά.
Tο 1976, ο Μάνος Χατζιδάκις, διευθυντής τότε του Τρίτου Προγράμματος της ΕΡΑ, αναθέτει στην Μαριζα Κοχ να εκπροσωπήσει την Ελλάδα με ένα τραγούδι-διαμαρτυρία για την πρόσφατη τουρκική εισβολή στην Κύπρο. Οι Τούρκοι οργάνωσαν πορείες διαμαρτυρίας και η ίδια η τραγουδίστρια έχει δηλώσει πως υπέγραψε ότι εμφανίζεται με δική της ευθύνη, μετά από τις φήμες για απόπειρα δολοφονίας εναντίον της κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού. Η Τουρκία μποϋκόταρε τον διαγωνισμό, διαμαρτυρόμενη για το ελληνικό τραγούδι. Το ίδιο είχαμε κάνει κι εμείς έναν χρόνο πριν, όταν η Τουρκία συμμετείχε για πρώτη φορά. Για την ιστορία, οι στίχοι του ελληνικού τραγουδιού έλεγαν: Στον τόπο αυτό όταν θα πάτε, όι όι, μάνα μου!Σκηνές αν δείτε, αν δείτε στη σειράΔε θα `ναι κάμπινγκ για τουρίστες, όι όι, μάνα μου!Θα `ναι μονάχα, μονάχα προσφυγιάΠαναγιά μου, Παναγιά μου, παρηγόρα την καρδιά μου!Παναγιά μου, Παναγιά μου, παρηγόρα την καρδιά μου!Κι αν δείτε ερείπια γκρεμισμένα, όι όι, μάνα μου!Δε θα `ναι απ’ άλλες, απ’ άλλες εποχέςΑπό ναπάλμ θα `ναι καμένα, όι όι, μάνα μου!Θα `ναι τα μύρια χαλάσματα του χτεςΚι αν δείτε γη φρεσκοσκαμμένη, όι όι, μάνα μου!Δε θα `ναι κάμπος, `ναι κάμπος καρπερόςΣταυροί θα είναι φυτεμένοι, όι όι, μάνα μου!Που τους σαπίζει, σαπίζει ο καιρός.Ας ενημερώσει λοιπόν κάποιος την συντάκτρια πως έχει αργήσει 41 χρόνια.
Αυτό ακριβώς σκεφτόμουν και εγώ ,το ήξερα για το Αχ Παναγία μου... Επίσης κατεβάσομε το.. την μία μας παίζουν ροκ την άλλη τσιφτετέλι ,παιδιά του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη ...Ομως πιστεύω οτι θα έπρεπε εδώ και μερικά χρόνια να υπήρχε κανονας αυτες οι συμμετοχές να μην κατεβαίνουν γιατί όλες σχεδόν οι χώρες έχουν στην Ιστορία τους κάποιο άσχημο γεγονός οπότε δεν θα ήταν διαγωνισμός αλλά πανευρωπαϊκός εμφύλιος . Δεν είναι το τραγουδι στο πανηγύρι της eurovision τρόπος ανάδειξης εθνικων ζητημάτων ή εξωτερικής πολιτικής . Ετσι φθάνουμε στην πόλωση όπου την επόμενη ημέρα κάποια μέσα να λένε για χαστούκι της Ευρώπης στη Ρωσία ενω κάποια αλλά να λένε οτι την Ρωσία δεν την ενδιαφέρει που έχασε , αφού ο διαγωνισμός του χρόνου επί Ρωσικού εδάφους θα γίνει...!
Ανεξάρτητα από την πολιτική πάντως, μόνο μελαγχολία προκαλεί η μουσική σύγκριση του κομματιού με αυτά που στέλνουμε τώρα. Και η Μαρίζα Κωχ στα ντουζένια της - άψογη ερμηνεία, στο δικό της, πρωτότυπο ύφος.