Συνωστισμός και γκρίνια στις αποβάθρες του μετρό

Συνωστισμός και γκρίνια στις αποβάθρες του μετρό Facebook Twitter
Μια γραμμή του συστήματος μετρό της Αθήνας μπορεί να μεταφέρει ανά κατεύθυνση το πολύ 29.000 επιβάτες (με ασφάλεια και σχετική άνεση). Φωτο: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΙΓΚΟΡ ΤΑΛΑΕΒΙΤΣ
5

Το μετρό είναι το καμάρι των Αθηναίων. Και όχι αδίκως, καθώς οι υποδομές του συνεχίζουν, μετά από τόσα χρόνια, να βρίσκονται σε πολύ υψηλό επίπεδο, καλοσυντηρημένες και προσεγμένες. Την τελευταία περίοδο, όμως, αρκετοί χρήστες έχουν αρχίσει να παραπονιούνται για αραίωση των δρομολογίων, γεγονός που προκαλεί συνωστισμό στους συρμούς, ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής, σπρωξίματα και καβγάδες.

Δεν είναι τυχαίο που το μετρό της Αθήνας έχει κερδίσει τους δύσκολους ανθρώπους αυτής της πόλης. Αντιπροσωπεύει σχεδόν το ακριβώς αντίθετο του ελληνικού κράτους. Είναι αξιόπιστο, ασφαλές, έλυσε προβλήματα χωρίς να δημιουργήσει κανένα, οι υπηρεσίες του είναι ανταποδοτικές, προάγει τον πολιτισμό (βλέπε metro stages), ο διαφημιστικός του χώρος είναι καλαίσθητος κ.ά. Εκ πρώτης άποψης, η κρίση δεν φαίνεται να έχει επηρεάσει το δίκτυό του. Όμως το τελευταίο διάστημα αρκετοί χρήστες ισχυρίζονται ότι τα δρομολόγια έχουν αραιώσει υπερβολικά και αυτό οδηγεί στην ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού. Από το γραφείο Τύπου της ΣΤΑ.ΣΥ. μας διαβεβαίωσαν πως η συχνότητα των δρομολογίων δεν έχει αλλάξει. Στη Γραμμή 1 είναι στα 6 λεπτά κατά μέσο όρο τις καθημερινές, από τις 06:30 έως τις 21:30. Στη Γραμμή 2, τις καθημερινές, από τις 07:00 έως τις 17:30, 5 λεπτά, ενώ τις ίδιες ώρες και μέρες στη Γραμμή 3 τα τρένα έρχονται κάθε 4,5 λεπτά.

Υπάρχει περίπτωση να συγκεντρωθούν στην αποβάθρα ενός σταθμού μέσα σε λίγα λεπτά επιβάτες οι οποίοι δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από τον αμέσως επόμενο συρμό. Παρ' όλα αυτά, η δρομολόγηση οχημάτων είναι συγκεκριμένη και δεν είναι πάντα εύκολο να μεταβάλλεται κατά το δοκούν (ειδικά όταν οι πόροι είναι περιορισμένοι).

Ψάχνοντάς το λίγο παραπάνω, ρώτησα τον Κωνσταντίνο Κεπαπτσόγλου, επίκουρο καθηγητή του ΕΜΠ και πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, την άποψή του. «Συγκρινόμενα με άλλα συστήματα του εξωτερικού και παρά τη σημαντική έλλειψη πόρων, τα μέσα σταθερής τροχιάς στην Αθήνα παρέχουν πολύ καλές υπηρεσίες. Υπάρχει μια κάποια μείωση στη συχνότητα διέλευσης εκτός αιχμής, αλλά αυτό είναι απότοκο της τρέχουσας συγκυρίας. Η συχνότητα είναι ικανοποιητική με βάση τη διεθνή εμπειρία και οι υποδομές (σταθμοί, συρμοί, γραμμή) σε αρκετά έως πολύ καλή κατάσταση. Σε αυτό βοηθά, βέβαια, το γεγονός ότι το σύστημα αποτελείται από σχετικά νέες υποδομές (γραμμές 2 και 3) ή ανακαινισμένες (γραμμή 1 - ΗΣΑΠ). Αυτό τεκμαίρεται και από τα μηδαμινά περιστατικά διακοπής της λειτουργίας γραμμών και σταθμών για τεχνικούς λόγους. Αντίθετα, σε άλλα, παλαιότερα συστήματα άλλων (δυτικών) χωρών τα φαινόμενα αυτά είναι πολύ συχνότερα».


Και οι άνθρωποι που παραπονιούνται για συνωστισμό;«Η εκτίμηση της ζήτησης για μετακίνηση με μετρό δεν μπορεί πάντα να συμβαδίζει με την πραγματικότητα και ειδικά γεγονότα, υπάρχει δε ενίοτε σημαντική διακύμανση της ζήτησης εντός της ημέρας, από μέρα σε μέρα ή ακόμη και την ίδια ώρα διαφορετικών ημερών. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι υπάρχει περίπτωση να συγκεντρωθούν στην αποβάθρα ενός σταθμού μέσα σε λίγα λεπτά επιβάτες οι οποίοι δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από τον αμέσως επόμενο συρμό. Παρ' όλα αυτά, η δρομολόγηση οχημάτων είναι συγκεκριμένη και δεν είναι πάντα εύκολο να μεταβάλλεται κατά το δοκούν (ειδικά όταν οι πόροι είναι περιορισμένοι). Επίσης, η δυνατότητα ενός συστήματος μετρό να μεταφέρει επιβάτες (μεταφορική ικανότητα) χονδρικά εξαρτάται από το μέγεθος των συρμών και τη συχνότητα διέλευσης αυτών. Και οι δύο αυτοί παράγοντες συναρτώνται με τις τεχνικές δυνατότητες του μέσου (μέγιστο μήκος συρμών, συστήματα σηματοδότησης) αλλά και με τους διαθέσιμους πόρους (συρμοί, οδηγοί). Έτσι, και το σύστημα μετρό της Αθήνας (όπως και άλλα συστήματα ανά την υφήλιο) έχει κάποιους τεχνικούς περιορισμούς ως προς τον αριθμό των επιβατών που μπορεί να μεταφέρει, ανεξάρτητα από τους διαθέσιμους πόρους. Σημειώνεται, πάντως, ότι αυτοί οι τεχνικοί περιορισμοί δεν διαφέρουν από τους αντίστοιχους άλλων συστημάτων. Πρακτικά, η μέγιστη συχνότητα διέλευσης διαδοχικών συρμών με ασφάλεια είναι κάθε 2,5-3 λεπτά και κάθε συρμός μπορεί να μεταφέρει 1.200 επιβάτες (αφού το μήκος της αποβάθρας είναι συγκεκριμένο). Συνεπώς, μια γραμμή του συστήματος μετρό της Αθήνας μπορεί να μεταφέρει ανά κατεύθυνση το πολύ 29.000 επιβάτες (με ασφάλεια και σχετική άνεση)».

Ευαγγελισμός

Αρχαίο νεκροταφείο με ταφικό περίβολο, πεισιστράτειος αγωγός και δρόμος.

Φρέαρ «Ηρώδου Αττικού»

Ρωμαϊκή οικία, νεκροταφείο και υδραυλικά συστήματα.

Φρέαρ «Αμαλίας»

Σημαντικό ρωμαϊκό λουτρό.

Φρέαρ «Μητροπόλεως»

Σημαντικά κτιριακά κατάλοιπα.

Φρέαρ «Πετμεζά»

Νεκροταφείο που χρονολογείται από τους κλασικούς έως και τους βυζαντινούς χρόνους, καθώς και υπόστυλη αίθουσα.

Φρέαρ «Φωκίωνος»

Κτίριο ρωμαϊκών χρόνων και βυζαντινοί αποθηκευτικοί σιροί.

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Αθήνα
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι όμορφοι συριακοί Ιβίσκοι

Αστικό πράσινο / Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι συριακοί ιβίσκοι

Εκατοντάδες δέντρα της Αθήνας πεθαίνουν. Είναι συριακοί ιβίσκοι που ξεραίνονται ο ένας μετά τον άλλο, από μια ασθένεια που πρώτη φορά επελαύνει στο αστικό πράσινο. Η LiFO έμαθε ποια είναι η μυστηριώδης ασθένεια που αποδεκατίζει τους ιβίσκους και ρώτησε τον δήμο τι κάνει γι' αυτό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Αθήνα / Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Στην τελική τροχιά για την υλοποίησή του μπαίνει το πρότυπο πάρκο στον Φαληρικό Όρμο, το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης που έχει γίνει ποτέ στην Περιφέρεια Αττικής. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή του, πώς διασώθηκε στο παρά πέντε και ποιο θα είναι το προφίλ του έργου.
LIFO NEWSROOM