Μια απλή εξήγηση για τον θάνατο της δημοσιογραφίας

1

Σε όλον τον κόσμο η ενημέρωση αντιμετωπίζει προβλήματα πάσης φύσεως: ηθικά, δεοντολογικά, αλλά κυρίως οικονομικά. Άλλοτε κραταιοί της έντυπης δημοσιογραφίας όπως ο Observer, η Telegraph, το ΤΙΜΕ είτε φλερτάρουν με το λουκέτο είτε εμφανίζονται κάθε χρόνο με παθητικό στα ταμεία τους. 

Σύμφωνα με την εξαιρετική ανάλυση του Stig Abell στο "Newsnight" του BBC, το πρόβλημα - και καθώς ο Τύπος στήριζε πάντα την ύπαρξη του στη διαφήμιση- ξεκίνησε από τη μέρα που τα μέσα ενημέρωσης έχασαν το βασικό εργαλείο ή παιχνίδι τους για να παραμείνουν στην αγορά: το αναγνωστικό κοινό, τους ακροατές, τους τηλεθεατές. 

Γιατί πολύ απλά μπήκαν άλλοι παίκτες σ' αυτό το παιχνίδι εκατομμυρίων που έκαναν καλύτερο ταίριασμα διαφημίσεων - κοινού, ήξεραν ακριβώς πού να στοχεύσουν τη διαφήμιση τους και πόσο ακριβά (ή μάλλον φθηνά) να πουλήσουν αυτή τη στόχευση. Στο τέλος της ημέρας δεν έχει καμία σημασία αν το BuzzFeed είναι ένα δημοφιλές site με εκατομμύρια αναγνώστες. 

Ή αν η Washington Post είναι η εφημερίδα που τα ρεπορτάζ της κερδίζουν τα Πούλιτζερ. 

«Δεν υπάρχουν ειδήσεις, ανακοίνωσε ο εκφωνητής ειδήσεων στις 18 Απριλίου του 1930 μέσα από τον ραδιοφωνικό σταθμό του BBC και έτσι οι ακροατές άκουσαν κλασική μουσική και ρεσιτάλ πιάνου. Αυτό θα ήταν αδιανόητο στις μέρες μας, που σκρολάρουμε με πάθος στα τηλέφωνα μας, καθώς πάντα θα υπάρχουν όλο και περισσότερες ειδήσεις», λέει ο Abell. 

«Αυτό θα σήμαινε ότι η δημοσιογραφία είναι στα καλύτερά της, όμως, μόνο έτσι δεν είναι. Η οικονομική βάση των Μέσων είναι κατεστραμμένη. Ακόμη κι αν η διαφήμιση από τα έντυπα μετακινήθηκε online, αυτό δεν σημαίνει ότι βοήθησε τα ενημερωτικά sites. Κυρίως, οι τεχνολογικοί κολοσσοί ευνοήθηκαν από αυτή την αλλαγή, όπως το Google και το Facebook.

»Πρακτικά αυτοί οι δύο στέλνουν κυκλοφορία στα sites, συγκεντρώνοντας ωστόσο το 90% της διαφημιστικής δαπάνης. Η εξήγηση είναι απλή: κάνουν στόχευση προϊόντος - καταναλωτή καλύτερα απ' οποιαδήποτε άλλη εφημερίδα».

Κατά τον ίδιο, όταν χάνεται το χρήμα, χάνεται η εξουσία. Όταν χάνεται η εξουσία, εξαφανίζεται και το κύρος. Μέσα χωρίς κύρος και αναγνώστες, όσο έγκυρες ειδήσεις κι αν δημοσιεύουν, εξαφανίζονται. Στο τέλος δεν υπάρχουν ειδήσεις. Και ποιος θα παίξει πιάνο σήμερα..; 

Διεθνή
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έχασε τον γιο της σε επίθεση πριν την 11η Σεπτεμβρίου – Έφτιαξε ένα μνημειώδες γλυπτό θρήνου

Διεθνή / Μητέρα θύματος του Λόκερμπι δημιούργησε γλυπτό απόγνωσης: «Κάθε μορφή είναι μια παγωμένη εικόνα του πόνου»

Η ίδια η Lowenstein συμπεριέλαβε τον εαυτό της στο έργο: η μορφή της είναι γονατιστή, συντετριμμένη, όπως ήταν τη στιγμή που συνειδητοποίησε ότι είχε χάσει τον γιο της
LIFO NEWSROOM
Πρώην αστυνομικός, λάτρης θεωριών συνωμοσίας ο νέος υποδυεθυντής του FBI

Διεθνή / FBI: Πρώην αστυνομικός, λάτρης θεωριών συνωμοσίας ο νέος υποδιευθυντής, Νταν Μποντζίνο

Έγινε γνωστός τα τελευταία χρόνια ως συντηρητικός σχολιαστής με μεγάλη επιρροή, παρουσιάζοντας διάφορες τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές και ένα πολύ δημοφιλές podcast
LIFO NEWSROOM
Φρίντριχ Μερτς: Ποιος είναι ο επόμενος Καγκελάριος της Γερμανίας

Διεθνή / Φρίντριχ Μερτς: Ποιος είναι ο επόμενος καγκελάριος της Γερμανίας

Ο άλλοτε μεγάλος εσωκομματικός αντίπαλος της Άνγκελα Μέρκελ έχει στρέψει το κόμμα του πιο «δεξιά», ενώ καλεί τις χώρες της Ευρώπης να ενισχύσουν τη δική τους άμυνα, ενόψει ενός μέλλοντος χωρίς την υποστήριξη των ΗΠΑ
LIFO NEWSROOM
Θα αποκαταστήσει η νέα κυβέρνηση της Γερμανίας τον ρόλο της ως τολμηρού ηγέτη της ΕΕ;

Διεθνή / Γερμανικές εκλογές: Θα γίνει ο Μερτς ο νέος ηγέτης της Ευρώπης;

Ο Φρίντριχ Μερτς μπορεί να ανοικοδομήσει τις ευρωπαϊκές σχέσεις και να αποτελέσει κινητήρια δύναμη για τις αμυντικές δαπάνες, αλλά αντιμετωπίζει την ανατροπή των μεταπολεμικών βεβαιοτήτων από τον Τραμπ
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια
Παλιά υπήρχε μονοπώλιο των μέσων στην παρουσίαση της είδησης καθώς και της ανάλυσης αυτής.Όταν ο καθείς από εμάς μπορεί να καταστεί μέσο, λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων, τότε δεν είναι παράλογο να υπάρχει απώλεια εσόδων και άρα εξουσίας και κύρους.Εκεί ανοίγονται δύο επιλογές: είτε τα ΜΜΕ λειτουργούν σαν ένα κλειστό σύστημα και λένε "είδηση είναι ότι λέμε εμείς και όλα τα άλλα είναι εν δυνάμει φήμες" σε μια απόπειρα να αυξήσουν την εγκυρότητά τους (όπου εννοείται δεν θα δημοσιεύουν ΠΟΤΕ ανακρίβειες και ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες) είτε επενδύουν στην ανάλυση όπου κάθε άρθρο / ρεπορτάζ θα είναι ένα μικρό διδακτορικό / ντοκιμαντέρ. Δεδομένο είναι ότι δεν θα επιστρέψεις ποτέ στην παλιά κατάσταση οικονομικά. De facto ο πιτσιρικάς στα Εξάρχεια που ανεβάζει βιντεάκι από τα επεισόδια θα είναι εκεί πριν το βαν του ΣΚΑΪ. Αυτό δεν αλλάζει. Τα ΜΜΕ μπορούν να αλλάξουν. Η Lifo είναι από τα καλύτερα παραδείγματα προσαρμογής, με πολλά περιθώρια βελτίωσης.Τα ΜΜΕ στην Ελλάδα, ηλεκτρονικός και έντυπος τύπος, επένδυσαν πολύ στο sensationalism που έφερε κέρδη άμεσα αλλά ταύτισε το προϊόν με το χαμηλό επίπεδο και με την εδραία πεποίθηση ότι anyone can do it. Από Ακρίτα σε Μικρούτσικο και από Παπαδάκη σε Παπαχρήστου.