Σε όλον τον κόσμο η ενημέρωση αντιμετωπίζει προβλήματα πάσης φύσεως: ηθικά, δεοντολογικά, αλλά κυρίως οικονομικά. Άλλοτε κραταιοί της έντυπης δημοσιογραφίας όπως ο Observer, η Telegraph, το ΤΙΜΕ είτε φλερτάρουν με το λουκέτο είτε εμφανίζονται κάθε χρόνο με παθητικό στα ταμεία τους.
Σύμφωνα με την εξαιρετική ανάλυση του Stig Abell στο "Newsnight" του BBC, το πρόβλημα - και καθώς ο Τύπος στήριζε πάντα την ύπαρξη του στη διαφήμιση- ξεκίνησε από τη μέρα που τα μέσα ενημέρωσης έχασαν το βασικό εργαλείο ή παιχνίδι τους για να παραμείνουν στην αγορά: το αναγνωστικό κοινό, τους ακροατές, τους τηλεθεατές.
Γιατί πολύ απλά μπήκαν άλλοι παίκτες σ' αυτό το παιχνίδι εκατομμυρίων που έκαναν καλύτερο ταίριασμα διαφημίσεων - κοινού, ήξεραν ακριβώς πού να στοχεύσουν τη διαφήμιση τους και πόσο ακριβά (ή μάλλον φθηνά) να πουλήσουν αυτή τη στόχευση. Στο τέλος της ημέρας δεν έχει καμία σημασία αν το BuzzFeed είναι ένα δημοφιλές site με εκατομμύρια αναγνώστες.
Ή αν η Washington Post είναι η εφημερίδα που τα ρεπορτάζ της κερδίζουν τα Πούλιτζερ.
«Δεν υπάρχουν ειδήσεις, ανακοίνωσε ο εκφωνητής ειδήσεων στις 18 Απριλίου του 1930 μέσα από τον ραδιοφωνικό σταθμό του BBC και έτσι οι ακροατές άκουσαν κλασική μουσική και ρεσιτάλ πιάνου. Αυτό θα ήταν αδιανόητο στις μέρες μας, που σκρολάρουμε με πάθος στα τηλέφωνα μας, καθώς πάντα θα υπάρχουν όλο και περισσότερες ειδήσεις», λέει ο Abell.
«Αυτό θα σήμαινε ότι η δημοσιογραφία είναι στα καλύτερά της, όμως, μόνο έτσι δεν είναι. Η οικονομική βάση των Μέσων είναι κατεστραμμένη. Ακόμη κι αν η διαφήμιση από τα έντυπα μετακινήθηκε online, αυτό δεν σημαίνει ότι βοήθησε τα ενημερωτικά sites. Κυρίως, οι τεχνολογικοί κολοσσοί ευνοήθηκαν από αυτή την αλλαγή, όπως το Google και το Facebook.
»Πρακτικά αυτοί οι δύο στέλνουν κυκλοφορία στα sites, συγκεντρώνοντας ωστόσο το 90% της διαφημιστικής δαπάνης. Η εξήγηση είναι απλή: κάνουν στόχευση προϊόντος - καταναλωτή καλύτερα απ' οποιαδήποτε άλλη εφημερίδα».
Κατά τον ίδιο, όταν χάνεται το χρήμα, χάνεται η εξουσία. Όταν χάνεται η εξουσία, εξαφανίζεται και το κύρος. Μέσα χωρίς κύρος και αναγνώστες, όσο έγκυρες ειδήσεις κι αν δημοσιεύουν, εξαφανίζονται. Στο τέλος δεν υπάρχουν ειδήσεις. Και ποιος θα παίξει πιάνο σήμερα..;
σχόλια