Μια απλή εξήγηση για τον θάνατο της δημοσιογραφίας

1

Σε όλον τον κόσμο η ενημέρωση αντιμετωπίζει προβλήματα πάσης φύσεως: ηθικά, δεοντολογικά, αλλά κυρίως οικονομικά. Άλλοτε κραταιοί της έντυπης δημοσιογραφίας όπως ο Observer, η Telegraph, το ΤΙΜΕ είτε φλερτάρουν με το λουκέτο είτε εμφανίζονται κάθε χρόνο με παθητικό στα ταμεία τους. 

Σύμφωνα με την εξαιρετική ανάλυση του Stig Abell στο "Newsnight" του BBC, το πρόβλημα - και καθώς ο Τύπος στήριζε πάντα την ύπαρξη του στη διαφήμιση- ξεκίνησε από τη μέρα που τα μέσα ενημέρωσης έχασαν το βασικό εργαλείο ή παιχνίδι τους για να παραμείνουν στην αγορά: το αναγνωστικό κοινό, τους ακροατές, τους τηλεθεατές. 

Γιατί πολύ απλά μπήκαν άλλοι παίκτες σ' αυτό το παιχνίδι εκατομμυρίων που έκαναν καλύτερο ταίριασμα διαφημίσεων - κοινού, ήξεραν ακριβώς πού να στοχεύσουν τη διαφήμιση τους και πόσο ακριβά (ή μάλλον φθηνά) να πουλήσουν αυτή τη στόχευση. Στο τέλος της ημέρας δεν έχει καμία σημασία αν το BuzzFeed είναι ένα δημοφιλές site με εκατομμύρια αναγνώστες. 

Ή αν η Washington Post είναι η εφημερίδα που τα ρεπορτάζ της κερδίζουν τα Πούλιτζερ. 

«Δεν υπάρχουν ειδήσεις, ανακοίνωσε ο εκφωνητής ειδήσεων στις 18 Απριλίου του 1930 μέσα από τον ραδιοφωνικό σταθμό του BBC και έτσι οι ακροατές άκουσαν κλασική μουσική και ρεσιτάλ πιάνου. Αυτό θα ήταν αδιανόητο στις μέρες μας, που σκρολάρουμε με πάθος στα τηλέφωνα μας, καθώς πάντα θα υπάρχουν όλο και περισσότερες ειδήσεις», λέει ο Abell. 

«Αυτό θα σήμαινε ότι η δημοσιογραφία είναι στα καλύτερά της, όμως, μόνο έτσι δεν είναι. Η οικονομική βάση των Μέσων είναι κατεστραμμένη. Ακόμη κι αν η διαφήμιση από τα έντυπα μετακινήθηκε online, αυτό δεν σημαίνει ότι βοήθησε τα ενημερωτικά sites. Κυρίως, οι τεχνολογικοί κολοσσοί ευνοήθηκαν από αυτή την αλλαγή, όπως το Google και το Facebook.

»Πρακτικά αυτοί οι δύο στέλνουν κυκλοφορία στα sites, συγκεντρώνοντας ωστόσο το 90% της διαφημιστικής δαπάνης. Η εξήγηση είναι απλή: κάνουν στόχευση προϊόντος - καταναλωτή καλύτερα απ' οποιαδήποτε άλλη εφημερίδα».

Κατά τον ίδιο, όταν χάνεται το χρήμα, χάνεται η εξουσία. Όταν χάνεται η εξουσία, εξαφανίζεται και το κύρος. Μέσα χωρίς κύρος και αναγνώστες, όσο έγκυρες ειδήσεις κι αν δημοσιεύουν, εξαφανίζονται. Στο τέλος δεν υπάρχουν ειδήσεις. Και ποιος θα παίξει πιάνο σήμερα..; 

Διεθνή
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελβετία: Βρετανίδα κατηγορείται για την υποβοηθούμενη αυτοκτονία του συζύγου της

Διεθνή / Βρετανίδα κατηγορείται για την υποβοηθούμενη αυτοκτονία του συζύγου της στην Ελβετία

«Δεν μετανιώνω στιγμή, αν ο νόμος είχε αλλάξει όλοι θα μπορούσαν να τον αποχαιρετήσουν» ξεκαθαρίζει, εξηγώντας πως η απόφαση του συζύγου της ήταν αποτέλεσμα σκέψεων πολλών χρόνων
LIFO NEWSROOM
Σκύλος σώζει δίχρονο αγόρι που χάθηκε για 16 ώρες στην άγρια φύση – Περπάτησε 11 χλμ μόνος του

Διεθνή / Σκύλος σώζει δίχρονο αγόρι που χάθηκε για 16 ώρες στην άγρια φύση – Περπάτησε 11 χλμ μόνος του

Ο σκύλος, που κανονικά περιπολεί τη φάρμα για να αποτρέπει επιθέσεις από κογιότ, φέρεται να συνόδευσε το παιδί για τουλάχιστον ένα μίλι μέσα από δύσβατο ορεινό έδαφος
LIFO NEWSROOM
Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ ψάχνει τις «περιβαλλοντικές τοξίνες» που προκαλούν αυτισμό

Διεθνή / Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ ψάχνει τις «περιβαλλοντικές τοξίνες» που προκαλούν αυτισμό

Η τελευταία έκθεση του CDC, που δημοσιεύθηκε την Τρίτη, αναφέρει ότι η αναλογία παιδιών με αυτισμό στις ΗΠΑ έχει φτάσει στο 1 στα 31, ενώ το 2020 ήταν 1 στα 36 και το 2000 μόλις 1 στα 150
LIFO NEWSROOM
Γιατρός έλαβε email από τις Αρχές Μετανάστευσης με εντολή απέλασης – Είναι γεννημένη στις ΗΠΑ

Διεθνή / Γιατρός έλαβε email από τις Αρχές Μετανάστευσης με εντολή απέλασης – Είναι γεννημένη στις ΗΠΑ

Το email, όπως ανέφερε η ίδια στο NBC Connecticut, προήλθε από το Υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας (DHS) και περιλάμβανε την απειλητική διατύπωση: «Ήρθε η ώρα να φύγετε από τις Ηνωμένες Πολιτείες»
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια
Παλιά υπήρχε μονοπώλιο των μέσων στην παρουσίαση της είδησης καθώς και της ανάλυσης αυτής.Όταν ο καθείς από εμάς μπορεί να καταστεί μέσο, λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων, τότε δεν είναι παράλογο να υπάρχει απώλεια εσόδων και άρα εξουσίας και κύρους.Εκεί ανοίγονται δύο επιλογές: είτε τα ΜΜΕ λειτουργούν σαν ένα κλειστό σύστημα και λένε "είδηση είναι ότι λέμε εμείς και όλα τα άλλα είναι εν δυνάμει φήμες" σε μια απόπειρα να αυξήσουν την εγκυρότητά τους (όπου εννοείται δεν θα δημοσιεύουν ΠΟΤΕ ανακρίβειες και ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες) είτε επενδύουν στην ανάλυση όπου κάθε άρθρο / ρεπορτάζ θα είναι ένα μικρό διδακτορικό / ντοκιμαντέρ. Δεδομένο είναι ότι δεν θα επιστρέψεις ποτέ στην παλιά κατάσταση οικονομικά. De facto ο πιτσιρικάς στα Εξάρχεια που ανεβάζει βιντεάκι από τα επεισόδια θα είναι εκεί πριν το βαν του ΣΚΑΪ. Αυτό δεν αλλάζει. Τα ΜΜΕ μπορούν να αλλάξουν. Η Lifo είναι από τα καλύτερα παραδείγματα προσαρμογής, με πολλά περιθώρια βελτίωσης.Τα ΜΜΕ στην Ελλάδα, ηλεκτρονικός και έντυπος τύπος, επένδυσαν πολύ στο sensationalism που έφερε κέρδη άμεσα αλλά ταύτισε το προϊόν με το χαμηλό επίπεδο και με την εδραία πεποίθηση ότι anyone can do it. Από Ακρίτα σε Μικρούτσικο και από Παπαδάκη σε Παπαχρήστου.