Απίστευτο περιστατικό βανδαλισμού στο Βυζαντινό Μουσείο - Έριξαν λάδι σε εκθέματα, με 20 φύλακες παρόντες

Απίστευτο περιστατικό βανδαλισμού στο Βυζαντινό Μουσείο - Έριξαν λάδι σε εκθέματα, με 20 φύλακες παρόντες Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης «Πανάγιος Τάφος: Το μνημείο και το έργο» του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου. Φωτο: Νίκος Βαβδινούδης
11

Βανδαλισμός σε σπουδαία εκθέματα του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου προκλήθηκε πριν από περίπου τρεις εβδομάδες, την ώρα μάλιστα που στο μουσείο είχαν βάρδια 20 φύλακες.

Συγκεκριμένα, το απόγευμα του Σαββάτου 28 Ιουλίου, οι βάνδαλοι έριξαν λάδι σε αντικείμενα της μόνιμης συλλογής και των περιοδικών εκθέσεων, αλλά και σε άλλα σημεία του μουσείου (μάρμαρα και τοίχους), προκαλώντας φθορές, σε κάποιες περιπτώσεις ανεπανόρθωτες.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Καθημερινής», υπεύθυνες για τον βανδαλισμό φέρονται να είναι δυο μεσόκοπες γυναίκες που, όπως όλα δείχνουν, έδρασαν ανενόχλητες, καθώς περιηγούνταν επί μιάμιση ώρα στη μόνιμη έκθεση του μουσείου, την περιοδική «Το Βυζάντιο και οι άλλοι κατά την πρώτη χιλιετία: Μία αυτοκρατορία σταθερότητας σε περίοδο κλυδωνισμών» και την ψηφιακή έκθεση για τον Πανάγιο Τάφο.

Οι υπεύθυνοι του μουσείου διαπίστωσαν το συμβάν την επόμενη μέρα, εξαιτίας των λεκέδων λαδιού στο δάπεδο, τους τοίχους και τα εκθέματα. Ενημερώθηκε άμεσα η διευθύντρια του μουσείου, Κατερίνα Δελλαπόρτα, η σήμανση και η αστυνομία, η υπουργός Πολιτισμού, καθώς και το τμήμα συντήρησης που κλήθηκε να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για να αποκαταστήσει τις ζημιές.

Μεταξύ των αντικειμένων και των σημείων του μουσείου που βανδαλίστηκαν είναι ψηφιδωτά δάπεδα από τις αρχαιολογικές ανασκαφές που πραγματοποιήθηκαν στη βασιλική του Ιλισού κατά τα έτη 1916 και 1917 υπό τον Γεώργιο A. Σωτηρίου, αρχαιολόγο και μετέπειτα διευθυντή του Βυζαντινού Μουσείου, ο άμβωνας του παλαιοχριστιανικού παρεκκλησίου, ο δίδυμος κιβωτιόσχημος τάφος από τη Σταμάτα Αττικής και ο κοπτικός σταυρός από τη μόνιμη συλλογή του μουσείου που είναι δύσκολο να αποκατασταθεί, καθώς το λάδι πότισε βαθιά το ξύλο, όπως δήλωσε η κ. Δελλαπόρτα στην «Εφ.Συν».

Εντύπωση βέβαια προκαλεί το γεγονός πως σχεδόν 20 μέρες, το υπουργείο Πολιτισμού σήμερα ανακοίνωσε το περιστατικό που έλαβε χώρα μεσούσης της καλοκαιρινής σεζόν, σε ένα από τα πιο κεντρικά μουσεία της χώρας, κάτω από την επιτήρηση τόσων φυλάκων.

Αξίζει να σημειωθεί πως πρόκειται για το δεύτερο πρόσφατο κρούσμα βανδαλισμού των τελευταίων μηνών, έπειτα από εκείνο στον αρχαιολογικό χώρο των Αιγυπτίων Θεών στην Μπρεξίζα στη Νέα Μάκρη, όπου στις 19 Ιουνίου άγνωστοι προξένησαν σημαντικές φθορές στα αντίγραφα των αγαλμάτων της Ισιδος και του Οσίριδος στους πυλώνες του ιερού.

Τι λέει το Υπουργείο Πολιτισμού

Η ενέργεια «δεν επέφερε καμία ανήκεστο βλάβη σε αρχαία αντικείμενα, τα οποία έχουν καθαριστεί σχεδόν στο σύνολό τους», ενώ έχει «δρομολογηθεί η διεξαγωγή Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ) προκειμένου να διερευνηθεί σε βάθος το θέμα, να ανευρεθούν οι ένοχοι και να αποδοθούν οι ευθύνες», σημειώνει μεταξύ άλλων το  υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση αναφέρει τα εξής:

«Την 28η Ιουλίου πραγματοποιήθηκε κακόβουλη ενέργεια στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών (ΒΧΜΑ), η οποία έγινε αντιληπτή και γνωστοποιήθηκε στην προϊσταμένη κ. Αικατερίνη Δελλαπόρτα την επομένη. Ειδοποιήθηκε αμέσως η Σήμανση και η Κρατική Ασφάλεια προς εξέταση των επιτόπιων στοιχείων, ενώ από την εξέταση των ταινιών από τις κάμερες του κέντρου ελέγχου διαπιστώθηκε ότι το "ράντισμα" των αντικειμένων, προθηκών και χώρων του Μουσείου με ελαιώδες υγρό, επιχείρησαν δύο άτομα τα οποία διήλθαν μέσα από τις αίθουσες των μόνιμων και περιοδικών εκθέσεων χωρίς η ενέργειά τους να γίνει αντιληπτή. Η κακόβουλη αυτή πράξη δεν επέφερε καμία ανήκεστο βλάβη σε αρχαία αντικείμενα, τα οποία έχουν καθαριστεί σχεδόν στο σύνολό τους. Η Διεύθυνση του Μουσείου και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού προχώρησαν σε όλες τις δέουσες ενέργειες, έχει δε δρομολογηθεί η διεξαγωγή Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ) προκειμένου να διερευνηθεί σε βάθος το θέμα, να ανευρεθούν οι ένοχοι και να αποδοθούν οι ευθύνες».

Από την πλευρά της η διευθύντρια του ΒΧΜΑ, Αικ. Δελαπόρτα, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «έχουμε αποκαταστήσει σ' έναν μεγάλο βαθμό τις ζημιές και πως «οι συντηρητές αμέσως έκαναν όλες τις αναλύσεις και πήραν όλα τα απαραίτητα μέτρα». Ωστόσο σημείωσε ότι «οι φθορές που έχουν γίνει στο ίδιο το κτίριο χρειάζονται αποκατάσταση γιατί τοίχοι και πατώματα στο εσωτερικό του μουσείου είναι ραντισμένοι με λάδι, ενώ ο κοπτικός σταυρός του 6ου αι. μ. Χ. από την Αίγυπτο «δεν ξέρω κατά πόσο μπορεί να αποκατασταθεί γιατί το υλικό είναι ξύλο. Από εκεί και πέρα έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες διοικητικές ενέργειες προς το ΥΠΠΟΑ και την Αστυνομία, οι οποίοι έχουν αναλάβει την υπόθεση», είπε η κ. Δελαπόρτα.

Ελλάδα
11

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θεσσαλονίκη: Νέα καταγγελία για το 424 στη δημοσιότητα - Φαντάρος πήγε για επέμβαση θυροειδούς και πέθανε

Ελλάδα / Θεσσαλονίκη: Νέα καταγγελία για το 424 στη δημοσιότητα - Φαντάρος πήγε για επέμβαση θυροειδούς και πέθανε

Το περιστατικό ήρθε στην επιφάνεια, μετά την καταγγελία του 55χρονου αστυνομικού που χειρουργήθηκε για σκωληκοειδίτιδα ενώ είχε καρκίνο - Ο πατέρας του 27χρονου φαντάρου, Νίκου Γκάτση, ξεσπά για ιατρικό λάθος
LIFO NEWSROOM
Πολύχρωμο Σχολείο: «Αόρατα τα ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιά στο σχολείο, αναίτια αφαίρεση υλικού πρόληψης της βίας και του εκφοβισμού»

Ελλάδα / Πολύχρωμο Σχολείο: «Αόρατα τα ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιά στο σχολείο, αναίτια η αφαίρεση υλικού πρόληψης της βίας και του εκφοβισμού»

Η εθελοντική, μη κερδοσκοπική συλλογικότητα επιστημόνων καταγγέλλει την αφαίρεση εγκεκριμένου από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) συμπεριληπτικού υλικού, από τα εκπαιδευτικά προγράμματα στα σχολεία
LIFO NEWSROOM
Αμαλιάδα: Ασφυξία «δείχνει» η πρώτη έκθεση για το τέταρτο μωρό

Ελλάδα / Αμαλιάδα: Ασφυξία «δείχνει» η πρώτη έκθεση για το τέταρτο μωρό

Η Ειρήνη Μουρτζούκου θέλησε να παρουσιάσει ότι το μωρό είχε κάποιο πρόβλημα υγείας, όμως, όπως αναφέρει ο τεχνικός σύμβουλος της μητέρας, το πρώτο επεισόδιο που παρουσίασε δεν έχει κάποια σχέση με σοβαρό θέμα υγείας
LIFO NEWSROOM

σχόλια

6 σχόλια
Γίνεται κάτι τόσο εξωφρενικό όπως ο βανδαλισμός έργων του πολιτισμού μας και οι περισσότεροι βρίσκουν την ευκαιρία να ξασπαθώσουν για τα απωθημένα τους: τους δήθεν τεμπέληδες, δήθεν βυσματίες, δήθεν ανίκανους δημόσιους υπάλληλους. Μου θυμίζει την κλασσική φράση για το φεγγάρι και το δάχτυλο.Ακόμα και αν ισχύουν τα περί βυσματιών, ΔΕΝ είναι αυτό το πρόβλημα.Ωραία, ας υποθέσουμε ότι αντικαθιστούμε τους βυσματίες, ανίκανους κλπ κλπ με άριστους. Τι θα είχαν κάνει αυτοί οι άριστοι; Που ακριβώς βρίσκεται η διαφορά ανάμεσα "ανίκανους" και "άριστους" όταν μιλάμε για βανδαλισμό εκ προμελέτης;Το πρόβλημα θα ήταν οι βυσματίες, αν η αντικατάσταση τους έφερνε διαφορετικό αποτέλεσμα, αν απέτρεπε τους βανδαλισμούς. Αν οι "άριστοι" έχουν το ίδιο αποτέλεσμα, τότε δεν είναι αυτό το πρόβλημα.Τι θα έκαναν τέλος πάντων αυτοί οι άριστοι για να αποτρέψουν τις δολιοφθορές; Ελέγχους σε όλες τις τσάντες και σακίδια; Μήπως και πασπάτεμα των τουριστών όπως στα αεροδρόμια; Τι ακριβώς θεωρείται επικίνδυνο αντικείμενο; Στα αεροδρόμια ψάχνουν για όπλα και εκρηκτικά. Στα μουσεία για τι πράγμα θα ψάχνουν; Ένα έργο τέχνης μπορείς να το καταστρέψεις ακόμα και με ένα μπουκάλι νερό. Τι θα κάνουν αυτοί οι "άριστοι" φύλακες αν ανακαλύπτουν κάποιο ύποπτο υγρό; Θα το στέλνουν στο Γενικό Χημείο του Κράτους για ανάλυση;Η μήπως να επιτρέπαμε την είσοδο στα μουσεία μας και όλους μας τους αρχαιολόγικούς χώρους _αποκλειστικά_ σε επισκέπτες που θα είναι εντελώς τσίτσιδοι; Θα είχαμε και αύξηση του αριθμού των εισητηρίων ;-)Όλοι όσοι ισχυρίζονται ότι το πρόβλημα είναι οι βυσματίες υπάλληλοι, οφείλουν να μας δείξουν τι ακριβώς θα έκαναν οι μή-βυσματίες. Και πως αυτό θα οδηγούσε σε καλύτερη προστασία των μουσείων μας.Πως ακριβώς αποτρέπεις έναν φανατικό που έχει βαλθεί σώνει και καλά να καταστρέψει ένα μουσειακό έκθεμα - αδιαφορώντας μάλιστα για την σύλληψη / τιμωρία του; (οι φανατικοί είναι έτοιμοι να θυσιαστούν, αρκεί να καταστραφεί το συγκεκριμένο έργο).Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι οι φύλακες, αλλά οι φανατικοί που καταστρέφουν έργα. Μήπως θα έπρεπε να δούμε ποιοί ακριβώς είναι αυτοί; Μήπως θα έπρεπε να αναρωτηθούμε για τα κίνητρα τους; Μήπως θα έπρεπε να εξετάσουμε ποιός τους οπλίζει ιδεολογικά, υποβάλλοντας τους το "καταστρέψτε ότι δεν συμφωνεί μαζί μας";Υπενθυμίζω ότι οι επιλογές των κατεστραμμένων έργων δεν είναι τυχαίες. Υπενθυμίζω ότι υπάρχουν κριτήρια επιλογής για τα έργα που "πρέπει" να καταστραφούν, κάτι που δείχνει συγκεκριμένο ιδεολογικό υπόβαθρο.Μήπως - αντί να διατρανώνουμε την βγδελυμία μας για τους "κακούς" δημόσιους υπάλληλους σε κάθε άσχετη ευκαιρία - να εξετάζαμε τα πραγματικά αίτια των βανδαλισμών;
Φιλε μου, το κενο στην λογικη σου ειναι πως ενω οντως πιθανον να μην μπορει να αποτραπει ενας τρελος απο το να καταστρεψει 1-2 εργα, εδω μιλαμε οτι πηραν παραμαζωμα ολο το μουσειο και δεν εχουμε καν την αναγνωριση των δραστων. Θεωρεις οτι καποιος φυλακας που κανει την δουλεια του δε θα ειχε κανει κατι; Γιατι να πληρωνεται τετοιος στολος φυλαξης αν δε μπορουμε να εχουμε εστω τα ελαχιστα;
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, δύο από τους είκοσι τόσους φύλακες πρόσεξαν τις περίεργες κυρίες με τις μεγάλες τσάντες και τις ύποπτες κινήσεις τους, και τις είχαν σε στενή παρακολούθηση όταν βρέθηκαν στις αίθουσές τους. Στις συγκεκριμένες αίθουσες δεν έγινε καμία ζημιά. Σας λέει κάτι αυτό;
Ναι, μου λέει ότι αν βάλεις έναν φρουρό μπροστά σε κάθε έκθεμα, τότε όλα θα είναι ΟΚ. Εναλλακτικά: έναν φρουρό πίσω από κάθε επισκέπτη. Ότι σας βολεύει.Έτυχε δύο φρουροί να "μαρκάρουν" τις δύο κυρίες. Οι κυρίες τους έκαναν την δουλειά εύκολη, επειδή φέρονταν ύποπτα. Αν οι βανδαλίστριες είχαν φερθεί πιο έξυπνα, κανένας φύλακας δεν θα είχε καταλάβει τίποτα.Ξανά: Αν ένας φανατικός έχει βαλθεί να καταστρέψει ένα έκθεμα σε μουσείο, κανένας φύλακας - όσο άριστος και ευσυνείδητος και να είναι - δεν μπορεί να τον αποτρέψει.Οπότε - επιμένω - το πρόβλημα δεν είναι να αντικαταστήσουμε τους βυσματίες φύλακες με άριστους, αλλά να εξετάσουμε γιατί υπάρχουν τόσοι φανατικοί στην κοινωνία μας που τα βάζουν με εκθέματα μουσείων.Εσάς, σας λέει κάτι ότι η επιλογή των εκθεμάτων είναι στοχευμένη; Δεν καταστρέφουν ότι νάναι, καταστρέφουν αυτό που αντιτίθεται στην ιδεοληψία τους. Υποθετικό σενάριο: Εσείς είστε ένας φύλακας μουσείου (ανήκετε στους άριστους φυσικά) και εγώ είμαι ένας μισαλλόδοξος φανατικός που θέλω να καταστρέψε έναν πίνακα. Πως θα με εμποδίσετε;Εννοείται ότι δεν είμαι χαζός να κυκλοφοράω με μεγάλες τσάντες και υποπτο ύφος. Μια ένεση με διαβρωτικό οξύ στην τσέπη μου είναι υπεραρκετή.Αφού λοιπόν το πρόβλημα σας είναι οι τεμπέληδες δημόσιοι υπάλληλοι, ελάτε εσείς ο άριστος να με εμποδίσετε.Ανυπομονώ να μάθω το πως.
«Οπότε - επιμένω - το πρόβλημα δεν είναι να αντικαταστήσουμε τους βυσματίες φύλακες με άριστους, αλλά να εξετάσουμε γιατί υπάρχουν τόσοι φανατικοί στην κοινωνία μας που τα βάζουν με εκθέματα μουσείων.» Πηγή: www.lifo.grΣε τι ακριβώς επιμένετε; Είναι σα να λέτε ότι το πρόβλημα δεν είναι να έχουμε στους δρόμους μια καλή και αποτελεσματική Τροχαία, αλλά να εξετάσουμε γιατί υπάρχουν τόσοι κακοί οδηγοί στην κοινωνία μας που θέτουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Σωστά, αλλά όσο θα υπάρχουν αυτοί οι κακοί οδηγοί, πρέπει να υπάρχει μια καλή Τροχαία.Και επειδή ανυπομονείτε να μάθετε πώς θα σας εμποδίσω να χρησιμοποιήσετε την «ένεση με διαβρωτικό οξύ», σας απαντώ ότι δεν θα τα καταφέρω να σας εμποδίσω. Αλλά, κατά απολύτως αντίστοιχο τρόπο, επειδη ούτε η Τροχαία θα καταφέρει να σταματήσει μια τζάγκουαρ που τρέχει με 300 μπροστά από ένα σχολείο, αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να αφήνει τους υπόλοιπους να κάνουν στους δρόμους ό,τι γουστάρουν ανενόχλητοι...
και κάτι ακόμη:Λέτε «Έτυχε δύο φρουροί να "μαρκάρουν" τις δύο κυρίες...»Δεν έτυχε. Πέτυχε.Και όλοι οι υπόλοιποι απέτυχαν.Απέτυχαν να κάνουν τη δουλειάγια την οποία τους πληρώνω.Γιατί εγώ και εσείς τους πληρώνουμε, ξέρετε
Αρχαιομουσειοφύλακας... Τι φάρα κι αυτή! Όποιος έχει επισκευθεί ελληνικό μουσείο, ξέρει καλά ότι αρχαιοφύλακας ίσον αργόσχολος βολεμένος ημέτερος, συνήθως άσχετος με πολιτισμό και ιστορία, ακατάλληλος για οποιαδήποτε δουλειά αλλά εφοδιασμένος με όλα τα απαραίτητα κοινωνικά μόρια [κοινωνικά κριτήρια: ο σύγχρονος, αποδεκτός και πολιτικά ορθός όρος για το παλιομοδίτικο "ρουσφέτι"]. Αυτός λοιπόν ο απόλυτος Άρχοντας του μουσείου, όταν δεν λογοκοιμάται με στυλ σε μια καρεκλίτσα στη γωνία, ή θα την πέφτει στην τουρίστρια, ή θα ξύνεται, ή θα παίζει στο κινητό, ή θα αποπαίρνει με αγένεια όποιον επισκέπτη τύχει να τον ρωτήσει κάτι, επειδή του χαλάει τη ραστώνη. Είτε είναι μόνιμος είτε εποχιακός συμβασιούχoς. Από την Κνωσό μέχρι το Εθνικό Αρχαιολογικό. Είναι οι ίδιοι που έκλεισαν την Ακρόπολη τις προάλλες λόγω καλοκαιρινής ζέστης. Οι εξαιρέσεις που όντως υπάρχουν, είναι δυστυχώς εξαιρέσεις που απλά επιβεβαιώνουν τον κανόνα, ειδικά στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους της περιφέρειας.
Το συμπέρασμα είναι πως οι συγκεκριμένοι φύλακες είναι αχρείαστοι.Άρα μπορούν να απομακρυνθουν και να μειωθεί το κόστος λειτουργίας του μουσείου.
Αυτό που σε κάνει να μην κάνεις βανδαλισμούς είναι οι ηθικές σου αναστολές ή οι συνέπειες που επιφέρει η πράξη αυτή. Με αυτούς τους πολίτες και αυτή την αστυνόμευση και λίγα έχουν γίνει.
Όλα αυτά σήμερα. εν έτη 2018 και στο βυζαντινό μουσείο με τους άπειρους φύλακες! Αλλά θα μου πείς, να μην πάρουν οι άνθρωποι την άδειά τους? Ζήτημα αν είχαν μείνει δύο όλοι κι'όλοι. Και ελάχιστοι , και δημόσιοι υπάλληλοι! Ελλαδάρα!