[ΓΝΩΜΕΣ] 20 χρόνια Φοίβος. Από τον Άρη Αλεξανδρή

Facebook Twitter
22

           

Στην Ελλάδα έχουμε την τάση να αποθεώνουμε ό, τι κατακρίνουμε και να κατακρίνουμε ό, τι αποθεώνουμε χωρίς συναίσθηση της ιδιάζουσας ψυχοπαθολογίας που αυτή η παλινδρόμηση κρύβει. Ειδικά σε ό, τι αφορά τις καλλιτεχνικές τους ανησυχίες, οι Έλληνες ενθουσιάζονται εύκολα με το φανταχτερό μάρκετινγκ, φανατίζονται ασυλλόγιστα με το κενό περιεχόμενό του και με την πάροδο των ετών κατοχυρώνουν μια αξιοθαύμαστη πνευματική σύγχυση, μεταβαίνοντας από τη νεογιλή αφέλεια στις ενήλικες τύψεις.  Η ειλικρίνεια, πάντως, ελλείπει από κάθε φάση της αισθητικής εξέλιξης. Το λάθος γίνεται με τρανταχτή βλακεία, η μετάνοια επέρχεται με εκκωφαντική σιωπή και η επανάληψη του λάθους ολοκληρώνει τον άδοξο κύκλο με πολύβουη θρασύτητα .

Στο παραπάνω πλαίσιο πιστεύω ότι εντάσσεται η καλλιτεχνική σχολή που δημιούργησε ο Φοίβος στην αρχή των 90s. Σε μία χρονική στιγμή που η ελληνική μουσική σκηνή αναζητούσε νέα είδωλα, για να απαλλαγεί από τη ναφθαλίνη των 80s και να βαδίσει προς το millennium με επαναπροσδιορισμένα μουσικολογικά standards, ο Φοίβος κλήθηκε να διαδραματίσει το ρόλο του pop καθοδηγητή, καθορίζοντας το γούστο και το αισθητικό κριτήριο μιας ολόκληρης γενιάς. Και το έκανε, με τον πιο αδυσώπητο τρόπο.

Ο Φοίβος πάντρεψε την ανάγκη του Έλληνα να αυνανίζεται μυρίζοντας το παρελθόν του με την άτεχνη ξενομανία του και δημιούργησε δυο νοθευμένες κατευθύνσεις που ενθουσίασαν το κοινό στο οποίο απευθύνθηκε: Από τη μια, εισήγαγε το αναβαθμισμένο ελαφρολαϊκό τραγούδι, που ήταν όσο μπανάλ έπρεπε για να αρέσει στη μαμά, αλλά αρκούντως πειραγμένο από ενορχηστρωτικής και στιχουργικής πλευράς για να βρει έρεισμα στη νεολαία. Από την άλλη, υλοποίησε την δική του εκδοχή περί σύγχρονης ποπ, δημιουργώντας ένα κακόγουστο αμάλγαμα ξενόφερτης λούπας και εγχώριας παραγωγής, για να συναρπάσει τα νεανικά αυτιά που είτε δεν μπορούσαν, είτε δεν ήθελαν να ανοίξουν το Mtv. Στο τέλος, πέτυχε να διαμορφώσει δυο ισχυρές τάσεις, οι οποίες τις περισσότερες φορές μπλέκονταν και μεταξύ τους με ακόμη πιο σχιζοφρενικό τρόπο από αυτόν που δημιουργήθηκαν, μιας και οι καλλιτέχνες που τις πρέσβευαν ήθελαν να φάνε απ’ όλες τις πίτες.

Η εδραίωση της αυτοκρατορίας του Φοίβου στα μουσικά και όχι μόνο, πράγματα της Ελλάδας ολοκληρώθηκε με την ανάδειξη συγκεκριμένων προσώπων στην κορυφή κάθε παραγόμενου είδους, τα οποία καθιερώθηκαν χάρη στη μανιώδη προώθηση γνωστών ομίλων επιχειρήσεων. Από ένα σημείο και μετά δεν επρόκειτο απλώς για προώθηση καλλιτεχνών, αλλά για μαζική προαγωγή ενός συγκεκριμένου lifestyle, γι’ αυτό και η προβολή του έργου του Φοίβου γινόταν τόσο καταιγιστικά και πολυπρισματικά. Το εφήμερο σουξέ κατέκτησε τη συλλογική συνείδηση όχι μόνο ως εύπεπτο καλλιτεχνικό προϊόν, αλλά και ως γενικότερη στάση ζωής. Το υλικό που σε αφθονία παρήγαγε ο Φοίβος έθρεψε ιλιγγιώδη budget εμετικών μπουζουκοπαραστάσεων, συντήρησε τον αυτιστικό πιλότο ραδιοφωνικών σταθμών, γέμισε όπως όπως την προϋπάρχουσα τηλεοπτική ένδεια, γέννησε πρωτογενή τηλεοπτικό πολτό και τελικά χάρισε καριέρες και περιουσίες σε πανομοιότυπες μετριότητες.

Ο Φοίβος δεν είναι ατάλαντος, αλλά έθεσε τις μεγάλες του δυνατότητες στην υπηρεσία της άπειρης επιχειρηματικής απληστίας των νεόπλουτων Ελλήνων μεγαλοπαραγόντων. Μεταμορφώθηκε σε μηχανή παραγωγής ανούσιων ήχων, που ακολουθώντας απαρέγκλιτα μια συγκεκριμένη μουσικολογική μεθοδολογία βύθισαν ένα άμαθο κοινό στο νοσηρό εθισμό και στην απάθεια. Δεν είναι o trash χαρακτήρας των περισσότερων δημιουργημάτων του που έφερε την προβλέψιμη παρακμή του. Το trash, άλλωστε, είναι μια μορφή τέχνης, όταν είναι γνήσιο και ενσυνείδητο. Αίτια της σημερινής κατρακύλας είναι η καταστροφική στασιμότητα στην οποία μοιραία  ο συνθέτης περιήλθε, η οκνηρία της διαρκούς κλωνοποίησης και η ψευδής αίσθηση ασφάλειας που του δημιούργησε η παραμονή στην χειροποίητη γυάλα του.

Η παρακμή της κουλτούρας του Φοίβου μεταφράζεται με κάθε λογιστικό δείκτη καθώς η γενιά που απερίσκεπτα τον εξύψωσε, τον βαρέθηκε με την ίδια ευκολία. Οι δίσκοι του έπαψαν να πουλάνε (στο πλαίσιο της γενικότερης ύφεσης των φυσικών κυκλοφοριών), τα τραγούδια του σταμάτησαν να κάνουν αίσθηση, το mainstream ενδιαφέρον κατακερματίστηκε και εξαπλώθηκε σε διαφορετικές οδούς και οι τραγουδιστές που γαλούχησε έγιναν ένα με την άμορφη μάζα των άπειρων επιλογών. Δεν αμφιβάλλω ότι στη συναυλία του θα υπάρξει κοσμοσυρροή- έχω όμως τις ενστάσεις μου ως προς το κατά πόσο η επιτυχία μπορεί να πιστωθεί στον Φοίβο. Οι ορδές νέων που θα παρευρεθούν στο ΟΑΚΑ ουσιαστικά θα τελέσουν το μνημόσυνο της γραφικής τους εφηβείας, το cult στοιχείο της οποίας είναι και το βασικό τους κίνητρο για να αγοράσουν εισιτήριο. Ό, τι αποθεώθηκε στο παρελθόν, σήμερα αποκηρύσσεται, ακριβώς επειδή έγινε μόδα προτού γίνει αξία. Και εξαιτίας αυτής της καταστροφικής ανακολουθίας, η επετειακή συναυλία του Φοίβου είναι μια θλιβερή ρετροσπεκτίβα και όχι το σύμβολο ενός έργου σε εξέλιξη, όπως μάλλον θέλει να πιστεύει.

                                                                                                                                 

Ελλάδα
22

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο ποταμός Κηφισός δε θα άντεχε πλημμύρες σαν αυτές του Ιανού, του Ντάνιελ και της Βαλένθια»

Ελλάδα / «Ο ποταμός Κηφισός δεν θα άντεχε πλημμύρες σαν αυτές του Ιανού, του Ντάνιελ και της Βαλένθια» τονίζει καθηγητής ΕΜΠ

«Το πρώτο μέλημά μας είναι να μην έχουμε θύματα και αυτό μπορεί να γίνει με την έγκαιρη και τεκμηριωμένη προειδοποίηση προς τους κατοίκους της περιοχής», τόνισε ο Ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ, Αναστάσιος Στάμου
LIFO NEWSROOM

σχόλια

13 σχόλια
πολύ ωραία όλα αυτά που γράφεις αλλά ξεχνάμε όλοι ένα πράγμα. Κατόπιν εορτής όλοι ξέρουμε να κράζουμε αυτά που αποδείχτηκαν σκάρτα ή ήταν εξαρχής αλλά πουλούσαν . Το πιο πιθανό φίλε δημοσιογράφε είναι οτι 10 χρόνια πριν και βάλε εσύ κ οποιοσδήποτε εξυπνακίδης δημοσιογράφος που γράφει για φοίβους και λοιπούς μπουζουξήδες με υποτιμητικό τρόπο, να έκανε κωλοτούμπες για να δουλέψει στις φυλλάδες του Κωστόπουλου. Μην ξεχνάς άλλωστε ότι και η LIFO στην οποία γράφεις είναι τόσο της ''μοδός'' τώρα όσο και το NITRO το 2002. Ρόδα ειναι my friend...
Από το Γκούτσι φόρεμα στο απορώ αν αισθάνεσαι τύψεις και στα μπητάκια της Βανδή δεν είναι και τόσο εύκολος ο δρόμος και δείχνει μουσική ευφυϊα τουλάχιστον. Οσο για την Πασοκίλα /Κωστοπουλίλα χμμμ δεν καταλαβαίνω κατά πόσον ένα καψουροχασάπικο όπως το Χαμένα της Γαρμπή ενισχύει την οφσόρ και το κοχίμπα. Ξυδάκι. Οσο και να μην έχουμε ξοδεψει ποτέ ευρώ για πάρτη του, όσο να'ναι 5-10 τραγούδια του ταχουμε ψιθυρίσει κάποια στιγμή.
θυμαμαι,μεχρι και πριν 15 χρονια κανεις δεν ακουγε ελληνικα πλην εξαιρεσεων τυπου τρυπες..ωραιες εποχες...επισης, μια χαρα κομματακια ειχαν βγαλει στην εποχη τους οι roxette
Νομιζω πως υπαρχει κατι που αρνουμαστε να δουμε: Η μουσικη ενηλικιωση ειναι κατι που δημιουργειται αργα και με την παροδο των χρονων. Δεν ειναι δυνατον να περιμενουμε απο τον 20χρονο να ασχολειται πχ με τον "Κυρ-αντωνη" του Χατζηδακη, ουτε με το "μαραμενα τα γιουλια" του Αττικ(ουτε, πολυ περισσοτερο με την "casta diva" του Μπελινι). Με τον Φοιβο θα σχοληθει, θα ξενυχτησει, θα χτυπηθει και αργοτερα-οπως ειναι φυσικο-θα βαρεθει. Ετσι γινεται παντου: Και στην Ελλαδα και στο εξωτερικο.Ο Φοιβος ηξερε που απευθυνοταν και το εκανε θαυμασια κατα τη γνωμη μου. Αν δεν αρεσε στον 20χρονο θα του γυρνουσε την πλατη. Τωρα που του αρεσε τον εκανε πλουσιο. Αν παψει να του αρεσει θα τον εγκαταλειψει. Τα υπολοιπα θα μου επιτρεψετε να τα θεωρησω θεωριες συνομωσιας...
Μπορει να ακουστω λιγο δεινοσαυρος και να γραψω κατι που θα εγραφε πριν 20 χρονια ο πατερας μου η ο παππους μου αλλα θυμαμαι κατι παρομοιες συναυλιες αφιερωματα στον Μανο Λοιζο, στο Λευτερη Παπαδοπουλο και σε κατι τετοιους τυπους. Αφιερωμα στο ΟΑΚΑ στα 20 χρονια του Φοιβου μου ακουγεται σαν κατι μεταξυ παρωδιας και κωμικοτραγικου.
δεν ακούω, δεν άκουσα ποτέ, αλλά φίλε μου, έβαλες στο αρθρο σου τόση χολή και λεκτικά πυροτεχνήματα, που ό,τι και να είχες να πεις, το έκαψες.Τη δουλειά του κάνει κι ο Φοίβος. Πού είναι το κακό;Όσο υπάρχουν κάποιοι να τον ακούνε θα είναι εκεί. Όταν σταματήσουν να τουν ακούνε θα χαθεί. Απλά.
Maggie δεν είναι έτσι. Όταν κάποιος έχει τόσα κονέ και τόση δύναμη πολτοποίησης εγκεφάλου (ραδιόφωνα, διαρκώς όπου πας ακους φοίβο, όλα αυτά είναι γαλουχισμός) φυσικά και κάνει κακό και με συγκεκριμένο μαρκετινγκ. Δεν είναι κάποιος χωρίς την δύναμη των μέσων που παίζει σπίτι του. Επίσης αμα ξέρατε πως λειτουργούν οι σταθμοί ραδιοφώνου θα ξερνάγατε. Είναι στρωμένο το τι θα παίξει και ποιος και συνεννοούνται και μεταξύ τους. Οπότε κανένας φοίβος που έχει συμμετάσχει σε όλο αυτό το στημένο εμπόριο δεν είναι στο απυρόβλητο. Και το χάος να μου το έβαζες οπου σταθω και βρεθω θα το γούσταρα στο τέλος.Αυτό έφτασε την γενιά την προηγούμενη στο να ακουει 20 χρόνια μαλακίες και να μην έχουμε σαν χώρα να δείξουμε ούτε καν αυθεντικό ποπ (τύπου roxette), ούτε τζαζ, ούτε πανκ, ούτε καν alternative. Δεν έχουμε πάνω από 10 είδη μουσικής. Είμαστε ελάχιστοι μουσικά στον παγκόσμιο χάρτη. Και δεν μιλάω για παλιά καλή ελληνική μουσική, μιλάω για πλουραλισμό. Ότι δεν είναι commercial εδώ το σκοτώσαν.
Φυσικά και είναι όλα στημένα, ακόμα και στους "alternative" ραδιοφωνικούς σταθμούς. Η Ελλάδα όμως, εκ των πραγμάτων είναι περιορισμένη μουσικά, είτε υπάρχει ο Φοίβος, είτε όχι. Δεν πιστεύω δηλαδή, όπως λέτε, ότι θα έσκαγαν 50 διαφορετικά είδη μουσικής αν έλειπε ο master manipulator Φοίβος.Βλέποντάς το από μια άλλη οπτική, το trash του Φοίβου στα '90s γύρισε μπούμερανκ και έστρεψε όλους εμάς στην αντίπερα όχθη, παρέα με τους Στέρεο Νόβα, τις Τρύπες και τον Παπακωνσταντίνου. Δεν γνωρίζω την ηλικία σας, αλλά πιστέψτε με, αυτά που γινόντουσαν στις συναυλίες των παραπάνω δεν περιγράφονται. Ούτε στο όνειρό του ο Φοίβος τέτοια λατρεία. Η ελληνική ροκ σκηνή άνθιζε παρέα με το τρας σκυλοποπ. Από τη μια η Γαρμπή απειλούσε ότι θα μελαγχολήσει και από την άλλη ο Αγγελάκας μας θύμιζε την δική μας κοντινή Αμερική. Χωρίς το σκοτάδι δεν υπάρχει φως.
Maggie αυτό που λες ναι , ισχύει, 32 είμαι και αγάπησα και τρυπες και στερεονοβα και όλα τα σχετικά. Εγώ απλά αναφέρθηκα στο ότι το marketing που υπήρξε στην ελλάδα στο θέμα λαικοπόπ, υπήρξε και "καταναγκαστικό" και "μαζικό". Και όσο κι αν δεν το αποδεχόμαστε η αλήθεια είναι πως και να μην φτουράει κάτι (προς r2d2) το μασάς και το αποδέχεσαι όταν το ακούς όλη μέρα παντού.Τώρα οι roxette καλέ ένα παράδειγμα ήταν, γιατί έχουμε κάτι σε στυλ cure? Underground έχουμε διαμάντια, ακούω πάρα πολύ underground, εγώ μιλάω για το commercial του πραγματος. Οσο για Raining pleasure ο πρώτος τους δίσκος ήταν άψογος. Για να συνοψίζω και να μην παρεξηγούμε, αυτό που έγινε στην Ελλάδα με το λαικοπόπ, ήταν από τα πιο στημένα και βρώμικα μάρκετινγκ που έχω δει. Φυσικά και έξω υπάρχουν πολλά τέτοια στημένα προωθημένα πράματα αλλά έξω ακούς από μπαλάντα ως slayer χωρίς να χρειάζεται να πας σε κάποιο live κάποιου υπογείου.Είμαστε περιορισμένοι μουσικά. Απλά. (Στο commercial κομμάτι).
Αγαπητή Maggie. Θεωρώ ότι είστε πολύ τυχερή που δεν ακούσατε ποτέ κάποια από τις δημιουργίες του "τιμωμένου" καλλιτέχνη τα τελευταία 20 χρόνια. Αρκετοί θα θέλαμε να βρισκόμαστε στη θέση σας. Ωστόσο, ως ένας από τους λιγότερο τυχερούς, θα ήθελα να εκφράσω την απόλυτη ταύτισή μου με τον συντάκτη του παραπάνω άρθρου. Ξαναδιάβασα το άρθρο του μετά το σχόλιό σας. Αφενός ακόμα προσπαθώ να εντοπίσω τη "χολή" που αναφέρατε. Αφετέρου εντυπωσιάστηκα (για ακόμα μία φορά) από τον άψογο και αβίαστο χειρισμό της ελληνικής γλώσσας και την αριοστεχνική ροή του λόγου του γράφοντος. Το να μιλάει κάποιος σωστά ελληνικά χωρίς να περιορίζεται στις 50-70 λέξεις (και αυτές ανορθόγραφες) που συναντάμε στην πλειονότητα των "δημοσιογραφικών" άρθρων καθημερινά σε εφημερίδες και internet, απαιτεί σίγουρα ένα πούλμαν χολές ώστε να χαρακτηριστεί λεκτικό πυροτέχνημα.
Κύριε Boring747, όπως όλοι οι θνητοί, έτσι κι εγώ, έπεσα αρκετές φορές θύμα των περιστάσεων και άκουσα την αμαρτωλή μουσική σε κάποιο μαγαζί που μπορεί να έτυχε να βγω. Αν νομίσατε πως σε αυτό αναφερόμουν παραπάνω, τότε θα μου επιτρέψετε να σας προτείνω να διαβάσετε μια δεύτερη και τρίτη αλλά και τέταρτη φορά το εν λόγω κείμενο, μάλλον έχετε πρόβλημα κατανόησης ελεύθερου κειμένου. Επίσης, τα σωστά ελληνικά, τα επικροτούμε όλοι, αλλά τί σχέση έχουν με την κακία που μπορεί να κουβαλούν; Επειδή έχει καλό λεξιλόγιο να προσκυνήσουμε; Με όλο το σεβασμό.
Το πρόβλημα δεν είναι ο κάθε φοίβος. Το πρόβλημα είναι πως αυτό το κείμενο σας οδήγησε να συζητάτε αν ο φοίβος είναι κακός, πολύ κακός, πολύ δικτυομένος, λίγο δικτυομένος, ή απλά κάνει την δουλειά του, περί μάρκετινγ κτλ. Ας μη χάνουμε χρόνο να συζητάμε τι κάνουν κάποιοι "κακοί" και βγαίνουν μπροστά. Να συζητάμε τι θα κάνουμε εμεις να τους ξεπεράσουμε. Να τους ξεπεράσουμε όχι να τους ρίξουμε (πέφτουν μόνοι τους μετά).Ως επαγγελματίας στον χώρο του σινεμά έχω να μοιραστώ το εξής:Τον τελευταίο περίπου χρόνο υπάρχει μια έντονη κινητικότητα στον χώρο μου. Εντελώς αντίθετη από το αναμενόμενο. Γίνονται πολλές ταινίες ξαφνικά. Φυσικά παίζουν τον ρόλο τους οι νέες τεχνολογίες - ποιοτικό ψηφιακό βίντεο κτλ. Όμως, παράληλα , έχει σταματήσει κάθε ουσιαστική κρατική χρηματοδότηση πρός τους δημιουργούς. Άρα; Νομίζω ότι κανείς δεν έχει την δικαιολογία "δεν πήρα λεφτά από το κέντρο κινηματογράφου" ή "πάλι ο τάδε μονοπώλησε τις χρηματοδοτήσεις" ή "ο 'φοίβος' του σινεμά μας έχει στην απέξω". Δεν λέω, έχουμε χίλια δυο προβλήματα στον χώρο, και λεφτά υπάρχουν ελάχιστα. Αλλά... βλέπω κόσμο να ξεκουνάει τον κώλο του.
O anthropos apla poulise arista to proion tou...Mias kai sosta den antimetopizetai os kalitehnis alla os epiheirimatias, tha perimeno loipon na diavaso to idio arthro gia to megalo kako pou ekane i coca cola sto diatrofiko mas lifestyle i to zara sto endimatologiko...Poios arage einai to antitheto tou foivou gia tin idia hroniki periodo?
...όλοι θα πάνε στο γήπεδο για να τραγουδήσουν τις αξέχαστες επιτυχίες του Φοιβου με Σχοινά,Δημητρη Κόκοτα,Θανο Καλλιρη ,Καιτη Γαρμπη κλπ...αν καταφέρουν να τις θυμηθούν δηλαδή