Γκάλοπ: Tι να γίνει με τα πατίνια της Αθήνας; - Τι ισχύει στην Ευρώπη και ποιοι λένε οριστικό «όχι»

Γκάλοπ: Tι να γίνει με τα πατίνια της Αθήνας; - Τι ισχύει στην Ευρώπη και ποιοι λένε οριστικό «όχι» Facebook Twitter
11

Τα πράσινα ηλεκτρικά πατίνια που έχουν γεμίσει την Αθήνα, έχουν φτάσει κάπως καθυστερημένα στη χώρα μας καθώς, στην Ευρώπη συστήθηκαν εδώ και χρόνια.,

Στην Αθήνα, και σε μικρότερο βαθμό στη Θεσσαλονίκη, η εταιρεία Lime, η οποία έχει παρουσία σε 140 πόλεις στον κόσμο, ξεκίνησε να προσφέρει υπηρεσίες «έξυπνης» κινητικότητας με ηλεκτρικά πατίνια από τις αρχές του έτους.

Αρχικά διστακτικοί οι Αθηναίοι και οι επισκέπτες, στη συνέχεια φαίνεται πως μάλλον άρχισαν να χρησιμοποιούν όλο και περισσότερα τα πατίνια τα οποία τώρα συναντά κανείς σε όλες τις γειτονιές του κέντρου, ή και στην ευρύτερη περιοχή.

Ο Δήμος Αθηναίων όμως, φαίνεται πως αντιλαμβανόμενος τη διάσταση που λαμβάνει το θέμα, ζητά με παρέμβασή του να ρυθμιστεί η κυκλοφορία τους.

Η είδηση έγινε γνωστή χθες και δίχασε τους πολίτες. Οι πολέμιοι των πατινιών λένε πως ήδη αρχίζουν να προκαλούν προβλήματα, να «σκαρφαλώνουν» στα πεζοδρόμια, να κινούνται ανάποδα σε δρόμους και να βρίσκονται παρατημένα σε διάφορα σημεία. Το αντίπαλο στρατόπεδο μιλά για οπισθοδρομική νοοτροπία που θέλει να μπλοκάρει έναν σύγχρονο, πράσινο και fun τρόπο μετακίνησης, που έχει διαδοθεί σε όλη την Ευρώπη.

Αλλά, αυτός ο τελευταίος ισχυρισμός είναι κάπως λάθος καθώς τα πατίνια και τα ηλεκτροκίνητα σκούτερ δεν είναι παντού ευπρόσδεκτα, τόσο στην Ευρώπη, όσο και σε άλλες χώρες.

Τα πατίνια στην Ευρώπη

Η βιομηχανία στην Ευρώπη έχει προσελκύσει πάνω από 150 εκατομμύρια δολάρια επενδύσεων από εταιρίες επιχειρηματικών κεφαλαίων κατά το παρελθόν έτος, ενώ οι εταιρείες ενοικίασης σκούτερ, συμπεριλαμβανομένων των Lime και Bird Rides, έχουν αυξήσει τα κέρδη τους κατά εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια σε πολλές πόλεις της ΕΕ.

Αλλά αν και στη Βρετανία τα πατίνια έφτασαν νωρίς, ακόμη δεν έχουν νομιμοποιηθεί και η κυβέρνηση δηλώνει πως δεν υπάρχουν σχέδια για την υποβολή νομοθεσίας που θα αλλάξει το καθεστώς. Τα πατίνια απαγορεύονται από δημόσιους δρόμους και επιτρέπονται σε ελάχιστα σημεία περιορισμένων εγκαταστάσεων όπως τα ολυμπιακά ακίνητα.

Όχι πολύ φιλική με τα πατίνια είναι και η Γαλλία, η οποία αν και τα επιτρέπει είναι πολύ αυστηρή. Σύμφωνα με τη γαλλική εφημερίδα Le Parisien, τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα πατίνια προκάλεσαν 284 τραυματισμούς και πέντε θανάτους στη χώρα το 2017 και περιγράφονται ως «πολύ γρήγορα και αθόρυβα και ως εκ τούτου επικίνδυνα».

Το Παρίσι αποφάσισε αυτή την εβδομάδα να επιβάλλει αυστηρά πρόστιμα σε όσους χρησιμοποιούν ανεξέλεγκτα.  Όσοι οδηγούν πατίνια σε πεζοδρόμια και πεζοδρόμους απειλούνται με πρόστιμο 135 ευρώ.

Καθώς οι κάτοικοι έχουν εξοργιστεί που τα πατίνια αφήνονται στη μέση πεζοδρομίων και εισόδων, η δήμαρχος του Παρισιού δεσμεύτηκε να δημιουργηθούν εκατοντάδες ειδικοί χώροι στάθμευσης και με την ολοκλήρωση του έργου θα υπάρξουν επίσης πρόστιμα.

Το Βέλγιο ενημέρωσε το νόμο περί κυκλοφορίας το 2007 και έδωσε σε τέτοιου είδους οχήματα το ίδιο νομικό καθεστώς με τους πεζούς ή τα ποδήλατα, αλλά η ταχύτητα των οχημάτων αυτών περιορίστηκε στα 18 χλμ. / ώρα. Τώρα βέβαια η χώρα σκέφτεται να αυξήσει τα όρια ταχύτητας των ηλεκτρονικών σκούτερ στα 25 χλμ / ώρα.

Η Γερμανία εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο νομοθεσίας για τα "ελαφρά ηλεκτρικά οχήματα" και να θέσει ένα ανώτατο όριο ταχύτητας 20 χιλιομέτρων / ώρα και να περιορίσει την ισχύ των κινητήρων ηλεκτρονικών σκούτερ στα 500 watts.

Οι ισπανοί νομοθέτες σκοπεύουν να απαγορεύσουν τα σκούτερ από πεζοδρόμια και να περιορίσουν την ταχύτητά τους στα 25 χλμ. / ώρα. Στο δημοφιλές θέρετρο Benidorm αποφασίστηκε ήδη ένα τεράστιο πρόστιμο που ξεπερνά τα 400 ευρώ σε όποιον συλληφθεί να οδηγεί πάνω σε πεζοδρόμια.

Κάποιες προτάσεις μάλιστα απαιτούν αν τοποθετηθεί ειδικός μηχανισμός που θα κάνει θόρυβο στα οχήματα που κινούνται ώστε να είναι πιο εύκολα αντιληπτά από τους πεζούς, αλλά και τα οχήματα, Επίσης ζητάνε να γίνει υποχρεωτική η χρήση κράνους.

Εκτός Ευρώπης πάντως το Ντουμπάι αποφάσισε μετά από μια δοκιμαστική περίοδο να απαγορεύσει οριστικά τα πατίνια στους δρόμους καθώς η δυσαρέσκεια ήταν μεγάλη.

Στις ΗΠΑ, οι οποίες έκαναν μόδα τα πατίνια, υπάρχει ακόμη μεγάλη ανοχή και οι περιορισμοί είναι λίγοι. Μοναδική ίσως εξαίρεσης απόλυτου περιορισμού είναι το Χόλιγουντ που πρόσφατα αποφάσισε να βγάλει εκτός λειτουργίας τα πατίνια.

Τι ζητάει η Αθήνα:

 

O Δήμος Αθηναίων ζητά α θεσπιστεί επειγόντως ρυθμιστικό πλαίσιο για ασφαλή χρήση των ηλεκτροκίνητων πατινιών ζητά ο Δήμος Αθηναίων από τους εμπλεκόμενους φορείς και το υπουργείο Μεταφορών.

 

Η ανακοίνωση του Δήμου Αθηναίων αναφέρει πως ενθαρρύνει τις εναλλακτικές μορφές βιώσιμης μετακίνησης στην Αθήνα και παρακολουθεί με ενδιαφέρον τη δραστηριότητα των ηλεκτροκίνητων πατινιών στην πρωτεύουσα, για την οποία όμως (κίνηση ηλεκτροκίνητων πατινιών σε δρόμους, πεζοδρόμους, πεζοδρόμια, πλατείες) δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

«Διαπιστώνοντας λοιπόν, την έλλειψη κάθε θεσμικού πλαισίου λειτουργίας και χωρίς να έχει καμία αρμοδιότητα αδειοδότησης ή ελέγχου, ο δήμος Αθηναίων προχώρησε στη συγκρότηση ομάδας εργασίας στην οποία προσκλήθηκαν και εκπρόσωποι των εταιριών που δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά. Στόχος της ομάδας εργασίας είναι η κατάθεση ολοκληρωμένης πρότασης, βάσει και της διεθνούς εμπειρίας, προς τους αρμόδιους εμπλεκόμενους φορείς (υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υπουργείο Προστασίας του Πολίτη κλπ), που πρέπει να προχωρήσουν άμεσα στη θέσπιση νομοθετικού πλαισίου για την αντιμετώπιση των ζητημάτων που ανακύπτουν από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα», προσθέτει η ανακοίνωση.

«Σε κάθε περίπτωση, στις μετακινήσεις και την ψυχαγωγία κατοίκων και τουριστών προέχει η ασφάλεια και ο δήμος Αθηναίων εφιστά την προσοχή των χρηστών για την ασφαλή και συνετή χρήση (χρήση κράνους, σεβασμό στον κ.ο.κ.) ενός μέσου εναλλακτικής αστικής μετακίνησης, που αναπτύσσει σχετικά υψηλή ταχύτητα (έως και 25 χλμ/ώρα) και που σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί παιχνίδι», καταλήγει ο Δήμος Αθηναίων.

Ελλάδα
11

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετρό Θεσσαλονίκης: Αυτή θα είναι η τιμή του εισιτηρίου - Έρχονται μειώσεις στο εισιτήριο του ΟΑΣΘ

Ελλάδα / Μετρό Θεσσαλονίκης: Αυτή θα είναι η τιμή του εισιτηρίου - Έρχονται μειώσεις στο εισιτήριο του ΟΑΣΘ

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας ανακοίνωσε μειώσεις στις τιμές των εισιτηρίων, ώστε να ενισχυθεί η «ελκυστικότητα του νέου σύγχρονου μέσου στο επιβατικό κοινό»
LIFO NEWSROOM
Έκρηξη στους Αμπελοκήπους - Χρυσοχοΐδης: Αν έσκαγε η βόμβα, θα προκαλούσε καταστροφή

Ελλάδα / Έκρηξη στους Αμπελοκήπους - Χρυσοχοΐδης: Θηριώδης η βόμβα, σχεδίαζαν άμεσα την τρομοκρατική επίθεση

Κάποια νέα παιδιά φιλοδοξούν να γίνουν η τρίτη γενιά της τρομοκρατίας στην Ελλάδα είπε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη και εξήγησε ότι ολόκληρη η πολυκατοικία της οδού Αρκαδίας είναι πλέον μη κατοικήσιμη
LIFO NEWSROOM

σχόλια

6 σχόλια
Αν δεν έχεις δει βουνά (ναι βουνά!) από κοινόχρηστα ποδήλατα να δημιουργούνται δίπλα σε σταθμούς μετρό σε Πεκίνο και Σαγκάη, δεν έχεις δει πόσο χειρότερα μπορούν να γίνουν τα πράγματα.Από την μια είναι ένα πρόβλημα και είναι ακαλαίσθητο, από την άλλη μιλάμε για καινοτομίες που πραγματικά μπορούν να βοηθήσουν κάθε πόλη που δεν έχει τόσο καλά ΜΜΜ, και αυτό γιατί ο αρχικός τους σκοπός είναι να χρησιμοποιήσεις το πατίνι ή το ποδήλατο για τα τελευταία 1-2 χιλιόμετρα μεταξύ μετρό ή στάσης λεωφορείου και του προορισμού σου. Άρα είναι κάτι που μπορεί να ωθήσει περισσότερο κόσμο στο να χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ αρκεί βέβαια να ξυπνήσει το κράτος και να αυξήσει τα δρομολόγια αναλογικά.Θεωρητικά λοιπόν μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτή η ευκαιρία για να μειώσει τη χρήση του αυτοκινήτου, κάτι που θα έδινε χώρο να γίνουν ποδηλατόδρομοι και άρα να βελτιωθεί η ασφάλεια των χρηστών.
Μήπως να απαγορεύσουμε τα αυτοκίνητα που προκαλούν χιλιάδες ατυχήματα και κυκλοφορούμε με πατίνια;Η χρησιμότητα τους εγκειται στο οτι είναι διαθέσιμα σχεδόν παντού και μπορείς να διασχίσεις γρήγορα περιοχές που θα διέσχιζες κυρίως με τα πόδια, όπως στους πεζόδρομους του κέντρου. 'Οχι για να βγείς στη Συγγρού.Λελογισμένη χρήση χρειάζεται, όχι νομοθεσία. Εχουμε φτάσει στο σημείο να χρειαζόμαστε νόμους για το κάθε τι γιατί φερόμαστε σα κάφροι.Λες και οι οδηγοί στη πλειοψηφία τους εφαρμόζουν τον ΚΟΚ.
Δεν μου λες, αν εκεί που πηγαίνω όμορφα κι ωραία, σκάσει ένας με πατίνι από το πουθενά και με χτυπήσει, βάσει ποιου νόμου θα κινηθώ εγώ για να αποζημιωθώ; Επειδή ακριβώς είμαστε κάφροι χρειάζονται οι νόμοι (μόνος/η σου το λες: "Λες και οι οδηγοί στη πλειοψηφία τους εφαρμόζουν τον ΚΟΚ."). Πιο εύκολο είναι να νομοθετήσεις παρά να ξεκαφρίσεις.
Η διαφωνία μου είναι η εξής. Γιατί να εξαντλούμε την αυστηρότητα στο πατίνι;Δεν διαφωνώ με την ύπαρξη των νόμων.Οσον αφορά το ερώτημα σου. Στη περίπτωση που κάποιος/α χτυπηθεί απο ποδήλατο, σκέιτ, κάποιον που κυκλόφορεί με πατίνια ή αν εγώ τρέχοντας πέσω ατσούμπαλα πάνω σε κάποιον αμέριμνο διαβάτη και τραυματιστεί ποιος νόμος τον προστατεύει; Αν υπάρχει ήδη κάποιος νόμος δεν συμπεριλαμβάνει και το πατίνι;Δεν το κρίβω πως δεν γνωρίζω απο νομικά ζητήματα,πραγματικά έχω απορία.
Όπως με την Uber έτσι και με την Lime. Μην έρθει κάτι νέο και πρωτοπόρο αμέσως να το βγάλουν από τη μέση. Ας πάνε να κόψουν κλήσεις στα αμαξια και μηχανάκια που παρκάρουν όπου θέλουν και μετά να κοιτάξει να ρυθμίσει τα πατίνια....
Το πρόβλημα των πατινιών δεν είναι η πρωτοπορία τους (τι άκυρη η σύγκριση με την Uber!). Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο με αποτέλεσμα να κινούνται ανεξέλεγκτα.Είμαι κορυφαία στο να κυνηγάω όσους παρκάρουν όπου θέλουν και το ίδιο θα κυνηγάω και τον πατινιάρη όταν μου ξεφυτρώνει από το πουθενά και κάνει ό,τι του γουστάρει.
Ο δήμος αντί να κάνει κυνήγι μαγισσών, καλό θα ήταν να κοιτάξει μήπως φτιάξει κανέναν σωστό δρόμο και κανένα σωστό πεζοδρόμιο.Είναι εύκολο να κοιτάμε αλλού για προβλήματα ενώ είναι πασιφανές ότι το πρόβλημα είναι η Αθήνα.
Για να λυθεί το πρόβλημα της Αθήνας πρέπει να κλείσει εντελώς για τα αυτοκίνητα. Ας κινούνται περιφερειακά (Αττική Οδός κ.λπ. όσοι θέλουν). Πόσο πρακτικό είναι αυτό δεν το συζητώ, αλλά τι με νοιάζει, αφού δεν με αφορά, σωστά; Ας στριμώχνονται όλοι στο μετρό που έχει δρομολόγια κάθε 4 και 5 λεπτά, αχ, τι ωραία που θα περνάμε!
Δηλαδή, με τον σαρκασμό που διαπιστώνω, πρέπει να αφήσουμε την Αθήνα στο έλεος του χάους και του στυλ αλά νέο Δελχί ε;Άνθρωπος με σοβαρά προβλήματα στην μέση ή στα πόδια δεν μπορεί να κυκλοφορήσει. Έχω θεία με προβλήματα σε ισχίο και γόνατα που θέλει να έρθει Αθήνα και δεν την αφήνω γιατί θα σακατευτεί.Αλλά ναι ποιος τους χέζει αυτούς τους ανθρώπους που θέλουν να μπορούν να κυκλοφορύν σαν άνθρωποι. Τα αυτοκίνητα να είναι καλά, ε;
Τον προηγουμενο μηνα ημουν στο παρισι κ πραγματικα τα εβλεπες παντου.τα χρησιμοποιούσαν ντόπιοι κ τουρίστες,κ μετα το πέρας της βόλτας τους τα παρατούσα ν οπουδήποτε,κ οταν λεω οπουδήποτε,κυριολεκτώ.παρ ολα αυτα,έμοιαζε να λειτουργεί αρκετα καλα το ολο πραγμα.οι αναβάτες πρόσεχαν γενικα κ έδιναν προτεραιότητα στους πεζούς.κινουνταν κυρίως σε πεζόδρομους κ στην ακρη τις λωρίδας κυκλοφοριας.
είναι αστείο να συγκρίνονται πόλεις που ο ΚΟΚ είναι σε ισχύ με μια πόλη που τα πεζοδρόμια και οι πεζόδρομοι είναι απλά πάρκινγκ για τα αμάξια και τα μηχανάκια. Ας περπατήσετε την Πειραιώς μετά την Ιερά Οδό, απλά δεν γίνεται ειδικά τη νύχτα που οι παρκαδόροι των σκυλάδικων βάζουν και κώνους για να βολέψουν τα αμάξια στα πεζοδρόμια. Ήθελα νά 'ξερα όλοι αυτοί οι οδηγοί δεν θα πιουν ποτάκια;