Το ΚΑΣ αποφάσισε να αποσπάσει τα αρχαία από το μετρό Θεσσαλονίκης

Το ΚΑΣ αποφάσισε να αποσπάσει τα αρχαία από το μετρό Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Το ΚΑΣ αποφάσισε την απόσπαση των αρχαιοτήτων από το σταθμό Βενιζέλου στο Μετρό Θεσσαλονίκης
16

Μετά από μια μαραθώνια και γεμάτη εντάσεις συνεδρίαση, το πρωί της Πέμπτης, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αποφάσισε με 15 ψήφους υπέρ και δυο κατά, τον τεμαχισμό και την απόσπαση των Αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο σταθμό μετρό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη.

Παρά τις μαζικές αντιδράσεις από φορείς, πολίτες και αρχαιολόγους, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο δεν ασπάστηκε την λύση "in situ" για τα αρχαία και πήρε μια απόφαση που αναμένεται να ξεσηκώσει περαιτέρω ενστάσεις ενώ δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν πως από την αρχή της συνεδρίασης διακρίνονταν πως η απόφαση του ΚΑΣ δεν θα αποτελούσε έκπληξη.

Η συνεδρίαση διήρκεσε σχεδόν 14 ώρες και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε νωρίς το πρωί της Πέμπτης την πρόταση της Αττικό Μετρό για κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τη μέθοδο της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. 

Κατά ψήφισαν μόνο η αρχαιολόγος και προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟΑ, Τζένη Βελένη και ο καθηγητής Βλάσης Κουμούσης, ενώ υπήρξαν και δύο αποχές. Η μαραθώνια συζήτηση στη συνεδρίαση, μεγάλο μέρος της οποίας έγινε με την παρουσία και τη συμμετοχή της «Αττικό Μετρό», ασχολήθηκε με τις προηγούμενες μελέτες και κατά πόσο πληρούν τις προϋποθέσεις για να χαρακτηριστούν μελέτες κατασκευής ή οριστικές μελέτες.

Έγινε αναφορά στην απόφαση του ΚΑΣ το 2015 - ειπώθηκε ότι η έγκριση αφορούσε πρόταση - καθώς και στην απόφαση του ΚΑΣ και στην ΥΠΑ του 2017 (αφορούσε προκαταρκτική μελέτη με κατά χώραν διατήρηση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων), οι οποίες όπως ειπώθηκε δεν είχαν, και ακόμα δεν έχουν, καμιά υπογραφή από τη Διεύθυνση Μελετών της «Αττικό Μετρό».

Μέλη της Κίνησης Πολιτών έδωσαν το παρών στη συνεδρίαση για να εκφράσουν την αντίθεσή τους στο σχέδιο της Αττικό Μετρό, ενώ όλο το βράδυ έξω από την αίθουσα υπήρχε συγκέντρωση μελών από φορείς που ήθελαν να τοποθετηθούν. Από την πλευρά των υπέρμαχων της απόσπασης των αρχαιοτήτων παρέστησαν στη συνεδρίαση ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας. Το "παρών" στη συνεδρίαση έδωσε και ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και δήμαρχος Πυλαίας - Χορτιάτη, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης.

Οι εκπρόσωποι της Κίνησης Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς αλλά και του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων,  προσπάθησαν να πείσουν το ΚΑΣ για το αντίθετο και υποστήριξαν ότι με τη λύση που προωθείται παραβιάζεται η αρχαιολογική νομοθεσία, ενώ υπάρχει τεχνική λύση κατασκευής του σταθμού με παράλληλη ανάδειξη των αρχαίων. Τόνισαν επίσης ότι ένα μνημειακό σύνολο όπως αυτό που αποκαλύφθηκε στη Βενιζέλου καταστρέφεται εάν αποσπαστεί και τοποθετηθεί τμηματικά, ενώ αμφισβήτησαν ανοιχτά και τη δέσμευση της Αττικό Μετρό ότι θα επανατοποθετηθεί ποσοστό των αρχαιοτήτων που αγγίζει το 92%.

Μέχρι και την ώρα που βγήκε η απόφαση το ψήφισμα με υπογραφές για να μείνουν τα αρχαία στο Σταθμό Βενιζέλου Θεσσαλονίκης είχε συγκεντρώσει πάνω από 20.000 υπογραφές πολιτών.

Διεθνής παρέμβαση με επιστολή της Europa Nostra στο ΚΑΣ

Λίγο πριν αρχίσει η κρίσιμη συνεδρίαση, η Europa Nostra, ο πανευρωπαϊκός οργανισμός για την Πολιτιστική Κληρονομιά, αναγνωρισμένος σύμβουλος και μη κυβερνητικός εταίρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Συμβούλιου της Ευρώπης και της UNESCO, απευθύνθηκε προς το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο με επιστολή της, με την οποία τάσσεται υπέρ της παραμονής των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης.

Υπενθυμίζει, παράλληλα, τις δεσμεύσεις της Ελλάδας για την προστασία της Πολιτιστικής κληρονομιάς μέσω των συμφωνιών που έχει υπογράψει.

«Η προσωρινή αφαίρεση και επανεγκατάσταση αρχαιοτήτων θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη στη φυσική κατάσταση των αρχαιοτήτων καθώς και δραστική μείωση της αυθεντικότητας του μνημειακού σύνολου», σημειώνει η Europa Nostra.

Υπογραμμίζει την Ευρωπαϊκή σημασία των αρχαιολογικών ευρημάτων, τα οποία αποτελούν μία «μοναδική ανακάλυψη ενός αστικού συνόλου μνημειακής κλίμακας και σε πολύ καλή κατάσταση. Είναι η μοναδική διατηρημένη ανακάλυψη σε ολόκληρη την περιοχή που καταλαμβανόταν κάποτε από την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και χρονολογείται στη σχετικά άγνωστη Ύστερη Ρωμαϊκή και Πρώιμη Βυζαντινή περίοδο (4ος-9ος αιώνας μ.Χ.)».

Η Europa Nostra δηλώνει «πεπεισμένη ότι οποιαδήποτε αλλοίωση στη λύση που έχει ήδη συμφωνηθεί για την in situ (κατά χώραν) διατήρηση και αξιοποίηση των αρχαιοτήτων θα αποτελέσει μια πολύ αρνητική εξέλιξη. Συγκεκριμένα, η επαναφορά της αρχικής πρότασης για προσωρινή αφαίρεση και επανεγκατάσταση αρχαιοτήτων μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του σταθμού θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη στη φυσική κατάσταση των αρχαιοτήτων κατά τη διάρκεια της εξαγωγής και της απομάκρυνσής τους καθώς και δραστική μείωση της αυθεντικότητας του μνημειακού σύνολου.

»Θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός γραφικού σκηνικού μέσα σε ένα σύγχρονο σταθμό του μετρό, μειώνοντας ριζικά την ιστορική, πολιτιστική και εκπαιδευτική αξία και σημασία των αρχαιολογικών ευρημάτων. Επιπλέον, είναι βέβαιο ότι η αρχαιολογική ανασκαφή, η οποία υποχρεωτικά -σύμφωνα με τον ελληνικό αρχαιολογικό Νόμο- θα ακολουθήσει την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων, θα προκαλέσει μια περαιτέρω καθυστέρηση και ίσως αναπόφευκτη αύξηση του κόστους, σε ένα πολύ καθυστερημένο αλλά πολύ αναμενόμενο δημόσιο έργο, όπως το Μετρό της Θεσσαλονίκης, που έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί μέχρι το 2023».

Επιπλέον, η οργάνωση θεωρεί τη συνύπαρξη μεταξύ αρχαιοτήτων και σύγχρονων πόλεων ως την κατάλληλη λύση -σύμφωνη με τις σύγχρονες τάσεις διατήρησης και ανάπτυξης σε όλη την Ευρώπη.

«Στόχος των τάσεων αυτών είναι η αναβάθμιση και η αναζωογόνηση των ιστορικών κέντρων των πόλεων μέσω της ανάδειξης του μνημειακού ιστορικού τους, το οποίο αποτελεί πολύτιμο πόρο και σημαντική επένδυση της εκπαίδευσης, ιστορική μνήμη και αίσθηση του ανήκειν, δημιουργώντας οικονομική ανάπτυξη και ψυχολογική ευημερία για τους ευρωπαίους πολίτες, καθώς και μέσο προσέλκυσης τουρισμού στην πόλη».

Για τους παραπάνω λόγους, η Europa Nostra απευθύνει έκκληση στην ελληνική κυβέρνηση να συνεχίσει την εφαρμογή της ήδη συμφωνηθείσας συντήρησης των αρχαιολογικών ευρημάτων στο σταθμό του μετρό Βενιζέλος στη Θεσσαλονίκη. Αυτό θα ήταν σύμφωνο με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προστασία της Αρχαιολογικής Κληρονομιάς που υπογράφηκε στη Βαλέτα (1992), η οποία επικυρώθηκε από την Ελλάδα το 2005, υποχρεώνοντας τους υπογράφοντες «να μεριμνήσουν, όταν εντοπίζονται στοιχεία της αρχαιολογικής κληρονομιάς κατά τη διάρκεια των εργασιών ανάπτυξης, για τη διατήρησή τους κατά χώραν όταν αυτό είναι εφικτό» (άρθρο 5, IV)».

Ελλάδα
16

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεισμός - Θέρμο: Πολλές πτώσεις βράχων από τη δόνηση, αναφέρει ο δήμαρχος

Ελλάδα / Σεισμός - Θέρμο: Πολλές πτώσεις βράχων από τη δόνηση, αναφέρει ο δήμαρχος

«Ευχόμαστε να είναι ο κύριος σεισμός, διότι έχει επίκεντρο στην λίμνη Τριχωνίδα κάτω από το Θέρμο, που είχε προκαλέσει τις μεγάλες ζημιές η σεισμική δόνηση τον Απρίλιο του 2007» τόνισε
LIFO NEWSROOM
Eurostat: Πρωτιά για Ελλάδα και Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών το 2023

Ελλάδα / Eurostat: Πρωτιά για Ελλάδα και Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών το 2023

Η Μεσίνα στην Ιταλία ήταν το πιο πολυσύχναστο επιβατικό λιμάνι της Ε.Ε., με 11,3 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ ακολουθούν το Ρέτζιο ντι Καλάμπρια στην Ιταλία με 11,1 εκατομμύρια επιβάτες και ο Πειραιάς με 9,6 εκατομμύρια
LIFO NEWSROOM
Θεσσαλονίκη: Φιλόλογος έμαθε σε μαθητές το τραγούδι «Ω έλατο» στη νοηματική

Ελλάδα / Θεσσαλονίκη: Φιλόλογος έμαθε σε μαθητές το τραγούδι «Ω έλατο» στη νοηματική

«Μέσα από αυτή τη δράση, αναδείξαμε την ομορφιά και τη δύναμη της νοηματικής γλώσσας, δίνοντας στα παιδιά ένα ακόμη εργαλείο έκφρασης και επικοινωνίας», σημειώνει ο εκπαιδευτικός
LIFO NEWSROOM

σχόλια

5 σχόλια
Η απόλυτη παράνοια. Το αριστεροκρατούμενο ΚΑΣ αποφάσισε υποστηρίζοντας την "δεξιά" άποψη του Μητσοτάκη.Ο Συριζα τώρα εναντιώνεται στο αριστεροκρατούμενο ΚΑΣ.Που δεν εναντιώθηκε ποτέ - βλ Ελληνικό κλπ - και ειδικά στην περίπτωση απλών ιδιωτών που δεν μπόρεσαν ποτέ να χτίσουν το σπίτι τους λόγω ΚΑΣ.Η ιδεοληψία είναι επικίνδυνη, η αριστερά ποτέ δεν συμπάθησε το μετρό Θεσσαλονίκης γιατί ήταν ιδέα της δεξιάς. Το τι αρλούμπες έχουν ακουστεί δεν λέγεται. Και τώρα όλοι οι "εμπειρογνόμωνες" του fb αμφισβητούν το ΚΑΣ, γιατί αυτοί ξέρουν καλύτερα. Το οποίο ΚΑΣ δεν αμφισβήτησαν όταν πήρε αντίθετη απόφαση πέρσι. Τοτε το ΚΑΣ ήταν καλό. Χτες, έφτασαν στο σημείο να ζητήσουν να εξαιρεθούν δυο μέλη του ΚΑΣ γιατί είχαν αντίθετη άποψη!!! Έτσι καλά μου παιδιά, μια χαρά πορεύεστε! Την επόμενη φορά να ζητήσετε να εξαιρεθούν από τις εκλογές και όλοι οι αντίθετοι ψηφοφόροι.Είπαμε, η απόλυτη παράνοια.
Όταν το αριστεροκρατούμενο ΚΑΣ εγκρίνει τη λύση της απόσπασης, καταλαβαίνουμε όλοι πόσο για τα πανηγύρια ήταν η ιδέα (ούτε καν πρόταση, αφού όπως φαίνεται δεν είχε μελετηθεί τεχνικά) για μη απόσπαση.
Άλλαξε τον Αύγουστο του 2019 η σύνθεση του αρχαιολογικού συμβουλίου με απόφαση του νέου Υπουργείου πολιτισμού. Και μαντεψτε ποιοί μπήκαν, όσοι είχαν εκφραστεί υπέρ της απόσπασης . Οπότε μη λέτε βλακείες για αριστεροκρατουμενα.. Και σταματήστε επιτέλους για οτιδήποτε να σκέφτεστε με βάση την κομματική σας θέση, βάλτε το μυαλό σας να δουλέψει. Δεν είναι θέμα ΝΔ ή ΣΥΡΙΖΑ.. είναι ζήτημα ανάδειξης του πολιτιστικού πλούτου..Στη στάση Αγίας Σοφίας έγινε απόσπαση και κατά την επανατοποθέτηση δε χωρούσαν τα αρχαία.. ή μήπως αυτό δεν το ξέρατε;
Δεν θα απαντήσω με την ίδια αγένεια (...μη λέτε βλακείες). Οι μόνοι που ειχαν εκφραστει υπερ της απόσπασης ήταν δύο. ΔΥΟ! Αυτοί που οι υπερασπιστές του in situ ζήτησαν εντελώς δημοκρατικά να απομακρυνθούν.Και τελικά ψήφισαν κατά όλοι οι υπόλοιποι. Ο Τιβέριος μάλιστα ενώ ήταν υπέρ, απείχε. Οπότε τι να λέμε!!! Γεμίσαμε γιαλαντζί αρχαιολόγους που αμφισβητούν τους πραγματικούς αρχαιολόγους.
Σιγουρα υπάρχει αριστερή αύρα στο ΚΑΣ, αλλά το ζητούμενο είναι άλλο: Γιατί επί τόσα χρόνια δεν ζητήθηκε λεπτομερής μελέτη για εφαρμογή μιας λύσης; Αυτό και μόνο αυτό.Το ότι εν έτει 2019 προς 20, υπάρχουν "πολίτες", "προσωπικότητες", η europa ή οι koza nostra που έχουν άποψη (αλλά χωρίς φράγκα) για καθαρά τεχνικό ζήτημα, με κάνει απλά να γελάω, καθώς μου θυμίζει τον κουρέα που έβγαινε από το μαγαζί του και μας υποδείκνυε ότι δεν ρίχνουμε καλά τα μπετά σε έργο 20 εκατ ευρώ.Σημ: Το ότι "δεν χωρούσαν τα αρχαία" είναι καθαρά θέμα ανίκανου και άσχετου μελετητή.Και υπάρχουν και άλλοι ειδικοί που σπούδασαν και φαγανε τα νιάτα τους στο τεχνικο αντικείμενο...
από που προκύπτει ότι είναι αριστεροκρατούμενο το ΚΑΣ; η σύνθεσή του αποφασίζεται από την εκάστοτε κυβέρνηση, και η τωρινή του από τη ΝΔ και τη Μενδώνη
Πλήξη. Να δω πως θα καταφέρουν να κόψουν τα μπλοκ και να τα βγάλουν από εκεί μέσα. Και αν μιλάμε για επανατοποθέτηση τύπου στάσης Αγίας Σοφίας, τότε ζήτω μας και πάλι ζήτω. Ακόμα μια ιστορική ευκαιρία χάνεται για τη Θεσσαλονίκη.
Κάποιοι από εμάς που το σπουδάσαμε είμαστε ειδικοί τι να κάνουμε. Έχει αντικειμενικές δυσκολίες, έχει κλείσει ο δρόμος από πάνω ενώ τα ευρήματα είναι πολύπλοκα και λεπτομερή, πράγμα που θα δυσκολέψει τη δημιουργία μπλοκ που απαιτούνται για να βγουν από τη μικρή τρύπα χωρίς να καταστραφεί η αξία των ευρημάτων.Τα παραδείγματα που δείχνει η εταιρία του μετρό σε παρουσιάσεις είναι είτε υπέργεια (πχ εκκλησίες, φάροι, γεφύρια), είτε εύκολα τεμνόμενα (τάφοι).
υπαρκτα τα προβληματα που αναφερεις - αν ομως θελεις να θεμελιωσεις σταθμο επανω τους προφανως ο κινδυνος για ατυχημα ειναι πολλαπλασιος. και σαν μηχανικος το γραφω τωρα (υποθετω εισαι συναδελφος) ενας μηχανικος που βγαζει συμπερασμα χωρις τα δεδομενα και χωρις επιτοπια επισκεψη δεν ασκει επιστημονικα το επαγγελμα του - η το λειτουργημα του εφοσον υπεισερχεται ο παραγοντας της ενημερωσης του κοινου.
Απ'ότι φαίνεται αυτή ειναι η πιο σύντομη και λιγότερο κοστοβορα λύση μέχρι τώρα (παρά την περί του αντιθέτου παραφιλολογία). Το 92% επανατοποθέτηση ειναι κάτι παραπάνω από αποδεκτό, ενώ τεχνικά πολύ πιο δύσκολα έργα έχουν ολοκληρωθεί με ελάχιστη επιβάρυνση των αρχαιοτήτων.
Η ιδέα (γιατί ουσιαστικά μελετημένη πρόταση δεν υπήρξε) για επιτόπια ανάδειξη καταδίκαζε αυτόν το σταθμό στην κατάργηση. Κάποιοι είναι οκ με αυτό, αλλά να ξέρουμε τι υποστηρίζει ο καθενας για να καταλαβαίνει και ο κόσμος που διαβάζει.
Θλιβερό. Παντού προχειρότητα με αποτέλεσμα να ταλαιπωρείται μια ολόκληρη πόλη, να ανεβαίνει το κόστος κατασκευής και φυσικά να καταστρέφεται ουσιαστικά ένας πολύ σημαντικός αρχαιολογικός χώρος. Είμαστε για κλάματα. Το δε ΚΑΣ μου φαίνεται ότι αποτελείται από σκουριασμένα μυαλά, εκτός και αν υπήρχαν πολιτικες παρεμβάσεις και σκοπιμότητες, πράγμα που δεν συμβαίνει ποτέ σε αυτή την όμορφη χώρα της βαλκανικής χερσονήσου. Βάνδαλοι