Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης: Επιστράφηκε μαρμάρινη κεφαλή ρωμαϊκών χρόνων από τη Γερμανία

Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης: Επιστράφηκε μαρμάρινη κεφαλή ρωμαϊκών χρόνων από τη Γερμανία Facebook Twitter
Φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού
0

Παρουσία της Λίνας Μενδώνη, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης υποδέχθηκε μαρμάρινη ανδρική κεφαλή, ρωμαϊκών χρόνων, που επιστράφηκε από το Αρχαιολογικό Μουσείο του Πανεπιστημίου του Μύνστερ, της Γερμανίας.

Στην ομιλία της, η υπουργός Πολιτισμού υπερτόνισε τη σημασία της κίνησης να επαναπατριστούν αρχαιότητες που ανήκουν στην Ελλάδα, αλλά βρίσκονται σήμερα στο εξωτερικό.

Η εικονιστική κεφαλή (πορτρέτο) γενειοφόρου άνδρα συνδυάζει τη χαρακτηριστική κόμμωση των χρόνων του αυτοκράτορα Τραϊανού (98-117 μ.Χ.) με την οψιμότερη επίπεδη απόδοση της γενειάδας. Χρονολογείται, γύρω στα 150 μ.Χ., και αποτελεί τμήμα ταφικού αναγλύφου που προέρχεται από νεκροταφείο της Θεσσαλονίκης ή από την ευρύτερη περιοχή της. Πλέον εκτίθεται μόνιμα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, δίπλα σε ανάλογα πορτρέτα.

Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης: Επιστράφηκε μαρμάρινη κεφαλή ρωμαϊκών χρόνων από τη Γερμανία Facebook Twitter
Φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού

Κατά την τελετή παράδοσης-παραλαβής, η Λίνα Μενδώνη σημείωσε ότι «ο επαναπατρισμός αρχαιοτήτων που ανήκουν στην Ελλάδα, αλλά βρίσκονται σήμερα στο εξωτερικό, αποτελεί ζήτημα εθνικής σημασίας και υψηλής πολιτικής προτεραιότητας. Η διεθνής συνεργασία και οι συνέργειες, μέσω διμερών και πολυμερών συμφωνιών, για τον σκοπό αυτόν, υποστηρίζονται και επιδιώκονται πάντα. Ωστόσο, κάθε περίπτωση επαναπατρισμού είναι μοναδική».

«Η σημερινή επιστροφή», επεσήμανε στην πορεία η Λίνα Μενδώνη, «φέρει μια ιδιαίτερη σημειολογική διάσταση, καθώς δεν αποτελεί την επιτυχημένη κατάληξη μιας διαδικασίας διεκδίκησης. Στην προκειμένη περίπτωση το Μουσείο του Πανεπιστημίου του Μύνστερ, αυτοβούλως αποφάσισε να επιστρέψει την κεφαλή στην Ελλάδα. Όταν διαπιστώθηκε ότι η προέλευσή της και η πορεία της, πριν από το 1989 -χρονιά κατά την οποία εντάχθηκε στη συλλογή του Μουσείου, ως δωρεά Γερμανών πολιτών- ήταν ασαφής και ύποπτη. Οι Γερμανοί συνάδελφοι μας αρχαιολόγοι έλαβαν την πρωτοβουλία να διερευνήσουν, σε βάθος, την ακριβή προέλευσή της. Μέσω σύγχρονων φυσικοχημικών αναλύσεων, κατόρθωσαν να διαπιστώσουν και να επιβεβαιώσουν ότι το μάρμαρο, πάνω στο οποίο λαξεύθηκε το γλυπτό, προέρχεται από τα λατομεία της Θάσου, γεγονός που ενίσχυσε την πεποίθησή τους σχετικά με την ελληνική του καταγωγή».

Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης: Επιστράφηκε μαρμάρινη κεφαλή ρωμαϊκών χρόνων από τη Γερμανία Facebook Twitter
Φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού


Η κίνηση των Γερμανών να επιστραφεί η κεφαλή στην Ελλάδα «υπογραμμίζει, με εμφατικό τρόπο, τη σπουδαιότητα της ειλικρινούς συνεργασίας ανάμεσα σε μουσεία, επιστημονικά ιδρύματα και κρατικές Υπηρεσίες, στον κοινό αγώνα για την καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης πολιτιστικών αγαθών».

Απευθυνόμενη στον πρύτανη του Πανεπιστημίου Johannes Wessels, ο οποίος συνόδευε το επαναπατριζόμενο εύρημα, η υπουργός εξέφρασε τις ελπίδες να ακολουθήσουν το παράδειγμα του γερμανικού πανεπιστημίου κι άλλα ιδρύματα και κυβερνήσεις.

«Ελπίζω τη δική σας ευαισθησία και τη δική σας υπευθυνότητα, να επιδείξουν και άλλα Πανεπιστήμια και άλλα Ιδρύματα κι άλλες κυβερνήσεις. Και να έχουμε τη χαρά, όλοι μαζί, να υποδεχόμαστε αρχαιότητες και έργα τέχνης, στον τόπο προέλευσής τους. Οι μείζονες οικουμενικές αξίες, στις οποίες βασίζεται η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η αλληλεγγύη και η υπευθυνότητα. Στο πλαίσιο αυτό, η επιστροφή των πολιτιστικών αγαθών στις χώρες και τους λαούς που τα γέννησαν και τα δημιούργησαν, είναι στάση ευθύνης και ηθικής» δήλωσε.

Η κεφαλή του γενειοφόρου άνδρα είναι το δεύτερο αρχαίο αντικείμενο, που επιστρέφεται στην Ελλάδα από το Μύνστερ -μετά τον επαναπατρισμό το 2019 του σκύφου που είχε δοθεί ως δώρο στον Σπύρο Λούη. Σήμερα, ο σκύφος εκτίθεται στο Μουσείο Αρχαίων Ολυμπιακών Αγώνων, στην Αρχαία Ολυμπία.

 
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αθήνα: Πως γλύτωσε από την μπουλντόζα ένα ιστορικό κτίριο της πόλης

Πολιτισμός / Πώς ένα ιστορικό κτίριο της Αθήνας γλίτωσε από την μπουλντόζα

Όσα αναφέρουν στη LiFO επιστήμονες από τις δύο οργανώσεις που προσέφυγαν στο ΣτΕ, ζητώντας να αποτραπεί η κατεδάφιση μιας μεσοπολεμικής κατοικίας και να χαρακτηριστεί το κτίριο διατηρητέο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ