Μάνα μου και Παναγιά

Μάνα μου και Παναγιά Facebook Twitter
Η φωτογραφία της μάνας που θρηνεί τον γιο της Τάσο Τούση στα γεγονότα της Θεσσαλονίκης τον Μάιο του 1936
0

Ανάμεσα στους Αγγέλους με σταυρωμένα χέρια, πάνω ακριβώς από τον παντοδύναμο Υιό έχει δικαίωμα να δεσπόζει μια μόνο γυναίκα: η Παναγιά. Στοργική, ήρεμη και προσηνής στέκεται πάνω από το Χριστό παίρνοντας και δίνοντας δύναμη από την άμωμη συνθήκη της Αγάπης. Η αγάπη είναι που τη μετατρέπει σε εικόνα παντοτινής στοργής, η αγάπη είναι που την καθιστά απόλυτο σύμβολο της αιώνιας μάνας. Το καλοκαίρι την είδαμε να στέκει αντί για τον υιό, πάνω από τη θρηνούσα κόρη στο απέριττο σκηνικό της "Γκόλφως" του Νίκου Καραθάνου ενώ λίγες μέρες αργότερα έφτασε να πρωταγωνιστεί τραγικά στην πραγματική ζωή ως η μάνα του αδικοχαμένου Παύλου Φύσσα. Αλλά αυτή ήταν ανέκαθεν η εικόνα της Παναγιάς στη μεταπολιτευτική Ελλάδα: φωλιασμένη για πάντα στο συλλογικό ασυνείδητο ως χτυπημένη από τη μοίρα η Παναγιά-μητέρα έσερνε το βάρος της πρόωρης απώλειας του τέκνου.

Οι Έλληνες παραμένουν, ακόμη και στην καρδιά της πόλης, νεοπλατωνιστές μέχρι τέλους μετατρέποντας ακόμη και την αρχαία εικόνα της Αθήνας στην παντοδύναμη μορφή της Παναγίας.

Από τη "Μητέρα του Αντάρτη" στο ομώνυμο τραγούδι που δοξάστηκε στα χείλη των αγωνιστών στα βουνά έως τη μητέρα των λαϊκών τραγουδιών η Παναγιά είχε παρηγορητικό ρόλο-κάτι που παρέμεινε ζωντανό στις μνήμες έως τώρα. Ακόμη κι η θαυματουργή Παναγιά-ανάλογα με τον τόπο, τις δοξασίες και τον χώρο-δεν γλύτωσε από τη μεταφυσική αφήγηση της απώλειας. Η σχέση μητέρας και γιου ήταν άμεσα συνυφασμένη με την αφειδώλευτη εικονοποιία της Παναγίας στις γωνιές της Ελλάδας. Ο Παπαδιαμάντης έγραφε πάντα σχεδόν εμμονικά, με την ίδια παρρησία και το ίδιο παραληρηματικό ένστικτο για την Παναγιά αποδίδοντας το σκηνικό που λίγο πολύ περιέγραφε κάθε θαυματουργή εικόνα: τα χέρια της Παναγιάς απλωμένα, ικανά να σκεπάσουν το σύμπαν των απροστάτευτων ψυχών. Στα γνωστά κι ως "θεομητορικά" του ποιήματα η Παναγιά προστατεύει τους ταξιδιώτες, τους θαλασσοδερμένους ναυτικούς, γίνεται η γυναίκα που συσπειρώνει δυνάμεις και προσδοκίες ανείπωτες. "Απάνω στην εικόν'αφιερώματα κρέμονται, καραβάκια, γολετίτσες, καίκα, βάρκες, μπάρκα τριοκάταρτα, όλ'αφιερώματα των πλοιάρχων".

Μάνα μου και Παναγιά Facebook Twitter
Παναγία Βρεφοκρατούσα, 1807
Μάνα μου και Παναγιά Facebook Twitter
Μάνα και γιος. Μάνα και γιος αντάμα στο βουνό και στο αγνάντι. Φωτογράφος: Σπύρος Μελετζής.

Οι κατάφορτες από λουλούδια και κάθε λογής τάματα εικόνες της Παναγίας με τη μυρωδιά των μύρων να τις περιβάλλει και τη γαλήνη των ψαλμών δεν εγκαταλείπει το μυστικιστικό ελληνικό σύμπαν από τον Παπαδιαμάντη μέχρι σήμερα. Οι Έλληνες παραμένουν, ακόμη και στην καρδιά της πόλης, νεοπλατωνιστές μέχρι τέλους μετατρέποντας ακόμη και την αρχαία εικόνα της Αθήνας στην παντοδύναμη μορφή της Παναγίας. Η Πλατυτέρα των Ουρανών στέκει πάνω από την Πόλη ενώ η Παναγιά του κάθε τόπου-η Μεγαλόχαρη της Τήνου, η Παναγιά η Σουμελά, η Παναγιά η Λιμνιά στη Λίμνη Ευβοίας, η Αργοκιλιώτισσα στη Νάξο, η Θαλασσομαχούσα στη Ζάκυνθο-φέρει εντός της όλες τις δοξασίες, το φαντασιακό και της επιθυμίες των περαστικών και των ντόπιων. "Ψάλλοντές σου τὸν τόκον ἀνυμνοῦμέν σε πάντες ὡς ἔμψυχον ναόν, Θεοτόκε. Ἐν τῇ σῇ γὰρ οὶκήσας γαστρί ὁ συνέχων πάντα τῇ χειρὶ Κύριος, ἡγίασεν, ἐδόξασεν, ἐδίδαξε βοᾶν σοὶ πάντας" λένε οι φαντασιακές υπαγορεύσεις και δεήσεις του 'Ακάθιστου Ύμνου" αποδίδοντας μεταφυσικό περιεχόμενο στην εικόνα της αιώνιας Μάνας. Σαν αυτή που φωτογράφισε ιδανικά ο Κώστας Μπαλάφας αλλά σαν κι εκείνη που ύμνησε στα τραγούδια του με πόνο καρδιάς ο Στέλιος Καζαντζίδης.

Μάνα μου και Παναγιά Facebook Twitter
Η μάνα φωτογραφημένη από τον Κώστα Μπαλάφα
Μάνα μου και Παναγιά Facebook Twitter

Σταδιακά όμως η Παναγιά ξεριζωμένη από την δική της εστία, τον τόπο της μόνιμης ασφάλειας και θαλπωρής χάνει τον παντοδύναμο της ρόλο. Η παντοδυναμία της διαλύεται μέσα στην ανωνυμία. Σχεδόν χάνει την ντετερμινισιτκή της ταυτότητα-δεν είναι πια η Παναγία-Προστάτιδα, η Μάνα όλου του κόσμου και η Πλατυτέρα των Ουρανών αλλά εγκλωβίζεται σε μια άχρωμη πολυκατοικία. Στο θεατρικό έργο του Γιώργου Διαλεγμένου "Μάνα, μητέρα, Μαμά" αποτυπώνεται απόλυτα η ανοικονόμητη εικόνα της μητέρας, μιας Παναγιάς αποκαθηλωμένης, ξεπεσμένης στο χθόνιο στοιχείο της καθημερινότητας. Όχι μόνο είναι ανίκανη να προστατεύσει αλλά δεν έχει καν δικαίωμα στο θάνατο. Μετά τον Διαλεγμένο η απομυθοποίηση της Παναγιάς φτάνει μέχρι την πλήρη αποκαθήλωση και αποκτά τον χαρακτήρα της Νοσταλγίας: γίνεται εικόνα από τα παλιά, μνήμη αιώνιας θαλπωρής και ενότητας, μυρωδιά οικογενειακής εστίας. Η Παναγιά έτσι είναι πλέον η "Μάνα του Χριστού"από το ομώνυμο ποίημα του Κώστα Βάρναλη, αυτή που είχε λαχταρήσει μπροστά σε "κόκκινο σπίτι σ'αυλή με πηγάδι..και μια δράνα γιομάτη τσαμπιά κεχριμπάρι...νοικοκύρης καλός να γυρνάς κάθε βράδυ, το χρυσό, σιγαλό και γλυκό σαν τολάδι. Κι αμ'ανοίγεις την πόρτα με πριόνια στο χέρι, με τα ρούχα γεμάτα ψιλό ροκανίδι, (άσπρα γένια, άσπρα χέρια) η συμβία περιστέρι ν'ανασαίνει βαθιά τ'όλον κέδρον αγέρι".

Έτσι η εικόνα της μάνας στέκει πάνω από τα "τέκνα κι αγγόνια καθενού και κοπάδι, χωρα΄φι κι αμπέλι, τ'αργαστήρι εκεινού, που την τέχνη σου θέλει'. Η Παναγιά είναι και γίνεται η μάνα όλων-το νοσταλγικό απωθημένο και το αιώνιο μετερίζι των ανέστιων ψυχών.

Μάνα μου και Παναγιά Facebook Twitter
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ