Αξέχαστες μάνες στο σινεμά

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι τοποθετεί την Μανιάνι στο ρόλο της πρώην πόρνης που πουλάει ζαρζαβατικά για να ζήσει, μαζί με τον 16χρονο γιό της, Έτορε.
0

Μάμα Ρόμα

Momma Roma

Η έγκυος Άννα Μανιάνα πέφτει νεκρή από τα πυρά των κατακτητών στο Ρώμη, Ανοχύρωτη Πόλη του Ροσελίνι. Κάνοντας αντιστικτικό σχόλιο 17 χρόνια αργότερα στο Μάμα Ρόμα, Ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι τοποθετεί την Μανιάνι στο ρόλο της πρώην πόρνης που πουλάει ζαρζαβατικά για να ζήσει, μαζί με τον 16χρονο γιό της, Έτορε. Με απλά μαθηματικά, καταλαβαίνουμε τι εννοεί ο (μεγάλος) ποιητής, σε μια θρηνητική επίθεση κατά του φασισμού, που δεν θα είχε τέτοιο αντίκτυπο, αν τη συμβολική, ανακεφαλαιωτική μάνα των Ιταλών, δεν είχε ζωντανέψει με το γνωστό της πάθος και την εξαϋλωμένη αυτοθυσία της η Άννα Μανιάνι, κινηματογραφημένη σαν κακοποιημένη Παναγία, σε μια αποθέωση της χριστανο-μαρξιστικής σινεφιλοσοφίας του Παζολίνι.

Σόφι Ζαβιστόφσκα

Η Εκλογή της Σόφι

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Η μεγάλη Μέριλ Στριπ σκίζει καρδιές όταν με ξεσπάσματα στη ναρκωμένη μονοτονία της εξομολόγησης της, ανακαλεί την τραγωδία της αναγκαστικής εκλογής του μικρού της γιού, έναντι της κόρης της.

Δεν υπάρχει μεγαλύτερο δίλημμα από τη στιγμή που μια μάνα πρέπει, σαν σαδιστικός εφιάλτης, να διαλέξει ανάμεσα στα παιδιά της. Η Σόφι Ζαβιστόφσκα δεν εισάγεται σα μάνα στη διασκευή του μυθιστορήματος του Γουίλιαμ Στάϊρον από τον Άλαν Πάκουλα, αλλά ως άπιστη ερωμένη με βαρύ παρελθόν και μια ακόμη σκοτεινότερη σκιά να πλανάται πάνω από τις ακατάστατες κινήσεις της και τον σχιζοφρενή, όπως αποδεικνύεται, εραστή που την περιμάζεψε, ημιθανή σχεδόν, όταν ήλθε από την Πολωνία στο Μπρούκλιν μετά τον πόλεμο. Ωστόσο, η μεγάλη Μέριλ Στριπ, που έχει ξαναπαίξει τη μάνα σε ποικίλες παραλλαγές, από το ελαφρύ Mamma Mia, το δακρύβρεχτο στο Κράμερ εναντίον Κράμερ, το οικείο όπως στο Prime, μέχρι το τερατώδες του πρόσφατου Αυγούστου, σκίζει καρδιές όταν με ξεσπάσματα στη ναρκωμένη μονοτονία της εξομολόγησης της, ανακαλεί την τραγωδία της αναγκαστικής εκλογής του μικρού της γιού, έναντι της κόρης της. Τι απομένει όταν το ένα σου παιδί προορίζεται στα καταναγκαστικά έργα και το άλλο κατευθύνεται στο θάλαμο αερίων; (Απάντηση: υδροκυάνειο). Τι σκηνή!

Μορτίσια Άνταμς

Οικογένεια Άνταμς

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Με το λευκό της δέρμα και τα μαύρα της μάτια, η πεντανόστιμα off Μορτίσια της Χιούστον υπενθύμιζε τη σημασία της οικογένειας στα τρελά μέλη της.

Κάθε γκοθόπαιδο θα ήταν υπερήφανο να είχε μητέρα τη φοβερή Μορτίσια, μια μελαγχολική, θανατερή βαμπ που δημιουργήθηκε ως καρτούν στη δεκαετία του 30 και αποθεώθηκε από την επιβλητική φιγούρα και το σαρδόνιο χιούμορ της Αντζέλικα Χιούστον. Με το λευκό της δέρμα και τα μαύρα της μάτια, η πεντανόστιμα off Μορτίσια της Χιούστον υπενθύμιζε τη σημασία της οικογένειας στα τρελά μέλη της, αν και δεν παρέλειπε να επιδοθεί σε εκκεντρικότητες- μια μάγισσα με αυτοπεποίθηση και εκπλήξεις.

Ορόρα Γκρίνγουεϊ

Σχέσεις Στοργής

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Το ρεσιτάλ ερμηνείας της Σίρλεϊ Μακλέϊνδεν άφησε μάτι στεγνό στην προβολή.

Στους τίτλους σχεδόν, βλέπουμε την Ορόρα να μπαίνει μετά από ξενύχτι, στο σπίτι και να σκουντάει την κοιμισμένη κόρη της, Έμα, μωρό ακόμη, για να σιγουρευτεί οτι αναπνέει. Στην τρικυμιώδη διαδρομή της ταινίας, η σχέση των δυο γυναικών είναι συχνότατα τεταμένη, κωμική στα όρια της κωμικότητας, ειδικά με τα καμώματα της ερωτιάρας μητέρας που έκανε "μανούρα" με τους πάντες, αλλά πάντα τρυφερή στην αδιάρρηκτη οικειότητα της, με αποκορύφωμα το ρεσιτάλ της Σίρλεϊ Μακλέϊν, όταν η Έμα (Ντέμπρα Γουίνγκερ) της ρίχνει την τελευταία, απελπισμένη ματιά του οριστικού αντίο, λίγο πριν αφήσει την τελευταία της πνοή στο κρεβάτι του νοσοκομείου, με τη μάνα να συνθηκολογεί μπροστά στην αξεπέραστη απώλεια. Θυμάμαι πολύ καλά πως κανένα μάτι δεν έμεινε στεγνό στην προβολή.

Έλινορ Σο

Ο Άνθρωπος της Μαντζουρίας

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Η Μέριλ Στριπ στην αλά Χίλαρι Κλίντον εκδοχή του remake του Τζόναθαν Ντέμι.

Αν νομίζετε πως η Μονίκ στη Μονάκριβη ήταν τέρας, ακριβώς επειδή φέρεται σαν τέρας, τότε πρέπει να ξαναδείτε την Άντζελα Λάντσμπερι, αλλά και την Μέριλ Στριπ στην αλά Χίλαρι Κλίντον εκδοχή του remake του Τζόναθαν Ντέμι, με ποιό τρόπο αυτή η πανούργα γερουσιαστής, όχι μόνο δεν μετανοεί ποτέ, αλλά επαίρεται για την χειραγώγηση και την πλύση εγκεφάλου του έθνους και του μονάκριβου γιού της, με σκοπό να ξεδιψάσει την ασίγαστη φιλοδοξία μέσα στην πολιτική διαστροφή της. Ο κανακάρης για Πρόεδρος, με κάθε τίμημα, και πολλά πτώματα στο πέρασμα της. Μοναδική της αντίπαλος αυτής της σχεδόν εξωγήινης ψυχοπαθούς, η αόρατη μάνα του Νόρμαν Μπέϊτς.

Μεγκ Όλτμαν

Δωμάτιο Πανικού

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Η Τζόντι Φόστερ, η οποία μόνιμα αρνείται να παίξει τη σύζυγο, αλλά ευχαρίστως αναλαμβάνει να υποδυθεί την single mom, συνδυάζοντας έναν αρρενωπότερο δυναμισμό, το μητρικό ένστικτο και μια σύγχρονη εφαρμογή του φεμινισμού.

Η Νικόλ Κίντμαν επρόκειτο να παίξει τη μάνα μιας έφηβης, την οποία και προστατεύει από επικίνδυνους διαρρήκτες, όταν κλείνεται μαζί της σε ένα δωμάτιο πανικού. Έχοντας δει αργότερα, πόσο λάθος πήγε η απόπειρα της Κίντμαν να διαφυλάξει την οικογένεια μαζί με τον Νίκολας Κέϊτζ στο ανεκδιήγητο Trespass, ευτυχώς δέχθηκε η Τζόντι Φόστερ, η οποία μόνιμα αρνείται να παίξει τη σύζυγο, αλλά ευχαρίστως αναλαμβάνει να υποδυθεί την single mom, συνδυάζοντας έναν αρρενωπότερο δυναμισμό, το μητρικό ένστικτο και μια σύγχρονη εφαρμογή του φεμινισμού όταν η βία χτυπάει την πόρτα. Μια από της καλύτερες ερμηνείες της- μάλιστα, ο Ντέϊβιντ Φίντσερ την περίμενε για να γεννήσει το πρώτο της παιδί...

Μάνα Λιφτ

Πέτα τη Μαμά από το Τρένο

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Η ακατονόμαστη και ανώνυμη στρίγγλα μητέρα του Ντάνι ντε Βίτο, ισούται με την Πολίτισσα μάνα του Βουτσά, Μαίρη Μεταξά, την αφασική Μαίρη Αρώνη από την Τρελή -Τρελή Οικογένεια και την μπαφιασμένη, τρελιάρα Ρένα Βλαχοπούλου, στην επαναλαμβανόμενη καταπίεση του μπούλη της

Για να γελάσουμε και λίγο, η ακατονόμαστη και ανώνυμη στρίγγλα μητέρα του Ντάνι ντε Βίτο, ισούται με την Πολίτισσα μάνα του Βουτσά, Μαίρη Μεταξά, την αφασική Μαίρη Αρώνη από την Τρελή -Τρελή Οικογένεια και την μπαφιασμένη, τρελιάρα Ρένα Βλαχοπούλου, στην επαναλαμβανόμενη καταπίεση του μπούλη της, και δεν εννοεί να τον αφήσει να πάρει οποιαδήποτε πρωτοβουλία, προτιμώντας να τον κακοποιεί σε προχωρημένη ηλικία- σε ηπιότερη καταπίεση, προσθέστε και την αιώνια Εβραία μάνα του Γούντι Άλεν στο Oedipus Wrecks. Ο θεατής παρακολουθεί την Αν Ράμσεϊ μέσα από τα μάτια του διψασμένου για εκδικητικό απογαλακτισμό γιού, ή, ακόμη χειρότερα, ακούει τις αγριοφωνάρες της, και θυμάται, άσχετα με εθνικότητα και background, τη δική του μάνα να γκαρίζει και να δίνει εντολές σε κόκκινα ντεσιμπέλ. Για σκότωμα...

Τσεζίρα

Δύο Γυναίκες

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Η Σοφία Λόρεν.

Ο ρόλος που έδωσε το πρώτο Όσκαρ για ξενόγλωσση ερμηνεία, στη Σοφία Λόρεν, το 1961, είναι το αξιοθέατο σε μια ασυνήθιστα έντονη ταινία του κομψού Βιτόριο Ντε Σίκα. Η μάνα του πολέμου που υποδύεται αντέχει το βιασμό που υφίσταται εκείνη και η ανήλικη κόρη της και τη βοηθάει με αυταπάρνηση να ξεπεράσει τις πληγές.

Έλεν Ρίπλεϊ

Άλιεν 3

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
H μάνα του τέρατος.

Στο επικό σίριαλ επιστημονικής φαντασίας, η μονίμως μπλεγμένη Έλεν Ρίπλεϊ κυοφορεί το εξωγήινο τέρας και αντιμετωπίζει το δίλημμα να επιλέξει ανάμεσα στις ορμόνες και την κοινή λογική. Λόγω της σκληρής εκπαίδευσης της, η Ρίπλεϊ δεν χάνει το μυαλό της, όπως η κακομοίρα και πλανεμένη Ρόζμαρι, η οποία πέφτει θύμα της σατανικής πλεκτάνης με σκοπό να δώσει ζωή στο τσακάλι-Αντίχριστο, και προτιμάει να θυσιαστεί αντί να παραδώσει τον ύστατο κίνδυνο στην κοινωνία. Όπως άλλωστε και η Λίντα Χάμιλτον, που από τη στιγμή που ο κανακάρης της προοριζόταν για σωτήρας του κόσμου, ζώστηκε με όπλα και μιλιτέρ στολή κι έγινε πολεμίστρια-Εξολοθρευτής, για να ανταγωνιστεί τα αναθεματισμένα ρομπότ, αλλά και την ατσαλένια αποφασιστικότητα του Σβαρτσενέγκερ.

Γκλόρια

Γκλόρια

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Η συγκλονιστική Τζένα Ρόουλαντς

Στην καλύτερη ερμηνεία της καριέρας της, η Τζένα Ρόουλαντς δεν είναι η βιολογική μητέρα, αλλά υπερβάλλει εαυτόν και, απρόθυμα στην αρχή, αλλά δυναμικότατα στη συνέχεια, προστατεύει έναν πιτσιρικά με τσαγανό γκανγκστερίνας και μπρίο καταβεβλημένης ντίβας του κλασσικού αμερικανικού σινεμά- όπου παρεπιπτόντως, δεν βλέπαμε παρά σπάνια τις γνωστές ηθοποιούς να ξεφεύγουν από τη δοκιμασμένη φόρμουλα της μοιραίας ερωμένης ή της υπερρεαλιστικής ηρωίδας. Φαντάζεστε τη Γκάρμπο ή τη Ντίτριχ μανούλα; Ποτέ. Ακόμη και η Τζόαν Κρόφορντ πρωταγωνίστησε σε ρόλο μάνας της ερήμην της και μετά θάνατον, όταν η Φέϊ Ντάναγουεϊ της έσκισε την υπόληψη στην σαδιστική βιογραφία Mommy Dearest.

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ