1.
Πώς να επιβιώσετε σε μια πανδημία
(How to survive a pandemic)
Του Ντέιβιντ Φρανς
Ταινία Έναρξης
Ένα φιλόδοξο ντοκιμαντέρ που ρίχνει μια αποκαλυπτική ματιά στην τεράστια προσπάθεια παγκόσμιας κλίμακας για την έρευνα, την ανάπτυξη, τη ρύθμιση και τη διάθεση των εμβολίων για τoν Covid-19. Η ταινία έχει ως αφετηρία τις αρχές του 2020, όταν ο κορωνοϊός ξεκίνησε να επεκτείνεται σε ολόκληρο τον κόσμο, και ακολουθεί ερευνητές που στα εργαστήριά τους πραγματοποιούν δοκιμές σε εκατομμύρια εθελοντές, ενώ οι θάνατοι αυξάνουν και η πολιτική πίεση γίνεται αφόρητη. Προχωρώντας στο 2021, η ταινία καταγράφει τα εμπόδια, την έντονη διαμάχη και τις συστημικές αδικίες που απειλούν να αφήσουν το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη να εκλιπαρεί για εμβόλια και να παρακολουθεί αβοήθητο, καθώς αναπτύσσονται οι πιο θανατηφόρες παραλλαγές του ιού. Έχοντας μοναδική πρόσβαση σε πηγές και συνομιλώντας με τις πιο σημαντικές προσωπικότητες αυτού του κολοσσιαίου εγχειρήματος –από επιστήμονες μέχρι μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες, κυβερνητικές υπηρεσίες και εργαζoμένους στην πρώτη γραμμή–, ο Φρανς υφαίνει το ιστορικό χρονοδιάγραμμα της σημαντικότερης συλλογικής προσπάθειας της εποχής μας, όπου τα τεράστια επιτεύγματα της επιστήμης συγκρούονται με τη σκληρή πραγματικότητα της απόγνωσης, της απληστίας και του εθνικισμού.
2.
F@ck this job
Της Βέρα Κριτσέφσκαγια
Αφιέρωμα στο Post-Reality
Στη Ρωσία του Πούτιν μια τριανταπεντάχρονη επιτυχημένη γυναίκα, που αποζητά δημοσιότητα και φήμη, αποφασίζει να ιδρύσει ένα ανεξάρτητο τηλεοπτικό κανάλι όπου προσλαμβάνει δημοσιογράφους της αντιπολίτευσης και ανθρώπους από τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα. Σύντομα το «βλαστάρι» της μετατρέπεται σε μια όαση πολιτικής και σεξουαλικής ελευθερίας. Το Dozhd TV (γνωστό και ως TV Rain, «η τηλεόραση της βροχής») είναι το μοναδικό κανάλι ανεξάρτητης δημοσιογραφίας που έχει επιβιώσει στο καθεστώς του Πούτιν. Όταν ξεκίνησε, η γυναίκα αυτή δεν φανταζόταν πως θα στεκόταν στην πρώτη γραμμή της μάχης μεταξύ αλήθειας και προπαγάνδας, ούτε πως θα έχανε όλη της την περιουσία. Δεν μπορούσε να διανοηθεί πως θα γινόταν «ξένος πράκτορας» στην ίδια της τη χώρα.
3.
Η πρόσκληση
(The Invitation)
Του Φαμπρίτσιο Μαλτέζε
>> Film Forward
Μια συνεργασία-καλλιτεχνική συνάντηση ανάμεσα σε δύο σπουδαίους σκηνοθέτες, τον Πολ Κρούχτεν και τον Αμπντεραμάν Σισακό, ματαιώνεται όταν ο πρώτος φεύγει από τη ζωή. Στην τέχνη και στο σινεμά, όμως, ο χρόνος καταλύεται και ανασταίνεται: τίποτα δεν είναι οριστικό και αμετάκλητο. Ο σκηνοθέτης Φαμπρίτσιο Μαλτέζε αποδέχεται την πρόταση του Σισακό να ολοκληρώσουν το εγχείρημα που έμεινε ημιτελές. Μια ποιητική εξερεύνηση του Άλλου, της τέχνης και του κινηματογράφου.
4.
Η πόλη και η πόλη
Των Χρήστου Πασσαλή και Σύλλα Τζουμέρκα
Ειδικές Προβολές
Έπειτα από την επιτυχημένη της πρεμιέρα στο διαγωνιστικό τμήμα Encounters της πρόσφατης Μπερλινάνε, η ταινία του Χρήστου Πασσαλή και του Σύλλα Τζουμέρκα πραγματοποιεί την πανελλήνια πρεμιέρα της στο 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, η προβολή της διεξάγεται στην επέτειο των εβδομήντα εννέα ετών από τη μέρα που αναχώρησε το πρώτο τρένο από τη Θεσσαλονίκη με προορισμό το Άουσβιτς. Μια ταινία για τη μαύρη σελίδα του αφανισμού της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης, η οποία ανατέμνει ένα βαθύ και ανεπούλωτο ιστορικό τραύμα, φέρνοντας στο φως επώδυνες και απωθημένες μνήμες.
5.
2η ευκαιρία
(2nd Chance)
Του Ραμίν Μπαράνι
Διεθνές Διαγωνιστικό
Το 1969 o Ρίτσαρντ Ντέιβις, ένας χρεοκοπημένος ιδιοκτήτης πιτσαρίας, εφηύρε το αλεξίσφαιρο γιλέκο. Για να αποδείξει τη λειτουργικότητα του προϊόντος αυτοπυροβολήθηκε 192 φορές. Ο Ντέιβις ίδρυσε έπειτα τη Second Chance (2η Ευκαιρία), η οποία εξελίχθηκε σε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες προστατευτικών σώματος παγκοσμίως. Γοητευτικός και ευθαρσής, σκηνοθέτησε θεαματικές προωθητικές ταινίες που τον έκαναν γνωστό σε αστυνομικούς και οπλοφόρους σε όλη την Αμερική. Ωστόσο, ο θάνατος ενός αστυνομικού που φορούσε γιλέκο της εταιρείας γίνεται η αρχή του τέλους για τον Ντέιβις, αποκαλύπτοντας έναν χαρακτήρα γεμάτο αντιθέσεις, οι οποίες καλλιεργήθηκαν μετά από δεκαετίες απερισκεψίας και εξαπάτησης. Στο πρώτο του μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ ο Ραμίν Μπαράνι σκιαγραφεί έναν άνθρωπο αμφιλεγόμενο και σαγηνευτικό, που έσωσε χιλιάδες ζωές, διακινδυνεύοντας την ίδια στιγμή πολύ περισσότερες.
6.
Σπίτι από θραύσματα
(A house made of splinters)
Του Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ
Διεθνές Διαγωνιστικό
Καθώς ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ανατολική Ουκρανία διαλύει τις άπορες οικογένειες που ζουν κοντά στην πρώτη γραμμή του πυρός, μια μικρή ομάδα κοινωνικών λειτουργών επιδεικνύει θάρρος και αποφασιστική πρωτοβουλία, παλεύοντας να προσφέρει ένα περιβάλλον όπου τα παιδιά θα μπορούν να ζούνε με ασφάλεια.
7.
Παντοτινή άνοιξη
(Eternal spring)
Του Τζέισον Λόφτους
Διαγωνιστικό Newcomers
Τον Μάρτιο του 2002 τα μέλη της πνευματικής ομάδας Falun Gong, η οποία είχε κηρυχθεί εκτός νόμου, σοκάρουν το κινεζικό καθεστώς, καταλαμβάνοντας έναν κρατικό τηλεοπτικό σταθμό. Στον απόηχο του συμβάντος αστυνομικές έφοδοι σαρώνουν την πόλη Τσανγκτσούν και ο κομίστας με το ψευδώνυμο Daxiong, ο οποίος ήταν ενταγμένος στους Falun Gong, αναγκάζεται να φύγει απ’ τη χώρα για τη Βόρεια Αμερική, πεπεισμένος πως αυτή η κατάληψη του σταθμού οδήγησε σε αύξηση της καταστολής. Ωστόσο, αλλάζει άποψη όταν γνωρίζει τον μοναδικό επιζώντα καταληψία, ο οποίος δραπέτευσε από την Κίνα και πλέον ζει στη Σεούλ της Νότιας Κορέας. Συνδυάζοντας σημερινές εικόνες με 3D animation που αντλεί την έμπνευσή του από την τέχνη του Daxiong, το ντοκιμαντέρ ανασυνθέτει το εκπληκτικό συμβάν είκοσι χρόνια αργότερα, ζωντανεύοντας μια ιστορία αντίστασης μέσα από ανατριχιαστικές μαρτυρίες και ένα αναζωογονητικό αφήγημα για την αποφασιστική διεκδίκηση της ανεκτίμητης αξίας της ελευθερίας.
8.
Σπίτια
(Homes)
Της Λάιλα Πακάλνινα
Αφιέρωμα στη Λάιλα Πακάλνινα
«Πηγαίνουμε στα σπίτια των ανθρώπων, τους ζητάμε να βγουν έξω και τους τραβάμε με την κάμερα μέσα από τα παράθυρά τους. Έτσι, φτιάχνουμε μια ταινία για τους ανθρώπους, για το σπιτικό τους αλλά και για την ίδια την κινηματογραφική πράξη». Η Πακάλνινα και ο διευθυντής φωτογραφίας της στήνουν τα κάδρα τους, ζητώντας από τους ανθρώπους που συναντούν να μείνουν ακίνητοι για ένα λεπτό έξω από το σπίτι τους, καθώς εκείνοι τους τραβάνε πίσω από κλειστά ή ανοιχτά παράθυρα, ή μέσα από γυάλινες πόρτες. Ένα πειραματικό υβριδικό ντοκιμαντέρ που εξυμνεί το οικιακό περιβάλλον με έναν ποιητικό τρόπο.
9.
Άαλτο – Αρχιτέκτονας των συναισθημάτων
(Aalto)
Βίρπι Σουούταρι
Spotlight στη Βίρπι Σουούταρι
Ένα ντοκιμαντέρ που μας ταξιδεύει στη ζωή και το έργο του Άλβαρ Άαλτο, ενός από τους σπουδαιότερους σύγχρονους αρχιτέκτονες. Παρουσιάζει για πρώτη φορά τη συγκινητική ιστορία του έρωτα του Άλβαρ και της Άινο, της αρχιτέκτονα συζύγου του, μέσα από μια κινηματογραφική ξενάγηση στη δημιουργικότητα και στα εμβληματικά κτίρια που έχτισαν ανά την υφήλιο. Το «Άαλτο - Αρχιτέκτονας των Συναισθημάτων» συνδυάζει την ψυχαγωγία και τη γνώση με σύγχρονο αλλά και σπάνιο υλικό που δεν έχει ξαναπροβληθεί, καθώς και με αφηγήσεις από κορυφαίους ερευνητές από όλο τον κόσμο.
10.
Τυφλή φιλοδοξία
(Blind Ambition)
Των Γουόρικ Ρος και Ρόμπ Κόου
Ταινία Λήξης
Ο Τζόσεφ, ο Τινάς, ο Μάρλβιν και ο Παρντόν ανήκουν σε ένα κύμα προσφύγων από τη Ζιμπάμπουε, που έφυγαν από τη χρεοκοπημένη πατρίδα τους, αναζητώντας μια καλύτερη τύχη. Μετά το ταραχώδες ταξίδι τους φτάνουν στη Νότια Αφρική, όπου βρίσκουν δουλειά σε εστιατόρια, αναπτύσσουν ένα ενδιαφέρον για την οινολογία, γίνονται σομελιέ και φίλοι και ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλον να οργανώσουν την πρώτη ομάδα από τη Ζιμπάμπουε που θα διαγωνιστεί στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Τυφλής Γευσιγνωσίας Κρασιού, τους Ολυμπιακούς Αγώνες της οινολογίας. Το ντοκιμαντέρ ακολουθεί τη φιλόδοξη πορεία τους στο ετήσιο πρωτάθλημα, το οποίο διεξάγεται στη Γαλλία και περιλαμβάνει παραδοσιακά ομάδες μονάχα από τον δυτικό κόσμο. Μια ολύμπια ιστορία που είχε συνεπάρει μέχρι και τον Βάκχο, η οποία παρατηρεί τέσσερις άνδρες σε προσωπική αναζήτηση που υπερβαίνει τους τίτλους και τα μετάλλια.
11.
Οι ελληνικές ταινίες που συμμετέχουν στα τρία διαγωνιστικά τμήματα του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Στο Διεθνές Διαγωνιστικό συναντάμε τις ταινίες «Femicidio» της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου, «The other half» του Γιώργου Μουτάφη και «Οι γάμοι της Τήλου» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη. Στο διαγωνιστικό τμήμα Newcomers συμμετέχουν οι ταινίες «O χειροπαλαιστής» του Γιώργου Γούση, «Τέλος χρόνου» του Λουκά Παλαιοκρασά και «Λιτή αφθονία» των Φραντζέσκας Ρωμάνου και Γιώργου Σαβόγλου. Στο διαγωνιστικό τμήμα >>Film Forward παίρνουν μέρος οι ταινίες «IODINE: Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου» του Ορφέα Περετζή, «Τελευταίο ταξίδι» του Άρη Χατζηστεφάνου και «Γράμμα στον Νικόλα» της Χαράς Καμιναρά.
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, καθώς και περισσότερες πληροφορίες για τις ταινίες, είναι διαθέσιμα στο www.filmfestival.gr.
Η προπώληση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει την Τρίτη 8 Μαρτίου.