«Treasure»: Η εποχή που η Lena Dunham ήταν relevant μοιάζει μακρινό παρελθόν

«Treasure»: Η εποχή που η Lena Dunham ήταν relevant μοιάζει πολύ μακρινό παρελθόν… Facebook Twitter
To «Treasure» εξιστορεί την εσωτερική ανάγκη μιας Νεοϋορκέζας συγγραφέως να ανατρέξει στις ρίζες της. Φωτ.: FilmNation/Bleecker Street/Annew Wilk
0

Ήταν από τις πρώτες που αντιλήφθηκαν την ευεργετική μεταδοτικότητα των social media, η νέα γυναίκα που έδωσε πρόσωπο στον φεμινισμό του 21ου αιώνα, εκείνη που κατάλαβε πως ανάμεσα στον φασιονίστικο υπερσεξουαλισμό του «Sex and the City» και τον teen ελιτισμό του «Gossip Girl» υπήρχε ζωτικός χώρος για κάτι εναλλακτικό: με το «Girls», η Λίνα Ντάναμ φάνηκε να εδραιώνεται στο τηλεοπτικό mainstream, αφού πρώτα είχε αποσπάσει το ενδιαφέρον του Τζαντ Άπατοου και του κυκλώματος του ανεξάρτητου σινεμά με το «Tiny Furniture», που έγραψε και σκηνοθέτησε η ίδια.

Μέσα σε λίγα χρόνια, η Νεοϋορκέζα συγγραφέας βρισκόταν παντού, υπογράφοντας κερδοφόρα συμβόλαια με το HBO, εκδίδοντας δύο βιβλία με τον υψηλού προφίλ οίκο Random House, παίζοντας σε μια ταινία της μητέρας της που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας, ενσαρκώνοντας τη Βάλερι Σολάνας στο «American Horror Story», και κυρίως επινοώντας ένα newsletter με τη σεναριογράφο και παραγωγό Τζένι Κόνερ, το περίφημο «Lenny Letter», με την υποστήριξη γιγάντων των media όπως η Hearst και στη συνέχεια η Conde Nast. Όχι εντελώς ξαφνικά, η επιδραστική αυτοκρατορία της Ντάναμ κατέρρευσε κάπου στο 2018, το «Girls» έκλεισε τον κύκλο του, η τακτική της επιστολογραφία κατέβασε ρολά ελλείψει συνδρομητών, η ταινία της, «Camping», έπεσε στο κενό, και το ίδιο συνέβη με μια παραγωγή που εξαφανίστηκε όταν ο Σπίλμπεργκ και ο Έιμπρααμς έχασαν τον ενθουσιασμό τους.

Δεν είναι μόνο ότι το ραντεβού της Ντάναμ με το κοινό της ματαιώθηκε, αλλά η περσόνα της αμφισβητήθηκε, με τον ίδιο τρόπο που λίγο καιρό πριν απογειώθηκε. Κατηγορήθηκε για απρεπή σχόλια και εκτεταμένο ρατσισμό, ακόμη και για σεξισμό, πράγματα για τα οποία αναγκάστηκε να απολογηθεί. Πάντα μαχητική, υπερασπίστηκε σθεναρά το δικαίωμά της στο λάθος και, με σταθερή πίστη στον ανοιχτό διάλογο, μοιράστηκε δημόσια το πρόβλημά της με την εξάρτηση από τα οπιοειδή, θέλοντας ίσως να δικαιολογήσει τη διαφορά της εικόνας της σε σχέση με το ξεκίνημα της καριέρας της.

Δεν είναι σίγουρο τι είχε στο μυαλό της η Ντάναμ αναλαμβάνοντας έναν ρόλο που δεν έγραψε σε μια ταινία που δεν σκηνοθέτησε, πέρα ίσως από την ταύτιση με μια γυναίκα εβραϊκής καταγωγής που θα επιθυμούσε να ακουμπήσει την καταγωγή της κι όχι μόνο να αναπαράγει την προφορική της ιστορία, ωστόσο κατάφερε να πλάσει έναν ενδιαφέροντα χαρακτήρα μιας κοπέλας που παλεύει μόνη της.

Ειλικρινά είχαμε (ξε)χάσει την Ντάναμ και τη μετεωρική, σίγουρα θορυβώδη περίπτωσή της, μέχρι την ταινία «Treasure», που έκανε πρεμιέρα εκτός συναγωνισμού στο 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου. Τη σκηνοθέτησε με συγκρατημένο, σχεδόν τηλεοπτικό τόνο η Τζούλια φον Χάινζ, η δημιουργός που έχει εργαστεί στην τηλεόραση και μας είχε ξαφνιάσει ευχάριστα με ένα σαφώς πιο δυναμικό ντεμπούτο, στο «And Tomorrow the Entire World». Η Γερμανίδα σκηνοθέτιδα ήθελε από καιρό να μεταφέρει στην οθόνη το αυτοβιογραφικό βιβλίο της Αυστραλής Λίλι Μπρετ, «Too Many Men».

To «Treasure» εξιστορεί την εσωτερική ανάγκη μιας Νεοϋορκέζας συγγραφέως να ανατρέξει στις ρίζες της, επιχειρώντας να επισκεφθεί την Πολωνία το 1991, μαζί με τον πατέρα της, ο οποίος είχε να δει από κοντά την πατρίδα του από τον πόλεμο. Η σχέση ανάμεσα στον Έντεκ και τη Ρουθ, τη Ρούτι του, όπως την αποκαλεί, όταν δεν της απευθύνεται με ένα μπεμπεκίστικο υποκοριστικό που την τσαντίζει, δεν είναι εύκολη: από την αρχή, η νέα γυναίκα έχει καταστρώσει το ταξίδι με σφιχτό προϋπολογισμό και πνεύμα αντιλογίας σε έναν άνδρα που μοιάζει χαλαρός και bon vivant, άνετος με την επιστροφή σε έναν τόπο αποχωρισμού και θανάτου, γεγονός που απομακρύνει το συναίσθημα της κόρης του ακόμη περισσότερο.

Από την πρώτη τους συνάντηση στο αεροδρόμιο μέχρι την επίσκεψη στο Λοτζ και το Άουσβιτς, ο ζεστός και εγκάρδιος Έντεκ του Στίβεν Φράι (δοκιμάζει τα πολωνικά, αλλά παραμένει πάντα ο αξιαγάπητος Βρετανός που όλοι γνωρίζουμε πέρα από τις ερμηνείες του) κάνει τα πάντα για να πείσει τη Ρουθ πως μεγαλοποιεί ένα παρελθόν που έχει παρέλθει, και πως είναι μάταιο να εμμένει σε πληγές και χίμαιρες, αλλά και να διεκδικεί κειμήλια που δεν έχουν θέση στη ζωή τους πλέον. Αν και φαντάζει εντελώς περιττό ένα έργο για το Ολοκαύτωμα τη χρονιά της «Ζώνης Ενδιαφέροντος», το «Treasure» θα μπορούσε να καλύψει μια θέση στις κομεντί με το συγκεκριμένο δραματικό ντεκόρ, αλλά δεν είναι ούτε πρωτότυπα δραματική, ούτε και αρκούντως κωμική, παρά σε ελάχιστα χαμογελαστά σημεία αναλαμπής. Με την ανάπτυξη της πλοκής να στριφογυρίζει δεξιά κι αριστερά στα παρακμιακά ερείπια της, πρόθυμης να υποδεχθεί τους τουρίστες στα στρατόπεδα θανάτου, νωπής δημοκρατίας, ο «Θησαυρός» εξαντλείται σε μελό αντιπαραθέσεις που κλιμακώνονται σε μια αναμενόμενα τρυφερή συμφιλίωση.

Δεν είναι σίγουρο τι είχε στο μυαλό της η Ντάναμ αναλαμβάνοντας έναν ρόλο που δεν έγραψε σε μια ταινία που δεν σκηνοθέτησε, πέρα ίσως από την ταύτιση με μια γυναίκα εβραϊκής καταγωγής που θα επιθυμούσε να ακουμπήσει την καταγωγή της και όχι μόνο να αναπαράγει την προφορική της ιστορία, ωστόσο κατάφερε να πλάσει έναν ενδιαφέροντα χαρακτήρα μιας κοπέλας που παλεύει μόνη της, με βαριά σκιά και βαρετή ζωή, καταπιεσμένα όνειρα και έναν αποτυχημένο γάμο, και κυρίως με έναν πατέρα που την αντιμετωπίζει με ανωριμότητα, τη φέρνει σε αμηχανία όταν υπερβάλλει για τα επιτεύγματά της και τη ρεζιλεύει όποτε δημοσιοποιεί, κυρίως σε αγνώστους, λεπτομέρειες για την προσωπική της ζωή, με τον ζήλο, τη φόρα και την αλαζονεία ενός αμετανόητου survivor.

Τη γενεακή διαφορά φάσης η Ντάναμ την εντοπίζει και την τοποθετεί σωστά στην εποχή που προηγήθηκε της δικής της, όπως επίσης εντοπίζει με διακριτικότητα και ενίοτε με συγκίνηση τη βουβή κακοποίηση που δέχεται μια σβησμένη γυναίκα των '90s, στριμωγμένη μεταξύ περιορισμένων δικαιωμάτων και μιας εξωτερικής εμφάνισης που δεν εμπνέει εμπιστοσύνη σε κανέναν, πόσο μάλλον στην ίδια. Αντί για το ετήσιο ραντεβού με το Holocaust film του φεστιβάλ, το «Treasure» κρύβει μέσα στην αληθινή ιστορία που πραγματεύεται το πορτρέτο μιας αργοπορημένης, επώδυνης ενηλικίωσης – και ίσως μια υπενθύμιση πως η Λίνα Ντάναμ, μακριά από τη συγκρουσιακή φούρια που εξαπέλυσε στα '00s, ψάχνει αλλού την ουσία.

Σκηνή από την ταινία «Treasure»

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η πολύτιμη παραμυθία του Μάρτιν Σκορσέζε

Ανταπόκριση από το Βερολίνο / Ο Μάρτιν Σκορσέζε μάς δίνει κουράγιο για το μέλλον του σινεμά

Ενθουσιώδης, ενεργητικός, πάντα επίκαιρος, ο Μάρτιν Σκορσέζε ενώνει την ιστορία της τέχνης που λατρεύει άνευ όρων με το πάθος του για το storytelling. Όποτε αναγγέλλει καινούργια ταινία ή μιλά για ό,τι αυτός θέλει, νιώθουμε σαν καλεσμένοι σε οικογενειακή γιορτή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς

Οθόνες / Υπέροχες μέρες: Η αναπάντεχη ολική επαναφορά του Βιμ Βέντερς

Η ταινία που ξεκίνησε ως μικρού μήκους για την προώθηση του πρότυπου οργανισμού δημόσιων τουαλετών του Τόκιο κατέληξε να είναι ένα κομψοτέχνημα αισθητικής και αφήγησης από τον άλλοτε πανίσχυρο του νέου γερμανικού κινηματογράφου, που τελευταία έδειχνε ανέμπνευστος, σαν να είχε χάσει το κίνητρο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ