Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης

Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
0

Όταν ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ εξελέγη Γενικός Γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος της Σοβιετικής Ένωσης το 1985, μια από τις πρώτες ενέργειές του ήταν η προσπάθειά του να περιορίσει την κατανάλωση αλκοόλ (ενέργεια που είχε απασχολήσει και προηγούμενες εκστρατείες) . Η ντιρεκτίβα για την αντιμετώπιση του αλκοολισμού που εκδόθηκε στις 7 Μαΐου του 1985, υποστηρίχθηκε από μια μαζική εκστρατεία γραφικών, με αφίσες που προειδοποιούσαν για τους κινδύνους που μπορεί να προκαλέσει το αλκοόλ στην υγεία, την εργασία αλλά και στην οικογενειακή ζωή. Τα αποτελέσματα του τεράστιου αυτού εγχειρήματος ήταν απογοητευτικά. Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών στη Ρωσία αυξήθηκε κατά 233% μεταξύ του 1988 και του 1998 και αν ληφθεί υπ' όψιν η κατανάλωση παράνομου αλκοόλ ή υποκατάστατών του, το ποσοστό γίνεται πολύ υψηλότερο.

«Ήταν μια χωρίς επαρκή σχεδιασμό ή προετοιμασία, κυβερνητική προσπάθεια να κόψει τον ιστορικό γόρδιο δεσμό κοινωνικών ζητημάτων με ελάχιστο ενδιαφέρον για τις συνέπειες», γράφει ο Alexei Plutser-Sarno στην εισαγωγή του βιβλίου Alcohol: Soviet Anti-Alcohol Posters, το οποίο εκδίδεται στις 25 Απριλίου από τις εκδόσεις Fuel. Στο βιβλίο παρουσιάζεται μια μεγάλη συλλογή από ανέκδοτες εικόνες από τη δεκαετία του 1960 έως του '80, αλλά επικεντρώνεται κυρίως στην εποχή της εκστρατείας του Γκορμπατσόφ. Σε συνδυασμό με τη δημοσίευση, αφίσες του βιβλίου εκτίθενται μέχρι τις 13 Απριλίου στο Pushkin House στο Λονδίνο.

—Μαρούσα Θωμά

Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
S. Smirnov, “Υπόγεια Διάβαση-στον επόμενο κόσμο”, (1988). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Δεξιά: P. Sabinin, "Τα θορυβώδη πάρτυ τελειώνουν με ένα πικρό hangover,”(1988). Αριστερα: V. O. Pushenko, “Αυτή είναι μια επαίσχυντη ένωση: ένας τεμπέλης και βότκα!!” (Ukrainian SSR, 1980). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
A. E. Bazilevich, εικόνα ενός φιδιού με διάφορες ετικέτες από αλκοολούχα ποτά κολλημένες στο σώμα του. Το κείμενο λέει: “Δεν είναι ανάμεσα σε δέντρα ή χόρτα / / Το φίδι ζεσταίνεται ανάμεσά μας. /Θηλαστκά, μην το αφήσετε να σας ρουφήξει, / Γιατί θα μετατρέψετε τον εαυτό σας σε ερπετό". (Ukrainian SSR, 1972) (courtesy Fuel)©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Άγνωστος καλλιτέχνης, “Σιγά-σιγά, και θα καταλήξετε χούλιγκαν. Η ανοχή της κατανάλωσης είναι επικίνδυνη. Υπάρχει όμως ένα βήμα από την κατανάλωση στο έγκλημα.” (1986) ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
V. Zharinov, “Η μέθη δεν θα γίνει ανεκτή!,” (1977) (courtesy Fuel)
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Αριστερά: M. Maistrovsky, “Μην πίνεις τη ζωή σου” (1977). Δεξιά: P. D. Yegorov, “Ο εσωτερικός του κόσμος” (Ukrainian SSR, 1987). ©Courtesy Fuel.
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
P. Letunov, " Ή αυτό ή βότκα" (1983). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
E. Bor, “Θα το ξεπεράσουμε!,” (1985). ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Σπιρτόκουτο με σχέδια που εξυμνούν τις αξίες της οικογενειακής ζωής, Τσεχοσλοβακία, 1986. ©Courtesy Fuel.
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
L. Kuharuk, "Όπου υπάρχει βότκα, υπάρχει έγκλημα,"1988. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
"Ανταλλαγή". 1980. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
M. I. Heifits, "Είναι εγκληματική πράξη να δίνετε σε νεαρό άτομο αλκοόλ," 1970. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
K. Ivanov, "Αυτό δεν είναι πικ-νικ," 1988. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
"Αλκοόλ", 1985. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
I. Fridman, "Η βότκα έφερε μεγάλη συμφορά στην οικογένεια", 1977. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
U. Galkus, "Η μέθη διαφθείρει" 1984. ©Courtesy Fuel
Οι παιχνιδιάρικες αλλά μάλλον αναποτελεσματικές αφίσες από την αντιαλκοολική καμπάνια της Σοβιετικής Ένωσης Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του βιβλίου. ©Courtesy Fuel
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Design / Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δύο πόλεις που προχωρούν προς μία επόμενη μέρα, μέσα από αστικές αναπλάσεις και αναπτύξεις. Δύο πόλεις που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανοδικής πορείας του τουρισμού, της εκτόξευσης των ενοικίων και της ασύμμετρης ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών τους. Σε αυτό το τοπίο, η δημιουργία νέων γειτονιών μοιάζει να είναι η λύση που τοποθετεί ξανά τον πολίτη στο ρόλο του πρωταγωνιστή, σύμφωνα με την Μαρία Δέδα, επικεφαλής των Deda Architects.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Design / Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος, επικεφαλής του γραφείου Potiropoulos+Partners Architecture, μας ξεναγεί στο νέο του πρότζεκτ το οποίο θυμίζει τοπίο πριν από τη μεγάλη αστικοποίηση, με τη φύση πανταχού παρούσα
THE LIFO TEAM
H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Creative Minds / H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Ο Άλεξ Κάβδας συζητά με την Καλλίνα Κυρατσούλη, Head of Creative στη Soho Square Athens και τον Χρήστο Κουτσούκο, Executive Creative Director στην Cream, για τη σημασία της δημιουργικότητας αλλά και το πώς μία καλή ιδέα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο, στο πλαίσιο του πρώτου επεισοδίου της νέας σειράς podcast «Creative Minds», με την υποστήριξη των βραβείων Ermis Awards.