Σύγχρονη τέχνη ή ένα άγαλμα της Ελισάβετ στην πλατεία Τραφάλγκαρ;

Το άγαλμα της βασίλισσας ή τα έργα σύγχρονης τέχνης στην πλατεία Τραφάλγκαρ; Facebook Twitter
Η συζήτηση, ωστόσο, με αφορμή την τέταρτη πλίνθο συνεχίζεται και το συγκεκριμένο έργο με τον Αφρικανό ιεραπόστολο αντανακλά την αποτυχία της ίδιας της βασίλισσας να αναμετρηθεί δημόσια με την κληρονομιά του αποικιοκρατικού παρελθόντος της Βρετανίας
0

Έχουν περάσει σχεδόν δυο μήνες από τον θάνατο της βασίλισσας Ελισάβετ και φυσικά το θέμα συζήτησης είναι για το «καταλληλότερο» μέρος στο Λονδίνο που θα  υποδεχθεί το μνημείο της.

Οι προϋποθέσεις για την τοποθέτηση είναι φυσικά άπλετος χώρος, αφού προβλέπεται να γίνει τόπος προσκυνήματος, και το κατάλληλο και πολύ κεντρικό σημείο του Λονδίνου.

Τις προϋποθέσεις φυσικά πληροί η πλατεία Τραφάλγκαρ και μάλιστα η τέταρτη πλίνθος που έμεινε άδεια, αφού ποτέ δεν τοποθετήθηκε το άγαλμα του Γουίλιαμ IV, βρίσκεται στη βορειοδυτική πλευρά της πλατείας και έχει συνδεθεί με τη σύγχρονη τέχνη, αφού κάθε δεκαοκτώ μήνες φιλοξενεί ένα σύγχρονο έργο, άλλοτε αδιάφορο, άλλοτε πολυσυζητημένο, προκαλώντας αντιπαραθέσεις και, σε κάθε περίπτωση, ενδιαφέρον για τη σύγχρονη τέχνη.

Οι φήμες θέλουν κυβερνητικές πηγές να προτείνουν το τέλος του προγράμματος σύγχρονης τέχνης στην Τραφάλγκαρ και το ενδεχόμενο της τοποθέτησης ενός μόνιμου μνημείου για την εκλιπούσα μονάρχη στην τέταρτη πλίνθο και οι Times ανέφεραν ότι η πλίνθος είναι πράγματι μεταξύ των τοποθεσιών που εξετάζονται για ένα μόνιμο έργο.

Το τελευταίο έργο που φιλοξενείται αυτό τον καιρό είναι του Samson Kambalu, ο οποίος γεννήθηκε στο Μαλάουι και τώρα ζει και εργάζεται στην Οξφόρδη, ένα μνημείο για τον Αφρικανό βαπτιστή πάστορα και αντιαποικιοκράτη John Chilembwe, που αντικατέστησε ένα γλυπτό της Μεξικανής καλλιτέχνιδας Teresa Margolles, κατασκευασμένο από εκμαγεία 850 προσώπων τρανς ανθρώπων.

Το γλυπτό ύψους 16 μέτρων με τίτλο «Antelope» προέρχεται από μια φωτογραφία του 1914 του Chilembwe που τραβήχτηκε την ημέρα που εγκαινίασε τη νέα του εκκλησία στη Νιάσαλαντ (σημερινό Μαλάουι). Λιγότερο από έναν χρόνο μετά τη λήψη της φωτογραφίας, ο πάστορας δολοφονήθηκε από αποικιοκράτες κατά τη διάρκεια μιας εξέγερσης κατά των Βρετανών. Η εκκλησία του κάηκε ολοσχερώς.

Ο Chilembwe στέκεται δίπλα στον Ευρωπαίο ιεραπόστολο John Chorley και φορά ένα καπέλο με φαρδύ γείσο, παραβιάζοντας ανοιχτά έναν αποικιακό κανόνα που απαγόρευε στους Αφρικανούς να φορούν καπέλα μπροστά στους λευκούς.

Ο Αφρικανός ιεραπόστολος είναι σχεδόν διπλάσιου μεγέθους από τον Ευρωπαίο Chorley με την κλίμακα που επέλεξε ο καλλιτέχνης να αναβαθμίζει την ιστορία του Chilembwe και να αποκαλύπτει τις κρυφές αφηγήσεις των υποεκπροσωπούμενων λαών στην ιστορία της Βρετανικής Αυτοκρατορίας στην Αφρική και πέραν αυτής.

Το άγαλμα της βασίλισσας ή τα έργα σύγχρονης τέχνης στην πλατεία Τραφάλγκαρ; Facebook Twitter
Samson Kambalu, Antelope © James O Jenkins

«Ελπίζω ότι αυτό το έργο τέχνης θα μας ενθαρρύνει όλους να σκεφτούμε τι σημαίνει η αποικιοκρατία για τη σημερινή Βρετανία» είπε η αντιδήμαρχος πολιτισμού του Λονδίνου Justine Simons.

Οι φήμες θέλουν κυβερνητικές πηγές να προτείνουν το τέλος του προγράμματος σύγχρονης τέχνης στην Τραφάλγκαρ και το ενδεχόμενο της τοποθέτησης ενός μόνιμου μνημείου για την εκλιπούσα μονάρχη στην τέταρτη πλίνθο και οι Times ανέφεραν ότι η πλίνθος είναι πράγματι μεταξύ των τοποθεσιών που εξετάζονται για ένα μόνιμο έργο.

Η συζήτηση μαίνεται αλλά ο δήμαρχος του Λονδίνου πήρε αμέσως θέση για να λυθεί κάθε «παρεξήγηση» σχετικά με μια απόφαση που θα δημιουργούσε εντάσεις τόσο μέσα στην καλλιτεχνική κοινότητα όσο και ανάμεσα στους κατοίκους του Λονδίνου. Το γραφείο του δημάρχου του Λονδίνου δήλωσε ότι θα υποστηρίξει οποιοδήποτε άγαλμα της Βασίλισσας Ελισάβετ Β’ στην πρωτεύουσα, λέγοντας: «Ένα άγαλμα της βασίλισσας σε κατάλληλη τοποθεσία στο Λονδίνο είναι ένα θέμα που πρέπει να εξετάσει η βασιλική οικογένεια και φυσικά οι αρχές του Λονδίνου είναι έτοιμες να υποστηρίξουν τις επιθυμίες τους».

Ωστόσο, έγινε κατανοητό ότι δεν υπάρχουν επί του παρόντος σχέδια για την κατάργηση του σχεδίου της Τέταρτης Πλίνθου, το οποίο αποτελεί μια από τις πιο εξέχουσες δημόσιες παραγγελίες σύγχρονης τέχνης στον κόσμο. Ο δήμαρχος του Λονδίνου δήλωσε ότι το υπάρχον πρόγραμμα προσωρινών αναθέσεων σύγχρονης τέχνης θα συνεχιστεί.

Το άγαλμα της βασίλισσας ή τα έργα σύγχρονης τέχνης στην πλατεία Τραφάλγκαρ; Facebook Twitter
Το γλυπτό της Μεξικανής καλλιτέχνιδας Teresa Margolles, κατασκευασμένο από εκμαγεία 850 προσώπων τρανς ανθρώπων.

Η συζήτηση, ωστόσο, με αφορμή την τέταρτη πλίνθο συνεχίζεται και το συγκεκριμένο έργο με τον Αφρικανό ιεραπόστολο αντανακλά την αποτυχία της ίδιας της βασίλισσας να αναμετρηθεί δημόσια με την κληρονομιά του αποικιοκρατικού παρελθόντος της Βρετανίας, με την Priya Satia, καθηγήτρια ιστορίας του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ, να υποστηρίζει πως «Η βασίλισσα φορούσε πάντα τα κοσμήματα του στέμματος, που αποτελούνται ως επί το πλείστον από πέτρες που έχουν κλαπεί από διάφορα μέρη της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, χωρίς ποτέ να προτείνει με οποιονδήποτε τρόπο να επιστραφούν. Δεν υπήρξε ούτε μία στιγμή κατά την οποία η μοναρχία να γύρισε την πλάτη στην αποικιοκρατία λέγοντας "όχι άλλο" ή "λυπούμαστε που συμμετείχαμε σε αυτό"».

Γεγονός είναι, όπως σημείωσε ο Michael Elmgreen, το ήμισυ του σκανδιναβικού καλλιτεχνικού διδύμου Elmgreen & Dragset, το οποίο δημιούργησε ένα γλυπτό στην πλίνθο το 2012, ότι αυτή είναι η πλίνθος του λαού πλέον, κάτι με το οποίο συμφωνούν πολλοί που πιστεύουν ότι το άγαλμά της θα έπρεπε να υπάρχει έξω από το Αβαείο του Ουέστμινστερ, εκεί όπου στέφθηκε βασίλισσα.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ