Οι νέοι ποπ σταρ δεν τραγουδάνε καν στα αγγλικά

Οι νέοι ποπ σταρ δεν τραγουδάνε καν στα αγγλικά Facebook Twitter
Το πιο μεγάλο του hit με διαφορά είναι το «Taki Taki» του DJ Snake που λέει o Ozuna μαζί με τις Cardi B και Selena Gomez, ένα τραγούδι που εκφράζει απόλυτα τη νέα φουρνιά σταρ της ποπ μουσικής, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει κατακλύσει τα charts.
0

Πριν από μερικές μέρες, ο Ozuna, αυτός ο 26χρονος Πορτορικανός ερμηνευτής με την απαλή φωνή, έσπασε το ρεκόρ του Justin Bieber με τα περισσότερα views στο YouTube. Πλέον, επτά βίντεό του έχουν ξεπεράσει το 1 δισεκατομμύριο views.


Στα κομμάτια του ο Ozuna, που είναι ένα από τα ανερχόμενα ταλέντα της reggaeton στη χώρα του και ήταν εντελώς άγνωστος εκτός των συνόρων της πριν από περίπου 1-2 χρόνια, δεν τραγουδάει λέξη αγγλικά.

Το πιο μεγάλο του hit με διαφορά είναι το «Taki Taki» του DJ Snake που λέει μαζί με τις Cardi B και Selena Gomez, ένα τραγούδι που εκφράζει απόλυτα τη νέα φουρνιά σταρ της ποπ μουσικής, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει κατακλύσει τα charts.


Ένα ακόμη παράδειγμα χαρακτηριστικό της εποχής είναι η συνεργασία της Cardi B με τους Bad Bunny και J Balvin, δύο επίσης reggaeton μουσικούς από το Πουέρτο Ρίκο. Το «I like it» σημάδεψε το περσινό καλοκαίρι και ήταν στο μεγαλύτερο μέρος του ισπανόφωνο.

Στη συνέχεια, ο Bad Bunny έκανε ακόμη μια μεγάλη επιτυχία με τον Drake στο «MIA». Ούτε αυτός τραγουδάει ή ραπάρει στα αγγλικά.

Η μουσικοκριτική και το ραδιόφωνο στη χώρα μας συνεχίζουν μια μοναχική πορεία που δείχνει πόσο έχουν γεράσει και δεν αφουγκράζονται τις διεθνείς τάσεις, με ελάχιστες εξαιρέσεις πάντα.


Δεν ήταν όμως μόνο η άνοδος λατινογενών μουσικών ειδών στα διεθνή charts, συμπεριλαμβανομένου και αυτού της Ελλάδας, την τελευταία διετία που έκανε μουσικοκριτικούς του εξωτερικού να μιλούν για ένα νέο φαινόμενο –πέρα από το χιπ-χοπ– που έχει προκαλέσει το streaming.


Οι BTS, το πιο δημοφιλές boyband αυτήν τη στιγμή, είναι Νοτιοκορεάτες (που χαρακτήρισε με απαράδεκτο τρόπο ένα ακατονόμαστο ελληνικό πρωινάδικο). Ούτε αυτοί τραγουδούν αγγλικά. Τα τραγούδια τους είναι στην πλειοψηφία στα κορεάτικα, εκτός από μερικές λέξεις και απλοϊκές εκφράσεις.

Οι νέοι ποπ σταρ δεν τραγουδάνε καν στα αγγλικά Facebook Twitter
Οι BTS, το πιο δημοφιλές boyband αυτήν τη στιγμή, είναι Νοτιοκορεάτες


«Η ποπ μουσική πλέον δεν είναι αποκλειστικά αγγλόφωνη». Αυτήν τη θεμελιώδη αλλαγή στη γλώσσα της σημερινής ποπ επισήμανε πρώτος ο αρθρογράφος των «New York Times», Jon Caramanica, σε ένα άρθρο ανασκόπησης λίγο πριν από το τέλος 2018.


Γράφει ότι «η έννοια της ποπ μουσικής αλλάζει κάθε φορά ανάλογα με την οπτική γωνία από την οποία τη βλέπει κάποιος. Μπορεί να αφορά το μέγεθος του κοινού που κάνει κάτι να θεωρείται δημοφιλές ή ένα μουσικό είδος που έχει έναν συγκεκριμένο ήχο. Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες τουλάχιστον αυτά τα δύο ήταν το ίδιο πράγμα».

Συνεχίζει αναφέροντας ότι ήταν κάτι σαν μονοκαλλιέργεια: μόνο ένας τύπος καλλιτέχνη επικρατούσε, π.χ. ο Michael Jackson ή η Madonna, που αντιπροσώπευε κυρίως τη λευκή φυλή.

Μπορεί να πέρασαμε δεκαετίες με αυτό το μοντέλο στο μυαλό όταν συζητούσαμε για την ποπ μουσική, ο ερχομός, όμως, του streaming όχι μόνο το διέλυσε αλλά το έκανε χίλια κομμάτια.


Η «Pop 2.0», όπως βάφτισε το νέο μοντέλο ο Jon Caramanica, «δεν είναι μια αυθαίρετη συσσώρευση στυλ. Αφορά μουσική που προέρχεται από διαφορετικές σκηνές, αλλά λειτουργεί με τους δικούς της, ξεχωριστούς όρους. Οι κανόνες ενός ποπ hit έχουν εκσυγχρονιστεί και στην πορεία έχουν μεταμορφώσει ριζικά τον ήχο της Αμερικής.


Παλιότερα, αν κάποιος καλλιτέχνης της χιπ-χοπ ή της country ή του ροκ έλεγε ότι θα το γυρίσει στην ποπ, εννοούσε ότι θα θυσίαζε σημαντικό κομμάτι του με αντάλλαγμα κάτι φθηνό και εφήμερο. Η ενασχόληση με την ποπ σε έκανε μαλθακό. Ήταν ένας συμβιβασμός».


Σύμφωνα με τον Caramanica, αυτό δεν ισχύει πλέον. Με τα social media και το streaming, η ποπ μουσική για πρώτη φορά πραγματικά εξελίσσεται.

 

DJ Snake - Taki Taki ft. Selena Gomez, Ozuna, Cardi B


Μέσα σε όλα αυτά, αμφισβητείται ακόμα και η έννοια του crossover έτσι όπως την ξέρουμε, δηλαδή η ικανότητα ενός καλλιτέχνη να περνάει σε ένα ευρύτερο ακροατήριο, παρά τους περιορισμούς του μουσικού είδους από το οποίο ξεκίνησε.

«Είναι πιο εύκολο πλέον σε δίγλωσσους καλλιτέχνες να κυριαρχούν στα charts και στις playlists μαζί με τους Αμερικανούς ράπερ» σχολιάζει η Caroline Sullivan στην «Guardian».


Επίσης, τους βλέπεις να συνεργάζονται με άνεση μεταξύ τους και να μεταπηδούν από το ένα είδος στο άλλο, από τη reggaeton στη latin rap μέχρι τα trap, southern hip-hop και soundcloud rap. Ακόμα και η περίπτωση του Post Malone είναι ακαθόριστη.

Επίσης, η Sullivan υποστηρίζει ότι είναι τόσο δημοφιλείς επειδή έχουν γίνει απόλυτα προσιτοί μέσα από τα social media που λειτουργούν ως μια live καταγραφή της καθημερινότητάς τους, κάτι που σίγουρα δεν συνέβαινε με τους ποπ σταρ του παρελθόντος. Τώρα, μένει να δούμε πόσο θα παραμείνουν στην κορυφή.


Οι διακυμάνσεις στο status quo των ποπ σταρ, πάντως, γίνονται όλο και εμφανέστερες. Δεν είναι καθόλου τυχαίο το πώς άλλοτε ποπ μεγαθήρια, όπως η Katy Perry ή ο Justin Timberlake –η γενιά του Pop 1.0‒, που μεσουρανούσαν στις αρχές του 21ου αιώνα, πλέον αποσύρονται από τη δημοσιότητα και δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Εξίσου απειλείται η Taylor Swift, παρά την πετυχημένη παγκόσμια περιοδεία της πέρσι.

Οι μόνοι καλλιτέχνες που θεωρούνται ακόμα σχετικοί, κυρίως επειδή κατάφεραν να προσαρμοστούν με επιτυχία στα νέα δεδομένα της meta-streaming εποχής, ήταν η Ariana Grande, που υιοθέτησε έναν πιο trap/r&b ήχο, ο Ed Sheeran, που χωράει παντού, και η Lady Gaga, που έξυπνα το γύρισε στην ηθοποιία. Η πορεία των υπολοίπων στα charts διαγράφεται πλέον αβέβαιη, σηματοδοτώντας το τέλος μιας εποχής.

Οι νέοι ποπ σταρ δεν τραγουδάνε καν στα αγγλικά Facebook Twitter
Δεν είναι καθόλου τυχαίο το πώς άλλοτε ποπ μεγαθήρια που μεσουρανούσαν στις αρχές του 21ου αιώνα, πλέον αποσύρονται από τη δημοσιότητα και δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.


Τι σημαίνουν όλα αυτά για την Ελλάδα; Δυστυχώς, καμιά φορά κοιτάμε τόσο πολύ προς τα πίσω, προς το παρελθόν, που χάνουμε αυτό που βρίσκεται μπροστά μας. Η μουσικοκριτική και το ραδιόφωνο στη χώρα μας συνεχίζουν μια μοναχική πορεία που δείχνει πόσο έχουν γεράσει και δεν αφουγκράζονται τις διεθνείς τάσεις, με ελάχιστες εξαιρέσεις πάντα.


Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με το ακροατήριο, κυρίως το νεανικό. Με μια ματιά στις ελληνικές λίστες του Spotify καταλαβαίνεις ότι υπάρχουν τα πάντα, ίσως όχι με την ίδια ένταση που υπάρχουν στο εξωτερικό.


Το θέμα είναι αν ένα φρέσκο όνομα είναι τόσο γερό ώστε να μπορέσει να γεμίσει τον συναυλιακό χώρο όπου θα παίξει. Πραγματικά, κανείς δεν ξέρει. Πιστεύω, όμως, ότι είναι λάθος να μετράμε με αυτό τον τρόπο την επιτυχία των νεότερων καλλιτεχνών.


Το ροκ ήταν πάντοτε μια σταθερή δύναμη στο συναυλιακό τοπίο της χώρας. Ο Nick Cave, π.χ., πάντοτε θα γεμίζει στάδια εδώ πέρα, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο κόσμος τον ακούει από το πρωί μέχρι το βράδυ ή ότι αφορά ένα πιο νεανικό ακροατήριο.

Έχει να κάνει κυρίως με την πολύχρονη ιστορία του και τον τεράστιο μύθο που έχει χτίσει όλα αυτά τα χρόνια. Με λίγα λόγια, οι συναυλίες είναι ένας «τελείως διαφορετικός γαλαξίας», όπως τονίζει και η Caroline Sullivan.

 

Bad Bunny feat. Drake - Mia


Επιπλέον, είναι τουλάχιστον αφελές να νομίζει κάποιος ότι από τη σημερινή ποπ απουσιάζει ο πολιτικός λόγος, επομένως είναι ασήμαντη.

Μια πιο προσεκτική ματιά στην πορεία καλλιτεχνών όπως ο Ozuna και ο Bad Bunny δείχνει ότι με την επιτυχία τους δεν αλλάζουν μόνο το πρόσωπο της ποπ μουσικής αλλά φέρνουν επανάσταση και στην ίδια τη reggaeton, που θεωρείται ένα από τα πιο μισογύνικα και ομοφοβικά μουσικά είδη.


Ο Ozuna με τις υπόνοιες για τη σεξουαλικότητά του και με την παραδοχή του ότι συμμετείχε σε γκέι πορνό όταν ήταν έφηβος προκάλεσε τα ειρωνικά σχόλια ομοτέχνων του στα social media, όχι όμως του Bad Bunny, που δεν φοβήθηκε να απαντήσει ότι είναι ντροπή να είσαι ομοφοβικός το 2019.


Ο Bad Bunny είναι μία από τις ξεχωριστές περιπτώσεις καλλιτεχνών που συνέχεια παίζει με την έννοια της αρρενωπότητας μέσα από τις δηλώσεις και τα προσωπικά του βίντεο που αγκαλιάζουν τη διαφορετικότητα, παρά το macho που σου βγάζει αρχικά.


Για να μην αναφερθούμε γι' ακόμα μία φορά στην Cardi B, που τελευταία την προσεγγίζουν οι Δημοκρατικοί για να μιλήσει σε προεκλογικές συγκεντρώσεις τους μετά από ένα post-κόλαφο που έκανε στο Instagram κατά της κυβέρνησης του Τραμπ.


Μπορεί να το κάνει για να αποκτήσει περισσότερους followers, ποιος ξέρει; Πέρα από την πλάκα, όμως, ο λόγος της αποδεικνύεται πιο άμεσος από οποιουδήποτε Αμερικανού πολιτικού την τελευταία εικοσαετία κι αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ