cartier - bresson goulandris Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson (1908–2004), Σίφνος, 1961. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

Οι άγνωστες εικόνες του Henri Cartier–Bresson από την Ελλάδα στο Ίδρυμα Γουλανδρή

0

Τρία «αποφασιστικά» ταξίδια στην Ελλάδα χαρακτηρίζουν τη σπουδαία έκθεση του φωτογράφου της «αποφασιστικής στιγμής» Henri Cartier-Bresson (1908-2004) –όρος με τον οποίο συνδέθηκε ο διασημότερος, αν όχι ο σημαντικότερος, φωτογράφος του 20ού αιώνα χάρη στην ομότιτλη έκδοση - λεύκωμα με φωτογραφίες του το 1952 από τον Τεριάντ και τον αμερικανικό εκδοτικό οίκο Simon & Schuster– στο Μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι.

Το πρώτο ήταν μία ιδιωτική επίσκεψη λίγο μετά τον γάμο του με την πρώτη του σύζυγο, τη χορεύτρια Ratna Mohini, το καλοκαίρι του 1937 στην Αθήνα, στο Γαλαξίδι, στους Δελφούς, τις Μυκήνες, τις Σπέτσες και την Ύδρα και περιλαμβάνει δύο μόλις λήψεις από τα Μέγαρα.

Το δεύτερο το πραγματοποίησε το 1953 με μια σημαντική διαφορά: είχε ως «ξεναγό» του τον Γιάννη Τσαρούχη μετά από υπόδειξη του Τεριάντ, γεγονός που τον έφερε σε επαφή με μια Αθήνα που δύσκολα θα είχε ανακαλύψει από μόνος του, στα στέκια του ρεμπέτικου τραγουδιού, αλλά και με σημαντικούς Έλληνες της εποχής όπως τον Χατζηκυριάκο-Γκίκα, τον Ελύτη, τον Σπαθάρη. Το ταξίδι εκείνο διήρκεσε τρεις εβδομάδες, και διέσχισε κυρίως την Πελοπόννησο – Κόρινθο, Λουτράκι, Μυκήνες, Ναύπλιο, Επίδαυρο, Σπάρτη, Γύθειο, Πάτρα, Τρίπολη, Αρεόπολη αλλά και Αράχωβα, Γαλαξίδι, Ελευσίνα. 

Στη νέα αυτή έκθεση με εικόνες του Cartier-Bresson παρουσιάζονται αδημοσίευτα έργα από την Ελλάδα, ως εκ τούτου άγνωστα στο ευρύ κοινό. Έργα που για χρόνια βρισκόντουσαν προστατευμένα στα άδυτα του Ιδρύματος Cartier-Bresson στο Παρίσι.

Τέλος, το 1961 ήταν η χρονιά που συνεργάστηκε με τον ΕΟΤ ως απεσταλμένος των περιοδικών Vogue και Holiday, φτάνοντας μέχρι τα Μετέωρα, το Μέτσοβο, τον Βόλο και σε νησιά όπως η Νάξος, η Σίφνος, η Σαντορίνη. Μάλιστα για χάρη του Τσαρούχη τον Αύγουστο εκείνης της χρονιάς παράτεινε την παραμονή του για να παραβρεθεί στις πρόβες και στην παράσταση της Μήδειας του Κερουμπίνι με την Κάλλας στην Επίδαυρο, όπου ο ζωγράφος υπέγραφε τα σκηνικά και τα κοστούμια. Εξού υπάρχει και ένα σπάνιο στιγμιότυπο από τα παρασκήνια μεταξύ της Μαρίας Κάλλας και του Γιάννη Τσαρούχη.

cartier - bresson goulandris Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson, Αγίων Ασωμάτων 45, Αθήνα, 1953. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

Οι γνωστότερες «ελληνικές» φωτογραφίες του Cartier-Bresson είναι αναμφισβήτητα εκείνη με τις δύο μαυροντυμένες γυναίκες στο πέρασμά τους κάτω από το μπαλκόνι της οδού Αγίων Ασωμάτων 45 με τις Καρυάτιδες, και ακόμα μία με το κορίτσι που τρέχει στα στενά της Σίφνου.

Στη νέα αυτή έκθεση με εικόνες του, που δεν είναι η πρώτη του Ιδρύματος Γουλανδρή, καθώς η νέα πτέρυγα του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Άνδρου εγκαινιάστηκε το 1987 και τότε με δική του έκθεση, χάρη στη στενή φιλία του με το ζεύγος Γουλανδρή, παρουσιάζονται αδημοσίευτα έργα από την Ελλάδα, ως εκ τούτου άγνωστα στο ευρύ κοινό. Έργα που για χρόνια βρισκόντουσαν προστατευμένα στα άδυτα του Ιδρύματος Cartier-Bresson στο Παρίσι και που η επιμελήτρια Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau ανέσυρε από τη λήθη χάρη σε έρευνα εβδομάδων. Πρόκειται για ήδη τυπωμένες φωτογραφίες, καθώς ο ίδιος είχε θέσει ως απαράβατο όρο να μην τυπωθεί κανένα αρνητικό που δεν είχε εγκρίνει, ούτε των φωτογραφιών που έχουν επανειλημμένως δημοσιευτεί.  

cartier - bresson goulandris Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson, Τρίκαλα, 1961. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos
cartier - bresson goulandris Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson, Ζεϊμπέκικο σε ταβέρνα του Πειραιά, 1953. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

Η έκθεση ωστόσο δεν περιορίζεται στην ελληνική θεματική με τον γενικό τίτλο «Ελλάδα», αλλά, παράλληλα και συμπληρωματικά, μια δεύτερη με τίτλο που αναφέρεται στο λεύκωμα «Η αποφασιστική στιγμή», το οποίο ο Ρόμπερτ Κάπα είχε χαρακτηρίσει ως τη «Βίβλο για φωτογράφους», παρουσιάζει 76 από το σύνολο των 126 φωτογραφιών που περιλαμβάνονται σε αυτό και προέρχονται από περιπλανήσεις του Cartier-Bresson ανά την υφήλιο.

Κίνα, Ινδία, Ινδονησία, Βιρμανία, Ηνωμένες Πολιτείες, Μεξικό, Ισπανία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο. Άνθρωποι, παιδιά, γυναίκες σε ώρα εργασίας, προσωπικότητες και διασημότητες, καλλιτέχνες και διανοούμενοι, ιστορικές στιγμές, λαϊκό δικαστήριο συνεργατών με τους κατακτητές κατά τη γερμανική κατοχή, διαδηλώσεις, η στέψη του βασιλιά Γεωργίου ΣΤ΄: εμβληματικές φωτογραφίες, διάσημες εικόνες που όλοι γνωρίζουμε μέσα από τις αναρίθμητες αναπαραγωγές τους, ολόκληρος ο 20ός αιώνας ως παγκόσμια κληρονομιά πολιτισμού και πολιτικοκοινωνικής ιστορίας. 

cartier - bresson goulandris Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson, Οι τελευταίες ημέρες του Κουομιντάνγκ, Σαγκάη, Κίνα, Δεκέμβριος 1948-Ιανουάριος 1949. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos
cartier - bresson goulandris Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson, Πίσω από τον Σταθμό Σαιν-Λαζάρ, Πλας ντε λ’Ερόπ, Παρίσι, Γαλλία, 1932. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos
cartier - bresson goulandris Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson, Σριναγκάρ, Ινδία, 1948. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή παρουσιάζει παράλληλα στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Χώρα της Άνδρου την έκθεση «Κοιτάζοντας τους άλλους» της επίσης σημαντικής φωτογράφου Martine Franck, συζύγου του Cartier-Bresson. Οι δύο εκθέσεις θα διαρκέσουν από τις 3 Ιουλίου έως τις 27 Οκτωβρίου 2024. 

Η επιμέλεια των εκθέσεων έχει γίνει από τους Clément Chéroux, διευθυντή του Ιδρύματος Henri Cartier-Bresson, Aude Raimbault, υπεύθυνη Συλλογών Ιδρύματος Henri Cartier-Bresson, και Μαρία Κουτσομάλη-Moreau, υπεύθυνη Συλλογής Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. 

Σκηνογραφικός σχεδιασμός: Ανδρέας Γεωργιάδης & Βιβή Γερολυμάτου

Φωτογραφία
0

Χρήστος Παρίδης

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασα στο Bard College της Νέας Υόρκης θέατρο και κινηματογράφο. Έχω γράψει για τα περιοδικά SL, Πρόσωπα, 01, Εικόνες του Κόσμου, Symbol του Επενδυτή, όπως και για τις σημαντικότερες ελληνικές εφημερίδες.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT
Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

ADM 2024: New Vision / Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

Έχει αφιερώσει πάνω από δύο δεκαετίες στην εξερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην αρχιτεκτονική και το τοπίο και το πρωτοποριακό καλλιτεχνικό της έργο έχει χαράξει μια νέα πορεία στην αρχιτεκτονική φωτογραφία.
ERIETA ATTALI
Photography - A Queer History

Φωτογραφία / Η queer πλευρά της φωτογραφίας σε μια μνημειακή φωτογραφική έκδοση

Δύο Βρετανοί ιστορικοί τέχνης επιμελήθηκαν το «Photography – A Queer History», μια πολυεπίπεδη συλλογή αφιερωμένη στη φωτογραφία που προκαλεί τις κατεστημένες αντιλήψεις για τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα και την έκφραση φύλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Φωτογραφία / Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Τα «πειρατικά» του πορτρέτα, τα στιγμιότυπα τεμπέλικης ανεμελιάς στις ετοιμόρροπες προβλήτες του West Side αποτελούν μαρτυρία μιας εποχής και μιας κοινότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για τις ελληνικές επινοήσεις που λύνουν καθημερινά προβλήματα

Φωτογραφία / Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο στις λαϊκές ευρεσιτεχνίες

Μια πρωτότυπη συλλογή DIY κατασκευών από «ανώνυμους» designers, από διάφορα σημεία της Ελλάδας, που δίνουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα και ανάγκες, «πατέντες» με τις οποίες συνυπάρχουμε εδώ και χρόνια χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιούμε.
M. HULOT
Ο κόσμος μας μέσα απο τα βραβεία του World Press Photo 2024

Φωτογραφία / Ο κόσμος μας μέσα από 28 βραβευμένες φωτογραφίες του World Press Photo 2024

Αντιπροσωπεύοντας τις πιο προβεβλημένες αλλά και παραγνωρισμένες ιστορίες, τα βραβευμένα έργα στρέφουν το βλέμμα σε μερικά από τα πιο σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα.
THE LIFO TEAM