«Η συζυγική ζωή»: Η απολαυστική σάτιρα του Σέρχιο Πιτόλ για τις δηλητηριασμένες σχέσεις

Σέρχιο Πιτόλ «Συζυγική ζωή» Facebook Twitter
Η «Συζυγική ζωή», που αναμένεται να επανεκδοθεί, αποτελεί το τελευταίο μέρος της ενιαίας έκδοσης «Τρίπτυχο του καρναβαλιού».
0


ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΜΑΡΙΑ-ΜΑΓΚΝΤΑΛΕΝΑ ΚΑΣΚΟΡΟ, αλλά, με το που μπήκε στο πανεπιστήμιο, διάλεξε το σικάτο ονοματεπώνυμο Ζακλίν Κασκορό, σαν να χάριζε στον εαυτό της έναν τίτλο ευγενείας. Μεγάλωσε μέσα στη στέρηση, σε μια γειτονιά όλο χαμόσπιτα, αλλά, χάρη στις δουλειές του άντρα της, ξέφυγε από τη μιζέρια. Για κάμποσα χρόνια βίωνε τις συνηθισμένες εμπειρίες του έγγαμου βίου –απιστίες, καβγάδες, συμφιλιώσεις και πάλι από την αρχή–, γκρινιάζοντας μεν, αλλά όχι και αποφασισμένη να τα τινάξει όλα στον αέρα.

Ώσπου μια μέρα, «σπάζοντας με τα χέρια της μια δαγκάνα καβουριού και ακούγοντας τον κρότο μιας φιάλης σαμπάνιας που άνοιγε πίσω από την πλάτη της, άφησε να την κυριεύσει μια ιδέα που θα την επισκεπτόταν περιοδικά, μετατρέποντάς την, οριστικά πια, σε μια γυναίκα με πολύ άσχημες σκέψεις»…

Η Ζακλίν Κασκορό, η πρωταγωνίστρια της ιστορίας που ξετυλίγεται στη «Συζυγική ζωή» του Σέρχιο Πιτόλ (μτφρ. Κ. Τζωρίδου, Καστανιώτης, 2008), είναι μια γυναίκα επικίνδυνη και γελοία ταυτόχρονα, που πάλλεται από μια πολύ συγκεκριμένη επιθυμία: ν’ απαλλαγεί μια και καλή από τον μπερμπάντη σύζυγό της. Για καιρό παρηγοριόταν με τη σκέψη πως η βαθιά αποστροφή που ένιωθε για τον Νικολάς Λομπάτο, τον πάλαι ποτέ φοιτητικό της έρωτα, που από μικρέμπορος εξελίχθηκε σε μεγαλοεπιχειρηματία, δεν οφειλόταν σε δική της ιδιοτροπία.

Η ζήλια, η ασυνεννοησία, οι απωθημένες επιθυμίες, οι κρίσεις, τα ξεσπάσματα και οι μυστήριες δυνάμεις που κρατούν δυο συντρόφους αλυσοδεμένους δεν συνδέονται με συγκεκριμένους τόπους, εποχές ή φύλα.

Έχοντας ξεφυλλίσει λίγες σελίδες από τη «Φυσιολογία του γάμου» του Μπαλζάκ, είχε πειστεί πως ανάλογα αισθήματα τρέφουν οι περισσότερες γυναίκες. Τώρα, όμως, η Ζακλίν υποφέρει σαν μανιασμένο θηρίο. Και δεν αναζητά απλώς εραστή, αλλά τον εραστή που θα πειστεί να δολοφονήσει τον Λομπάτο, χαρίζοντάς της επιτέλους την πολυπόθητη ελευθερία.

cover
Το βιβλίο «H συζυγική ζωή» του Σέρχιο Πιτόλ είναι εξαντλημένο από τον εκδότη, αλλά αναμένεται να επανεκδοθεί.

Από τους κορυφαίους σύγχρονους Λατινοαμερικανούς συγγραφείς, τιμημένος το 2005 με το σημαντικότερο λογοτεχνικό βραβείο του ισπανόφωνου κόσμου, το Θερβάντες, ο Σέρχιο Πιτόλ (1933-2018) συμπυκνώνει τριάντα χρόνια από τη ζωή της ηρωίδας του μέσα σε μόλις 130 σελίδες. Και διαποτίζει κάθε επεισόδιο του μάταιου, όπως αποδεικνύεται, αγώνα της να χηρέψει με ισχυρές δόσεις σαρδόνιου χιούμορ.

Ωστόσο, η σατιρική διάθεση του Πιτόλ δεν εξαντλείται στο γαμήλιο πεδίο. Η γρήγορη κοινωνική ανέλιξη της Κασκορό και η επιθυμία της ν’ αποκοπεί εντελώς από τις ταπεινές της ρίζες την ωθούν να στραφεί προς τον κόσμο της τέχνης, αλλά το κάνει κι αυτό με την ίδια επιπολαιότητα που χαρακτηρίζει κάθε πτυχή της ύπαρξής της.

Όσο κι αν συχνάζει σε φιλολογικά σαλόνια, όσα μαθήματα δημιουργικής γραφής κι αν παίρνει, η ηρωίδα της «Συζυγικής ζωής» ούτε για την αδιαφορία του άντρα της μπορεί να παρηγορηθεί ούτε τον χρόνο που αφήνει τα σημάδια του πάνω της μπορεί να σταματήσει. Η λύσσα για εκδίκηση είναι που την κρατάει ζωντανή, κι ας γίνεται ρεζίλι στις συντροφιές των αστών φιλενάδων της όταν βγάζει τα του οίκου της προς τα έξω. Κι ενώ κάθε απόπειρα δολοφονίας του Νικολάς έχει συνέπειες και για τη δική της σωματική ακεραιότητα, θα επιδιώκει τον αφανισμό του ως τα βαθιά της γεράματα, παραμένοντας –αλίμονο– στο πλευρό του ως το τέλος!

Το ζευγάρι των Μεξικανών που ζωντανεύει ο Πιτόλ θα μπορούσε να ζει οπουδήποτε. Πόσες δηλητηριασμένες σχέσεις δεν βλέπουμε να σέρνονται γύρω μας, πόσες Ζακλίν δεν περιφέρουν τη δυστυχία τους δημοσίως… Η ζήλια, η ασυνεννοησία, οι απωθημένες επιθυμίες, οι κρίσεις, τα ξεσπάσματα και οι μυστήριες δυνάμεις που κρατούν δυο συντρόφους αλυσοδεμένους δεν συνδέονται με συγκεκριμένους τόπους, εποχές ή φύλα.

Η λοξή, ειρωνική ματιά του συγγραφέα, το ότι μεταμορφώνει σε φάρσα αυτό που άλλοι θα έβλεπαν ως τραγωδία, είναι που κάνει μοναδική την ιστορία του, προκαλώντας στον αναγνώστη και αποστροφή αλλά και συμπάθεια γι’ αυτήν τη δυστυχισμένη κι ελαφρόμυαλη ηρωίδα.

Γεννημένος στο Μεξικό, ο Σέρχιο Πιτόλ εργάστηκε για πολλά χρόνια ως διπλωματικός υπάλληλος στη Βαρσοβία, τη Βουδαπέστη, το Παρίσι, τη Μόσχα και την Πράγα, έζησε για ένα διάστημα στην Κίνα και, μεταξύ άλλων, μετέφρασε έργα των Κόνραντ, Γκομπρόβιτς και Χένρι Τζέιμς. Τρία από τα γνωστότερα βιβλία του, μολονότι αυτόνομα, αντιμετωπίστηκαν από τους  κριτικούς ως τριλογία και κυκλοφόρησαν το 1999 σε ενιαία έκδοση με τον τίτλο «Τρίπτυχο του καρναβαλιού».

Η «Συζυγική ζωή», που αναμένεται να επανεκδοθεί, αποτελεί το τελευταίο μέρος του τρίπτυχου. Έχουν προηγηθεί το «Γαϊτανάκι του έρωτα» (μτφρ. Κ. Αθανασίου, Καστανιώτης) και το αμετάφραστο στα ελληνικά «Η εξημέρωση του θείου Φλαμίνγκο».

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM