ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Είναι οι βάρβαροι να φθάσουν σήμερα [Films vol.50]

Facebook Twitter
0

Video Nasties: A Sick Story #10

Cannibal Holocaust του Ruggero Deodato, 1979, Ιταλία, 95’

 

Ήρθε η ώρα να κλείσει αυτό το αφιέρωμα. Βλέπω πολλούς από εσάς να πανηγυρίζετε αλλά εγώ το απόλαυσα πραγματικά. Και αυτό σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι θα σταματήσω να γράφω σκόρπια για Video Nasties ανάμεσα στα άρθρα μου (όταν δεν αναλαμβάνω ένα θεματικό αφιέρωμα, πάντα). Και καλύτερο τρόπο από την εν λόγω ταινία ως τελεία στην παράγραφο του αφιερώματος δε βρίσκω.

2006: ανακαλύπτω, υπό την καθοδήγηση του, μεγαλύτερου ηλικιακά, Περικλή, μπάντες και ταινίες. Κάπου φτάνει η συζήτησή μας στους Cannibal Corpse και πόσο άρρωστα είναι τα videoclip τους. Την απάντηση την είχε έτοιμη: «Ναι ε? Που να δεις των Necrophagia, αυτά τους πατάνε κάτω». Και μου πρόβαλλε, ανάμεσα σε άλλα (ω Θεέ μου, αυτό το Bloodfreak…), το clip ενός τραγουδιού που λεγόταν Cannibal Holocaust, για να μου τονίσει μετά ότι χρησιμοποιεί πλάνα από την ομώνυμη ταινία. Είχε δίκιο. Τους πάταγαν κάτω.

Μετά από 1 χρόνο η ταινία βρέθηκε, και κανονίστηκε προβολή στο σπίτι του κολλητού μου. Ήμασταν 4 άτομα παρέα και ήταν η εποχή που ανακαλύπταμε τον splatter κινηματογράφο (χρειάζεται να πω ότι εγώ ευθύνομαι γι’ αυτό?). Κανένας μας, όμως, δεν μπόρεσε να μη λυγίσει από αυτό που έβλεπε, αν και είχαμε δει στο παρελθόν πληθώρα σωθικών να αιωρούνται μακριά από το οικείο τους σώμα. Αυτό ήταν πρωτόγνωρο, δε γινόταν να το απολαύσουμε όπως μια οποιαδήποτε παρόμοια ταινία. Αν και γελάγαμε νευρικά μια στο τόσο, ξέραμε ότι αισθανόμασταν πρωτοφανή δυσφορία. Και δεν την έχω ξαναδεί από τότε.

Η υπόθεσή της περιστρέφεται γύρω από ένα κινηματογραφικό συνεργείο που χάθηκε στα δάση του Αμαζονίου ενώ γύρναγε ένα ντοκιμαντέρ. Ένας Αμερικάνος καθηγητής κανονίζει να πάει στον Αμαζόνιο προς αναζήτησή τους. Εκεί έρχεται σε επαφή με τις φυλές των ιθαγενών κατοίκων και, τελικά, δέχεται τη φιλοξενία των Yanomamo, αφού πρώτα εξασφαλίσει την αποδοχή τους μέσα από διάφορα τελετουργικά. Κατά τη διαμονή του, όμως, ανακαλύπτει κάποια ανθρώπινα απομεινάρια και κάμποσες μπομπίνες φιλμ. Αδιαμφισβήτητα, πρόκειται για τη χαμένη ομάδα και το μόχθο της. Ο καθηγητής τα παίρνει πίσω στην Αμερική και παρακολουθεί τα καταγεγραμμένα τεκταινόμενα, μόνο για να ανακαλύψει άπειρα καρέ κτηνωδίας.

Και ιδού η έκπληξη και, μάλιστα, αυτό που μας σόκαρε τότε. Περιμέναμε να δούμε βάρβαρους ιθαγενείς να ξεκοιλιάζουν, άνευ λόγου, λευκούς εξερευνητές. Όταν είδαμε το τι είχε προηγηθεί και οδήγησε στη σφαγή αυτών των λευκών «εξερευνητών», μείναμε με μια παιδιάστικη απορία: «Πως μπορεί να τα έκαναν όλα αυτά οι, κατά τα’ άλλα, πολιτισμένοι?». Όλο το φιλμ απαρτιζόταν από σκηνές κακοποίησης των ιθαγενών προς όφελος ενός στημένου ντοκιμαντέρ, πλήρους ψεμάτων και βίας. Όλη αυτή η κακομεταχείριση, φυσικά, είχε ως αποτέλεσμα την εξέγερση των ιθαγενών και τη μαζική δολοφονία της ομάδας, τα πλάνα που απαρτίζουν, δηλαδή, την τελευταία σεκάνς της ταινίας.

 

Το περιεχόμενο του φιλμ ήταν τόσο αληθοφανές που, ακόμα και το 2007, δεν μπορούσαμε να πιστέψουμε ότι πρόκειται για μια καλογυρισμένη ταινία. Κάθε λογής φρίκη παραμόνευε στο, εγκιβωτισμένο μέσα στη ροή της ταινίας, ντοκιμαντέρ: σεξουαλική κακοποίηση, σφαγή ζώων, βασανισμός ανθρώπων και σκοτωμοί. Με αίμα. Πολύ αίμα. Η, άνευ λόγου, σφαγή μιας υδρόβιας χελώνας π.χ., και η διεξοδική απεικόνιση όλης της διαδικασίας, προκαλεί, χωρίς ιδιαίτερο κόπο, αναγούλες και μίσος για τους αναίσθητους χασάπηδές της. Τους υπεύθυνους που, υποτιθέμενα, είναι πολιτισμένοι και πράοι άνθρωποι. Αν και ο Deodatto τόνισε πως οποιαδήποτε ερμηνεία είναι άστοχη, καθώς ήθελε μόνο να γυρίσει μια ταινία με κανιβάλους, η παραβολή της πτώσης της δυτικής κουλτούρας είναι εμφανής. Δυτικοί άνθρωποι προξενούν κακό στους «άγριους και αδυσώπητους» ιθαγενείς, καίνε τα χωριά τους και βιάζουν τις γυναίκες τους. Αυτή η «σταυροφορία» είχε κάποιο σπουδαίο λόγο? Την εκδίκηση? Την επανάκτηση κάποιου κλεμμένου αγαθού? Το πετρέλαιο ρε αδερφέ? Μπα. Ένα ντοκιμαντέρ ήταν ο λόγος. ΕΝΑ-ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ. ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΣΤΗΜΕΝΟ! Αν αυτό δεν δείχνει ηθικό εκμηδενισμό (όχι με τη De Sade-ική σκοπιά, που αποσκοπεί στη καταβαράθρωση της υποκρισίας έναντι στην ανθρώπινη φύση), δεν θέλω να ξέρω τι τον δείχνει.

Επιπλέον, όσοι θα βιαστούν να χαρακτηρίσουν μέσα στο κεφάλι τους εμένα και τους φίλους μου χάπατα που δεν καταλάβαμε ότι πρόκειται περί ταινίας, στοπ, παύση: δε λέω ότι δεν είμαστε, τουναντίον, απλά μετά την προβολή δεν είχαμε ίντερνετ άμεσα διαθέσιμο για να ψάξουμε περαιτέρω πληροφορίες. Και αυτό, τελικά, προς όφελός μας λειτούργησε. Αν ξέραμε ότι είναι απλά μια ταινία η φρίκη θα περιοριζόταν μόνο στην αιματοχυσία καθαυτή. Αλλά πιστεύοντας ότι είναι αληθινό πάθαμε την πλάκα μας. Κάτι σαν το Blair Witch Project πριν το Blair Witch Project. Δεν έχει την ολοφάνερη πλαστότητα του Snuff, είναι πέρα για πέρα αληθοφανές και πειστικό, άρα επικίνδυνο. Μάλιστα ο ίδιος ο Deodato μπήκε φυλακή κατηγορούμενος για την κινηματογράφιση και προβολή ενός snuff film. Είχε μάλιστα επιστρατεύσει και ένα William Castle-ικό τρικ: είχε υπογράψει συμβόλαιο με τους πρωταγωνιστές ώστε να μην εμφανιστούν δημόσια, ούτε να κάνουν αισθητή την παρουσία τους για ένα χρόνο μετά το γύρισμα της ταινίας. Αυτό λέγεται φαντασία, κύριοι.

Όσοι επιχειρήσετε να το δείτε (λίγοι, πιστεύω), θα ανταμειφθείτε ανάλογα με την κράση σας. Αν αντέξετε μέχρι τέλους και αφεθείτε στην ταινία, θα σας δώσει εμπειρίες, έστω και αν αυτά είναι ανατριχίλες και εφιάλτες. Αφήστε τη μουσική του μάστορα Riz Ortolani με τους μελαγχολικούς, πένθιμους τόνους, να σας ταξιδέψει στα δάση του Αμαζονίου, εκεί που ο κίνδυνος πηγάζει περισσότερο εκ των έσω παρά από τα επικίνδυνα εδάφη.

Καλή Χρονιά και Καλή Υπομονή. Κρατήστε τους εαυτούς σας ακέραιους και αλώβητους.

0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ