ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Η καρικατούρα του γκέι ξανά στην Ελληνική τηλεόραση

Η καρικατούρα του γκέι ξανά στην Ελληνική τηλεόραση Facebook Twitter
51

Μας έγραψε ο αναγνώστης "Τοξοβόλος":

Άλλη μια φορά ο γκέι καρικατούρα, ο σπαστός,λυγερός και ''κρα'' κάνει την εμφάνιση του εν έτη 2014 αυτή τη φορά από τη σειρά Κάτω Παρτάλι του Mega

http://www.megatv.com/katopartali/default.asp?catid=33913&subid=2&pubid=33100585

Προφανώς το inclusion είναι το στοιχείο που έχει δυναμώσει το γκέι κίνημα και την κοινότητα μας.Προφανώς ανάμεσα μας υπάρχουν πιο θηλυπρεπείς γκέι άνδρες αλλά σίγουρα δεν είμαστε όλοι οι γκέι άνδρες αυτή η καρικατούρα που άλλη μια φορά η Ελληνική τιβι μας πλασάρει.

Πλέον ως γκέι άνδρας έχω κουραστεί να βλέπω πόσο εύκολα η Ελληνική τιβι με ''καλουπώνει'' με τον χειρότερο τρόπο, υποδαυλίζοντας έτσι τα τραγικά στερεότυπα για τους γκέι άνδρες.

Κάντε κάτι.Ένα θεματάκι, ένα άρθρο, κάτι.

 

==

 

Ένα δικό μας σχόλιο:

 

Είδαμε το απόσπασμα που μας έστειλε ο αναγνώστης.

 


 

Το ζήτημα δεν είναι ότι ο γκέι χαρακτήρας που παίζει στη σειρά είναι "καρικατούρα". Γιατί αν προσέξετε, και η γυναίκα που εμφανίζεται στην παραπάνω σκηνή είναι το ίδιο καρικατούρα - είναι γελοία, υπερβολική, αφύσικη. Όμως παράλληλα, πέρα απ' αυτήν, υπάρχουν στην ελληνική τηλεόραση άπειρες γυναίκες, αληθινές, δυνατές, σοβαρές, αστείες, αξιοθαύμαστες. Οι γκέι χαρακτήρες είναι απειροελάχιστοι, και σχεδόν πάντα καρικατούρες. 

 

Το βασικό ζήτημα όμως είναι ότι για άλλη μια φορά, ένας γκέι χαρακτήρας είναι και καρικατούρα, αλλά και διακοσμητικός. Υπάρχει για να πετάγεται και να λέει ένα αστείο (που συνήθως γελοιοποιεί τον ίδιο), χωρίς όμως να συμμετέχει ιδιαίτερα στην υπόθεση. Είναι η χιουμοριστική γαρνιτούρα - και τίποτα παραπάνω. 

 

Αν υπήρχαν και άλλα, επίσης αντιπροσωπευτικά, είδη γκέι χαρακτήρων και όχι μόνο οι ναζιάρικες, αυτοσαρκαστικές καρικατούρες, φυσικά και δεν θα γινόταν ποτέ θέμα - ή ποστ. 

 

 

===

 

 

 

Από τον «Απαράδεκτο» Γιάννη στον «Υπέροχο» Μπίλι
Ρεπορτάζ

του Ζαχαρία Μαυροειδή, από το 10%

 

Αναζητώντας τους ήρωές μας – μια παράλληλη συνέντευξη με τέσσερις ηθοποιούς για την ομοφυλοφιλία στην ελληνική τηλεόραση

 

 Νοέμβριος του 1989. Η Ελλάδα πασχίζει να αποκτήσει αυτοδύναμη κυβέρνηση, η βελούδινη επανάσταση της Πράγας έχει μόλις αρχίσει και η Μαντόνα ξεπερνάει τον χωρισμό της από τον Σον Πεν. Εν μέσω όλων αυτών των συνταρακτικών γεγονότων, κάτι σημαντικό αλλάζει στην ελληνική τηλεόραση. Στις 20 Νοεμβρίου του 1989 κάνει πρεμιέρα το πρώτο επίσημο ιδιωτικό κανάλι, το MEGA CHANNEL. 19 χρόνια μετά, έχουμε πάλι δεξιά, ο υπαρκτός σοσιαλισμός είναι παρελθόν και η ελληνική τηλεόραση έχει περάσει τη δύσκολη εφηβεία της (το ίδιο μάλλον ισχύει και για τη Μαντόνα).

Στα χρόνια που μεσολάβησαν προβλήθηκαν αμέτρητα σίριαλ με εξίσου αμέτρητους χαρακτήρες. Ανάμεσα σε αυτούς τους αμέτρητους χαρακτήρες υπήρξαν και κάποιοι, μετρημένοι, ομοφυλόφιλοι. Ακόμη πιο μετρημένοι, ήταν οι ομοφυλόφιλοι ήρωες με τους οποίους το «προσφιλές» κοινό μπορούσε να ταυτιστεί. Οι περισσότεροι ήταν καρικατούρες, αναπαράγοντας την τάση για τυποποίηση οποιασδήποτε ιδιαιτερότητας στην (ελληνική) τηλεόραση. Ο άγραφος κανόνας λέει ότι στις κωμωδίες ο ομοφυλόφιλος είναι θηλυπρεπής, χαριτωμένος και ανέραστος. Στο δράμα, ο ομοφυλόφιλος είναι εσωστρεφής, έχει προβληματικές σχέσεις και υποφέρει από το βάρος της σεξουαλικότητάς του. Οι δε λεσβίες αποτελούν εξωτικό φρούτο, που σπάνια φτάνει στους τηλεοπτικούς μας πάγκους.

 

Ευτυχώς υπάρχουν και εξαιρέσεις. Οι ηθοποιοί Γιάννης ΜπέζοςΧρήστος ΧατζηπαναγιώτηςΣοφία Φαραζή και Γιώργος Πυρπασόπουλος ερμήνευσαν τέσσερις ομοφυλόφιλους ήρωες που, για διαφορετικούς λόγους ο καθένας, άφησαν το στίγμα τους.

 

Ο απαράδεκτος Γιάννης

  

Το 1990, ένα χρόνο μόλις από τη γέννηση της ιδιωτικής τηλεόρασης. κάνουν πρεμιέρα οι «Απαράδεκτοι». Η σειρά ήταν ένα κλασσικό sit-com, γυρισμένο σε ένα πλατό που περιλάμβανε δύο κατοικίες και έναν χώρο εργασίας. Αυτό όμως που την έκανε να ξεχωρίσει ήταν οι «απαράδεκτοι» πρωταγωνιστές της: η Δήμητρα (Δήμητρα Παπαδοπούλου), ανήσυχη νοικοκυρά, ο άνδρας της Σπύρος (Σπύρος Παπαδόπουλος), διαφημιστής με αριστερό παρελθόν, ο γείτονάς τους Γιάννης (Γιάννης Μπέζος), εργένης ομοφυλόφιλος σχεδιαστής μόδας και ο συγκάτοικός του Βλάσης (Βλάσης Μπονάτσος) γυναικάς ηθοποιός-καλλιτέχνης-μοντέλο. Ο Γιάννης ήταν ο πρώτος κεντρικός ομοφυλόφιλος χαρακτήρας της ελληνικής τηλεόρασης.

Γιάννης Μπέζος: «Ο ρόλος ήταν περισσότερο τύπος. Δηλαδή μια επιφανειακή προσέγγιση τόσο από πλευράς γραφής όσο και από πλευράς υποκριτικής. Και αυτό ήταν το ζητούμενο. Βεβαίως αυτό έγινε με επιδέξιο τρόπο και γι’ αυτό και κατεγράφη. Η επιτυχία του ήταν ότι ο ρόλος παρουσιάστηκε απενοχοποιημένα. Δεν ήταν ένας άνθρωπος ιδιαίτερος αλλά ένας απ’ όλους μας».

Ο «απαράδεκτος» Γιάννης είναι από τα ελάχιστα παραδείγματα θηλυπρεπούς ομοφυλόφιλου που παρουσιάστηκε με αξιοπρεπείς όρους. Η θηλυπρέπειά του ήταν οφθαλμοφανής, γινόταν κατά καιρούς αντικείμενο συζήτησης ή και σάτιρας. Αυτό όμως δεν τον έβγαζε στο περιθώριο. Ήταν ισάξιο μέλος της τετράδας των πρωταγωνιστών, εξίσου σημαντικό και, κυρίως, εξίσου «απαράδεκτο».

Μπέζος: «Αναδείχθηκε αυτός ο άνθρωπος που μέχρι τότε κανείς δεν τολμούσε ή δεν είχε σκεφτεί να παρουσιάσει στην ελληνική τηλεόραση. Παρουσιάστηκε ένας άνθρωπος που όλοι αναγνωρίζουμε, όλοι βλέπουμε, κάνουμε παρέα, συσχετιζόμαστε μαζί του αλλά δεν τον δείχνουμε. Σαν να έχουμε μια ενοχή γι’ αυτό».

Η αντίδραση του κοινού ήταν παραπάνω από θετική.

Μπέζος: «Τα πράγματα προκαλούν αντιδράσεις όταν γίνονται με σκοπό να προκαλέσουν. Όταν εμείς κάνουμε κάτι με την καρδιά μας, κατ’ επέκταση το χαίρονται και οι θεατές».

 

 

Το πρώτο coming-out στην ελληνική prime-time

  

Χριστούγεννα 1992. Το MEGA προβάλει το εορταστικό επεισόδιο των «10 μικρών Μήτσων». Ενώπιον του ελληνικού κοινού, ο γιος της χήρας Μήτσης (Χρήστος Χατζηπαναγιώτης) κάνει το coming-out του στη μητέρα του (Λάκης Λαζόπουλος). Μια εξέλιξη κάθε άλλο παρά αναμενόμενη, δεδομένου ότι ο γιος της χήρας Μήτσης δεν είχε κανένα αναγνωρίσιμο χαρακτηριστικό ομοφυλόφιλου.

  

Οι «10 μικροί Μήτσοι» ήταν μία σπονδυλωτή εκπομπή που σατίριζε την επικαιρότητα μέσα από αυτοτελή σκετς. Ένας από τους δέκα Μήτσους ήταν και η χήρα Μήτση, μια ηλικιωμένη κυρία που βασανιζόταν από τα «μοντέρνα» παιδιά της. Ο «μοντέρνος» γιος της χήρας Μήτση, ήταν ο πρώτος ομοφυλόφιλος σε κωμική σειρά ο οποίος δεν ήταν θηλυπρεπής. Για την ακρίβεια, ήταν ακριβώς το αντίθετο: συνειδητοποιημένος, «straight-acting»και αποφασισμένος να ζήσει ασυμβίβαστα τη διαφορετικότητά του.

  

Χρήστος Χατζηπαναγιώτης: «Ο ρόλος ήταν μια επανάσταση εκείνη την εποχή. Ήταν η πρώτη φορά που παρουσιαζόταν ένας γκέι χαρακτήρας χωρίς να είναι η περίφημη κραγμένη αδερφή. Ήταν ένας χαρακτήρας που ερωτευόταν, που ζούσε, είχε προβλήματα με την μάνα του όπως όλα τα παιδιά. Η ομοφυλοφιλία ήταν η αφορμή για μια σειρά από καταστάσεις, όχι όμως σε επίπεδο έκφρασης».

Το κωμικό στοιχείο στους «Μήτσους» πήγαζε από την άνεση του γιου με την ομοφυλοφιλία του σε αντιπαράθεση με την αμηχανία που προκαλούσε στη συντηρητική πλην αγαπησιάρα χήρα Μήτση. Μέσα από τη σάτιρα όμως περνούσε και ένα σημαντικό μήνυμα: δεν είναι όλοι οι ομοφυλόφιλοι ίδιοι.

  

Χατζηπαναγιώτης: «Ο ρόλος είχε μια πολιτική δήλωση και νομίζω ότι όλοι το αισθάνθηκαν αυτό. Αυτή ήταν και η μεγάλη επιτυχία της σειράς. Ήταν ουσιαστικά μια σάτιρα εναντία στον ρατσισμό και την εχθρότητα στη διαφορετικότητα. Είμαι σίγουρος ότι έκανε πολύ καλό στην κοινή γνώμη το γεγονός ότι ήτανε ένας κανονικός άνθρωπος».

 

 

2 λεσβίες μόνο

 

Ένα χρόνο μετά το «Κλείσε τα μάτια», ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης επιστρέφει με μια ακόμη μεγαλεπήβολη παραγωγή, το «2 μέρες μόνο». Στο «Κλείσε τα μάτια» ο Χρήστος Λούλης και ο Κώστας Κάππας είχαν ανταλλάξει το πιο πολυσυζητημένο φιλί της ελληνικής τηλεόρασης. Στο «2 μέρες μόνο» ένα άλλο ομοφυλόφιλο ζευγάρι, αυτή τη φορά μεταξύ δύο γυναικών, θα απασχολούσε και πάλι την επικαιρότητα. Η Βίκυ (Σοφία Φαραζή) και η Κατερίνα (Αλεξία Καλτσίκη) ήταν το πρώτο ζευγάρι λεσβιών που εμφανίστηκε σε ελληνική σειρά και μάλιστα σε κεντρικούς ρόλους. Και σαν να μην έφτανε αυτό, μεγαλώνανε μαζί κι ένα παιδί.

Σοφία Φαραζή: «Η Βίκυ ήταν μια κοπέλα η οποία ήτανε πολύ συνειδητή στην επιλογή της να είναι με μια γυναίκα. Ίσως όχι όσο συνειδητή ήταν η Κατερίνα γι’ αυτό και κάποια στιγμή μέσα στις επιλογές της ήταν να κοιμηθεί με άνδρα. Νομίζω όμως ότι αυτό που έβρισκε στην Κατερίνα, ο τρόπος που είχε πλησιάσει η μία την άλλη, το πώς ερωτεύτηκε η μία την άλλη, δεν το έβρισκε κάπου αλλού».

Μία πολύ βασική διαφορά ανάμεσα στη Βίκυ και την Κατερίνα ήταν η σχέση τους με την οικογένειά τους. Η Βίκυ είχε να αντιμετωπίσει ένα ζευγάρι γονιών παλαιών αρχών ενώ η Κατερίνα είχε την αμέριστη υποστήριξη της μητέρας της.

Φαραζή: «Το πώς σε μεγαλώνει η οικογένειά σου και πόσο συγκαταβατικοί είναι με την όποια ερωτική σου απόφαση είναι πολύ σημαντικό για την αυτοπεποίθηση ενός παιδιού. Το να έχω τους γονείς μου με το μέρος μου εάν εμένα η ερωτική μου επιλογή είναι το να είμαι με μια γυναίκα, είναι πολύ βασικό για την ψυχική μου ισορροπία».

Το συγκεκριμένο ζευγάρι πάντως ήταν με διαφορά το πιο ισορροπημένο της σειράς. Τα προβλήματα ξεκίνησαν όταν μπήκε ανάμεσά τους ο Σάββας (Γιώργος Πυρπασόπουλος), ο πατέρας του παιδιού, και η Βίκυ άρχισε να αμφιβάλλει για το αν αποτελούν καλό πρότυπο για την κόρη τους. Αυτό ήταν άλλωστε το στοιχείο της σειράς που πιο πολύ απασχόλησε την επικαιρότητα.

Φαραζή: «Αρκετές εκπομπές και περιοδικά είχανε ασχοληθεί με το θέμα. Όχι προσωπικά με ’μένα όσο με την επιλογή του Χριστόφορου να βγάλει ένα ομοφυλόφιλο ζευγάρι που μεγαλώνει ένα παιδί. Βγάζανε και ψυχολόγους και τους ρωτάγανε. Κάποιοι είχανε απαντήσει πολύ σωστά για το πώς πρέπει να μεγαλώνει ένα παιδί. Εγώ είμαι της άποψης ότι αν ένα παιδί μεγαλώνει μέσα σε πολλή αγάπη δεν σημαίνει το ότι επειδή το ζευγάρι που το μεγαλώνει είναι ομοφυλόφιλο θα βγει ομοφυλόφιλο το παιδί. Εμένα προσωπικά η εικόνα ενός ομοφυλόφιλου ζευγαριού που μεγαλώνει ένα παιδί δεν μου χτυπάει άσχημα».

Η αντίδραση του κόσμου στην σειρά ήταν θετική.

Φαραζή: «Αυτοί που με σταματάγανε στο δρόμο με ρώταγαν αν θα καταλήξω με τον Σάββα ή την Κατερίνα. Η αλήθεια είναι ότι το μεγαλύτερο ποσοστό ήθελε να καταλήξω με την Σάββα. Αλλά δεν θα ήταν αλήθεια. Δεν θα μπορούσε αυτή η γυναίκα που ’χει πάρει απόφαση να μεγαλώσει ένα παιδί με μια γυναίκα με την οποία είναι ερωτευμένη ξαφνικά να αλλάξει όλο της το θέλω για να καταλήξει με έναν άνδρα. Δεν θα το έκανε».

 

Ο υπέροχος Μπίλι

  

2007-2008. Η φετινή τηλεοπτική σεζόν χαρακτηρίζεται από απουσία μεγάλων επιτυχιών. Ανάμεσα στην πληθώρα των σίριαλ, ξεχωρίζει μία παρέα «υπέροχων» εργένηδων. Ο Μπίλι (Γιώργος Πυρπασόπουλος), η Έλλη (Φαίδρα Δρούκα) και το Μητσάκι (Μυρτώ Αλικάκη), είναι τρεις φίλοι στα 30+, που παλεύουν να επιβιώσουν στην Αθήνα.

Ο Γιώργος Πυρπασόπουλος λέει σχετικά: «Οι χαρακτήρες της σειράς βρίσκονται πολύ κοντά στην πραγματικότητα. Αν κοιτάξεις γύρω σου θα δεις πολλές παρόμοιες ιστορίες».

Ο Πυρπασόπουλος είχε και στο παρελθόν υποδυθεί ομοφυλόφιλο χαρακτήρα στη σειρά «Θύματα Ειρήνης» του MEGA. Γι’ αυτό και δεν αντιμετώπισε καμία δυσκολία στην απόφασή του να παίξει τον Μπίλι.

Πυρπασόπουλος: «Το μόνο που με απασχολεί πάντα σε όλους τους ρόλους που μου προτείνουν είναι το πόσο πειστικός θα μπορούσα να είμαι. Για μένα ήταν ένας ακόμη ρόλος πρόκληση».

Όπως και στην περίπτωση του γιου της χήρας Μήτση, η ομοφυλοφιλία δεν είναι αφορμή για επιφανειακά αστεία αλλά οργανικό κομμάτι της πλοκής και της κωμωδίας.

Πυρπασόπουλος: «Η προσέγγιση έγινε με βάση την αλήθεια και τις ανάγκες του χαρακτήρα και τα στοιχεία αντλήθηκαν από το περιβάλλον μου, από φίλους και γνωστούς γκέι. Το κείμενο παίζει βασικό ρόλο γιατί αυτά που λέει ο ρόλος σε μεγάλο βαθμό διαμορφώνουν και την προσωπικότητά του. Από εκεί και πέρα, το όλο στήσιμο, οι κινήσεις, οι εκφράσεις και ο τρόπος εκφοράς του λόγου είναι καθαρά δικό μου κομμάτι».

 

Κι αν πούνε ότι είμαι κι εγώ γκέι;

Ανάμεσα στους τέσσερις χαρακτήρες, του Γιάννη, του γιους της χήρας Μήτση, της Βίκυς και του Μπίλι, ο τελευταίος μοιάζει να είναι ο πιο αναγνωρίσιμος, κάτι που σίγουρα έχει να κάνει και με τον γενικότερο ρεαλισμό της σειράς. Και στις τέσσερις περιπτώσεις, πάντως, βασικό συστατικό της επιτυχίας, πέρα από την καλή ομάδα συντελεστών, ήταν η ίδια η στάση των ηθοποιών απέναντι στην ομοφυλοφιλία και κυρίως, απέναντί στην εικόνα τους.

Πυρπασόπουλος: «Δεν φοβήθηκα για την εικόνα μου γιατί δεν έχω καμιά προκατάληψη περί του θέματος παρόλο που αυτή η χώρα φαίνεται να έχει κάποιο θέμα».

 

Χατζηπαναγιώτης: «Όλα ξεκινάνε από εμάς. Αν ένας ηθοποιός έχει πρόβλημα με αυτό που κάνει, τότε έχουν πρόβλημα και οι άλλοι. Εγώ δεν είχα κανένα πρόβλημα. Δεν είχα ποτέ πρόβλημα με την εικόνα μου».

Η Σοφία Φαραζή είναι η μόνη από τους τέσσερις ηθοποιούς την οποία προσέγγισαν ομοφυλόφιλοι θεατές για να της μιλήσουν σχετικά με τον ρόλο.

Φαραζή: «Με πλησίασαν αρκετές γυναίκες. Είχα και επιτυχίες, δυο-τρεις φορές. Διαφορετικά, κοπέλες ομοφυλόφιλες που μπορεί να με δουν σε ένα γκέι μαγαζί θα μου πουν ότι ήταν φαν μου, έβλεπαν τη σειρά μόνο για ’μένα κ.τ.λ.. Επειδή ο περισσότερος κόσμος δεν δέχεται τη διαφορετικότητα, οι ομοφυλόφιλοι βλέπουν μια στήριξη».

Δυστυχώς, οι σειρές στις οποίες οι έλληνες ομοφυλόφιλοι μπορούν να δουν αυτή τη στήριξη αποτελούν μάλλον εξαίρεση στον κανόνα.

Χατζηπαναγιώτης: «Στο εξωτερικό έχουν παρουσιαστεί εξαιρετικές σειρές με άξονα τη διαφορετικότητα της ομοφυλοφιλίας όπως το «Γραφείο κηδειών Φίσερ» (Six Feet Under) και οι «Άγγελοι της Αμερικής» (Angels of America). Δεν αισθάνομαι ότι αυτές οι σειρές είναι επιστημονική φαντασία για την ελληνική τηλεόραση. Το κοινό είναι έτοιμο. Εξαρτάται από εμάς. Πώς τις σερβίρουμε, πώς τις πλασάρουμε, πώς τις παράγουμε».

 

 

Kiss me baby one more time

Ακόμη κι αν το ελληνικό κοινό είναι έτοιμο, δεν είναι έτοιμο το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, όπως φάνηκε από την αντίδρασή του σε ένα φιλί μεταξύ ανδρών.

Μπέζος: «Εάν ήμουν εγώ στην θέση του ΕΣΡ δεν θα επενέβαινα. Δεν νομίζω ότι προστατεύονται οι νέοι με αυτό τον τρόπο. Οι νέοι προστατεύονται όταν τους πεις την αλήθεια».

 

Χατζηπαναγιώτης: «Το θεωρώ πολύ γελοίο εν έτει 2000 να πέφτει πρόστιμο για ένα φιλί ανάμεσα σε ένα ζευγάρι ανδρών. Αισθάνομαι σαν να ζούμε σε αυστηρό ηθικοπλαστικό σχολείο της Αγγλίας των αρχών του 20ου αιώνα».

 

Πυρπασόπουλος: «Καλό θα ήταν το ραδιοτηλεοπτικό συμβούλιο να ασχοληθεί με τη σαβούρα της ελληνικής τηλεόρασης και να αφήσει τους πουριτανισμούς κατά μέρος επειδή κάποιος παππούς με πλάτες ή κάποιος κομπλεξικός τους έβαλε χέρι».

 

Η Σοφία Φαραζή καταλήγει: «Πολύ κακό για το τίποτα. Από την στιγμή που βλέπεις ένα ζευγάρι, όποιο κι αν είναι αυτό, είναι λογικό να τους δεις σε τρυφερές στιγμές».

Παρ’ όλ’ αυτά, η σκιά του προστίμου καραδοκούσε πάνω από κάθε τρυφερή σκηνή ανάμεσα στην Βίκυ και την Κατερίνα. Το ελληνικό κοινό δεν έφτασε ποτέ να δει τις δύο γυναίκες να φιλιούνται.

Φαραζή: «Κάποια στιγμή γυρίσαμε μια σκηνή που απαιτούσε φιλί με μένα και την Αλεξία αλλά τελικά δεν μπήκε στο επεισόδιο. Όχι για το θέμα του πρόστιμου όσο για να μην πουν ότι προκαλεί. Όταν κάνεις κάτι που είναι δέκα βήματα μπροστά και η Ελλάδα δεν θέλει να το δεχτεί και δημιουργεί ολόκληρο θέμα, δεν μπαίνεις ξανά στη διαδικασία να το περάσεις. Τους το περνάς διαφορετικά».

 

 

Ένας ομοφυλόφιλος για να δέσει το πάνελ

Εξίσου διαφορετικά φαίνεται πως περνάει και η ομοφυλοφιλία σήμερα στην τηλεόραση.

Ο Γιάννης Μπέζος παρτηρεί: «Οι ομοφυλόφιλοι δεν είναι πλέον στις μυθοπλασίες. Είναι στις εκπομπές». Σηκώνει όμως πολλή συζήτηση το κατά πόσο βοηθούν στην ανάπτυξη της ανοχής στην διαφορετικότητα οι ομοφυλόφιλοι πανελίστες.

 

Χατζηπαναγιώτης: «Πάντα το κραγμένο και το διαφορετικό δημιουργεί ενδιαφέρον και ανεβάζει την τηλεθέαση. Εγώ νομίζω ότι το να ανεβαίνει η τηλεθέαση δεν ανεβάζει και την εκτίμηση των τηλεθεατών. Δεν ανεβαίνουν και τα δύο ταυτόχρονα».

 

Φαραζή: «Όσο καλό είναι για την κοινωνία να βλέπει έναν μάτσο άνδρα στο πάνελ ή μία γυναίκα που το παίζει διανοητικά καθυστερημένη, αντίστοιχα είναι και ο κραγμένος γκέι. Κακά παραδείγματα υπάρχουν παντού. Εσύ θα επιλέξεις ποιο θα παρακολουθήσεις, με ποιο θα ταυτιστείς και ποιο θα κάνεις παράδειγμα ζωής».

Η παρουσία, πάντως, των ομοφυλόφιλων στις μεσημεριανές εκπομπές είναι συχνά το πιο ισχυρό επιχείρημα όσων υποστηρίζουν ότι οι γκέι είναι της μόδας. Πώς γίνεται όμως οι γκέι να είναι της μόδας και ταυτόχρονα ένα φιλί να προκαλεί τόσο σάλο;

Χατζηπαναγιώτης: «Αυτό το λένε εδώ και 30 χρόνια. Μη σταθούμε σε τέτοια θέματα».

 

Πυρπασόπουλος: «Δεν νομίζω ότι είναι της μόδας οι γκέι και αν υπάρχει τέτοια άποψη μάλλον προέρχεται από ανθρώπους που δεν κατανοούν την έννοια του ομοφυλόφιλου».

 

 

Προσεχώς: 

Ο Γιώργος Πυρπασόπουλος κάνει μια κυνική πρόβλεψη για το μέλλον της τηλεόρασης: «Η τηλεόραση είναι μέσο με τεράστια δύναμη να επιτύχει όποιο σκοπό θέλει αλλά δυστυχώς το επίπεδο των δημιουργών της είναι αρκετά χαμηλό. Δεν ανησυχώ πολύ όμως γιατί το μέλλον είναι το διαδίκτυο που ανήκει στους χρήστες του».

 

Η Σοφία Φαραζή είναι πιο αισιόδοξη: «Νομίζω ότι με πολύ αργά βήματα προχωράμε λίγο μπροστά. Πριν από 10-15 χρόνια ούτε καν συζητούσαμε στο περιβάλλον μας για τους ομοφυλόφιλους. Τώρα είναι μέσα στη ζωή μας. Αλλάζουνε τα πράγματα. Και βγαίνουν και άνθρωποι και το λένε πιο ανοιχτά. Τώρα θα δούμε και την πορεία των ομοφυλόφιλων στην τηλεόραση».

 

 

Καλώς ή κακώς η τηλεόραση κυβερνάται από τα νούμερα της τηλεθέασης. Με άλλα λόγια, το μέλλον της τηλεόρασης εξαρτάται από τους τηλεθεατές της. Και ποιο συγκεκριμένα, από το τηλεκοντρόλ σας.

 

 

 

51

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βρετανία: ΛΟΑΤΚΙ+ στρατιωτικοί που εκδιώχθηκαν μπορούν να διεκδικήσουν αποζημίωση 70.000 λίρες

Lgbtqi+ / Βρετανία: ΛΟΑΤΚΙ+ στρατιωτικοί που εκδιώχθηκαν μπορούν να διεκδικήσουν αποζημίωση 70.000 λίρες

Εκατοντάδες στρατιωτικοί που λόγω της «απαγόρευσης της ομοφυλοφιλίας» υπέστησαν κακοποιητική συμπεριφορά στις ένοπλες δυνάμεις, μπορούν να υποβάλουν αίτηση για οικονομική αποκατάσταση
LIFO NEWSROOM
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μαρκ Γκουέχι: Έγραψε «Αγαπώ τον Ιησού» πάνω σε περιβραχιόνιο με το ουράνιο τόξο των ΛΟΑΤΚΙ+

Lgbtqi+ / Μαρκ Γκουέχι: Έγραψε «αγαπώ τον Ιησού» πάνω σε περιβραχιόνιο με το ουράνιο τόξο των ΛΟΑΤΚΙ+

Ο ποδοσφαιριστής έγραψε «Αγαπώ τον Ιησού» πάνω στο περιβραχιόνιο που δόθηκε σε όλους τους συλλόγους της Premier League στα πλαίσια εκστρατείας που επιδιώκει να αντιμετωπίσει το μίσος κατά των ΛΟΑΤΚΙ+ στον αθλητισμό, προκαλώντας ωστόσο πλήθος αντιδράσεων
THE LIFO TEAM
ΗΠΑ: Eκπρόσωπος του Τραμπ χαρακτηρίζει «εικασίες» τα περί απαγόρευσης συμμετοχής των τρανς στον στρατό

Lgbtqi+ / ΗΠΑ: «Εικασίες» τα περί απαγόρευσης συμμετοχής των τρανς στον στρατό, λέει εκπρόσωπος του Τραμπ

«Κάνουν εικασίες και δεν έχουν ιδέα για τι πραγματικά μιλάνε» είπε η Καρολίν Λέβιτ, εκπρόσωπος του Ντόναλντ Τραμπ, για τις πληροφορίες ότι ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ θα απομακρύνει όλα τα τρανς άτομα από τον στρατό
THE LIFO TEAM

σχόλια

20 σχόλια
Το πρόβλημα με αυτές τις αισχρές καρικατούρες είναι πως δεν παρουσιάζουν ή αντιπροσωπεύουν τους γκέι, απλά τους γελοιοποιούν, και μάλιστα με κακόγουστο αλλά και κακόβουλο τρόπο. Εγώ προσωπικά έχω έναν πολύ ευρύ κοινωνικό κύκλο, αλλά η κυρίως παρέα μου (14 άτομα με εμένα) αποτελείται αποκλειστικά από ΛΟΑΔ (γνωστή και ως Σύνδεσμος Τσατισμένων Μη-Στρέιτ). Όποιο άτομο κι αν ρωτήσεις, μπορεί να σου εξηγήσει τι εξπεκτέισονς δημιουργούν τέτοιου είδους "σκηνικές παρουσίες". Μερικοί γκέι είναι όντως θηλυπρεπής-και μπράβο τους! Άλλοι τόσοι όμως δεν είναι. Επίσης μπράβο τους! Όταν όμως οι Έλληνες φοβούνται πως με το που τους δει ένας γκέι θα τους την πέσει ή θα τους φερθεί όπως φέρονται αυτοί στις γυναίκες, και όταν όλες οι γνωστές μου ονειρεύονται να "είχαν και αυτές έναν γκέι κολλητό για να πηγαίνουν μαζί για ψώνια", αλλά από την άλλη μου λένε καθημερινά "δε φοβάσαι μή σου φάνε τον γκόμενο; Είναι και bi..." καταλαβαίνεις όχι μόνο την κατάσταση της χώρας, αλλά και την παιδεία της. Και δυστυχώς η τηλεόραση έχει παίξει μεγάλο ρόλο στην αντίληψη των συνομηλίκων μου.
εγώ θυμάμαι εναν φοβερό γκέι που είχε παίξει ο Σταρόβας σε ενα σίριαλ που πρωταγωνιστούσε η Μακρυπούλια πρίν γίνει τόσο γνωστή. Ηταν ενας κανονικό; άνδρας μόνο που συζούσε με τον φίλο του. Τίποτα το περίεργο και τίποτα που να προκαλεί γέλιο ως προς την σεξουαλικότητα του.
το πρόβλημα έτσι όπως το θέτετε υπάρχει, αλλά δεν είναι ακριβώς αυτό. Το γεγονός ότι εμφανίζονται οι γκέι σαν καρικατούρες, δε γίνεται με σκοπό την προσβολή ή τη διακωμώδηση της ομοφυλοφιλίας (στο κάτω κάτω μην ξεχνάμε πως πολλοί συντελεστές είναι ανοιχτά ομοφυλόφιλοι στο χώρο της τηλεόρασης και των σειρών, και παράλληλα πετυχημένοι και αναγνωρίσιμοι). Το πρόβλημα είναι η γενικότερη έλλειψη αυτού που λένε subtlety, δηλαδή της πολυδιαστατικότητας και της πολυπλοκότητας των χαρακτήρων. Δηλαδή τον χαρακτήρα που θα δημιουργήσει ο σεναριογράφος, αν είναι ομοφυλόφιλος, δεν έχει άλλον τρόπο να τον αποδώσει παρά μόνο με τη συμπεριφορά αυτή. Φυσικά, ευθύνεται ο σεναριογράφος, ευθύνεται ο παραγωγός που δεν προσέλαβε καλύτερο σεναριογράφο, ευθύνεται το κοινό που τους βλέπει, ευθύνονται όλοι οι συντελεστές. Δεν είναι τυχαίο που η ελληνική τηλεόραση πεθαίνει, τη στιγμή που διεθνώς γυρίζονται εξαιρετικά ποιοτικές σειρές.
Nα κάνω κι ένα σχόλιο τώρα, που έχει κάτσει η συζήτηση. Η τηλεόραση κάνει ένα λάθος. Ακόμα και μαρκετίστικα να το δεις. Εκπαιδεύει ένα σημαντικό και ολοένα μεγαλύτερο τμήμα της κοινωνίας, με μέσο όρο ηλικίας κάτω του συνολικού μέσου όρου, να μη βλέπει τηλεόραση. Να μην τη βάζει στη ζωή του. Να μην την έχει ανάγκη. Εγώ χωρίς κινητό νομίζω ότι έχω βγεί έξω με τα εσώρουχα και χωρίς ιντερνετ ότι είμαι ναυαγός σε ξερονήσι. Δε μου συμβαίνει αυτό με την τηλεόραση.
η σειρά είναι σατιρική κ απο ότι είδα έχει γέλιο. Πουθενά δεν είδα οτιδήποτε προσβλητικό. Σατιρίζει πολύ έξυπνα τους γκέι, τους πλούσιους, τους επιφανειακούς, τους χωριάτες, τους βλάχους, τους συντηρητικούς, τους ζηλόφθονες, τους κουτσουμπόληδες κλπ. Έλεος πια με αυτή την μύγα. Γιατί μυγιάζεστε όλη την ώρα. Open your mind, be free :)
Το οτι καταρχήν βάζεις τους γκει στην ίδια κατηγορία με υποκατηγορίες ανθρώπων, όπως αυτές που αναφέρεις είναι ένας λόγος που η μύγα μυγιάζει, βγάζει κ@λο και χέζει και τον κόσμο όλο...
η καρικατούρες των πρωινάδικων δεν μας πειράξανε.... στους 10 "ανδρες" που εμφανίζονται στην τηλεόραση μονο οι 2 είναι στρέιτ... κ αυτή την ασυλία δεν την καταλαβαίνω... ενώ είναι γκέι κ ο κοσμος το χει τουμπανο... αυτοί το χουν κρυφό καμάρι....
Παιδιά, έτσι για την ιστορία να σας θυμίσω ότι ο "Γιάννης" στους Απαράδεκτους ήταν ανέραστος. Κάτι σαν τους γελωτοποιούς της βασίλισσας, άτομο χωρίς προσωπικότητα, που ζούσε στη σκιά των άλλων. Μόνο όταν η θρυλική Πάολα έγραψε άρθρο στο περιοδικό ΚΡΑΞΙΜΟ, κατακεραυνώνοντας την σεναριογράφο για αυτήν την "καρικατούρα" που παρουσιαζόταν ως gay, τότε η Κα Παπαδοπούλου σε ένα και μόνο επεισόδιο, βάζει τον Γιάννη επιτέλους να ψάχνει για ερωτικό δεσμό.
Συμφωνώ απόλυτα με το άρθρο.Το μόνο που θα ήθελα να προσθέσω είναι ότι μιλάμε για τηλεόραση και προφανώς το κάνουν για λόγους σεναρίου. Επειδή βλέπεις 40 λεπτά ένα επεισόδιο, προφανώς πιστεύουν ότι αν δε πλάσουν τον ρόλο να μοιάζει τόσο πολύ σε αυτό που θέλουν να πλασάρους-πχ ότι είναι γκέι- δε θα μπορέσει να φανεί αλλιώς. Αν ο γκει στη σειρα, σε αυτα τα 40', φέρεται "νορμαλ"(και δεν εννοω με την εννοια του κανονικου, γι'αυτο και τα " "), τότε ποιος το νοημα του ρολου. Σε καμια περιπτωση δε θεωρω οτι ειναι σωστο.Ισως θα επρεπε ο σκηνοθετης στο εκαστοτε σηριαλ και σε αλλα, να βρει ενα τροπο να το προβαλει χωρις να μοιαζει με καρικατουρα κ μαλιστα μιας αλλης εποχης.Πραγματικα, οσους γκει ξερω, ουτε ενας ειναι ετσι..
Θα μπορουσε ενας γκέι χαρακτηρας να ειναι ενας δυναμικος αντρας και οι κωμικες καταστασεις να βγαινουν απο τα φλερτ και την αμηχανια με αλλους αντρες, απ το να του την πεφτουν γυναικες και να τις αποφευγει, απο παρεξηγησεις στη δουλεια, στη γειτονια, στους γονεις κλπ κλπΑυτα τα βλεπουμε εξω. Εδω το οτι εχουμε κολλησει στο ευκολο χαζοβιόλικο και παντα περιθωριοποιημενο στερετυπο ειναι επιλογη. Δεν ειναι τυχαιο.
Αλλη μιά προσπάθεια απενοχοποίησης και ένταξης της ομοφυλοφιλίας στην κοινωνία μας.Παιδιά χαλαρά , δικό σας θέμα ,δικιά σας ζωή , σταματήστε να μας πιπιλίζετε τα μυαλά μας με την υποτιθέμενη διαφορετικότητα σας,
Τα μυαλα τα πιπιλιζουμε οσο το να εισαι διαφορετικος εχει πρακτικες συνεπειες. Οταν σταματησει να εχει, τοτε σταματαμε. Εχει πολυ δρομο ακομα, οπότε θα τα ακους για καιρό.
Επισης το θεμα ειναι πολυ πρακτικο. Πόσοι θα διαμαρτυρηθουν στο mega για την ανοητη καρικατουρα που παρουσιασε; Διαμαρτυρηθειτε και κατι μπορει να αλλαξει. Δεν γινονται ολα μονο απο καλη θεληση (αν και πότε).
Πρωτον, θηλυπρεπεις γκέι υπαρχουν (και καλα κανουν), αλλα ειναι μειοψηφια και μαλιστα μικρη στον γενικο γκέι πληθυσμο. Εκει υπαρχει το πρωτο προβλημα. Η θηλυπρεπεια των γκέι στα ελληνικα μεσα συνοδευεται παντα απο απιστευτη χαζομαρα και υστερια. Κι εκει προβλημα. Θα ηταν ισως ανεκτο σε πληθωρα αλλων γκέι τυπων αλλα στη χωρα μας άπουσιαζει παντελως. Η τηλεοραση επηρεαζει βαθια το γενικο πληθυσμο, οςο κι αν τη σνομπαρουμε ή απευθυνόμαςτε στο ιντερνετ. Σε αλλες χωρες εχουν γινει πολλα βηματα μπροστα σ αυτο το θεμα. Εδω οι γκει κλεινονται στον μικροκοσμο τους και σχεδον τιποτα δεν προχωραει. Ειναι αξιο αποριας πως ακομα και σημερα δεν εχουμε δει σε καποιο ελληνικο σιριαλ γκει πρωταγωνιστικους χαρακτηρες ή ζευγαρια ισοτιμα με τα στρέιτ. Αν και η λογοκρισια του ΕΣΡ φαινεται να εχει σχεδον απαλειφθει, οι συντελεστες των σειρων ακομα και οι γκέι δημιουργοι ξεπουλιουνται με την υποβιβαση και περιθωριοιποιηση που διαιωνιζουν. Στην Αμερικη οι καθημερινοι γκέι ειναι πια στην πρωτη γραμμη σε καθε ειδους τηλεοπτικη εκπομπη. Στη Γερμανια βγηκε ταινια στο σινεμα με δυο γκέι ματατζηδες. Στη Βρετανια στο δημοφιλεστερο σιριαλ τις προάλλες εκανε coming out ο γιος και τον αγκαλιασε ο πατερας. Στην Ισπανια περιπου τα ίδια. Εδω γυρναμε πισω στο 90 με τους Απαραδεκτους, Μπεζο κλπΦτανει πια. Ποιος θα τολμησει κατι συγχρονο και αληθινο σημερα; Εντεκα χρονια μετα τον Πάπακαλλιατη; (Και μετα μια αμφιλεγομενη παρενθεση της "Πολυκατοικίας" ) Τους θηλυπρεπεις, εκκεντρικους " καλλιτεχνες" γκέι τους ξερει η κοινωνια και τους βλεπει. Τους υπολοιπους πρεπει να δει, εκει ειναι το στοιχημα στον ανεπτυγμενο κόσμο.
Πολύ ενδιαφέρουσα αναδρομή στο παρελθόν. Από τους 10 μικρούς Μήτσους μη ξεχνάμε και τους ρόλους των δύο κομμωτών (Λαζόπουλος, Χαραλαμπόπουλος) οι οποίοι ήταν πολύ υπερβολικοί χαρακτήρες. Συμφωνώ ότι λείπει και ο Τόλης από τους δύο ξένους (αν και ο Ρήγας έχει δημιουργήσει αρκετούς άλλους gay ρόλους καρικατούρες). Γενικά ότι γίνεται, γίνεται και παρουσιάζεται για την τηλεθέαση και για συμφέροντα άλλων. Γι'αυτό οι νέοι ας αφήσουν τη tv, να ψάξουν στο διαδίκτυο (και εκεί με επιλεκτικότητα βέβαια) και ας δείξουν και σε παλαιότερες γενιές που δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα.Υ.Γ. Μπέζος:«Εάν ήμουν εγώ στην θέση του ΕΣΡ δεν θα επενέβαινα. Δεν νομίζω ότι προστατεύονται οι νέοι με αυτό τον τρόπο. Οι νέοι προστατεύονται ΟΤΑΝ ΤΟΥΣ ΠΕΙΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ»
Παρακολούθησα ένα μέρος σήμερα. Γενικά ήταν μία μέτρια δουλειά. Χοντροκομμένο χιούμορ, κακή σκηνοθεσία,ιδέες και χαρακτήρες που έχουμε ξαναδεί.(ο βλάχος, η πλούσια, ο γκέυ)Ο συγκεκριμένος ρόλος ήταν άκρως απογοητευτικός. Δεν μπορώ να καταλάβω... Υπάρχει κάποιος που γέλασε με το αποτέλεσμα; Και στην πραγματική ζωή θα συναντήσεις θηλυπρεπείς ομοφυλόφιλους, αλλά δεν αντιπροσωπεύουν όλη τη γκέι κοινότητα. Κακώς προβάλλεται μόνο αυτή η πλευρά. Ελπίζω όσοι συνεχίσουν να το παρακολουθούν να αντιλαμβάνονται ότι δεν ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα και να μην συγχέουν τους ομοφυλόφιλους με τέτοιες καρικατούρες.
1ον: Έχω φίλους γκέι που είναι ακριβώς όπως στο βιντεάκι. Και ποιο είναι το πρόβλημα τελικά? Υπάρχουν γκέι που φωνάζουν από μακρυά και κάποιοι που δεν φαίνονται καν. Και οι γυναίκες δεν είμαστε όπως το τσόκαρο που δείχνει το preview. Και σε όλες τις ελληνικές σειρές, σπάνια εμφανίζεται η γυναίκα όπως είναι στην πραγματικότητα. Όλες είναι ή ημίτρελες ή θεότρελες η μιλάνε σαν τη Βίρνα Δράκου. 2ον: Τη συγκεκριμένη σειρά θα τη δω. Πρέπει να έχει γέλιο. 3ον: Πάω το youtube να δω απαράδεκτους για 1000στη φορά....:))
Ο Gay προσανατολισμός είναι πλέον ενα κομμάτι της ελληνικής πραγματικότητας. Εγω δεν θα το έπαιρνα και τοσο αρνητικά αυτό που περιγράφετε. Η σάτιρα εξάλλου στο θέατρο αυτο έκανε πάντα. Έπαιρνε ένα κομμάτι της πραγματικότητας και το διόγκωνε. Είναι στο χέρι της gay κοινότητας να μην επικρατήσουν ως προτυπα η καρικατούρες...
το χειρότερο είναι ότι δεν είναι καρικατούρα αλλά είναι ένας αν όχι μέσος όρος ενα σημαντικό ποσοστό του ομοφυλόφιλου πλυθησμού. ειναι ας πουμε σα να βάζουμε τον Ιατρόπουλο να κάνει τον στρέιτ. Το θέμα είναι ότι ποτέ δεν παρουσιάζεται ο ομοφυλόφιλος ως κανονικός άνθρωπος δίχως χαρακτηρονευρώσεις (όπως το αναφέρει ο Βίλχελμ Ράιχ στις θεωρίες του). Μερικά θέματα δεν αφορούν την τηλεόραση μονάχα αλλά και την κοινωνία. Γιατί λοιπόν επιλέγεται αυτό ως πρότυπο και όχι κάποιο άλλο εν έτει 2014 και όταν το θέμα είναι τόσο λεπτό ακόμα. Χρήζει κοινωνιολογικοανθρωπολογικής μελέτης και όχι αναγνωστολαιφικής.
Πάντως, αν και πραγματικά σιχαίνομαι το πως δομούνται οι ρόλοι των gay στις ελληνικές σειρές κι έχω κράξει πολλές φορές γι'αυτό το θέμα, ο ίδιος ηθοποιός που παίζει στα "Κάτω Παρτάλι" εμφανιζόταν και στη ταινία "Στρέλλα" ενσαρκώνοντας ακριβώς μια παρόμοια και σαχλή καρικατούρα. Ναι βέβαια στη "Στρέλλα" εμφανίζονταν και άλλοι τόσοι queer χαρακτήρες που ξέφευγαν απ'τα στερεότυπα, απλά just sayin'...
Το χειρότερο δεν είναι ότι διαμορφώνεται λανθασμένα η κοινή γνώμη. Το χειρότερο ειναι οτι οι gay όταν αντιλαμβανόμαστε τη διαφορετικότητα μας και αναζητούμε πρότυπα πέφτουμε μόνο πάνω σε αυτές τις καρικατούρες. Α