«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: NoName @iregretitmom

«Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

0

Τα Λέλουδα ήταν ένας από τους τελευταίους αυτοοργανωμένους χώρους που φιλοξενούσαν ενεργά τα «κουίρια» αυτής της πόλης, ένα από τα τελευταία σημεία μιας τρομακτικά gentrified Αθήνας, όπου η ανάγκη για καλλιτεχνική δημιουργία και κοινότητα μπορούσε να κυλά ανενόχλητη. 

Μέσα σε δύο χρόνια, σε ένα παλιό μαγαζί στην Πλατεία Βάθης φιλοξενήθηκαν περισσότεροι από 50 καλλιτέχνες και πέρασαν για να διασκεδάσουν, να αράξουν, να τσεκάρουν τα bazaar, να πουλήσουν τη δουλειά τους ή να χορέψουν σχεδόν όλα τα misfits της καλλιτεχνικής Αθήνας. Συναντιέμαι στα Εξάρχεια με την Κατίνα και τη Νεφέλη, τις καλλιτέχνιδες που έτρεχαν τα Λέλουδα ως το κλείσιμο του χώρου τον φετινό Ιανουάριο, για να προσπαθήσουμε να ανασυνθέσουμε την ιστορία τους, αλλά και για να μιλήσουμε για την τεράστια ανάγκη που έχουμε για ελεύθερους, ανοιχτούς χώρους, τους οποίους δεν διαχειρίζονται μεγαλοκαρχαρίες με στόχο το κέρδος. Αυτή λοιπόν είναι η προφορική ιστορία των Λέλουδων, ή, αλλιώς, να τι μπορεί να ανθήσει όταν ελεύθεροι χώροι μοιράζονται στα δημιουργικά παιδιά μιας πόλης. 

— Το πάμε από την αρχή; Πώς ξεκινάνε τα Λέλουδα;
Κατίνα: Όταν ξεκινήσαμε τη συλλογικότητα, δεν υπήρχε συγκεκριμένη ιδέα για αυτήν, ούτε σχέδιο. Υπήρχε απλώς η ανάγκη για χώρο. Εγώ έψαχνα ήδη έναν χώρο από μόνη μου για να δουλεύω, είδα αυτό το space, μου άρεσε και κατάλαβα ότι για να γίνει αυτό πρέπει να είμαστε πέντε άτομα. Πήρα τηλέφωνο τρία άτομα άσχετα μεταξύ τους και βρεθήκαμε όλες για τσίπουρα για να τους πω ότι υπάρχει αυτό το κτίριο, μου αρέσει πολύ, πάμε να το πάρουμε...

«Δεν είχαμε τίποτα μέσα. Φέρανε τα άτομα τραπέζια, καρέκλες, κάθονταν στο πάτωμα και κατέληξε από το πρώτο event να γίνεται πάρτι. Ήρθε ένας φίλος μου που έπαιζε μουσική στον δρόμο και βάλαμε τον ενισχυτή του, αγοράσαμε μπαταρίες και έγινε πάρτι. Την επόμενη μέρα φέρανε όργανα, ντραμς, μπάσο, κιθάρα, ενισχυτές και κάναμε live από το πουθενά».

Νεφέλη: Δεν ξεκίνησε με καμία ψυχραιμία. Μπήκαμε, το είδαμε και το κλείσαμε μετά από πέντε ημέρες.

Κ.: Χρειαζόμασταν ένα εργαστήριο, αλλά χρειαζόμασταν κι έναν χώρο για να συναντιόμαστε και ακόμα περισσότερο έναν χώρο για να μπορούν όλα αυτά τα άτομα –η κοινότητά μας– να δημιουργούν: από tattoo artists και μουσικές μπάντες μέχρι drag performances και installations. Όλα μαζί, ταυτόχρονα. Γι’ αυτό κρατήσαμε τον χώρο σε μια περίεργη μορφή, ώστε να αλλάζει ανά βδομάδα. Είχαμε pop-up, σαν μαγαζί, τρεις ώρες μετά μπορεί να στήναμε live στο ίδιο set-up, οπότε τα αδειάζαμε όλα και κάναμε το live. 

«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Η Κατίνα. Credits: Kornad, @wunschmaschine
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: Kornad, @wunschmaschine
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: Liouis
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Η Νεφέλη. Credits: Kornad, @wunschmaschine

Ν.: Ήταν και μετά την καραντίνα, που είχαμε συνηθίσει πολύ σε αυτό το «θα βγω έξω, θα πιούμε μπίρες στον ήλιο στο πάρκο», και τώρα είχε σταματήσει να υπάρχει. Βγήκε πολύ φυσικά: θέλαμε κάπου να καθόμαστε με τους φίλους μας και με κόσμο και να αράζουμε, να είναι όμορφα και να μην υπάρχει το «σε ποιο μαγαζί θα πάμε τώρα;». 

Κ.: Από νωρίς που κάναμε κάποια event ή bazaar, ανοίγαμε πάντα πιο πριν ή βγάζαμε την τραπεζαρία που είχα φέρει από το σπίτι στο πεζοδρόμιο, φέρναμε φαΐ και τρώγαμε, ή απλώς περνούσε κόσμος, μας χτυπούσε το τζάμι, καθόταν μαζί μας, τα λέγαμε. 

— Η πρώτη σκέψη, όταν μπήκατε τελικά, ποια ήταν; Τι απαντήσατε στο «και τώρα τι;»;
Ν.: Βασικά η πρώτη σκέψη ήταν ότι ήμασταν άφραγκες, γιατί είχαμε δώσει 1.500 ευρώ για τα τρία πρώτα νοίκια, οπότε έπρεπε να βρούμε ιδέες για να βγουν κάποια έξοδα. Το πρώτο πράγμα που κάναμε ήταν ένα bazaar. 

Κ.: Δεν είχαμε τίποτα μέσα. Φέρανε τα άτομα τραπέζια, καρέκλες, κάθονταν στο πάτωμα και κατέληξε από το πρώτο event να γίνεται πάρτι. Ήρθε ένας φίλος μου που έπαιζε μουσική στον δρόμο και βάλαμε τον ενισχυτή του, αγοράσαμε μπαταρίες και έγινε πάρτι. Την επόμενη μέρα φέρανε όργανα, ντραμς, μπάσο, κιθάρα, ενισχυτές και κάναμε live από το πουθενά. Μόνο άτομα που κάναμε παρέα ήξεραν ότι έχουμε τον χώρο. 

Ν.: Νομίζω εκεί καταλάβαμε και ότι δεν παραπονιέται κανείς στη γειτονιά. Οπότε... Μία φορά μόνο μας πετάξανε ένα... Τι ήταν; 

Κ.: Ένα γυάλινο μπουκάλι από τα Airbnb, από πάνω. Χωρίς προειδοποίηση.

«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: Kornad, @wunschmaschine

— Η γειτονιά πώς το είδε όλο αυτό;
Ν.: Με συμπάθεια, γίναμε και φίλες με τις γειτόνισσες. 

Κ.: Από κάτω μας έμενε μια οικογένεια προσφύγων, γιαγιά, μαμά και κόρη. Αλλά υπήρχε συνεννόηση, δηλαδή τους είχαμε πει κι εμείς «όταν έχετε θέμα, να μας πείτε να χαμηλώσουμε». Έβλεπαν ότι κι εμείς δεν το ξεφτιλίζουμε κάθε ΠΣΚ. Και ήξεραν επίσης, επειδή η κυρία πρόσεχε τον ιδιοκτήτη του χώρου μας, πότε του αργούμε το ενοίκιο, και καταλάβαιναν ότι, όταν γινόταν χαμός για ένα βράδυ, την επόμενη μέρα του βάζαμε το νοίκι. Οπότε, νομίζω, είχαν κάνει τα μαθηματικά.

— Ο ιδιοκτήτης είχε καταλάβει σε ποιον νοίκιασε τον χώρο του;
Ν.: Ο ιδιοκτήτης είναι ενενήντα χρονών. Δεν είχε επικοινωνία. Δεν είχε έρθει ποτέ. Απλώς βάζαμε το ενοίκιο στα παιδιά του στην Αγγλία.

—  Να πούμε λίγο πώς ξεκίνησε η φάση που ερχόταν κόσμος και δούλευε στον χώρο σας;
Ν.: Είχαμε κάνει ένα tattoo jam, και απλώς εμφανίστηκε ένας τύπος, νομίζω, που έφερε το δικό του κρεβάτι. Ήταν ένα ξύλινο κρεβάτι φυσικοθεραπείας, που μας είχε πει ότι το είχε καβατζώσει από τα ΤΕΙ. Νομίζω συνειδητοποίησε όταν το έφερε ότι αυτό δεν φεύγει τώρα από εδώ. Είχα δει εγώ ότι ένα παιδί ψάχνει χώρο για να χτυπάει tattoo, οπότε ξεκινήσαμε με το να κάνουμε κάποια guest ώστε να έρθουν κάποια άτομα που ήταν Αθήνα για λίγες μέρες. Μετά αρχίσαν να μας στέλνουν από μόνοι τους, ειδικά για τα tattoo, «α, θα είμαι εδώ για 3 μήνες, μπορώ να έρθω;»...

«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: NoName @iregretitmom
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: NoName @iregretitmom

— Πώς βλέπετε τα πράγματα τώρα για τους αυτοοργανωμένους χώρους;
Κ.: Πλέον δεν υπάρχουν DIY χώροι, παίζει μονοπώλιο, το έχω «ένα φεστιβάλ, έχω και ένα κλαμπ, ανοίγω κι ένα δεύτερο και αγοράζω και χώρους που είναι πιο self-sustainable». 

Ν.: Δεν χρειαζόμαστε, ρε παιδί μου, άλλο ένα μεγάλο κλαμπ. Μας λείπει περισσότερο αυτό που συνέβαινε σε εμάς ή στο Communitism: ποιος χέστηκε αν μπεις με δέκα μπίρες απέξω, άμα πεις δεν έχω λεφτά, δεν θα σε κυνηγήσει κανείς με τη σφραγίδα, μπήκες, βγήκες, τι έκανες, πόσα έδωσες. 

Κ.: Ας πούμε, το καλοκαίρι θέλαμε να κάνουμε ένα μεγάλο πάρτι στην πλατεία Πρωτομαγιάς. Είχαμε πάει πρόσφατα σε ένα πάρτι που είχε γίνει για οικονομική ενίσχυση μιας ταινίας και λέγαμε «ωραία τα κατάφεραν αυτοί, ας το κάνουμε κι εμείς». Πήγαμε, το στήσαμε την τελευταία στιγμή. Είχαμε ένα διαολεμένο line-up που ξέραμε ότι θα πήγαινε ως τις 8 το πρωί και με ψιλο-hardcore τέκνο. Πάμε και στήνουμε όλα τα πράγματα με τη βοήθεια του πρώην μου, τραπεζάκια, ποτηράκια, κάβα, ηχεία, ενισχυτές κ.λπ. Η Νεφέλη με τον Χρήστο φεύγουν για να φέρουν την τελευταία φουρνιά και ξαφνικά σκάνε δέκα μπάτσοι κι είναι σε φάση «μάζεψε τα τώρα, αυτό που κάνεις είναι παράνομο». 

Ν.: Λίγο πριν, εγώ είχα κάνει μια συζήτηση με πέντε-έξι μπάτσους και τους είχα πει ότι έχω γενέθλια και θα έρθουνε πέντε-έξι φίλοι μου. Μου είχαν πει ότι αν στήνουμε συναυλία είναι παράνομο και ήμουν σε φάση, «α, συναυλία όχι, δεν έχουμε» – γιατί δεν θα τραγουδούσε κανείς. 

Κ.: Σκάσανε με τους φακούς και φώναζαν «είναι παράνομο», «φύγε, φύγε, φύγε». Εγώ ταυτόχρονα περίμενα τον Χρήστο να έρθει πίσω, κι είμαι σε φάση «δεν είναι παράνομο που υπάρχω, ξεκόλλα, έχω ένα τραπεζάκι μπροστά μου, τι περίμενεις, εν τω μεταξύ, να τα κουβαλήσω μόνη μου;» 

Ν.: (Γέλια) Ένα τραπεζάκι κι από πίσω κάβα. Καλά, αφήσαμε και κάτι παιδάκια που έπαιζαν στην πλατεία να μας προσέχουν τα πράγματα μέχρι να δούμε τι θα κάνουμε, τα είχα βάλει κιόλας να τσεκάρουν αν έρχονται μπάτσοι. Τελικά τα μαζέψαμε και το πήγαμε όλο στα Λέλουδα, αλλά είναι μια γαμημένη πλατεία, ρε συ, όπου δεν ενοχλείς και κανέναν, γιατί να πρέπει να έχεις άδεια;

«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: NoName @iregretitmom
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: Liouis
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: NoName @iregretitmom
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: NoName @iregretitmom

— Όλο αυτό το πράγμα, λοιπόν, κράτησε δύο χρόνια. Γιατί έπρεπε να σταματήσει;
Ν.: Γιατί κουραστήκαμε, βασικά. Χρωστάγαμε άπειρα και στη ΔΕΗ. 

Κ.: Αλλά δεν ήταν μόνο αυτό. Νομίζω ότι ήταν ένα full time project και ότι θέλαμε να το κλείσουμε υπό καλές συνθήκες και να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε από εδώ και πέρα, ως άστεγη κολεκτίβα, ως άστεγο δίκτυο. Από ένα σημείο και μετά εμένα με έτρωγε πολύ και το άγχος, πέρα από το ότι ήμασταν παράνομοι· θεωρώ ότι εάν γνωρίζουν τα λάθος άτομα ότι υπάρχεις εκεί πέρα, κάποια στιγμή θα τη φας. Είτε από άλλες επιχειρήσεις που τους παίρναμε όντως τον κόσμο είτε από τον δρόμο, γιατί η μαφία υπάρχει και στην Ομόνοια και στη Βικτώρια. Μία, δύο, τρεις, μας είχαν ήδη σκάσει γενικά τέτοια σκατόπαιδα και ποτέ δεν ξέρεις. 

Ν.: Όσο περνούσε ο καιρός, μαζευόταν όλο και περισσότερος κόσμος. Όταν αρχίζεις και νιώθεις άνετα, όλο αυτό μεγαλώνει. Όταν έχει κλείσει δύο, τρεις, πέντε φορές ο δρόμος, θα κλείσει πολύ πιο εύκολα μια έκτη, μια έβδομη. Και τη δέκατη θα περάσει ένας μπάρμπας, θα πάρει τους μπάτσους να τους το πει και θα έχουμε τεράστιο θέμα.

— Μετά από δύο χρόνια, τι καταλάβατε ότι χρειάζεται για να λειτουργήσει κάτι σαν τα Λέλουδα, μια τόσο καλή ιδέα, τόσο άρτια εκτελεσμένη, που αγαπήθηκε τόσο πολύ;
Κ.: Θράσος. 

Ν.: Θάρρος. Έλλειψη σκέψης. 

Κ.: Είχε βέβαια και πολλή σκέψη, αλλά πιστεύω ότι μάθαμε πως μπορείς να κάνεις ό,τι γουστάρεις, απλώς πολλές φορές είναι πιο εφικτό και πιο ασφαλές το να το κάνεις σε έναν χώρο, για τον οποίο δυστυχώς πληρώνεις ενοίκιο. 

«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: NoName @iregretitmom

Ζήτησα, τέλος, από μερικά άτομα που έζησαν τον χώρο από μέσα να μας πουν δύο λόγια για τα όσα έζησαν εκεί. 

Δεν θυμάμαι καθόλου πώς βρέθηκα εκεί πρώτη φορά. Το άκουγα από καιρό από φίλους που έψαχναν μέρος για να παρουσιάσουν τα πρότζεκτ και τις ιδέες τους. Παίξαμε κάμποσα live με το συγκρότημά μας, Το Κορίτσι Κοιμάται, στο σαλονάκι των Λέλουδων, χωρίς stage, με δωρεάν είσοδο, και το κοινό πρακτικά ήταν δίπλα και γύρω μας. Δεν ξέρω τι θα απογίνουν, αλλά έδωσαν δύναμη στην DIY σκηνή της Αθήνας που βρίσκει τόσο δύσκολα μέρος να εκφραστεί.
Γιώργος / @ mufatsa / @ tokoritsikoimatai 

Τα Λέλουδα ήταν το safe space μου στην Αθήνα και το γραφείο μου, όπου είχα τη δυνατότητα να αναπτύξω τα τατουάζ μου και να γνωρίσω τόσα υπέροχα πλάσματα – επίσης βελτίωσα τα αγγλικά μου. Στενοχωρήθηκα πάρα πολύ όταν είδα το story για το τέλος των Λέλουδων, αλλά είμαι σίγουρη πως κάτι με την ίδια ενέργεια θα ξεφυτρώσει!
Clowi / @magic_clowi_blablabla

Την πρώτη φορά που άκουσα γι’ αυτό τον χώρο ήταν από τις φίλες μου, που μου τον περιέγραψαν ως ένα creative safe place. Μου είπαν ότι είναι ένας χώρος όπου μπορείς να είσαι ο εαυτός σου, χωρίς φόβο ή άγχος, και αυτό με έκανε να θέλω να είμαι part of it! Εκεί ένιωσα ότι ανήκω σε μια πολύ όμορφη και υποστηρικτική κοινότητα, γνώρισα κουίρ κόσμο, κάτι που με έκανε να αισθανθώ ακόμα μεγαλύτερη άνεση και ελευθερία να είμαι ο εαυτός μου, χωρίς φόβο ή περιορισμούς. Ξέφρενα πάρτι μέχρι πρωίας με απίστευτα καλλιτεχνά. Αξέχαστες γνωριμίες με ατομάκια από όλο τον κόσμο. Tattoo exchanges. Awesome bazaars. DIY shoots with katina and nefeli showing our κρυφά ταλέντα. Cheers to lelouda! Bifsa / @pifssi

«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: NoName @iregretitmom
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: NoName @iregretitmom
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: NoName @iregretitmom
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων  Facebook Twitter
Credits: NoName @iregretitmom

Instagram: @talelouda / @elfuzzz / @indizzy0.1

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT