ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Στο σημερινό ‘Α, μπα’: κατανόηση και χαμομήλι

Στο σημερινό ‘Α, μπα’: κατανόηση και χαμομήλι Facebook Twitter
41


________________
1.

Αγαπητή Α μπα,
έχω μια συγκάτοικο εδώ και έξι μήνες με την οποία στην αρχή βγαίναμε πού και πού και που εγώ είχα αρχίσει να θεωρώ φίλη μου. Και για αυτόν τον λόγο είμαι πρόθυμη να της προσφέρω όταν μαγειρεύω ή δεν της γκρινιάζω που συνήθως εγώ κάνω όλες τις δουλειές του σπιτιού και τα προσωπικά μου της εμπιστεύομαι κλπ κλπ. Τους τελευταίους όμως 3 μήνες βγαίνει και δε με καλεί καθόλου ενώ ξέρει ότι εγώ δεν μπορώ να βγω μόνη μου (μένω στο εξωτερικό, σε απομονωμένη περιοχή, είναι πολύ δύσκολα τα πράγματα αντικειμενικά για να βγεις το βράδι αν δεν έχεις αυτοκίνητο). Το θέμα είναι ότι γνωρίζει τις δυσκολίες μου και παρόλα αυτά δε με καλεί (εγώ μετά από κάνα 2 φορές που της πρότεινα παραιτήθηκα και εννοείται δε μου παει να της λέω 'αχ, πόσο στενοχωριέμαι που έχω τόσο καιρό να βγω'). Όταν όμως θέλει να ανταλλάξει καμιά κουβεντούλα ή να παει καμιά σύντομη βολτούλα όταν δεν έχει χρόνο για εξόδους με θυμάται. 'Εχω δίκιο που θεωρώ τη συμπεριφορά της κάτι ανάμεσα σε αδιαφορία-υποκρισία-γαϊδουριά; δε θα πρεπε έστω και μια φορά μέσα σε 3 μήνες να σκεφτεί από μόνη της να με καλέσει;-Ανώνυμη

Δε νομίζω ότι θα σου αρέσει η απάντηση.


Όχι, δεν θα έπρεπε.


Γενικώς, κανένας δεν «θα έπρεπε» να κάνει αυτό που θα προτιμούσαμε. Το ότι δεν γκρινιάζεις για τις δουλειές του σπιτιού είναι ένα πρόβλημα που μόνη σου δημιούργησες, αν δεν σου αρέσει, πρέπει να το λύσεις. Το ότι λες τα προσωπικά σου είναι δική σου απόφαση, δεν σε υποχρέωσε κάποιος. Ότι προσφέρεις αυτά που μαγειρεύεις είναι πολύ ευγενικό από μέρους σου, αλλά ελπίζω να μην το κάνεις για να εκβιάσεις ανταπόδοση. Ότι τη θεωρούσες φίλη σου ήταν γενναίο από μέρος σου, αλλά δεν αρκεί, όπως καταλαβαίνεις, να θεωρεί μόνο ο ένας από τους δύο ότι υπάρχει μια φιλία.


Και θα σου το αντιστρέψω. Όπως εσύ θεωρείς ότι σε εκμεταλλεύεται για την κουβεντούλα, έτσι κι εσύ, αυτό που θέλεις, είναι να σε βγάζει έξω. Επειδή έχεις κάνει όλες αυτές τις παραχωρήσεις; Επειδή δεν έχεις αυτοκίνητο; Επειδή δεν έχεις πολλές παρέες; Κυρίως, επειδή θα σε βόλευε πάρα πολύ. Δεν διαφέρετε και τόσο. Η διαφορά σας είναι ότι αυτή παίρνει αυτό που θέλει, ενώ εσύ όχι.


________________
2.


Πολυαγαπημένη Α,μπα,
για πολύ καιρό αναρωτιόμουν τι στο καλό κάνω λάθος στις σχέσεις μου. Οι φίλοι μου μου λένε πως παραείμαι καλή με τους άλλους αλλά βλέπω ότι κάνω κάτι ακόμη χειρότερο: στην προσπάθεια μου να δείξω το ενδιαφέρον μου στον εκάστοτε σύντροφο, γίνομαι η μαμά του. Ξέρω ότι το κάνω από υπερβολικό ιδεαλισμό για το πώς πρέπει να συμπεριφέρομαι στους ερωτικούς συντρόφους αλλά και γενικά. Μεγαλώνοντας με έμαθαν να μην ενοχλώ και να μην γίνομαι βάρος και να μην συμπεριφέρομαι όπως δεν θέλω να μου συμπεριφερθούν. Όμως, η συμπεριφορά αυτή εκλαμβάνεται ως αδυναμία με αποτέλεσμα με θεωρούν δεδομένη και ότι μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν χωρίς επιπτώσεις. Και ερωτώ καλή μου Α,μπα πώς αλλάζουμε την κατάσταση και σταματάμε να το παίζουμε Μητέρες Τερέζες; Ποια είναι η χρυσή τομή που δεν είσαι μια αναίσθητη γαϊδούρα απέναντι στον σύντροφο σου αλλά ούτε και ο μαλάκας της υπόθεσης; Σε φιλώ!- Όχι πια Μητέρα Τερέζα

Το να μην ενοχλείς και να μην γίνεσαι βάρος δεν ισοδυναμεί με το να είσαι μητέρα ή Μητέρα Τερέζα. Μάλλον ακριβώς το αντίθετο. Αν πραγματικά σε έχουν μεγαλώσει έτσι και εσύ πραγματικά το εφαρμόζεις, θα ήσουν η πιο ανεξάρτητη και αυτόνομη γυναίκα της γης. Μάλλον κάτι άλλο κάνεις. Πιο συγκεκριμένα, επειδή έχεις μπερδέψει τη στάση «να μην ενοχλώ» με το ρόλο της μητέρας και της Μητέρας Τερέζας, που είναι τρεις διαφορετικοί ρόλοι, νομίζω ότι δεν ξέρεις ποια είναι η συμπεριφορά σου. Δεν έχεις καταλάβει ποιο είναι το μήνυμα που μεταδίδεις, και αυτό αποδεικνύεται από την πρώτη σου πρόταση.


Ακόμα και αυτοί που είναι υπερβολικά καλοί το κάνουν γιατί θέλουν να πετύχουν κάτι. Σταμάτα να παραμυθιάζεσαι ότι προκύπτει από την αγνότητα της ψυχής σου. Αυτά πες τα όταν έχεις λύσει τα πιο σκοτεινά σου κίνητρα. Είμαστε όντα της επιβίωσης. Με τη συμπεριφορά σου ελπίζεις να κερδίσεις κάτι. Μονιμότητα; Ασφάλεια; Δεν ξέρω. Αν καταφέρεις να αποκωδικοποιήσεις το προσωπικό σου σχέδιο επικυριαρχίας, η χρυσή τομή θα βρεθεί πιο εύκολα.

________________
3.


Αναρωτιέμαι γιατί στην Ελλάδα έχουμε τόσο κακή σχέση με την ανάγνωση συγκριτικά με άλλες χώρες της Δύσης, στην οποία (θέλουμε να) ανήκουμε τουλάχιστον στην μέτρηση βιβλία/έτος. Εκεί που σε άλλες χώρες βλέπει κανεις τουλάχιστον 10 βιβλία/έτος, εδώ με το ζόρι βλέπουμε 2 βιβλία/έτος.
Γιατί συμβαίνει αυτό;
Μήπως αυτοί διαβάζουν κατά κύριο λόγο βιβλία Λέναμαντοειδή, ενώ εμείς μόνο υψιπετών νοημάτων, οπότε δεν μπορούμε να διαβάσουμε πάνω από δύο το χρόνο;
Μήπως δεν διαβάζουν όλο το βιβλίο, αλλά πηδάνε σελίδες, κεφάλαια, κάνουν παρακάμψεις σε περιληψάρια, ενώ εμείς διαβάζουμε όλο το βιβλίο από το εξώφυλλο ως το οπισθόφυλλο; Μήπως θεωρούν διαβασμένο βιβλίο και το παρατημένο βιβλίο;
Μήπως μετρούν και τα audiobooks, ενώ εμείς όχι;
Μήπως και αυτοί διαβάζουν, όσο και εμείς και αυτοί οι βιβλιοφάγοι δεν είναι παρά δημοσιογραφικές περσόνες για να γράφονται στήλες περιοδικών, όπως οι στήλες για τις σχέσεις και το σεξ, όπου διαβάζει κανείς τερατουργήματα και αφηγήσεις άξιες του βαρώνου Μυγχάουζεν;
Πολλοί εδώ ισχυρίζονται ότι δεν έχουν χρόνο και ενδεχομένως να έχουν δίκιο. Εγώ διαβάζω πάνω από δύο βιβλία το χρόνο, αλλά με χαρακτηρίζουν ότι στα καθημερινά ότι είμαι λίγο τεμπελάκος, ενδεχομένως να έχουν και εδώ δίκιο.
Εάν το θέμα είναι ο χρόνος, τί κάνουμε λάθος και τί κάνουν σωστό;- Άγχος για τις σελίδες

Η ερμηνεία μιας έρευνας βρίσκεται στην ανάλυση της μεθόδου της. Δεν ξέρουμε για τι μιλάς, από πού προέκυψε αυτό το νούμερο, με τι δείγμα, τι μετρήθηκε, όλα αυτά. Θέλεις να κάνουμε αμπελοφιλοσοφία και να λέμε τα δικά μας μέχρι να έρθει το επιδόρπιο; Ας το κάνουμε.


Θα σου πω τη δική μου θεωρία. Πρώτον, δεν το πολυπιστεύω, γιατί η εκδοτική δραστηριότητα στην Ελλάδα είναι πολύ έντονη, από κάπου θα τροφοδοτείται αυτό. Αλλά αν ισχύει σε μικρότερο ποσοστό, οι εξηγήσεις είναι για μένα ανάμεσα στις εξής:


Η Ελλάδα είναι μια πολύ φτωχή χώρα και σίγουρα πολύ πιο φτωχή από άλλες χώρες της Δύσης. Τα βιβλία κάνουν 20 ευρώ το ένα.


Στο σχολείο δεν κάνουμε μάθημα λογοτεχνίας, δεν μας βάζουν να διαβάζουμε ολοκληρωμένα έργα, αλλά κάνουμε την εργαστηριακή ανατομία ξεριζωμένων κομματιών που χάνουν τελείως το νόημα τους. Ακόμη και τα ποιήματα, που είναι ολοκληρωμένες οντότητες, είναι ακατανόητα αν δεν ξέρεις για τη ζωή του ποιητή, για τις κοινωνικές συνθήκες της εποχής. Έτσι οι μαθητές μένουν με την εντύπωση ότι η λογοτεχνία είναι κάτι σαν ξόρκι που ανήκει στα μουσεία, και όχι ότι είναι το πιο ζωντανό, το πιο ακριβές ταξίδι στο χρόνο και στο χώρο.


Όλοι οι λαοί προτιμούν να διαβάζουν τα έργα της χώρας τους, γιατί τους μιλάνε απ'ευθείας. Η Ελλάδα είναι μια μικρή χώρα. Έχουμε μεν καταγωγή από τον Αριστοτέλη, αλλά δεν γίνεται να υπάρχουν Έλληνες συγγραφείς αρκετοί σε αριθμό και σε ποιότητα ώστε να κρατάνε σε εγρήγορση ολόκληρη τη χώρα. Σκέψου τις επιλογές που έχει κάποιος που η μητρική του γλώσσα είναι τα αγγλικά (ή τα ισπανικά, ή τα κινέζικα).


Άλλες προτάσεις;


________________
4.


Γειά σου Α,μπα. Τι κάνουμε στην περίπτωση που η οικογένεια μας δε συμφωνεί με τον συντροφό μας γιατί δεν υπάρχει ίδιο μορφωτικό επίπεδο? Είναι χαζό να σκεφτόμαστε έτσι ή στο μέλλον όντως θα υπάρχει διαφορά αν κάνουμε οικογένεια? Μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον που οι σπουδές ήταν ο κυριότερος στόχος γιατί έτσι το μέλλον μου θα ήταν καλύτερο από άποψη χρημάτων.
Υ.Γ Έχω μεταπτυχιακό και για δουλειά ούτε λογος.- τζουμπου

Εξαρτάται από τη διαφορά, αλλά πιο σημαντική είναι η διαφορά στην ευφυΐα. Μεγαλύτερα προβλήματα προκύπτουν από διαφορά κοινωνικής τάξης, η μόρφωση –έτσι, σκέτη- δεν δίνει επαρκή στοιχεία. Υπάρχουν τμήματα και τμήματα, σχολές και σχολές, δεν είναι όλα τα πτυχία ίδια και όποιος έχει ένα το ξέρει. Έτσι, αφού εσύ έχεις μεταπτυχιακό, θα έπρεπε να το ξέρεις. Αν δεν καταλαβαίνεις τι εννοώ, όλα θα πάνε μια χαρά.


Σε γενικές γραμμές, όταν η οικογένεια μας δεν συμφωνεί με τον σύντροφό μας αλλά εμείς τον θέλουμε στα σίγουρα, της κόβουμε το βήχα. Οπότε δες πώς θα γίνει να είσαι σίγουρη.

________________
5.


Ο καλός μου σχεδιάζει μια αλλαγή στο σπίτι και η γνώμη μου είναι ότι αυτό που σκέφτεται να κάνει θυμίζει ξενοδοχείο ημιδιαμονής τρίτης κατηγορίας. Όταν το είπα, απάντησε υποτιμητικά 'Δεν ξέρω που έχεις πάει... αλλά αυτό το σχέδιο είναι μια χαρά.'
Ναι, έχω πάει σε μερικά ξενοδοχεία στο παρελθόν, και ένα δυο ήταν απαράδεκτα από άποψη αισθητικής. Η ατμόσφαιρα με έκανε να νιώθω ότι πρόκειται να κάνω κάτι βρώμικο. Τελικά βρήκα ένα άλλο, που ήταν σαν τα συμβατικά, με τη διαφορά ότι η ενοικίαση δωματίου ήταν για τρίωρο και όχι για ολόκληρο βράδυ.
Η απάντησή μου ήταν να μετακινηθώ σε άλλο δωμάτιο του σπιτιού. Αισθάνθηκα ότι με προσέβαλε. Δεν γουστάρω να του μιλάω για το παρελθόν μου, πόσο μάλλον να του δίνω εξηγήσεις. Από πού ως πού;
Αλλά δεν πρέπει να του εξηγήσω ότι είναι στενόμυαλος; Ξέρω ξέρω... η γυναίκα που πάει στα ξενοδοχεία ηδιαμονής είναι ελαφρών ηθών, ενώ ο άντρας μάγκας.- Ελίνα

Μα στάσου. Είσαι σίγουρη ότι παρεξηγήθηκε για το παρελθόν σου; Πιο πιθανό θεωρώ να παρεξηγήθηκε επειδή τον είπες κακόγουστο.

________________
6.


Αγαπητή Α, μπα, νομίζω οτι η περίπτωσή μου είναι λίγο περίπλοκη.
Ο άνδρας μου και εγώ μετακομίσαμε πριν από λίγο καιρό στην Αγγλία. Εκείνος βρήκε αμέσως δουλειά με αρκετά καλή αμοιβή και προσπαθούμε να χτίσουμε από το μηδέν τη ζωή μας, αφού η κατάσταση στην Ελλάδα είχε φτάσει στο απροχώρητο. Όταν λέω απροχώρητο, εννοώ χωρίς σπίτι να μείνουμε (μας φιλοξενούσαν στενοί συγγενείς τους τελευταίους μήνες), χωρίς δουλειά, χωρίς ιατροφαρμακευτική κάλυψη για τα παιδιά μας και με κάποια μηνιαία έξοδα να τρέχουν.
Μέχρι εδώ όλα καλά θα έλεγε κανείς. Αμ δε! Ο άνδρας μου μέρα με τη μέρα φαίνεται να μαραζώνει, δεν μπορεί καθόλου εδώ. Άλλοτε νευριάζει, άλλοτε στενοχωριέται, ενώ αραιά και πού φαίνεται να παίρνει τα πάνω του. Θέλει πολύ να γυρίσουμε πίσω και όπως μου λέει τον πονάει που πρακτικά δεν μπορεί αφού δεν έχει τίποτα στην Ελλάδα. Νιώθει λοιπόν εγκλωβισμέος εδώ και εγώ αισθάνομαι πως δεν μπορώ να τον βοηθήσω.
Και κάπως έτσι καταλήγουμε στην εξής απορία: γυρνάμε πίσω και ζούμε σαν άποροι καταδικάζοντας τα παιδιά μας και τους εαυτούς μας στην ανέχεια, ή μένουμε εδώ ως πρακτικά λογικότερο, καταδικάζοντας όμως το σύντροφό μου, τον καλύτερο μου φίλο σε πολλά χρόνια δυστυχίας?
Ή μήπως έχεις καμιά καλύτερη ιδέα?- Μπερδεμένη

Έχω μια ιδέα. Να ενηλικιωθεί ο άντρας σου και να μην μαραζώνει για μια ιδέα. Δεν είσαστε φυλακισμένοι και δεν υπάρχει το «για πάντα». Τώρα κάνετε αυτό που είναι καλύτερο για τώρα, αυτό μπορεί να αλλάξει ανά πάσα στιγμή. Η Ελλάδα πάντα θα είναι πατρίδα σας και πάντα θα σας περιμένει. Και στο κάτω κάτω, κάνει κινήσεις για να βρει δουλειά στην Ελλάδα, τώρα που θα έχει πιο εντυπωσιακό βιογραφικό;

________________
7.


Καλημερα Α,μπα μου!Σε διαβαζω πολυ καιρο και σ ευχαριστω για τις υπεροχες πρωινες στιγμες γελιου!Ειναι η πρωτη φορα που σου γραφω.Λογικα σε 4 μηνες θα εχουμε οκτωβρη και θα εχω παρει ηδη τις αποφασεις μου απλα θελω να διαβασω την ειλικρινη σου αποψη ετσι γιατι! Λοιπον η ιστορια κλασικη φοιτητες και οι 2 στην ιδια πολη 3 χρονια μαζι και με το που μετακομιζουμε χωριζουμε λογω αποστασεις.Ειχαμε μαθει στην καθημερινοτητα και δεν αντεχαμε ετσι (γενικα ολα αυτα τα χρονια υπηρχε αμοιβαια αγαπη, κατανοηση, απειρες ομορφες στιγμες κλπ) και χωριζουμε και υπαρχει μια επικοινωνια.Εγω το ριχνω στην εργασιοθεραπεια για να αντεξω και περνανε 8 μηνες και βρισκόμαστε πάλι στην πολη που σπουδαζαμε φοιτητες και μου λεει πως δε μπορει χωρις εμενα και πως θελει να το προσπαθησουμε και οπου μας βγαλει. Εγω αρχικα νομιζω ας περασουμε το καλοκαιρι μας καλα και βλεπουμε μονο που το δικο του βλεπουμε σημαινει πως απο Σεπτεμβρη θελει να μεινουμε μαζι στην πολη που μενει (αυτος λογω δουλειας δε μπορει να φυγει απο την πολη του ενω εγω μπορω) και ειμαι σε κατασταση σοκ. Γιατι πως γινεται στα 25 παρα κατι να ειμαι σιγουρη και να αφησω τα παντα, δουλεια(οτι εχω φτιαξει τοσο καιρο), οικογενεια, φιλους; Πως εισαι σιγουρος οτι φτάνει μονο οτι τον αγαπάς; Και τι πρεπει να ειναι το πρωτο που πρεπει να σκεφτεις; λογικη ή συναισθημα;Σ ευχαριστω για ολα και ελπιζω να περασεις τελεια το καλοκαιρι σου και στη Σαντορινη και οπου αλλου πας!!
υγ. το βεβαιο ειναι οτι αυτη την αποφαση οποια και αν ειναι αυτη παντα θα την σκεφτομαι στη ζωη μου και θα ειναι το "τι θα γινοταν αν.."- giatietsi

Θα ξεκινήσω από το τέλος. Όχι, δεν είναι βέβαιο. Θα είναι μόνο αν το αφήσεις. Και από το υγ κατάλαβα ότι δεν έχεις και πολλή όρεξη να φύγεις από κει που είσαι, γιατί αν ήσουν δεν θα έλεγες «μωρέ ας περάσει το καλοκαίρι και βλέπουμε.» Δεν μιλάει έτσι κάποιος που καίγεται.


Δεύτερον: η λογική και το συναίσθημα δεν είναι δύο δοχεία που δεν επικοινωνούν, δεν είναι ντε φάκτο σε αντίθεση μεταξύ τους. Από αυτά που γράφεις, για να πω την αλήθεια, δεν είδα κανένα τρομερό συναίσθημα. «Αμοιβαία αγάπη, κατανόηση, όμορφες στιγμές». Αυτό είναι σαν διαφημιστικό φυλλάδιο γηροκομείου.

41

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

19 σχόλια
Είμαι η κοπέλα της ερώτησης 7 και να σου πω την αλήθεια νόμιζα πως θα την είχες προσπεράσει την ερώτηση μου γιατί ουσιαστικά δε ρωτούσα και κάτι καινούργιο. Ήθελα να σου πω οτι είχες δίκιο για όσα είπες με βάση την ερώτηση μου΄ γιατι απλά είχα πάθει ΤΕΡΑΣΤΙΟ σοκ τότε μετα απο τόσους μήνες χώρια κλπ..τώρα έχω να σου πω οτι είμαι πιο ευτυχισμένη απο ποτέ και είναι καλό κάποιες στιγμές να τολμάμε για αυτό που θέλουμε..ελπίζω κάθε άτομο που θα βρεθεί σε ενα παρόμοιο δίλημμα να επιλέξει τελικά αυτό που τον κάνει πραγματικά ευτυχισμένο και δε θα μετανιώσει για τίποτα!!υγ. είναι τόσο περίεργο που διάβασα την ερώτηση μου απόψε ενω εχω τον καλό μου απέναντί μου..
#3. Στις πρωτες ταξεις του δημοτικου, τουλαχιστον στην Πολιτεια της Αμερικης που ζουμε, τα παιδια δεν εχουν διαβασματα. Εχουν ομως να διαβαζουν, καθε βραδυ, 20' στην αρχη (1η Δημοτικου), εως 1 ωρα αργοτερα, οποιο βιβλιο θελουν. Παντα πιστευα οτι τα παιδια μου εγιναν βιβλιοφαγοι χαρη σ'αυτο.Επισης, σε ολο το δημοτικο, ειχαν 1 ωρα βιβλιοθηκης την εβδομαδα (τα σχολεια εχουν βιβλιοθηκες). Σ'αυτη την ωρα, τους διαβαζει μια ιστορια η βιβλιοθηκαριος, και μετα διαλεγουν βιβλια να παρουν σπιτι να διαβασουν.(Συγνωμη για τους τονους, μη με φατε)
2/ Όταν το παίζεις μανούλα, ως τέτοια θα σε βλέπουν. Ίσως ελπίζεις ότι ο εκάστοτε νυν θα αντιληφθεί ότι ΕΣΥ κάνεις τη διαφορά για να μείνει στη φωλίτσα σου. Όχι. Όσο το παίζεις μανούλα, τόσο πιο γιόκας θα είναι. Και τα παιδιά μια μέρα φεύγουν από το σπίτι.
Μια που γίνεται λόγος για λογοτεχνία και εκπαίδευση, επιτρέψτε μου να μοιραστώ μαζί σας μια εμπειρία μου.Μαθήτρια στο γυμνάσιο και αναθέτει η φιλόλογος σε όποιον μαθητή θέλει να διαβάσει ένα λογοτεχνικό βιβλίο και να γράψει την περίληψή του, ώστε να την διαβάσει στην τάξη. Θυμάμαι είχα διαβάσει το ''Ταξίδι με τον Έσπερο''.Μάλιστα το βιβλίο μου το δάνεισε η ίδια. Μου είχε αρέσει πολύ.Τόσο που το αγόρασα μετά.Μόλις τελειώνω το διάβασμα της περίληψης, με ρωτάει η καθηγήτρια:''Εσύ, το έγραψες αυτό;''.Φυσικά με ύφος αμφισβήτησης που με στενοχώρησε τότε πολύ.Πολλά χρόνια αργότερα σκέφτομαι πως παρά την αμφισβήτησή της με έκανε να αγαπήσω την λογοτεχνία.Αλλά και πάλι δεν το χρωστάω σε κείνη, αλλά στον Άγγελο Τερζάκη.
@χίμαιρα, το σχόλιο μου ήταν αυθόρμητο, πραγματικά μου έκανε έκπληξη. Δηλαδή τι μου λες, δεν είσαι εσύ η όμορφη νεαρή με τη μάσκα,και ο De La Net δεν κυκλοφορεί με ένα ψαρόνι στο κεφάλι που νόμιζα μέχρι τώρα! O tempora o mores!(νινάκι; θα φταίνε τα σφηνάκια...γεια μας )
@Χίμαιρα: lol, κατακοκκίνισα :) :)Υ.Γ (1) Και πού να σε κερνούσα εγώ κιόλας!Υ.Γ (2) Μιας και ανέφερες τη Νάνσυ, μην το λες, μπροστά της η Αγιολίνα δεν πιάνει μία. Γούστα είναι αυτά, θα μου πεις! ;)
Στο σημερινό Α μπα: υπερβατικές σκέψεις, από τα βιβλία στον οβελίξ και από τον οβελίξ στον αστικό μυθο των γυναικών σχολιαστών της στήλης. Επίσης, η ομορφιά και η εξυπνάδα ορίζονται αντικειμενικά; @Σανάνθη, Χίμαιρα: ευχαριστώ για τα καλά λόγια, η αγιολίνα μέσα μου κολακεύτηκε :)
@3: Ανησυχώ κάπως που το σκέφτηκα ως πρώτη εύλογη αιτία, πάντως έστω και μερικώς, εκτιμώ ότι το χαμηλό ποσοστό συσχετίζεται με την έλλειψη εκτεταμένου δίκτυου μετρό! Ναι, στις δυτικές μητροπόλεις που η μεταφορά από και προς την εργασία θα γίνει κυρίως έτσι, εύκολα καταναλώνεις βιβλία γιατί κερδίζεις χρόνο. Με πρώτη, δευτέρα και νεκρά στην Κηφισίας όχι :) Και ακόμα πιο ενδιάφερον, θα μπορούμε μελλοντικά να διαπιστώσουμε αν όντως συσχετίζεται (θετικά ή αρνητικα ή αδιάφορα), αν όσο επεκτείνεται το δίκτυο μετρό στην Αθήνα αυξάνει και το ποσοστό βιβλιοφαγίας!
1) Λόγω κακής διατύπωσης, εννοώ ότι διαβάζεις στο μετρό και όχι ότι εξοικονομείς χρόνο για να διαβάσεις στο σπίτι.2) Επίσης, δικτύου και όχι δίκτυου.3) Έχει να προτείνει κανείς βιβλία για υπεραναλυτικούς και ψυχαναγκαστικούς; :)
#6 Στην Ελλάδα τα παιδιά του με τί θα τα ταΐζει, ντύνει, στεγάζει, ζεσταίνει, καλύπτει τις άλλες υλικές και πρακτικές ανάγκες τους; Ή μήπως σκοπεύει οι συγγενείς του να αναλάβουν αυτές τις βασικές υποχρεώσεις του; Και, σ' αυτήν την περίπτωση, τους συγγενείς τους ρώτησε αν είναι πρόθυμοι και έχουν τη δυνατότητα για ένα τέτοιο έργο ζωής (της δικής του απόφασης);#7 Και μόνο το γεγονός ότι έπαθες σοκ στην πρόταση να μετακομίσεις στην πόλη του προκειμένου να συμβιώσετε - ανεξαρτήτως από την απόφαση που τελικά θα έπαιρνες- μπορεί να δείχνει πολλά για την αγάπη σου... (μια ιδέα λέω) Η δική μου αίσθηση από το γράμμα σου είναι πως τόσο η λογική σου όσο και το συναίσθημά σου έχουν υποστεί σοκ.Και, στην τελική, αφού σου φαίνεται τόσο τρομερό να μετακομίσεις στην πόλη του και να αλλάξεις τη δική σου ωραία στρωμένη ζωή, γιατί δεν του προτείνεις να αλλάξει αυτός τη δική του ωραία στρωμένη ζωή για να μετακομίσει στη δική σου πόλη; Το ότι έχει δουλειά δεν είναι πιο σημαντικό από τη δική σου ωραία στρωμένη ζωή, εκτός κι αν θεωρείς (στην περίπτωσή σας) ότι ωραία στρωμένη ζωή είναι μόνο η (συγκεκριμένη) δουλειά (του).Αξίζει να το κάνεις, πρώτα απ' όλα, επειδή έτσι νιώθεις αλλά, αν μη τι άλλο, για να δεις και πόσα απίδια βάνει ο σάκος - από τις αντιδράσεις του κάτι θα καταλάβεις σχετικά με το πόσο πραγματικά και αυτός σε θέλει στη ζωή του... Kατάλαβες; Either way, it's a two-way street.
#1με την κοπελα ειστε συγκατοικοι, οχι φιλες.ουτε σε εχει υιοθετησει..οι κανονες της ευγενειας και της συγκατοικησης, λενε οτι θα πρεπει η συνεισφορα των συγκατοικων στα βαρη και τις υποχρεωσεις, να ειναι κοινη.ως συγκατοικος λοιπον, ή βολευεται στην δικη σου προσφορα, ή δεν εχει τις ιδιες αποψεις για την αναγκη της ταξης και της καθαριοτητας...οποτε, ή το λυνεις μαζι της να αναλαβει τα βαρη της, ή τα παρατας κι εσυ να πιασετε μουχριτσα, ή βρισκεις αλλη συγκατοικο..ολα τα παραπανω, δεν εχουν καμια σχεση με την φιλια, ουτε ειναι ανταλλαξιμα ... με οποιον θελει θα βγαινει και λογαριασμο δεν ειναι υποχρεωμενη να σου δινει.
#1 Άλλο το "θεωρώ φίλη μου", άλλο το "συμπαθώ", άλλο το "είμαι ευγενική στη συγκάτοικό μου". Για εσένα αυτοί οι έξι μήνες μπορεί να είναι αρκετοί για να τη θεωρήσεις φίλη σου, αλλά εκείνη μπορεί να νιώθει κάτι από τα επόμενα δύο. Έχοντας στο μυαλό αυτό, και ότι οι σχέσεις είναι κάτι που αναπτύσσεται, ότι ο άλλος δεν μπορεί να μαντέψει γιατί κάνεις όσα κάνεις, και δεν είναι μέσα στις σκέψεις σου, ούτε μπορεί να μυρίσει τα νύχια του για το τί θες, σου λέω το εξής. Μίλα ανοιχτά για την ανάγκη σου, η ανταλλαγή δεν είναι κακό πράγμα. Πες "μπορείς να με οδηγείς έξω το βράδυ, καθώς δεν έχω αυτοκίνητο, και εγώ μπορώ να κάνω το τάδε πράγμα στο σπίτι;". Εκτός, βέβαια, εκτός και αν, ουσιαστικά δε σε καίει που δε βγαίνεις, αλλά που δε βγαίνεις *μαζί της*, γιατί νιώθεις ότι "δε σε θέλει όσο την θες". Τότε, δε μπορείς να κάνεις και πολλά αγαπητή. Τα συναισθήματα (ακόμα και τα φιλικά) δεν πρέπει να εκβιάζονται, γιατί αλλιώς ξινίζουν. Όπως δεν της χρωστάς (κι ας κάνεις όσα κάνεις), έτσι δε σου χρωστάει.#3 Πολύ ωραίες απαντήσεις όλοι σας!!#5 Στάσου, μύγδαλα! Ακόμα γελάω! Μα, καταλαβαίνεις πρώτα πρώτα ότι μόνη σου προσβάλλεσαι; Τί σχέση έχει το γούστο του στη διακόσμηση με το παρελθόν σου; Και τί είδους απάντηση είναι το "πήγα σε άλλο δωμάτιο" (αντί έστω να προτείνεις κάποια αλλαγή στο σχέδιο που θα έκανε κατά την άποψή σου το δωμάτιο πιό καλόγουστο);Ο άνθρωπος δε θέλει να ξέρει πού πήγες και τί έκανες, θέλει να σου αρέσει το δωμάτιο. Δεν είναι στενόμυαλος, λίγο αυτάρεσκος ίσως. Όμως, σοβαρά τώρα, είσαι τόσο πολύ εκτός θέματος που ίσως πρέπει να κάτσεις λίγο να σκεφτείς πώς γίνεται να θεωρείς τον εαυτό σου τόσο εύκολα υπόλογο για το σεξουαλικό σου παρελθόν. Ο άνθρωπος δε σε ρώτησε (με δεδομένα αυτά που γράφεις, πάντα).
Το #5 πράγματι έχει πολύ ζουμί νομίζω..Ένα κείμενο με τεράστια λογικά άλματα μάλλον κατι θέλει να δείξει για τα απωθημένα και τις υποσυνείδητες σκέψεις της αναγνώστριας..
#3 Αν δεχθουμε τη θεωρια οτι τα παντα στη ζωη διδασκονται, τοτε ριχνοντας μια ματια γυρω μας καταληγουμε στο οτι δε μαθαμε απο μικροι να αγαπαμε το βιβλιο. Τα παιδια που βλεπουν τους γονεις τους να διαβαζουν εχουν μεγαυτερες πιθανοτητες να αγαπησουν τη λογοτεχνια. Ειχε πει καποτε η Μαλβινα ''παραπονιεστε οτι τα παιδια σας δε διαβαζουν. Εχετε βιβλια στο σπιτι; Κατεβαστε απο το σκρινιο τις πορσελανες, τα σεμαιν και τα κρυσταλλα και γεμιστε το βιβλια.''. Οταν η τηλεοραση ειναι ολη μερα ανοιχτη και το μυαλο βλεπει ολη μερα εικονες, γιατι να κουραστει να δημιουργησει νεες, διαβαζοντας ενα βιβλιο; Η δε ποιοτητα των προγραμματων στενευει και αδυνατιζει τοσο πολυ το πνευμα, που πλεον μπορει να αντεξει μονο αναγνωσματα τυπου Δημουλιδου και μεχρι εκει. Σε ο,τι αφορα στο σχολειο, συμφωνω με τις παρατηρησεις της Α, μπα. Ανομως ο δασκαλος η ο καθηγητης ηθελε, θα μπορουσε να ξυπνησει το ενδιαφερον και τη φιλαναγνωσια των μαθητων με χιλιους δυο τροπους. Ενας διαγωνισμος με βραβειο γι' αυτον που θα διαβασει τα περισσοτερα βιβλια ως το τελος της χρονιας, ενα μικρο δρωμενο πανω σε κατι που διαβασε ολη η ταξη, ενα αφιερωμα σε καποιον συγγραφεα και προσκληση του στο σχολειο, ειναι μερικα παραδειγματα. Κυριως ομως, οποιος αγαπα τα βιβλια, μπορει να μιλησει στα παιδια για την αγαπη του αυτη, να δειξει τον ενθουσιασμο του, να τους παρουσιασει ενα βιβλιο λεγοντας τους ποσο τον ειχε συναρπασει κι εξηγωντας παραστατικα το γιατι. Αν δεν υπαρχει το παραδειγμα, ειναι αδυνατον να πεισεις ενα παιδι να ασχοληθει με οτιδηποτε. Συγνωμη για το κατεβατο και υποσχομαι να μην το ξανακανω.
1. Ενδιαφέροντα όλα, εκτός ίσως του διαγωνισμού... Δεν ξέρω, παιδάκι είχα παθολογική μανία με τα βιβλία, διάβαζα στο φαγητό, στο κρεββάτι αντί να κοιμάμαι, αντί να μελετάω (φυσικά), μιλάμε για αρρώστια. Ε, κάτι τέτοιους διαγωνισμούς που κάναμε στο σχολείο τους μισούσα. Έπρεπε να κάνουμε και περίληψη για καθένα.Προκαλούσαν άγχος και ανταγωνιστικότητα για κάτι που θα έπρεπε να είναι ευχαρίστηση. Σου αφαιρούσαν την (λατρεμένη σε 'κείνη την ηλικία) απόλαυση να διαβάζεις 2-3 φορές το ίδιο βιβλίο. Να μην πω που μερικοί γονείς υπαγόρευαν περιλήψεις στα βλαστάρια τους από βιβλία που τα ίδια δεν είχαν διαβάσει - ε ως παιδάκι σου προκαλούσε μια απογοήτευση αυτό.2. Ε όχι Μάνα μου και συγγνώμη για το κατεβατό, 2 παράγραφοι εκεί πέρα, μια φορά που σου 'τυχε! Τότε να πάρω από το χέρι τη Nanina και να πάμε να κρυφτούμε σε κάνα λαγούμι. Ενίοτε ο DeLaNet θα έρχεται για προσωρινή κράτηση & για να μας μεταφέρει τα νέα του έξω κόσμου.
Αυτό που είπες για το διάβασμα παντού σαν παιδί με έκανε να θυμηθώ πως συνηδητοποίησα ότι ψήλωσα.Ήταν όταν δεν μπορούσα να στηρίζω το βιβλίο στο πιάτο και έπρεπε να περιμένω λίγα βασανιστικά λεπτά για τη συνέχεια
#3 Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι είμαστε μια πολύ μικρή χώρα και είναι πολύ ακριβά να μεταφράζονται βιβλία για μόνο (!) 11 εκατ.Η Ιταλία έχει σχεδόν 60 εκατ., η Γερμανία 80 εκατ., η Ισπανία 45 εκατ. (άσε που οι ισπανόφωνοι απαρτίζουν τον δεύτερο μεγαλύτερο πληθυσμός παγκοσμίως). Πληθυσμιακά ταιριάζουμε περισσότερο με την Πορτογαλία, το Βέλγιο και την Σουηδία. Μόνο που η Σουηδία και το Βέλγιο χρησιμοποιούν την αγγλική γλώσσα περίπου σαν μητρική. Εκτός το ότι είναι σχεδόν 50% πιο φθηνά, αρκετοί βιβλιοφάγοι χαρίζουν τα βιβλία τους μετά την ανάγνωση τους. Έχει γίνει πλέον κουλτ να αφήνονται βιβλία σε κοινόχρηστους χώρους (παλιότερα με ένα χαρτάκι "χαρίζονται", τώρα είναι αυτονόητο).Πιστεύω ότι ένας άλλος λόγος είναι ο χρόνος, ότι το σύστημα είναι πιο μεθοδικό και έχουνε περισσότερο χρόνο στην διάθεση τους π.χ. μεταβιβάσεις σε τράπεζες γίνονται πλέον online και δεν χρειάζεται να πάρεις ρεπό να περιμένεις μισή μέρα ή να υποχρεωθείς στους δικούς σου. Το σύστημα είναι τέτοιο που θα έλεγα ότι τους επιτρέπει να είναι πιο αυτόνομοι και πιο κλειστεί αν θέλουν ενώ π.χ. στην Ελλάδα ο κόσμος μερικές φορές (πρέπει) είναι πιο κοινωνικός.Τελικά συμφωνώ με την ρωτούσα και την Λένα, μόνο που το ανέλυσα περισσότερο, θαρρώ.
#3: Τα βιβλία δεν είναι πατάτες για να τα βάλουμε στο ζύγι και να ζαλίζουμε τον κυρ Θανάση τον μανάβη "Αχ, βάλε μου κανα δυο κιλά παραπάνω, από τις μεγάλες, τις γαϊδουροπατάτες που λέμε. Η κυρά Μαρίτσα η γειτόνισσα πήρε 2 σακούλες πριν λίγο-εγώ με το ζόρι βγάζω μία σακούλα με αυτές τις πορδίτσες που μου'βαλες".Και στο κάτω-κάτω,σε ο,τι αφορά τη μαγεία της ανάγνωσης, σημασία δεν έχει η ποσότητα αλλά η ποιότητα (πόσο κλισέ, αλλά και πόσο αληθινό, ταυτόχρονα).Προσωπικά μιλώντας -και πάντα στα πλαίσια του αμπελοφιλοσοφείν-δεν θεωρώ καν λογοτεχνία πολλά βιβλία ευπώλητα μεν, του συρμού και της πλάκας δε. Αν είναι να γεμίζουμε το κεφάλι μας με άχυρα, βλέπουμε και τηλεόραση, βρε αδερφέ.Αυτά τα ολίγα. Κατά τα άλλα, συμφωνώ σε όλα με την Α,μπα!:)
Επίσης πολύ σωστό. Όπως πχ. μετράνε πόσα εισιτήρια κόβονται γενικώς σε θέατρα, και σου λέει "ο τάδε λαός έχει/δεν έχει θεατρική παιδεία". Εμ αν είναι να μιλάμε για τα εισιτήρια από το Δελφινάριο, πιο "κουλτουριάρης" είναι αυτός που θα δει Σεφερλή από την τηλεόραση, κάνοντας ζάπινγκ & χωρίς να ξοδέψει, από κάποιον που θα δώσει και λεφτά από πάνω για να τον θαυμάσει live. Αριθμοί και ποσότητες πολύ λίγα μαρτυρούν σε τέτοιες περιπτώσεις.
η Ούρσουλα Λε Γκεν αφού παρατηρήσει ότι οι εκδότες αναγκάστηκαν να επινοήσουν τον όρο "Μαγικός Ρεαλισμός" επειδή κανένας δε θα έπαιρνε στα σοβαρά το "100 Χρόνια Μοναξιάς" αν πουλιόταν ως "Fantasy", κάνει σκόνη τις παραπάνω απόψεις. Οι οποίες είναι γνωστές ως λογιοτατισμός και όταν επικρατούσαν στο φουλ, είχαμε 50% αναλφαβητισμό στο όνομα της "τέχνης του πολυτονικού και της καθαρεύουσας".
Δεν είναι αναγκασμένοι όλοι να γουστάρουν το ίδιο είδος λογοτεχνίας. Όταν όμως, λέω όταν, ξεκινά κανείς με ποσοτικά κριτήρια να κρίνει το επίπεδο της βιβλιοφιλίας των λαών, τότε και μόνον φέρνουμε ως αντεπιχείρημα ότι η ποσότητα δεν έχει βάρος, ε και επειδή και η ποιότητα μπορεί να είναι σχετική για καθέναν, αυτά τα πράγματα εν τέλει δεν ποσοτικοποιούνται. Κοινώς, ο αριθμός των πωλήσεων θα έπρεπε να απασχολεί μόνο τους εκδότες & βιβλιοπώλες. Όχι ότι θα δικάσουμε κάποιον για τα γούστα του.Τώρα όσον αφορά στη σύνδεση λογιοτατισμού και αναλφαβητισμού, έχω μόνο να πω ότι η χρονισκή σύμπτωση δεν συνιστά αιτιότητα.Α, κι ό,τι δε θα έβαζα στο ίδιο καζάνι το fantasy με τη Δημουλίδου, αλλά αυτό είναι προσωπική μου κρίση.
#3 Α,μπα σε αυτό που λες πάντως για το μάθημα της λογοτεχνίας έχεις άπειρο δίκιο! Είναι από τα πιο κακοδιδαγμένα μαθήματα στο ελληνικό σχολείο. Γνωρίζω κι εγώ άτομα που διδάσκουν λογοτεχνία στο εξωτερικό, όταν βλέπουν τη δική μας ύλη τραβάνε τις κοτσίδες τους. Αποσπασματικά, κατακερματισμένα, σ' ένα καζάνι όλα μέσα (μη μας πουν ότι δεν βάλαμε κάτι από όοολους τους εκπροσώπους πχ. της γενιάς του '30), αντί να διαλέξουμε ένα αντιπροσωπευτικό έργο και να εντρυφήσουμε ουσιαστικά. Και αντί για γόνιμο διάλογο, "τι θέλει να πει ο ποιητής". Α, και ελάχιστη έως μηδενική έμφαση στην παγκόσμια λογοτεχνία. 10 φορές πιθανότερο να απωθήσουν περισσότερο όποιον δεν τυγχάνει ήδη βιβλιοφάγος, παρά να τον κερδίσουν.
Εμ, βέβαια... Δεν είναι τυχαίο που πάντα διάβαζα ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ξένη λογοτεχνία! Τα τελευταία 5 χρόνια άρχισαν κάπως να ξεθωριάζουν τα τραύματα και επιχείρησα να διαβάσω 4-5 ελληνικά. Μπορώ μάλιστα να πω ότι τα περισσότερα αναπάντεχα μου άρεσαν.
@ Nandja LOL... Το λυσάρι του Πατάκη! Μνήμες από τα μέσα και τέλη της δεκαετίας του '90. Προσωπικά, αγόραζα ένα λυσάρι άλλου εκδοτικού και ήμουν σχετικά ευχαριστημένη τολμώ να πω, αλλά ξεχνάω ποιού. Μα είτε το είχες χρησιμοποιήσει είτε ανέτρεχες σε άλλο λυσάρι, ο Πατάκης θα σε διαπότιζε δια της βοής και μόνο - μέχρι και κάποιοι καθηγητές μας τον συνιστούσαν. Αλλά, έτσι είναι, η φήμη του πάντα προηγείτο. (L O L)