LIVE!

Ανοικτή επιστολή στον κο Μπαλτά

Ανοικτή επιστολή στον κο Μπαλτά Facebook Twitter
Οι κύριοι Μπαλτάς και Φαμπρ (Φωτ.: Nick Paleologos / SOOC)
4

Προς τον υπ. Πολιτισμού, Αριστείδη Μπαλτά

κε Υπουργέ,

Χτες το μεσημέρι τηλεφώνησα στο προσωπικό σας γραφείο για να ζητήσω πληροφορίες σχετικά με την επιλογή του Jan Fabre στη θέση καλλιτεχνικού διευθυντή τους Φεστιβάλ Αθηνών και να εκφράσω τις απόψεις μου, αλλά η γραμματέας σας επέμενε να το κάνω μόνο γραπτώς. Ως εκ τούτου, επειδή scripta manent μπορούν επίσης να είναι και scripta “internent” και η επιστολή μου θα δημοσιοποιηθεί.

Χτες επίσης πληροφορήθηκα ότι 500 Έλληνες καλλιτέχνες εκφράζουν τις αντιρρήσεις τους και ζητούν την παραίτηση σας καθώς κι εκείνη του Βέλγου διευθυντή. Παρακαλώ να τους θεωρήσετε ως 501, καθώς συνυπογράφω το αίτημα τους.

Δεν είμαι ηθοποιός, άρα και δεν μιλώ με κίνητρο κάποιο προσωπικό όφελος, πλην όμως είμαι καλλιτέχνης, αλλά το κυριότερο προέρχομαι από τη μεγάλη οικογένεια ηθοποιών, την Κυβέλη και τον Μήτσο Μυράτ, καθώς και άλλα λαμπρά ονόματα του θεάτρου και της μουσικής, την οποία η ίδια υπηρετώ – Δημήτρη Μυράτ, Μιράντα Μυράτ, Κυβέλη Μυράτ, Αλέξανδρος Μυράτ – όλοι μαζί ξεπερνούμε τον ένα αιώνα προσφοράς στα πολιτιστικά δρώμενα της πατρίδας μας.

Ως μουσικός, φλαουτίστα, υπήρξα μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρα Βόλου, Ιδρύτρια και Καλλιτεχνική διευθύντρια Διεθνούς Φεστιβάλ Φλάουτου επί εννέα έτη στη Μακρινίτσα, σολίστ, συγγραφέας παιδικών μουσικών βιβλίων και τώρα διδάσκω στο Μουσικό Σχολείο Βόλου. Υποθέτω ότι ένα τέτοιο βιογραφικό και οικογενειακό backround μου δίνει το δικαίωμα να εκφράσω την άποψή μου.

Η ένσταση μου είναι πολύπλευρη και παραθέτω όλες τις πτυχές της:

Πρώτον συντάσσομαι με τους Έλληνες καλλιτέχνες παρότι δεν με αφορά προσωπικά. Πιστεύω ότι στους χαλεπούς καιρούς μας προέχουν οι “εξαγωγές” και όχι οι “εισαγωγές, πάσης φύσεως προϊόντων με δε εξαιρουμένων των καλλιτεχνικών. Και δόξα τω Θεώ, δεν πάσχουμε από καλλιτέχνες στην Ελλάδα, ούτε για τη θέση του διευθυντή, ούτε για προβολή έργων τους.

Δεύτερον η ένσταση μου αφορά στην όλη διαδικασία ανάθεσης και επιλογής, καθώς και στο οικονομικό. Έγινε απευθείας ανάθεση εκ μέρους σας, δεν προκηρύχθηκε η θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φ.Α. και ουδείς γνωρίζει ποια θα είναι η αμοιβή του, αν θα την εισπράττει στην Ελλάδα, αν θα φορολογείται στην Ελλάδα κι αν θα ισχύουν επίσης για το άτομο του τα capital controls που ισχύουν για όλους τους κοινούς θνητούς πολίτες. Οι ίδιες ερωτήσεις αφορούν και στις εξτρά αμοιβές για κάθε έργο δικό του που θα παρουσιάζει. Πόσο θα είναι τα “εξτρά”;

Τρίτον ακούγεται συνέχεια ότι ο Βέλγος θα παρουσιάσει την βέλγικη κουλτούρα. Λάθος. Θα παρουσιάσει την “προσωπική του κουλτούρα” και σε καμία περίπτωση τη βέλγικη. Μια “κουλτούρα” για την οποία έχει εισπράξει την παγκόσμια κατακραυγή. Εκτός από τα πέη και τα αιδοία και τη λοιπή αηδία, μην ξεχνάμε και το 2012 τη “δράση” που είχε κάνει στο δημαρχείο της Αμβέρσας, κατά την οποία άνθρωποι εκσφενδόνιζαν γάτες στον αέρα. Δράση που σήκωσε τις τρίχες, όχι μόνο τις τρίχες από τις γάτες, αλλά και κάθε φιλόζωου σε αυτόν τον πλανήτη. Αυτό και μόνο δείχνε ι άτομο με βαθιά ψυχική διαταραχή (sociopath) και ρωτήστε όποιον ειδικό θέλετε – σας προκαλώ.

Τέταρτον, η “δοκιμαστική” περίοδος αφορά μια ολόκληρη τετραετία. Ο ίδιος δήλωσε στους δημοσιογράφους:

«Οι γνώσεις μου από τη σύγχρονη ελληνική καλλιτεχνική σκηνή είναι ανεπαρκείς. Θέλω να προσελκύσουμε νέες ιδέες. Για το πρώτο έτος της θητείας μου και επειδή δεν είχα χρόνο από την ώρα που ανέλαβα τα καθήκοντά μου, αποφάσισα με την ομάδα μου να ασχοληθούμε με το Βέλγιο και σιγά σιγά να χτίσουμε μαζί, χρόνο με τον χρόνο, το περιεχόμενο και τη κατεύθυνση του Ελληνικού Φεστιβάλ, του οποίου δηλώνω επιμελητής»


Τη δήλωση αυτή την γνωρίζατε, κε υπουργέ, πριν αναλάβει; Ότι δηλαδή δεν έχει ιδέα από ελληνική καλλιτεχνική σκηνή και θα μάθει στην κασίδα μας και σε βάρος ενός ήδη επιτυχημένου θεσμού; Αυτός είναι ο “ειδικός”; Αλλά όχι. Όχι μόνο δεν τον ενδιαφέρει, αλλά θέλει και να εκπαιδεύσει τη Ρίτα, τον “αγράμματο” Έλληνα με τη δική του “κουλτούρα”. Γι’ αυτό και στα «σχέδια του είναι η Πλατφόρμα Νέων Κριτικών. Νέοι επίδοξοι συγγραφείς, δημοσιογράφοι και κριτικοί, καθοδηγούμενοι από κάποιον ειδικό, καλούνται να γράψουν σχόλια σχετικά με τις παραστάσεις ‚ του Φεστιβάλ». Θα μας κάνει και μάθημα πως να αποδεχτούμε το καλλιτεχνικό του γούστο! Επίσης χαρακτηριστικό υπεροψίας ατόμου που συγκαταλέγεται στην κατηγορία του “sociopath”.

Πέμπτον, φτάνουμε στο “καλλιτεχνικό γούστο”. Το να αναθέτεις σε έναν Fabre την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φ.Α. ισούται με το να αναθέτεις στον Τζακ τον Αντεροβγάλτη να διευθύνει την αστυνομία, στον Αλ Καπόνε το ΔΟΥ, ή κάποιον με λοιμώδη ασθένεια ένα νοσοκομείο. Επιλέξατε έναν από τους πιο αμφιλεγόμενους “καλλιτέχνες” (δεν ταιριάζει καν ο όρος) και δεν είναι μόνο δική μου άποψη, ευτυχώς. Για ποιο λόγο; Χάθηκαν άλλα ονόματα που θα μπορούσαν να είναι κοινώς αποδεκτά χωρίς να δημιουργηθεί ο πανικός που εσείς ο ίδιος προκαλέσατε; Σας καλύπτει η “αισθητική” του  “Mount Olympus”; Γιατί αν ναι, τότε έχουμε και με εσάς σοβαρότατο πρόβλημα. Αν για σας ο “πολιτισμός” είναι η τσόντα -γιατί περί αυτού πρόκειται, ας μην γελιόμαστε- τότε μάλλον κι εσείς είστε σε τελείως λάθος θέση.

Ο Fabre ο οποίος δηλώνει και “λάτρης” του αρχαίου μας πολιτισμού, εκτός από το πορνογραφικό έργο του, ξεφτιλίζει και τους Ολύμπιους Θεούς – σύμβολο του Ελληνικού λαού και της παράδοσης του. Κι εσείς με αυτόν τον τρόπο το επικροτείτε και το ασπάζεστε. ΕΔΏ είναι ο ανθελληνισμός και όχι στην καταγωγή του κυρίου. Τα ίδια ακριβώς θα έλεγα αν το τερατούργημα είχε ελληνική υπογραφή. Για τολμήστε να ανεβάσετε ένα αντίστοιχο έργο παραποιώντας την Μπαγκαβάτ Γκιτά στην Ινδία, με την οποία έχουμε μεγάλη συγγένεια αφού οι θεότητες της παράδοσής της είναι
 σχεδόν ταυτόσημες με τις δικές μας της Ελληνικής Μυθολογίας. Εκτός από το γεγονός ότι δεν θα άφηναν την παράσταση να ανέβει λόγω απείρου χυδαιότητας, μόνο και μόνο ότι θα προσβάλλατε την σ τους, θα σας έπαιρναν με τις πέτρες! Κι ας συμμετείχαν και ντόπιοι καλλιτέχνες, αυτό δεν απαλύνει την κατάσταση, ίσα-ίσα την κάνει ακόμα χειρότερη, αφού σημαίνει ότι θα εκμεταλλευτείτε την ανεργία των ελλήνων ηθοποιών που μπορεί (κι ελπίζω να μην συμβεί) θα ενδώσουν προκειμένου να πάρουν κανένα μισθό.

Και τέλος η απορία όλων μας: Γιατί το κάνατε; Πρόκειται για ψυχολογικό τεστ, να δείτε πόσο οι Έλληνες έχουν ακόμα αντοχές στο να αντιδράσουν; Αν θα διχαστούν μια ακόμα φορά; Δεν σας φτάνουν τα όσα τραβάει τελευταία ο Ελληνικός λαός, που εκτός από το θέμα το οικονομικό, βλέπει οι “επιβαλλόμενες μεταρρυθμίσεις” να του διαλύουν όλα όσα γνώριζε και θεωρούσε στήριγμα του τα τελευταία χρόνια; Ήταν “απαίτηση της Τρόικας” ο εξευτελισμός του Φεστιβάλ Αθηνών ως θεσμός; Είναι μέρος ενός μεγαλύτερου σχεδίου παγκοσμιοποίησης, που αφορά και στα ήθη και εθιμα της χώρας μας και στην αλλαγή τρόπου σκέψης; Βρήκατε τον Fabre για “σκίσετε” τη γάτα και στον τομέα του πολιτισμού, αφού αυτός έχει εμπειρία με τις γάτες;

Μόλις πληροφορήθηκα από το διαδίκτυο ότι ο Fabre μόλις παραιτήθηκε. Ελπίζω να ισχύει. Αλλιώς, αιτούμαι την παραίτηση του, καθώς και τη δική σας, ως ακατάλληλα πρόσωπα σε λάθος θέσεις.

Εν αναμονή απάντησης σας, η επιστολή μου θα σταλεί σε όλα τα ΜΜΕ,

Γιάννα Μυράτ

 

4

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ: Ο Χρήστος Νικολόπουλος γράφει για τον νέο οργανισμό διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων

Στήλες / Από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ: Ο Χρήστος Νικολόπουλος γράφει για τον νέο οργανισμό διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων

«Το τραγούδι δεν το φέρνει ο άνεμος»: Ανοιχτή επιστολή του μουσικοσυνθέτη για το ζήτημα διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων.
ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Στο σημείο με τις γάτες συμφωνώ. Γενικά δε θεωρώ τέχνη το βασανισμό ζωντανού ζώου, όπως είχε γίνει και άλλοτε με σκυλιά που λιμοκτονούσαν.Διαφωνώ με την προώθηση μόνο της εγχώριας κουλτούρας, γιατί ζούμε σε ένα ευρωπαϊκό κράτος σε μία διεθνή εποχή, οπότε καλό κάνει να δούμε και άλλους καλλιτέχνες. Αλλιώς ειλικρινά σε λίγο μας βλέπω να ζητάμε οι θέσεις να καλύπτονται από Έλληνες μόνο. Οι όποιες θέσει. Και αυτό είναι δρόμος επικίνδυνος. Και η τέχνη είναι η πρώτη που πρέπει να φεύγει από τέτοιους δρόμους. Επίσης, όταν βλέπουμε το έργο ενός καλλιτέχνη, προφανώς βλέπουμε έναν αντικατοπτρισμό του ιδίου. Δεν αντιπροσωπεύει πχ ο Ελτον Τζον όλη την αγγλική κουλτούρα ή η Μαριόν Κοτιγιάρ τη γαλλική. Όταν αρχίζουν και εμπλέκονται επικλήσεις στην ηθική και στην παράδοση και τη μυθολογία και πώς εξευτελίστηκαν με τα "παλλόμενα πέη" ανατριχιάζω με το πόσο παρωχημένα σκέφτονται μερικοί. Δε ζούμε μέσα στην παρθενοπιπιά και στην τηλεόραση μια χαρά την ανεχόμαστε και την απολαμβάνουμε τη γύμνια, οπότε ας μην υποκρινόμαστε. Όσον αφορά στο λόγο που έγινε, το ότι προκάλεσε την κατακραυγή του μέσου Έλληνα, όπως και το έργο του Εθνικού Θεάτρου που αναγκάστηκε να κατέβει, είναι αρκετό σα λόγος. Πρέπει να πάμε λίγο μπροστά και να μάθουμε να αναγνωρίζουμε κάτι πέρα από το "Ιιιιι, έβγαλε γύμνια στη φόρα/προσβάλλει τα θεία/νομίζω ότι εξυμνεί την τρομοκρατία? Στην πυρά"Τέλος, το οικονομικό κομμάτι δεν καταλαβαίνω γιατί σας απασχόλησε αυτή τη φορά μόνο, και όχι σε άλλες περιπτώσεις όπου ξένοι καλλιτέχνες δούλεψαν κάπου αλλού από τη χώρα καταγωγής τους. Είανι λίγο υποκριτικό.
Η παράσταση έγινε το 2012 στην Αμβέρσα (Antwerp, οπότε βίντεο από το 2010 είναι λίγο απίθανο να είναι από αυτή την παράσταση http://www.dailymail.co.uk/news/article-2230979/Jan-Fabre-Belgian-artist-threw-cats-flight-stairs-performance-piece-swamped-complaints.htmlΟι βαλτσαμωμένες απλά κρέμονταν και είναι από άλλον καλλιτέχνη, άλλη χρονιά.
Η παράσταση έγινε το 2012 στην Αμβέρσα (Antwerp, οπότε βίντεο από το 2010 είναι λίγο απίθανο να είναι από αυτή την παράσταση http://www.dailymail.co.uk/news/article-2230979/Jan-Fabre-Belgian-artist-threw-cats-flight-stairs-performance-piece-swamped-complaints.htmlΟι βαλτσαμωμένες απλά κρέμονταν και είναι από άλλον καλλιτέχνη, άλλη χρονιά.
Όταν χαρακτηρίζετε ένα καλλιτεχνικό έργο σαν πορνογραφικό και ασεβές προς τους αρχαίους υμών προγόνους πιστευω οτι έχουμε φτάσει στο μεσαίωνα με τάσεις σταθεροποιησης εκεί...