Με τη σκιά μιας νέας οικονομικής κρίσης να πλανάται στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι millennials επιστρέφουν στην εμπειρία του 2008 για να συμβουλέψουν τη Generation Z – και το κάνουν μέσα από τον πιο σύγχρονο «δίαυλο»: το TikTok.
Σχεδόν δύο δεκαετίες μετά την ύφεση που άλλαξε ριζικά την οικονομική συμπεριφορά μιας ολόκληρης γενιάς, νεαροί επαγγελματίες και δημιουργοί περιεχομένου μοιράζονται σε σύντομα βίντεο τις «συνταγές επιβίωσης» τους: από οικονομική διαχείριση μέχρι πρακτικές καθημερινότητας.
«Δεν πανικοβαλλόμαστε στην ύφεση, προετοιμαζόμαστε», τονίζει στο βίντεό της η Itzett Romero, δημιουργός περιεχομένου και marketer με 70.000 ακολούθους. Η ίδια προτρέπει τους θεατές της να «χτίσουν συμμαχίες», μοιράζοντας τις συνδρομές τους σε streaming πλατφόρμες ή αγοράζοντας τρόφιμα σε χονδρική με φίλους και γείτονες. «Μην περιμένετε να πάει ο κόσμος στα μαγαζιά με πανικό. Ψωνίστε μαζικά και έγκαιρα», σχολιάζει χαρακτηριστικά χρήστης κάτω από το βίντεο.
@itzettromero #recession #fyp #stockmarket #stockmarketcrash #politics #economy #shoppingtips #millennial #latinacontentcreator #latinos #latinas #mexicanamerican ♬ original sound - itzettromero
Η κοινότητα του TikTok φαίνεται να δημιουργεί ένα σύγχρονο ψηφιακό «εγχειρίδιο κρίσης», που βασίζεται στις εμπειρίες της γενιάς που αποφοίτησε στα χρόνια του 2008, έζησε την ανεργία, την υποαπασχόληση, την ακρίβεια και τώρα βλέπει τους ίδιους φόβους να αναβιώνουν.
Η TikToker @yaptrapped, που ολοκλήρωσε τις σπουδές της το 2011, μιλά για τη σημασία της συλλογικότητας και της ανταλλαγής. «Φτιάξτε φιλίες, μπορείτε να μοιράζεστε πολλά. Έτσι επιβιώσαμε για χρόνια», λέει χαρακτηριστικά σε ένα από τα βίντεό της.
Το μήνυμα που κυριαρχεί στις περισσότερες αναρτήσεις αφορά την οικονομική αυτάρκεια και την πρόληψη. Η δημιουργός περιεχομένου Rach to Riches, με ειδίκευση σε θέματα προσωπικών οικονομικών, συμβουλεύει: «Χτίστε ένα ταμείο έκτακτης ανάγκης. Φροντίστε να καλύπτει 3 έως 6 μήνες εξόδων διαβίωσης».
@yaptrapped Just my thoughts. #recession #millennial ♬ original sound - yaptrapped
Η σκιά του 2008 επιστρέφει
Παρότι οι αγορές στις ΗΠΑ εμφάνισαν άνοδο μετά την απόφαση του προέδρου Τραμπ να «παγώσει» τους δασμούς στις περισσότερες χώρες και οι διεθνείς τράπεζες χαμήλωσαν τις εκτιμήσεις κινδύνου ύφεσης, η ανασφάλεια παραμένει έντονη.
Οι millennials δεν ξεχνούν την εμπειρία τους από την οικονομική κατάρρευση της προηγούμενης δεκαετίας. Αντί να παραδοθούν στον φόβο, μετατρέπουν το TikTok σε μέσο ενίσχυσης της προσωπικής και συλλογικής ανθεκτικότητας, αξιοποιώντας την τεχνολογία όχι για να διασκεδάσουν, αλλά για να επιβιώσουν.
Η γενιά της κρίσης μετατρέπεται πλέον στη γενιά της γνώσης – και προσφέρει τα «όπλα» της στην επόμενη.