Το τοξικό εργασιακό περιβάλλον είναι ο κυριότερος λόγος για τον οποίο ένας υπάλληλος αποφασίζει να παραιτηθεί και κρίνεται 10 φορές πιο σημαντικός από τον ίδιο τον μισθό, σύμφωνα με έρευνα που δημοσίευσε το MIT Sloan Management Review.
Οι αναλυτές εξέτασαν τα στοιχεία από αξιολογήσεις εργαζομένων σε 600 μεγάλες αμερικανικές εταιρείες και διαπίστωσαν πως στις απαντήσεις των υπαλλήλων, σχετικά με το τι καθιστά ένα περιβάλλον τοξικό, συμπεριλαμβάνονται πέντε κοινά στοιχεία.
«Οι εργαζόμενοι μπορεί να έχουν εκατοντάδες διαφορετικές κριτικές για την εταιρεία τους», από προβλήματα πληροφορικής μέχρι ανίδεη διοίκηση, λέει ο Charlie Sull, ένας εκ των ερευνητών. «Οι περισσότερες δεν θα έχουν ισχυρή συναισθηματική επίδραση στην αξιολόγησή τους, αλλά εξετάζουμε ένα μικρό δείγμα θεμάτων που έχουν μεγάλη επίδραση». Αυτοί οι παράγοντες, όπως εξήγησε, μπορεί να κοστίσουν στις εταιρείες δισεκατομμύρια δολάρια καθώς οδηγούν σε παραιτήσεις.
Τα κύρια χαρακτηριστικά ενός τοξικού εργασιακού περιβάλλοντος, όπως φάνηκαν από την έρευνα, συνοψίζονται ως εξής:
- Μη συμπεριληπτικό. Εργαζόμενοι, ανεξαρτήτως φύλου, φυλής, σεξουαλικής ταυτότητας και προσανατολισμού, αναπηρίας και ηλικίας, δεν αισθάνονται ότι αντιμετωπίζονται δίκαια, ότι είναι ευπρόσδεκτοι ή ότι συμμετέχουν στις βασικές αποφάσεις.
- Ασέβεια και αγένεια. Ο σεβασμός, όπως προαναφέρθηκε, είναι πολύ βασικός παράγοντας της καλής εργασιακής ζωής και η έλλειψή του οδηγεί σε παραιτήσεις.
- Αντιδεοντολογική συμπεριφορά. Σε αυτό συμπεριλαμβάνονται οι περιπτώσεις που οι πρακτικές της εταιρείας θεωρούνται ανέντιμες ή εκείνη δεν συμμορφώνεται με τις κανονιστικές διατάξεις για την προάσπιση των δικαιωμάτων και την προστασία των προσωπικών δεδομένων των υπαλλήλων.
- Ύπουλες συμπεριφορές και αδίστακτος ανταγωνισμός. Σχεδόν το 10% των αρνητικών κριτικών ανέφερε πως η κακή συνεργασία με τους συναδέλφους είχε άμεσο αντίκτυπο στον κύκλο εργασιών της επιχείρησης, ενώ πολλές παραιτήσεις ήταν αποτέλεσμα «πισώπλατων μαχαιρωμάτων».
- Κατάχρηση εξουσίας, συμπεριλαμβανομένου του εκφοβισμού, της παρενόχλησης και της εχθρότητας. Σχεδόν το 1/3 των αξιολογήσεων αναφέρεται γενικά στη διαχείριση, αλλά το 0,8% περιγράφει τον διευθυντή του ως καταχρηστικό.
Με πληροφορίες από CNBC