ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Οι «πανηγυρισμοί» του Δανίκα επειδή κάποιοι γιούχαραν τον Λάνθιμο στις Κάννες

Οι «πανηγυρισμοί» του Δανίκα επειδή κάποιοι γιούχαραν τον Λάνθιμο στις Κάννες Facebook Twitter
Σήμερα στις Κάννες... (Φωτ.: Getty Images)
21

Η περίπτωση του Δημήτρη Δανίκα (το attention whoring, οι προσβλητικές απόψεις, τα χονδροειδέστατα λάθη) θα είχε κάποια ελαφρυντικά αν ο εν λόγω κριτικός κινηματογράφου ήταν χρήσιμος στη δουλειά του. 

Κι όμως. Πέρα από μερικές βιτριολικές κριτικές που έβγαλαν γέλιο, έχουν περάσει δεκαετίες απ' την τελευταία φορά που άκουσα άνθρωπο να λέει πως τον βοήθησε κριτική του Δανίκα. Αντίθετα είναι πια γνωστός ως μια γραφική ομιλούσα κεφαλή στην τηλεόραση που την καλούν για να τσακωθεί, ως ο άνθρωπος που όταν πέθανε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος έγραψε ένα λίβελο για το νεκρό (κι όταν πέθανε η Μαίρη Τσώνη την είπε "καμμένη"), ως ο συνεντευξιαστής στην εφημερίδα του Θέμου Αναστασιάδου που συναντάει γυναίκες και του τρέχουνε τα σάλια γράφοντας γελοία κείμενα σχετικά, ως ο τύπος που νόμιζε (ή έλεγε απλώς ψέματα) ότι ο φωτογράφος του ήταν γιος της Μαριάν Φέιθφουλ επειδή είχε το ίδιο επίθετο μ' αυτήν. 

Θα έβλεπε τη νέα ταινία του Λάνθιμου χωρίς να προσπαθήσει να διαχωρίσει τη θέση του; Όχι βέβαια. 

«Γιούχα για τον Λάνθιμο στις Κάννες» είναι ο φαρδύς-πλατύς τίτλος του για την πρώτη (δημοσιογραφική) προβολή του The Killing of a Sacred Deer.

Μπορούμε να φανταστούμε τη χαρά του όταν σκέφτηκε ότι ο Λάνθιμος ίσως δεν θα κερδίσει το βραβείο επειδή η ταινία δεν άρεσε σε κάποιους δημοσιογράφους: «Με το φινάλε της ταινίας The Killing of a Sacred Deer, με τα γιούχα που την συνόδευαν αλλά και τα χλιαρά χειροκροτήματα είπα από μέσα μου "μόλις έχασε τον Φοίνικα ο Λάνθιμος!"»

Θα δούμε την ταινία και θα διαπιστώσουμε αν όλα αυτά είναι έτσι -πολλοί κριτικοί, ξένοι, διαφωνούν έντονα, πχ. στον Guardian, ο Peter Bradshaw του δίνει 4 αστέρια στα 5!- όμως για άλλη μια φορά ο Δανίκας στηλιτεύει την "αρρώστια" στο σινεμά, αυτός ο "υγιής". Είναι εκπληκτικός ο χαμαιλεοντικός τρόπος που μεταμορφώνεται σε σούπερ "συμβατικό" τύπο όταν είναι να κρίνει κάτι ελληνικό κι αντισυμβατικό και πώς κατά τα άλλα το παίζει "αντισυμβατικός" αν το ελληνικό πράγμα που θέλει να κράξει είναι πιο στρωτό. 

Όπως λέει κι ο Γιάννης Γκροσδάνης: «Καύλωσε ο Δανίκας με τα γιούχα στην ταινία του Λάνθιμου. Και τα βάζει τίτλο στην ανταπόκριση του. Και γράφει ένα κατεβατό χωρίς σεβασμό για τον αναγνώστη τίγκα στο spoiler και στην εξυπνάδα. Ο Δανίκας που γράφει ολόκληρα σεντόνια στάζοντας μέλι για τις παίχτριες του Survivor και τις μοντέλες των τηλεοπτικών πλατώ...». Kι ο σκηνοθέτης Χρήστος Δήμας προσθέτει: «Τι δυστυχία ... να κανεις μια δουλεια που μισεις και να συναναστρεφεσαι ανθρώπους που μισεις και να γραφεις για θεματικες που μισεις (καλή ώρα για σινεμα) και να εισπραττεις χαρα απο το δηλητηριο που σταζει η πένα σου... κατι σαν χαμένη ζωή ένα πραγμα...α ... και να θεωρεις τον εαυτο σου και ταχα μου ειδήμονα.... ποσο κριμα»

Για την ιστορία, ο Ορέστης Ανδρεαδάκης έγραψε το εξής: «"Ο φόνος ενός ιερού ελαφιού" θα διχάσει, αλλά μόνο αυτούς που θέλουν να διχαστούν διότι στην πραγματικότητα η τελευταία ταινία του Γιώργου Λάνθιμου είναι απλώς μια εξαιρετική ταινία. (...) Βγαίνοντας από τη δημοσιογραφική πρωινή προβολή πολλοί θεατές ήταν αμήχανοι ενώ αρκετοί έδειχναν δυσαρεστημένοι. Ποια ταινία του Λάνθιμου όμως δεν άφησε αμήχανους τους θεατές της; Και όσο για τις δυσαρέσκειες- αυτές τουλάχιστον που άκουσα εγώ- ήταν εντελώς αστήριχτες. Σαν να τους μπέρδεψε και πάλι αυτός ο δαιμόνιος κινηματογραφιστής που με τη βοήθεια του σεναριογράφου, Ευθύμη Φιλίππου, συνέδεσε με μοναδική ακρίβεια τα καλώδια μιας ωρολογιακής βόμβας χωρίς ωστόσο να προγραμματίσει την ώρα έκρηξής της.»

   

Διαβάστε την κριτική του Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλου στην LIFO...

Mικροπράγματα
21

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

18 σχόλια
ο Δανίκας μπορεί να είναι ή να έχει καταλήξει να είναι ένας πικρόχολος άνθρωπος. Το λάθος του είναι ο τρόπος που εκφράζει τη γνώμη του, όχι αυτή καθεαυτή. Από την άλλη δε σημαίνει πως ο Λάνθιμος είναι πραγματικά τόσο καλός, επειδή απλώς τον χλευάζει ο κ. Δανίκας, για τους δικούς του μικροπρεπείς ενδεχομένως λόγους. Όπως δεν αποτελεί θέσφατο η γνώμη του κ. Δανίκα ομως, άλλο τόσο δεν αποτελεί αυτή του κ. Ανδρεαδάκη. Νομίζω πως ο κάθε θεατής έχει το δικαίωμα να βλέπει και να κρίνει ένα έργο τέχνης, χωρίς να μπορεί να του επιβάλει καμία αυθεντία τη γνώμη της. Αλλιώς, ας βλέπουν μόνο οι κριτικοί τις ταινίες. Δηλάδη τί είδους επιχείρημα είναι ότι οι ξένοι κριτικοί το αποθεώνουν, όταν το κοινό γιουχάρει; Οι κριτικοί δεν προωθούν συγκεκριμένες ταινίες; Δεν παίζουν το παιχνίδι του μάρκετινγκ; Δεν είναι δεσμιοι ακόμα και της ίδιας της δικής τους ανάγκης να δείξουν πως υπηρετούν μια ανώτερη κουλτούρα που οι περισσότεροι δεν κατανοούν; Το ενδεχόμενο να το κατανοουμε αλλά να μη μας εκφράζει το αποδέχεται άραγε καποιος;Έχουμε φτάσει στο σημείο να είμαστε καταναλωτές της τέχνης. Κάτι είναι hype, αποτελεί τοτέμ κ πρέπει απαραιτήτως όλοι να το αποδεχόμαστε ως αριστούργημα. Διαφορετικά είμαστε κακοί, κομπλεξικοι κτλ, κτλ. Προσωπικά, με κουράζει απίστευτα το αυτιστικό στυλ του κ. Λανθιμου, το θεωρώ δήθεν κ επίσης νίωθω ότι μεταφέρει το δραματουργικό βάρος από τον ηθοποιό και την υπόθεση, μόνο στο σκηνοθέτη κ τα ¨τεχνασματα¨ του, με αποτέλεσμα για τις ταινίες του περισσότερο να γίνεται σούσουρο γύρω από το όνομα του, παρά για την ουσία της ίδιας της ταινίας. Υπερβολικά στυλιζαρισμένες και ανούσιες.Στο σινεμά, όπως και σε όλα στη ζωή υπάρχουν διαφορετικά γούστα: σε αλλον αρέσει το κορεατικο σινεμά, σε άλλο το σκανδιναβικό, σε άλλον τα χολιγουντιανά blockbuster. Οποιος θα δει την ταινια θα κρίνει. Κ μακάρι κ να είναι καλή, αλλά είναι λίγο κουραστικό να αντιμετωπίζεται σαν την "ιερη αγαλάδα" ο κ. Λάνθιμος.
Ούτε με τον Δανίκα, ούτε με τον Ανδρεαδάκη. Το θετικό για μένα είναι ότι τα σενάρια των ταινιών του Λάνθιμου τα έχει γράψει Έλληνας. Ελληνικό σενάριο σημαίνει ελληνικές ιδέες, και όταν επενδύει το Χόλιγουντ σε ελληνικές ιδέες πρόκειται σίγουρα για επιτυχία. Το αρνητικό είναι ότι έχουμε να εξαγάγουμε "βατή" ελληνική (ή έστω Ελλήνων δημιουργών) ταινία από την εποχή του Κακογιάννη. Έβλεπα εχθές το ισραηλινό "Μάτια ορθάνοιχτα", ένα άψογο λιτό δραματάκι, και αναρωτιόμουν γιατί δεν μπορούμε κι εμείς να κάνουμε κάτι τέτοιο. Καλό το "weird Greek cinema", καλός παλιότερα ο Αγγελόπουλος, αλλά μόνο αν ξαναρχίσουμε να βγάζουμε απλές, καλές ταινίες θα πειστώ ότι ξεπερνάμε τη χρόνια κινηματογραφική μας δυστοκία.
Θυμάμαι όταν ήμουν μικρή και διάβαζα ακόμη κριτικές του Δανίκα (γιατί διάβαζα όλες τις κριτικές που έβρισκα). Λοιπόν εκεί που κατάλαβα ότι δεν έχει νόημα να του αφιερώνω πλέον χρόνο ήταν όταν στις κριτικές του για δυο ταινίες τόσο διαφορετικές σε ύφος, στιλ και ποιότητα, όπως το Femme Fatale του De Palma και Mulholland Drive, είε αφιερώσει, και στις δύο περιπτώσεις, τις περισσότερες λέξεις για να εξυμνήσει πόσο ερεθιστικές ήταν οι λεσβιακές σκηνές.
Διαφωνω κάθετα με τις γνώμες για τον Δανικα. Αυτήν τη στιγμη είναι απο τους ελάχιστους έλληνες κριτικούς που η γνώμη του με ενδιαφερει, καθώς έχει προσωπική άποψη και δεν είναι Ναρμπόν όπως οι περισσότερες.Οσο για τον Λαθιμο, οι κάκιστες εντυπώσεις μου απο τον Αστακό και τον Κυνόδοντα δεν έχουν να κανουν με την πρόκληση, αλλά με την αίσθηση πως ο κινηματογράφος του είναι σκέτος εντυπωσιασμος για τον εντυπωσιασμό.Κατα τη γνώμη μου, είναι απο τις σπάνιες φορες που αξίζουν τα γιουχα, παρόλα αυτά θα δω και τη νέα του ταινία μπας και κάτι έχει αλλαξει..Οσο για τον χρυσο φοίνικα πιστεύω πως έχει πολλές προοπτικές γιατί είναι της μόδας, αλλά αυτό δεν λέει και τίποτα.
Ούτως ή άλλως όλες οι ταινίες του Λάνθιμου διχάζουν τον κόσμο. Πάντως και εγώ διάβασα καλές κριτικές για την νέα του ταινία. Μπορεί για παράδειγμα ο Δανίκας να θάβει τις ερμηνείες, αλλά το Variety γράφει καλά λόγια για τον Farrell και την Kidman. Ο Δανίκας είναι πολύ δήθεν. Κάνει τον "αριστερό" και γράφει στο Πρώτο Θέμα. Κάνει τον κουλτουριάρη και παίρνει συνεντεύξεις από reality stars. Συνήθως οι κριτικοί στο εξωτερικό έχουν τις αντίθετες απόψεις από αυτές που διατυπώνει ο ίδιος στις κριτικές του. Το πιο αστείο είναι αυτό που επισημαίνει ο Δημοκίδης. Οτι δηλαδή του τρέχουν τα σάλια όταν παίρνει συνεντεύξεις από όμορφες γυναίκες όπως η Δούκισσα Νομικού και η Ολγα Κεφαλογιάννη. Λες κι είναι κανένας πεινασμένος 16χρονος. LOL
Ο Δανίκας είπε αυτό που πολλοί σκεφτόμαστε για τον Λάνθιμο: "οτι ο βασιλιάς είναι γυμνός". Το παιδάκι που το λέει είναι ο ...Δανίκας όσο κι αν σε πειράζει.
ειναι η δεν ειναι σημασια ειναι οτι καταφερει να παιζει οπως λεει και ο Δανικας Α εθνικη. Ως σκηνοθετης ειναι εξαιρετικος, στο σεναριο βλεπω πολλα προβληματα, οποτε δεν παιρνουν τον ευατο τους πολυ σοβαρα, οπως εγινε στον Αστακο, το αποτελεσμα ειναι ενδιαφερον.Μενει να δουμε εδω.
Ο κύριος αυτός - που κριτικός δεν είναι γιατί κριτικές δεν γράφει, καφενειακού επιπέδου μονολόγους κάνει - είναι τουλάχιστον εμετικός, θυμάμαι ότι αποφάσισα να απέχω από οτιδήποτε δικό του όταν έτυχε κάποτεεεε να πέσω πάνω σε σελίδα με κριτικές του που περιείχε μια για το Sex and the City 2 (τόσο κάποτε): εκεί ανέλυε το πόσο τον χάλασε η θέαση της ταινίας εξαιτίας των ''σταφιδιασμένων'' πρωταγωνιστριών και παραπονιόταν που του βάλανε να δει ''γερασμένες'' γυναίκες σε μεγάλη οθόνη. Πόσο πιο χαμηλά δηλαδή, μιλάμε για αληθινή, σωματική αηδία.