Από την Jane Mandalios, PhD, υπεύθυνη του μεταπτυχιακού προγράμματος TESOL στο Deree – The American College of Greece
Το μεταπτυχιακό πρόγραμμα TESOL (Teaching of English to Speakers of Other Languages) του Deree – The American College of Greece συνδυάζει επιτυχημένα θεωρία και πρακτική, με στόχο να προσφέρει σε καθηγητές γλώσσας ευκαιρίες να αναπτύξουν την επαγγελματική τους γνώση. Μία πολύ ευχάριστη εξέλιξη στη διάρκεια αυτού του ακαδημαϊκού έτους ήταν η συνεργασία ανάμεσα στο Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες που προσέγγισε το Deree στην προσπάθεια να στήσει ένα αγγλόφωνο πρόγραμμα και μετανάστες που είναι εγγεγραμμένοι στο Συμβούλιο. Το Συμβούλιο έχει μία καλά εδραιωμένη παρουσία στη χώρα και μέσα από το Διαπολιτισμικό Κέντρο Πυξίδα, αποσκοπεί στην προσφορά υπηρεσιών και στήριξης για την ενσωμάτωση των προσφύγων στην ελληνική κοινωνία.
Κι ενώ η εκμάθηση των ελληνικών είναι η πρώτη και κύρια προτεραιότητα για τους πρόσφυγες και την επιτυχή ένταξή τους στη ζωή της Ελλάδας, τα μέλη της ομάδας διαχείρισης της Πυξίδας ήταν πολύ πρόθυμα να τους βοηθήσουν να επεκτείνουν τις ευκαιρίες απασχόλησης και ζωής προσφέροντάς τους τη δυνατότητα να μάθουν και αγγλικά. Έτσι, μία ομάδα τριών από τους καθηγητές του ΜΑ in TESOL δημιούργησαν ένα κατατακτήριο τεστ και κατάρτισαν ύλη για δύο επίπεδα εκμάθησης ενώ πέντε εθελοντές φοιτητές πρόσφεραν διδασκαλία σε πέντε τμήματα ενώ σημαντική ήταν η προθυμοποίηση όλο και περισσότερων φοιτητών. Οι εθελοντές αναφέρουν πόσο άλλαξε τη ζωή τους αυτή η εμπειρία, για τους περισσότερους ήταν η πρώτη φορά
που δίδαξαν σε τάξεις με νέους διαφορετικών εθνοτήτων ή μπόρεσαν να προσφέρουν τόσο σημαντικές δεξιότητες, ακόμα και μεταμορφωτικές, για τους διδασκόμενους. Ένας από τους εθελοντές καθηγητές μας ανέφερε: «Δεν διδάσκω μόνο, διδάσκομαι». Η πανδημία του κορωνοϊού ανέστειλε τα μαθήματα, όμως το σχέδιο είναι να συνεχιστούν τα μαθήματα το συντομότερο δυνατόν.
Εκπαιδευτική τεχνολογία στο TESOL: Ένα πολύ επίκαιρο μάθημα
Ένα από τα υποχρεωτικά μαθήματα του υβριδικού (blended) προγράμματος MA in TESOL είναι η Εκπαιδευτική Τεχνολογία. Στόχος του μαθήματος είναι να εφοδιάσει τους φοιτητές με την κατανόηση του πώς οι εκπαιδευτικές τεχνολογίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να υποστηρίξουν τη διδασκαλία και εκμάθηση της γλώσσας, και αποτελεί ένα από τα δημοφιλέστερα και αναγκαία μέρη του προγράμματος. Ειδικά κατά τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού, το μάθημα στάθηκε
ιδιαίτερα χρήσιμο για τους μαθητές, καθώς στην πλεινότητά τους εργάζονται ήδη ως καθηγητές γλώσσας και τον Μάρτιο, σχεδόν εν μία νυκτί, υποχρεώθηκαν να προσαρμοστούν στην απαιτητική νέα πραγματικότητα της online διδασκαλίας.
Το μάθημα σχεδιάστηκε προ πανδημίας και εισάγει τους μαθητές σε έννοιες και δεξιότητες ως προς τη δημιουργία online διδακτικού υλικού, τις ευκαιρίες του «Μ - learning» (χρήση κινητών συσκευών για τη διδασκαλία γλώσσας), το gamification
και εκμάθηση γλώσσας, τη χρήση τεχνολογίας σε νεαρούς μαθητές και την αντίληψη των αναδυόμενων τεχνολογιών του μέλλοντος. Καθώς όμως το μάθημα εφαρμόστηκε με την έλευση της πανδημίας, αποτέλεσε μία εξαιρετικά σημαντική και άμεσα επίκαιρη ευκαιρία για τους μαθητές να εφαρμόσουν ευθέως όλα όσα μάθαιναν στη δική τους διδακτική πράξη. Με τους περιορισμούς του κορωνοϊού το μάθημα προσφέρεται εξ ολοκλήρου online, κάτι που σημαίνει ότι ο διδάσκων μπορεί πράγματι να εφαρμόσει τις θεωρίες του στην πράξη, επιτρέποντας στους σπουδαστές να ζήσουν από πρώτο χέρι την εμπειρία της online μάθησης που οι ίδιοι ακολουθούν με τους δικούς τους μαθητές γλώσσας.