Τα γουρούνια πάντα θεωρούνταν από τα έξυπνα ζώα, τώρα όμως Αμερικανοί ερευνητές λένε πως τα εκπαίδευσαν να χρησιμοποιούν joystick.
Στο παρελθόν έχει διαπιστωθεί πως τα γουρούνια είναι σε θέση από το να μαθαίνουν εντολές όπως «κάθισε», μέχρι να λύνουν γρίφους πολλαπλών επιλογών. Τώρα, ερευνητές στις ΗΠΑ λένε πως κατάφεραν να εκπαιδεύσουν τέσσερις εκπροσώπους του είδους να χειρίζονται joystick και να ελέγχουν έναν κέρσορα στην οθόνη.
«Πιθανώς να υπάρχουν περισσότερα τα οποία μπορούν να μάθουν, να καταλάβουν και στα οποία μπορούν να ανταποκριθούν τα γουρούνια, από ότι φανταζόμασταν έως τώρα», δήλωσε η καθηγήτρια Κάντας Κρόνεϊ του πανεπιστημίου Purdue, η οποία μαζί με την δρ. Σάρα Μπόισεν συνέγραψαν τη μελέτη.
Οι δύο ερευνήτριες, σε δημοσίευση στο Frontiers in Psychology εξήγησαν πώς χρησιμοποίησαν λιχουδιές για να εκπαιδεύσουν τα γουρούνια να κινούν τα χειριστήρια με το ρύγχος τους, ενώ παρακολουθούσαν οθόνη υπολογιστή.
Στη συνέχεια οι ερευνητές παρουσίασαν στα γουρούνια ένα video game, στο οποίο έπρεπε να χρησιμοποιήσουν τα χειριστήρια για να μετακινήσουν έναν κέρσορα μέχρι αυτός να πέσει σε έναν από τους τέσσερις «τοίχους» στην οθόνη. Όταν ο κέρσορας έπεφτε στον τοίχο, το παιχνίδι έκανε ένα «μπιπ» και το γουρούνι έπαιρνε μια λιχουδιά. Όσο πιο καλά τα πήγαινε ένα ζώο, τόσο λιγότεροι τοίχοι εμφανίζονταν στο παιχνίδι.
Η ομάδα ανέλυσε τις τελευταίες 50 δοκιμές για κάθε ένα γουρούνι, εναλλάξ για τα σενάρια με τρεις, δύο και έναν τοίχο, καθορίζοντας πόσο συχνά το ζώο πετύχαινε τον στόχο με την πρώτη μετακίνηση του κέρσορα.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ο Hamlet και ο Omellete- δύο αρσενικά γουρούνια τριών μηνών- κατάφεραν να ολοκληρώσουν την «εργασία» καλύτερα από τυχαία όταν στην οθόνη υπήρχε ένας ή δύο τοίχοι, αλλά όχι όταν υπήρχαν τρεις. Η συμμετοχή των συγκεκριμένων ζώων στο πείραμα τερματίστηκε έπειτα από 12 εβδομάδες εκπαίδευσης, επειδή είχαν γίνει πολύ μεγάλα για να μπορούν να στέκονται όρθια αρκετή ώρα για να ολοκληρώσουν τη διαδικασία.
Για τους Ebony και Ivory- τα άλλα δύο γουρούνια του πειράματος, δύο ετών- τα αποτελέσματα ήταν πιο ανάμεικτα. Είχαν 15 μήνες εκπαίδευσης και δοκιμών και αμφότερα τα ζώα τα πήγαν καλύτερα όταν είχαν στην οθόνη τρεις ή έναν τοίχο. Όμως, μόνο ο Ivory τα πήγε καλύτερα από τυχαία στο σενάριο με τους δύο τοίχους.
«Το γεγονός ότι τα γουρούνια είχαν αυτό το επίπεδο επιτυχίας σε μια εργασία που είναι σημαντικά εκτός του κανονικού πλαισίου αναφοράς τους είναι από μόνο του αξιοσημείωτο και ενδεικτικό της γνωστικής και συμπεριφορικής ευελιξίας τους», επεσήμαναν οι επιστήμονες, προσθέτοντας ότι η ενθάρρυνση από τον εκπαιδευτή φαινόταν εξίσου σημαντική- αν όχι περισσότερο- από τις λιχουδιές, για την παρακίνηση των ζώων.
Πάντως, συνολικά τα γουρούνια δεν είχαν τόσο καλές επιδόσεις όπως έχουν δείξει στο παρελθόν πρωτεύοντα, όπως οι μακάκοι. Οι ερευνητές ανέφεραν ότι αυτό θα μπορούσε να οφείλεται σε διαφορές στην ικανότητα κατανόησης της ιδέας του παιχνιδιού, αλλά και σε άλλους παράγοντες, όπως ότι τα γουρούνια έχουν περιορισμένη επιδεξιότητα και ότι έπρεπε να κοιτάζουν πάνω και κάτω κατά τη διάρκεια της εργασίας, επειδή έπρεπε να μετακινούν το χειριστήριο με το ρύγχος τους.
Οι ερευνητές σημείωσαν ότι οθόνες αφής, αντί για χειριστήρια, μπορεί να αποδειχθούν πολύτιμες για την περαιτέρω διερεύνηση των γνωστικών δυνατοτήτων των γουρουνιών.
Με πληροφορίες από Guardian