Τα πλήθη συρρέουν για να δουν τις συλλογές, αλλά δεν μπορούν να δημοσιεύσουν φωτογραφίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το Ουφίτσι, το ανάκτορο της Φλωρεντίας, που στεγάζει ένα από τα παλαιότερα μουσεία - πινακοθήκες στον κόσμο, την Galleria degli Uffizi, άνοιξε ξανά, αποκάλυψε τον νέο εκθεσιακό χώρο του και τις πρόσφατες εξαγορές, αλλά, επιτρέπει τις φωτογραφίες μόνο για "προσωπική και ιδιωτική χρήση" εκτός εάν οι επισκέπτες πληρώσουν μηνιαία χρέωση. Η φήμη έκανε σαν σίφουνας το γύρο του κόσμου, καθώς αυτό είναι αντίθετο από την πολιτική πολλών μουσείων σε όλο τον κόσμο.
Το μουσείο που άνοιξε την περασμένη Τρίτη παρουσίασε νέους χώρους 2.000 τετραγωνικών μέτρων και κατέγραψε 1.516 επισκέπτες την πρώτη ημέρα της επανέναρξης της λειτουργίας του, υποδηλώνοντας μια νέα ανάκαμψη, αφού οι πωλήσεις εισιτηρίων μειώθηκαν σημαντικά εξαιτίας της πανδημίας. Ο διευθυντής του μουσείου, Eike Schmidt, δήλωσε την αισιοδοξία του ελπίζοντας ότι η ανάκαμψη θα είναι σταθερή και μόνιμη, όπως γράφει η Art Newspaper.
Το μεγαλύτερο σε επισκεψιμότητα μουσείο της Ιταλίας έχει πληγεί σοβαρά από την πανδημία, με τους ετήσιους επισκέπτες να μειώνονται στα 1,2 εκατομμύρια πέρυσι από 4,4 εκατομμύρια το προηγούμενο έτος, καθώς αναγκάστηκε σε επανειλημμένα λοκντάουν. Οι ημερήσιοι επισκέπτες ήταν κατά μέσο όρο μεταξύ 5.000 και 6.000 πριν από την πανδημία, φτάνοντας τους 12.000 σε πολυάσχολες μέρες, σύμφωνα με εκπρόσωπο του Ουφίτσι.
Οι ντόπιοι ξεπέρασαν τους τουρίστες, αλλά υπήρχε ένας μεγάλος αριθμός μη Ιταλών, πολλοί από τους οποίους ενδέχεται να ζουν στην Ιταλία για σπουδές ή εργασία, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο, που έφτασαν την πρώτη μέρα στο μουσείο. «Περιμένουμε την επιστροφή των Αμερικανών. Όταν φτάσει η στιγμή, θα είμαστε επίσης έτοιμοι να καλωσορίσουμε τους ευρωπαίους τουρίστες», δήλωσε ο Σμιντ.
Η επέκταση επέτρεψε στο μουσείο να αυξήσει το προηγούμενο ανώτατο όριο των 450 επισκεπτών ανά πάσα στιγμή σε 600. Οι προ-κρατήσεις βοήθησαν τους εργαζόμενους να ρυθμίσουν τη ροή των επισκεπτών, με 725 κρατήσεις για το άνοιγμα αυτής της εβδομάδας και έναν τρέχοντα ημερήσιο μέσο όρο 1.000 αγορών εισιτηρίων για μελλοντικές επισκέψεις το 2021.
Κατά τη διάρκεια του λοκντάουν, το προσωπικό εισήγαγε ένα νέο σύστημα εισόδου για πιο γρήγορη πρόσβαση και πραγματοποίησε μια σημαντική ανακαίνιση. Οι επισκέπτες παραλαμβάνουν τώρα εισιτήρια και καταθέτουν παλτά στη δυτική πτέρυγα, πριν διασχίσουν μια αυλή στην ανατολική πτέρυγα όπου ξεκινά η διαδρομή του μουσείου. Εν τω μεταξύ 22 νέα δωμάτια έχουν ανοίξει στο ισόγειο και στο υπόγειο, καθώς και 13 νέα εκθεσιακά δωμάτια στον πρώτο όροφο.
Οι εκθεσιακοί χώροι είναι αφιερωμένοι σε καλλιτέχνες του 16ου αιώνα και του τέλους της Αναγέννησης από την κεντρική και βόρεια Ιταλία. Τα έργα προστατεύονται πλέον με μη ανακλαστικό γυαλί τελευταίας τεχνολογίας, επιτρέποντας στους επισκέπτες να πλησιάσουν χωρίς να προκαλέσουν το χτύπημα συναγερμούς.
Το Ουφίτσι ζητά από εδώ και πέρα, από οποιονδήποτε επιθυμεί να δημοσιεύσει εικόνες των έργων που θα εμφανίζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μια μηνιαία αμοιβή, ανέφερε η Corriere della Sera.
Η είδηση προέκυψε όταν οι ξεναγοί του μουσείου βρήκαν μια ένδειξη μέσα στο μουσείο που δηλώνει ότι οι φωτογραφίες έργων επιτρέπονται μόνο για "προσωπική και ιδιωτική χρήση", ανέφερε η εφημερίδα. Οι χρήστες των κοινωνικών μέσων διαμαρτυρήθηκαν κατά της πολιτικής, με την Sara Innocenti, μια ξεναγό και blogger, να την χαρακτηρίζει ως «αποπροσανατολιστική». «Η απόφαση με αφήνει έκπληκτη επειδή το Ουφίτσι φαίνεται ότι ενθάρρυνε ενεργά τα αστέρια των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης να χρησιμοποιούν εικόνες έργων που στεγάζονται στο μουσείο».
Εν τω μεταξύ η πινακοθήκη Ουφίτσι υπογράμμισε ότι δεν πρόκειται να μπει φόρος σε σέλφις από ερασιτέχνες επισκέπτες αν δε χρησιμοποιούν τις εικόνες του μουσείου για διαφημιστικούς ή άλλους σκοπούς και διέψευσε τις φήμες, φωτογραφίζοντας τους ξεναγούς ως διακινητές τους.
Σύμφωνα με τις δηλώσεις του μουσείου η φορολογία για χρήση των έργων τέχνης για εμπορικούς σκοπούς ισχύει ήδη για σχεδόν τριάντα χρόνια. Οι εικόνες του μουσείου μπορεί να χρησιμοποιηθούν για ιδιωτικό, επιστημονικό ή ειδησεογραφικό σκοπό αλλά όχι για εμπορική χρήση. «Προφανώς, αυτό συμβαίνει όταν μιλάμε για εικόνες που χρησιμοποιούνται από ξεναγούς σε μαθήματα που προσφέρονται διαδικτυακά κατά την άσκηση του επαγγέλματός τους. Αυτό συμβαίνει επίσης στην περίπτωση θεμάτων που προωθούν, στα κοινωνικά δίκτυα, και συνδέονται με την πώληση αντικειμένων που απεικονίζουν. Μια πρόσφατη εγκύκλιος του Υπουργείου Πολιτισμού καθιστά σαφές και αναμφίβολο ότι η πνευματική ιδιοκτησία των έργων που φυλάσσονται σε μουσεία πρέπει να προστατεύεται και η χρήση εικόνων για εικονικές περιηγήσεις από εξουσιοδοτημένους ξεναγούς υπόκειται σε τέλη.
Τον Ιούλιο του 2020, οι φωτογραφίες της Κιάρα Φεράνι, της Ιταλίδας influencer στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με περισσότερους από 23 εκατομμύρια οπαδούς στο Instagram, που τραβήχτηκαν μπροστά από το The Birth of Venus του Botticelli, έγιναν viral. Οι αριθμοί των επισκεπτών αυξήθηκαν κατά 27% το επόμενο Σαββατοκύριακο, με τους Ιταλούς να μιλούν για το "Ferragni effect". Οι ξεναγοί μίλησαν για τη Φεράνι, η οποία όμως μέσω αυτής της ανάρτησης δε διαφήμισε τίποτα πέρα από το μουσείο.