Είναι το πιο διάσημο άρωμα του κόσμου, το πιο θηλυκό, που η δήλωση της Μέριλιν Μονρόε «Πριν πάω για ύπνο βάζω μόνο μερικές σταγόνες Chanel Nº 5» ήταν η μεγαλύτερη διαφήμισή του.
Είναι το άρωμα που με το πρωτοποριακό του μπουκάλι, που εκτίθεται από το 1959 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τη γυναικεία μυρωδιά αλλά και την ίδια τη γυναίκα, συμβαδίζοντας πάντα με το ελεύθερο πνεύμα των ρούχων της Κοκό Σανέλ, την απελευθερωτική της επίδραση όταν κατάργησε τους στενούς κορσέδες, υιοθέτησε τα ωραιότερα στοιχεία των αντρικών ρούχων, κόντυνε τις φούστες, ανέδειξε τις σιλουέτες και τη δυναμική τους.
Το περίφημο Chanel Nº 5 κλείνει εκατό χρόνια στην αγορά και για να γιορτάσει αυτό το «μαγικό μπουκάλι αρώματος» ο διάσημος γαλλικός οίκος έχει σχεδιάσει την τελευταία του συλλογή πολύτιμων κοσμημάτων προς τιμήν του. Αυτή είναι η πρώτη συλλογή που αφιερώνεται εξ ολοκλήρου σε ένα άρωμα.
Το Chanel Nº 5 δημιουργήθηκε σαν ένα φόρεμα υψηλής ραπτικής. Ήταν το πρώτο άρωμα που ξεχώρισε για την «αφαίρεση» στη δημιουργία του, πηγαίνοντας ενάντια στα όμορφα και μοντέρνα αρώματα της εποχής εκείνης. Στα ογδόντα συστατικά που το συνθέτουν δεν ξεχωρίζει καμία μυρωδιά περισσότερο από τις άλλες. Ήταν ένα καινούργιο «μυστικό λουλούδι», τολμηρό και καινοτόμο, όπως και η δημιουργός του.
Η ιστορία του ξεκινά όταν η Κοκό Σανέλ αποφάσισε να δημιουργήσει ένα άρωμα που δεν θα θύμιζε τα αρώματα της εποχής της, τα οποία είχαν ως βάση συνήθως μόνο ένα λουλούδι, τριαντάφυλλο ή γιασεμί, αλλά θα εξέφραζε τα πολλά επίπεδα και τους τόνους μιας γυναίκας.
Όπως όλα όσα αφορούν τη Σανέλ, οι εικασίες για την επιλογή του 5 είναι πολλές. Μια από αυτές ήταν πως το 5 ήταν ο τυχερός αριθμός της Σανέλ από την παιδική της ηλικία. Πάντως το άρωμα κυκλοφόρησε στις 5 Μαΐου του 1921, αν σημαίνει κάτι αυτό.
H Γκαμπριέλ Σανέλ συνάντησε τον Ερνέστ Μπο, αρωματοποιό, στο Grasse, τόπο κατασκευής των περισσότερων πολύτιμων αρωμάτων στον κόσμο. Ο Γάλλος αρωματοποιός είχε εργασθεί στην αυλή του Τσάρου της Ρωσίας και η Σανέλ τού ανέθεσε το έργο της δημιουργίας του πρώτου αρώματός της. Μαζί, εφηύραν «ένα γυναικείο άρωμα, με το άρωμα μιας γυναίκας», όπως της άρεσε να το αποκαλούν.
Το Chanel Nº 5 δημιουργήθηκε σαν ένα φόρεμα υψηλής ραπτικής. Ήταν το πρώτο άρωμα που ξεχώρισε για την «αφαίρεση» στη δημιουργία του, πηγαίνοντας ενάντια στα όμορφα και μοντέρνα αρώματα της εποχής εκείνης. Στα ογδόντα συστατικά που το συνθέτουν δεν ξεχωρίζει καμία μυρωδιά περισσότερο από τις άλλες. Ήταν ένα καινούργιο «μυστικό λουλούδι», τολμηρό και καινοτόμο, όπως και η δημιουργός του.
Σε μια σειρά πέντε αρωμάτων που μύρισε η Κοκό Σανέλ ήταν το πέμπτο και η Σανέλ κράτησε αυτό το όνομα, το νούμερο της αρίθμησης αλλά έκανε μια δραματική αισθητικά αλλαγή στο μπουκάλι. Ήθελε μια συσκευασία που να μη θυμίζει τα περίτεχνα μπουκάλια αρωμάτων από κρύσταλλα Λαλίκ και Μπακαρά.
Η δική της φιλοσοφία, η ίδια με αυτή των ρούχων που πρότεινε, ήταν καθαρό σχήμα, διαφάνεια, ένα μπουκάλι αόρατο, μια απλή φόρμα που περιέχει ένα τέλειο προϊόν με μοναδική σύνθεση. Μέσα στον χρόνο το μπουκάλι της Σανέλ τροποποιήθηκε αρκετές φορές. Οι αλλαγές ήταν μικρές, κυρίως στα πώματα.
Η Σανέλ το λάνσαρε με ανορθόδοξο τρόπο, το διένειμε σε πελάτες και φίλους, χωρίς να αποκαλύπτει ότι ήταν δική της ιδέα, ενώ στα καταστήματά της οι υπάλληλοι ψέκαζαν τα δοκιμαστήρια με το νέο άρωμα. Σε πολύ λίγα χρόνια το άρωμα ήταν από τα πιο επιτυχημένα στην παγκόσμια αγορά.
Διάσημο όσο και η δημιουργός του, το Chanel Nº 5 είναι το μόνο άρωμα που έγινε μια διάσημη εικόνα της ποπ κουλτούρας, με τον πατέρα της ποπ αρτ Άντι Γουόρχολ να το απαθανατίζει σε μια σειρά τεσσάρων μεταξοτυπιών με την επωνυμία Chanel, ενώ διάσημοι φωτογράφοι και σκηνοθέτες υπέγραψαν τις διαφημιστικές του καμπάνιες, όπως ο Ρίτσαρντ Άβεντον, ο Ρίντλεϊ Σκοτ και ο Μπαζ Λούρμαν, με μοντέλα τις πιο διάσημες γυναίκες του κόσμου όπως η Νικόλ Κίντμαν και η Κατρίν Ντενέβ.
Με το άρωμα να έχει κατακτημένη την ιστορική του σημασία στον κόσμο της μόδας, ο οίκος Σανέλ παρουσιάζει μια συλλογή από 123 κομμάτια που σχεδιάστηκε από τον κοσμηματοποιό του οίκου, Patrice Leguéreau, και είναι εμπνευσμένη από την πρώτη και μοναδική συλλογή κοσμημάτων Bijoux de Diamants που σχεδίασε η Σανέλ το 1932, αποκλειστικά σε πλατίνα και διαμάντια, καταργώντας τον κώδικα της εποχής που ήθελε τα πολύτιμα κοσμήματα να είναι φτιαγμένα κυρίως από χρυσό.
Όταν τα παρουσίασε η Σανέλ σε μια έκθεση στο ιδιωτικό αρχοντικό της στο 29 Faubourg Saint-Honoré στο Παρίσι, δεν χρησιμοποίησε αληθινά μοντέλα αλλά σώματα μοντέλων φτιαγμένα από κερί, εμπνευσμένα από το σουρεαλιστικό κύμα που σάρωνε τότε το Παρίσι και από τον φίλο της, Σαλβαντόρ Νταλί. Τα κοσμήματα ήταν εύκαμπτα και μπορούσαν να προσαρμοστούν στα σώματα και τα άκρα και η τωρινή έκθεση θέλει να θυμίσει αυτό πνεύμα που αντιπροσωπεύει μεγάλο μέρος της ιστορίας της Σανέλ.
Το πιο εντυπωσιακό κομμάτι της τωρινής συλλογής είναι ένα διαμαντένιο κολιέ από λευκόχρυσο, που στο κέντρο του βρίσκεται ένα διαμάντι που έχει κατασκευαστεί για να ζυγίζει ακριβώς 55,55 καράτια, προς τιμήν του αγαπημένου αριθμού της Σανέλ. Το κόσμημα είναι σαν μινιατούρα του διάσημου αρώματος με το μπουκάλι του, το πώμα του, τον αριθμό του, τα λουλούδια του, ως διαρκής υπενθύμιση των βασικών στοιχείων της γοητείας του αλλά και της ιστορίας του.
Αυτό το συγκεκριμένο κομμάτι θα παραμείνει στα αρχεία του οίκου ως μέρος της κληρονομιάς μιας μεγάλης σχεδιάστριας που έκανε την απλότητα και την κομψότητα κέντρο του σύμπαντος και της εμφάνισης εκατομμυρίων γυναικών σε όλο τον κόσμο μέχρι και σήμερα.