Πάνω από εκατό πρεσβευτές του Κάθε Κουτί Μετράει (Every Can Counts) βρέθηκαν σε περισσότερες από 19 ευρωπαϊκές τοποθεσίες την ίδια ημέρα και ένωσαν τις φωνές τους για έναν κοινό σκοπό: να ενθαρρύνουν τους πολίτες να διατηρούν τους δημόσιους χώρους καθαρούς και να τους βοηθήσουν να ανακυκλώσουν τα άδεια κουτάκια αλουμινίου, όπου κι αν βρίσκονται.
Έναυσμα για το European Recycling Tour 2021, μια νέα καμπάνια περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης με σύμβολο τα χαρακτηριστικά πράσινα σακίδια ανακύκλωσης, αποτέλεσε η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος. Έτσι, από τις όχθες του ποταμού Ardèche στη Γαλλία και του Pražská Náplavka στην Πράγα, μέχρι τις παραλίες Siófok στην Ουγγαρία και του Αλίμου, αλλά και εμβληματικά πάρκα όπως το Rio της Μαδρίτης, το Prater της Βιέννης και το Vondelpark του Άμστερνταμ, οι ενθουσιώδεις backpackers του Κάθε Κουτί Μετράει έκαναν αισθητή την παρουσία τους σε πολλές γωνιές της Ευρώπης.
Παράλληλα, ξεχωριστό χρώμα στις εκδηλώσεις κάθε χώρας έδωσαν διασκεδαστικά παιχνίδια, διαγωνισμοί και ασυνήθιστα installations, όπως ο γιγάντιος κάδος ανακύκλωσης σε σχήμα καρδιάς στην παλιά πόλη της Γένοβας, αλλά και το περίφημο rainbow installation στο Piccadilly Gardens του Μάντσεστερ. Πρόκειται για ένα ουράνιο τόξο ύψους τεσσάρων μέτρων και πλάτους επτά μέτρων που κατασκευάστηκε από περισσότερα από 2.500 κουτιά αλουμινίου, τονίζοντας τη σημασία της ανακύκλωσης με τον πιο εντυπωσιακό τρόπο. Επιπλέον, οι φίλοι των social media είχαν την ευκαιρία να βγάλουν πρωτότυπες selfies με ένα ειδικό ΑR φίλτρο στο Instagram, αλλά και να συμμετάσχουν σε μια διαδικτυακή έρευνα σχετικά με τις συνήθειες ανακύκλωσης.
Στην Ελλάδα, η δράση πραγματοποιήθηκε στην παραλία της Θεσσαλονίκης, υπό το άγρυπνο βλέμμα του Λευκού Πύργου και με φόντο τις περίφημες Ομπρέλες του Γιώργου Ζογγολόπουλου, ενώ στην Αθήνα η παραλία του Αλίμου, μαζί με τα γειτονικά πολυσύχναστα beach bars, αποτέλεσαν ιδανικό πέρασμα για την ενημέρωση των πολιτών. Εκεί, οι πρεσβευτές ανακύκλωσης του προγράμματος αντάλλαξαν απόψεις με τον κόσμο, βοηθώντας τον να αντιληφθεί πως οι λύσεις για το περιβάλλον είναι στα χέρια μας, αρκεί να κάνουμε όλοι μικρές αλλαγές στις συνήθειές μας.
Και οι δύο καμπάνιες έγιναν με τη θερμή υποστήριξη των δήμων Θεσσαλονίκης και Αλίμου, αντίστοιχα. «Ανακυκλώνοντας ένα κουτάκι από αλουμίνιο γινόμαστε κρίκος της αλυσίδας που προστατεύει το περιβάλλον. Είναι για τον καθέναν από εμάς μια πράξη εύκολη, σχεδόν απλή — αθροιστικά όμως έχει τεράστια σημασία. Το αλουμίνιο είναι ένα από τα πιο ανακυκλώσιμα υλικά παγκοσμίως, όμως στην Ελλάδα έχουμε ακόμη μεγάλα περιθώρια βελτίωσης. Ανακύκλωση, και μέσω αυτής, κυκλική οικονομία δεν είναι συνθήματα, ούτε θεωρητικές κατασκευές, αλλά μονόδρομος για ένα περιβαλλοντικά βιώσιμο μέλλον», δήλωσε σχετικά ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας.
Ακόμη, συνεργασίες με τοπικές αρχές, περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους influencers, αλλά και δημοφιλείς εταιρείες αναψυκτικών και ποτών, βοήθησαν στην επιπλέον προβολή του European Recycling Tour 2021. Συνολικά, η όλη δράση είχε απήχηση, μέσω όλων των καναλιών επικοινωνίας, σε περισσότερους από τέσσερα εκατομμύρια Ευρωπαίους πολίτες.
«Η εντυπωσιακή ανταπόκριση που είχε η πρώτη μας πανευρωπαϊκή καμπάνια αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο ότι, για να έχουμε μια πραγματικά κυκλική οικονομία, πρέπει να ενεργούμε από κοινού. Όμως, για να εκπληρωθεί το όραμα του προγράμματός μας για 100% ανακύκλωση των κουτιών αλουμινίου στην Ευρώπη χρειαζόμαστε όλους τους φορείς μαζί μας: τη βιομηχανία παραγωγής αλουμινίου και μεταλλικών συσκευασιών, τα συστήματα EPR, τις τοπικές αρχές, τις επιχειρήσεις, και βέβαια τους πολίτες», επισημαίνει ο David Van Heuverswyn, Διευθυντής του Every Can Counts Europe.
Μόνο το 56% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα ανακυκλώνουν τα κουτιά αλουμινίου που καταναλώνονται εκτός σπιτιού
Ένα από τα βασικά αποτελέσματα του European Recycling Tour 2021 ήταν αναμφίβολα και τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την ανάλυση των 8.000 ερωτηματολογίων της διαδικτυακής έρευνας για τις συνήθειες ανακύκλωσης, η οποία έδειξε ότι οι πολίτες της Ευρώπης μοιράζονται τις ίδιες ανησυχίες και ελπίδες. Έτσι, ένα συντριπτικό 96% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η προστασία του περιβάλλοντος είναι αρκετά ή πολύ σημαντική, με το 86% των Ελλήνων συμμετεχόντων να συμφωνεί.
Ωστόσο, μόνο το 40% των ερωτηθέντων ανακυκλώνουν τις μεταλλικές συσκευασίες μπίρας και αναψυκτικών τους όταν καταναλώνονται εκτός σπιτιού, με το ποσοστό αυτό να φτάνει το 56% στη χώρα μας. Ακόμη, το 60% δηλώνει ότι περισσότεροι κάδοι ανακύκλωσης σε εξωτερικούς χώρους θα τους βοηθούσαν να ανακυκλώνουν περισσότερο, κάτι το οποίο συμμερίζεται και το 52% των Ελλήνων. Όταν ρωτήθηκαν για τα βασικά κριτήρια της βιώσιμης συσκευασίας, η πλειοψηφία έδωσε προτεραιότητα στα εξής: «κατασκευασμένο από 100% ανακυκλώσιμο υλικό», «ανακυκλώνεται για πάντα» και «μπορεί να παραχθεί και να ανακυκλωθεί στην Ευρώπη».
«Όλες οι ιδιότητες που προσδίδουν στη βιώσιμη συσκευασία οι πολίτες είναι στοιχεία που χαρακτηρίζουν τα κουτιά αλουμινίου, κάτι πολύ ενθαρρυντικό. Είναι επίσης σαφές ότι πρέπει όλοι να προσπαθήσουμε περισσότερο σε σχέση με την ανακύκλωση εκτός σπιτιού. Να έχουμε καλύτερες υποδομές ανακύκλωσης στους εξωτερικούς χώρους και να θυμόμαστε να βάζουμε πάντα τα άδεια κουτιά μπίρας και αναψυκτικών στον σωστό κάδο», αναφέρει η Ειρήνη Τοπουζίδου, υπεύθυνη του προγράμματος Κάθε Κουτί Μετράει στην Ελλάδα.
Παίρνοντας δύναμη και έμπνευση από την πολύ θετική ανταπόκριση του κόσμου κατά τη διάρκεια αυτής της καμπάνιας, όλες οι χώρες προγραμματίζουν σχετικές νέες δράσεις μέσα στο καλοκαίρι. Αυτές οι συνεχιζόμενες πρωτοβουλίες ευαισθητοποίησης θα αποτελέσουν τα θεμέλια ενός European Recycling Tour που θα επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο. Μέχρι τότε, #KeepTheCycleGoing τοποθετώντας πάντα τα κουτιά αλουμινίου στον σωστό κάδο!