ADVERTORIAL
Μπορεί όλοι να έχουμε στο μυαλό μας το ούτι ως ένα αμιγώς παραδοσιακό όργανο, όμως οι δυνατότητές του μπορούν να πάνε αρκετά πέρα από αυτό. Αυτό το αποδεικνύει άλλωστε και η μουσικός Βάσια Βουγιουκλή, που, έχοντας ήδη διαγράψει μια πολύ αξιόλογη πορεία στα μουσικά δρώμενα, με ηχηρά ονόματα συνεργασιών στο βιογραφικό της, έβαλε μπρος την περίοδο της καραντίνας το live streaming project «Ούτι & Ψυχή», στο οποίο, κάθε φορά συναντούσε μουσικούς από διαφορετικά μουσικά είδη.
Μετά την επιτυχία του live streaming, που έτρεξε για 26 εβδομάδες, φτάνοντας μέχρι και πάνω από 20.000 views, η μουσικός ετοιμάζεται να παρουσιάσει το «Ούτι & Ψυχή» ζωντανά μπροστά σε κοινό, για μία παράσταση, την Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου, μαζί με τους μουσικούς Μάνο Σαριδάκη (πιάνο) και Γιώργο Κωστελέτο (ντραμς).
Η ζωντανή αυτή εμφάνιση, πέρα από το γεγονός ότι θα σηματοδοτήσει τη συνάντηση της Βάσιας Βουγιουκλή με το κοινό της από κοντά μετά από καιρό, είναι ιδιαίτερη και για το μέρος το οποίο τη φιλοξενεί: το Lunar Space στο Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος, με τη συναυλία να γίνεται στο πλαίσιο των Lunar Sessions.
Πρόκειται για τη «μεταμόρφωση» του City Drive-In, ενός υπαίθριου drive-in κινηματογράφου, όπως μαρτυρά δηλαδή το όνομά του, που, όταν δε βάζει μπρος την οθόνη του (που παρεμπιπτόντως, με διάσταση 15 μέτρων, είναι η μεγαλύτερη στην Ευρώπη), γίνεται μια μεγάλη υπαίθρια σκηνή για να φιλοξενήσει ενδιαφέροντα events (στην παρούσα φάση με καθήμενους, όπως το απαιτούν οι περιστάσεις).
Λίγο πριν το «Ούτι & Ψυχή» πάρει σάρκα και οστά, η Βάσια Βουγιουκλή μας μίλησε για «τον καλύτερό της φίλο», το ούτι και όσα συνοδεύουν το σύμπαν του -αλλά και το δικό της.
Το ούτι είναι ένα παραδοσιακό όργανο. Όμως, όπως απέδειξες με το live streaming project «Ούτι & Ψυχή», μπορεί να συνδυαστεί με άλλα είδη. Ποιες πιστεύεις πως είναι οι δυνατότητες του μουσικού οργάνου στο να παντρευτεί με πιο σύγχρονα μουσικά είδη;
Το ούτι στο μυαλό μου μοιάζει με καράβι που μεταφέρει στα αμπάρια του μουσικές από τον αραβικό κόσμο, την Οθωμανική Αυτοκρατορία, την Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη. Πλάκα πλάκα, μετράει και 100 χρόνια παρουσίας στον ελλαδικό χώρο, (μια που ήρθε με τους πρόσφυγες της μικρασιατικής καταστροφής). Αυτό είναι ένα πολύ δυνατό βιογραφικό! Από την άλλη, έχεις ένα κορίτσι που μεγαλώνει στην Αθήνα με ευρωπαϊκά ακούσματα. Μετά την πολυετή μου προσπάθεια να εντρυφήσω σε αυτές τις παραδόσεις, αποφάσισα ότι δεν μπορείς να αρνηθείς αυτό που είσαι. Κι έτσι ξεκίνησα να αντιμετωπίζω το ούτι πιο ελεύθερα, εκτός βασικού ρεπερτορίου και υφολογικού πλαισίου. Είναι αλήθεια πως και το ούτι προσφέρεται για πειραματισμούς, αλλά πιο πολύ θεωρώ πως αυτό έχει να κάνει με τον μουσικό, όχι με το όργανο. Γύρω μου βλέπω πολλούς συνάδελφους μουσικούς με αφετηρία ένα όργανο «παραδοσιακό» να πρωτοπορούν (ενδεικτικά, αναφέρω τον Χάρη Λαμπράκη και τον Γιώργο Καλούδη). Στο live-streaming project «Ούτι & Ψυχή» με χαρά διαπίστωσα ότι υπάρχει ένα μουσικό κοινό που του αρέσει να παίρνει ρίσκα.
Υπάρχει, λοιπόν, κάποιο μουσικό είδος με το οποίο θα ήθελες να συνδυάσεις το ούτι αλλά δεν το έχεις κάνει ακόμη;
Από ανεκπλήρωτα όνειρα, αυτό που δεν έχω κάνει ακόμη, τουλάχιστον σε επίπεδο live, είναι η σύμπραξη με την ηλεκτρονική μουσική. Αλλά κοντά είμαστε.
Μετά την επιτυχία της σειράς των live streaming εμφανίσεων, ετοιμάζεσαι να μεταφέρεις το «Ούτι & Ψυχή» ζωντανά στη σκηνή. Πόσο διαφορετικά θα στηθεί το live και για τι αδημονείς περισσότερο;
Η πρώτη μου σκέψη για το live ήτανε να κάνουμε μια βραδιά με όλους τους μουσικούς που είχαν συμμετάσχει στα streaming. Τόσο το οργανωτικό κομμάτι όμως, όσο και ο φόβος ότι όλα αυτά τα ακούσματα μαζί δε θα έβγαζαν νόημα στη μικρή έκταση που θα τους αναλογούσε, με έκαναν να αναθεωρήσω. Έτσι, σκέφτηκα να πιάσω το νήμα από εκεί που το άφησα στο τελευταίο streaming. Jazz fusion να το πω; Θα σε γελάσω, δεν τα πάω καλά με τις ταμπέλες. Η αγάπη μου για την jazz μουσική, την οποία ανακάλυψα μέσω της ενασχόλησής μου με τον χορό, ήταν η αφορμή για την συνεργασία μου με τον Μάνο Σαριδάκη. Ο Μάνος, δεινός jazz πιανίστας, συνθέτης και παλιός συμμαθητής μου από το Μουσικό της Παλλήνης, μπήκε στο παιχνίδι. Στην πορεία συμπαρασύραμε και τον νέο και πολλά υποσχόμενο ντραμίστα Γιώργο Κωστελέτο και πιστέψτε με, το μίγμα είναι εκρηκτικό. Ε, από εκεί και πέρα το live είναι live, έχει διάδραση, ενέργεια. Είπαμε, καλό το streaming, αλλά να μην ξεχάσουμε κι αυτά που ξέραμε. Πάντως, δε σου κρύβω ότι είναι ένα στοίχημα πώς το κοινό, που με τόση αγάπη μπορεί να περιβάλλει ένα διαδικτυακό πρότζεκτ, θα ανταποκριθεί σε μια «κανονική» συναυλία.
Έχεις κάποιες πολύ σημαντικές συνεργασίες στο ενεργητικό σου. Ξεχωρίζεις κάποια περισσότερο κι αν ναι γιατί;
Είναι κοινότυπη απάντηση αλλά και γεγονός ότι η κάθε συνεργασία σου δίνει πολύτιμα και διαφορετικά μεταξύ τους στοιχεία που σε βοηθούν να βρεις σταδιακά τη δική σου «φωνή». Αν πρέπει να διαλέξω μια, θα διαλέξω την πρώτη μου επαγγελματική συνεργασία, αυτή με τον Πέτρο Δουρδουμπάκη. Τόσο η εμπιστοσύνη που μου έδειξε στα πρώτα μου βήματα, όσο και η εμπειρία των ηχογραφήσεων καθώς και η γνωριμία πάνω στη δουλειά με ξεχωριστές μουσικές φυσιογνωμίες, πιστεύω ότι καθόρισαν την αισθητική μου και εν μέρει, τη μουσική μου πορεία. Τότε νόμιζα ότι όλοι παίζουν βιολί σαν τον Κυριάκο Γκουβέντα και μπουζούκι σαν τον Μανώλη Πάππο.
Από την εμπειρία σου, πώς εκφράζεται ένας μουσικός μέσα από ένα προσωπικό του πρότζεκτ και πώς σε μια συμμετοχή στο έργο κάποιου άλλου;
Νομίζω ότι όπως και στο θέατρο, έτσι και στη μουσική, οι ρόλοι αυτοί εναλλάσσονται κι αυτό έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Το να βγαίνεις μπροστά και να υλοποιείς την ιδέα σου, είναι πρόκληση, έχει γοητεία και μεγάλος κόστος. Το να μπορώ να μπω στον μουσικό κόσμο κάποιου άλλου, για μένα είναι απελευθερωτικό και το απολαμβάνω. Κι αυτό, ωστόσο, είναι κάτι που απαιτεί προσαρμοστικότητα και αλληλοσεβασμό.
Τελικά, τι είναι για σένα το ούτι και γιατί σε κέρδισε τόσο;
Ενας Άραβας ουτίστας που είχα γνωρίσει στην Κύπρο, ο Ραφίκ Νάχας, μου είχε πει: «Το ούτι είναι ο καλύτερος σου φίλος: Δε θα σε προδώσει ποτέ, θα είναι πάντα εκεί για να ακούσει αυτά που θέλεις να του πεις». Σε αυτό το όργανο με ελκύει η αυτάρκειά του, δηλαδή ότι μπορώ να περάσω μια βραδιά ακούγοντας (ή παίζοντας) σόλο ούτι, η μεγάλη του εκφραστικότητα και φυσικά το ηχόχρωμα του, αυτές οι χαμηλομεσαίες συχνότητες... Τα υπόλοιπα δεν εξηγούνται, γιατί το ούτι είναι έρωτας.
Βάσια Βουγιούκλη - «Ούτι & Ψυχή»
Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου στις 21:00
Lunar Space - Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος (Πολυκράτους 6, Είσοδος από τον ιδιωτικό δρόμο, Ταύρος)
Εισιτήρια προπωλούνται στο viva.gr.