Μότσαρτ και Μπραμς για κουαρτέτο με πιάνο στο Μέγαρο Μουσικής
Τρεις καταξιωμένοι μουσικοί, ο Νίκος Μάνδυλας (βιολί), η βιολίστα Κρυσταλία Γαϊτάνου (βιόλα) και ο Χριστόφορος Μιρόσνικοφ (βιολοντσέλο), συναντούν, την Τρίτη 1 Φεβρουαρίου στις 8:30 μ.μ., την πιανίστα Ντόρα Μπακοπούλου.
Με μια βραδιά αφιερωμένη σε δύο αριστουργηματικά έργα μουσικής δωματίου του Wolfgang AmadeusMozart [Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ] και του Johannes Brahms [Γιοχάννες Μπραμς] συνεχίζεται, τον επόμενο μήνα, ο κύκλος Έλληνες σολίστ στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Τρεις καταξιωμένοι μουσικοί, ο Νίκος Μάνδυλας (βιολί), η βιολίστα Κρυσταλία Γαϊτάνου (βιόλα) και ο Χριστόφορος Μιρόσνικοφ (βιολοντσέλο), συναντούν, την Τρίτη 1 Φεβρουαρίου στις 8:30 μ.μ., την πιανίστα Ντόρα Μπακοπούλου, αγαπημένη γνώριμη του Μεγάρου, σε ένα ρεσιτάλ που αναδεικνύει τη συνθετική δεινότητα των δύο μεγάλων μουσουργών. Μέσα από το Κουαρτέτο με πιάνο αρ. 2 σε μι ύφεση μείζονα, ο Mozart πρωτοτυπεί επιλέγοντας να γράψει μια μικρή φόρμα αντί ένα κοντσέρτο για πιάνο, ενώ ο Brahms, με το Πρώτο κουαρτέτο με πιάνο σε σολ ελάσσονα, αρχίζει να αναπτύσσει την προσωπικότητά του ως συμφωνιστής, στρέφοντας το ενδιαφέρον του στον συνδυασμό περιορισμένου αριθμού οργάνων πριν καταπιαστεί συστηματικά με τη σύνθεση έργων για μεγάλα σύνολα.
Η εμφάνισή των τεσσάρων καλλιτεχνών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών εντάσσεται στο πλαίσιο της σειράς Έλληνες σολίστ στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, η οποία συνεχίζεται τον Φεβρουάριο με τη συναυλία του Κουαρτέτου Εγχόρδων Τετρακτύς και του κλαρινετίστα Κώστα Τζέκου (9/2/2022) καθώς και με μια βραδιά με «Τραγούδια αγάπης», στην οποία συμμετέχουν η μετζοσοπράνο Μαίρη-Έλεν Νέζη, ο βαρύτονος Vito Priante [Βίτο Πριάντε] και ο πιανίστας Δημήτρης Γιάκας (23/2/2022).
Τον Μάρτιο έχουν προγραμματιστεί τρία ακόμη ρεσιτάλ. Στο πρώτο (14/3/2022) εμφανίζονται η σοπράνο Λένια Ζαφειροπούλου, ο Φαίδων Mηλιάδης (βιολί), η Φανή Βοβώνη (βιολί), η Αγγέλα Γιαννάκη (βιόλα) και οΑλέξης Καραϊσκάκης Νάστος (τσέλο), που παρουσιάζουν γαλλόφωνη μουσική. Στο δεύτερο (16/3/2022) λαμβάνουν μέρος οι λυρικοί ερμηνευτές Μυρσίνη Μαργαρίτη και Τάσης Χριστογιαννόπουλος –μαζί τους, ο Νίκος Αθηναίος στο πιάνο–, ενώ στην τρίτη συναυλία του κύκλου (23/3/2022) το Τρίο Παντούμ (Ανδρέας Παπανικολάου-βιολί, Άγγελος Λιακάκης-βιολοντσέλο, Τίτος Γουβέλης-πιάνο) ερμηνεύουν έργα Liszt [Λιστ], Schnittke [Σνίτκε] και Mendelssohn [Μέντελσον].
Ο Wolfgang Amadeus Mozart υπήρξε ο πρώτος εγνωσμένου κύρους μουσουργός που καταπιάστηκε με τη σύνθεση έργων για πιάνο και τρίο εγχόρδων. Λέγεται ότι η πρώτη του απόπειρα να γράψει κουαρτέτο με πιάνο, ύστερα από παραγγελία του εκδότη του, απορρίφθηκε από τον τελευταίο λόγω της μεγάλης δυσκολίας και του παράξενου ύφους του κομματιού. Ωστόσο η δεύτερη προσπάθεια του λαμπρού συνθέτη, με το Κουαρτέτο αρ. 2 (1785-1786), στέφθηκε από επιτυχία, καθώς η παρτιτούρα, που έμοιαζε στιλιστικά με μικρογραφία κοντσέρτου για πιάνο, γοήτευσε το κοινό αλλά και πολλούς ομότεχνους του Mozart, ενώ επηρέασε βαθιά μεταγενέστερους συνθέτες.
H πρώτη εκτέλεση στα 1861 του Πρώτου Κουαρτέτου με πιάνο σε σολ ελάσσονα του Johannes Brahms έχει συνδεθεί με το όνομα της θρυλικής Clara Schumann [Κλάρα Σούμαν] που ερμήνευσε τα μέρη για πιάνο στην πρεμιέρα του έργου στο Αμβούργο. Το Κουαρτέτο αυτό, στο οποίο είναι εμφανείς οι επιρροές από τη γραφή του Beethoven, παρουσιάστηκε έναν χρόνο αργότερα στη Βιέννη, μαγεύοντας τους Αυστριακούς στο σύνολό του, ενώ το φινάλε του έργου, με το λαμπερό τσιγγάνικο ροντό, άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις ακόμα και στους πιο επιφυλακτικούς ακροατές.