Όταν ο Rhyan Diaz, τελειόφοιτος λυκείου, ξεκίνησε τη δουλειά του ως ταμίας, ξόδεψε 3.000 δολάρια τους πρώτους δύο μήνες για ρούχα και άλλα μικροαντικείμενα. Παλαιότερα ήταν «φρικτός με τα χρήματα», λέει.
Στη συνέχεια άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα οικονομίας στο Canyon High School, στη Σάντα Κλαρίτα της Καλιφόρνια. Τώρα κάνει σχολαστικό προϋπολογισμό για να αποταμιεύσει για το κολέγιο - και κάποια στιγμή για την προκαταβολή ενός σπιτιού. «Έτσι δεν χρειάζεται να παλεύω τόσο πολύ», λέει.
Ο 17χρονος συγκαταλέγεται στον αυξανόμενο αριθμό εφήβων που «διδάσκονται» για χρήματα στο σχολείο.
Στη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους 2020-21, 7 στους 10 μαθητές δημόσιων λυκείων είχαν πρόσβαση σε ένα πλήρες εξάμηνο «προσωπικής οικονομίας», είτε ως μάθημα επιλογής είτε ως απαιτούμενο αποφοίτησης, σύμφωνα με το Next Gen Personal Finance.
Πώς οι επιλογές μπορούν να βοηθήσουν να «γίνετε εκατομμυριούχοι»
Ο Diaz και οι υπόλοιποι 17χρονοι και 18χρονοι τελειόφοιτοι στο Canyon High School, κάνουν ήδη βήματα προς την επίτευξη βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων οικονομικών στόχων. Μαθαίνουν για την αποταμίευση, τον προϋπολογισμό, το χρέος, τις επενδύσεις, την καριέρα και πολλά άλλα.
Η Dahlia Aldaz λέει ότι το μάθημα περί προϋπολογισμού ήταν η πιο σημαντική αλλαγή στη ζωή της. Για παράδειγμα, σταμάτησε να ξοδεύει 35 δολάρια κάθε δεύτερη μέρα στα Starbucks, για να μαζέψει χρήματα για ένα αυτοκίνητο.
Ο Joseph Rendon λέει ότι πρόσφατα ξόδεψε 400 δολάρια σε ένα μήνα για φαγητό σε εστιατόρια. Τώρα αποταμιεύει περισσότερα ώστε να μπορέσει μια μέρα να επενδύσει σε μετοχές και κρυπτονομίσματα. «Πρόκειται ουσιαστικά για παθητικό εισόδημα», λέει. «Τα χρήματά σου δουλεύουν για σένα».
Η καθηγήτρια Marina White, παρουσίασε τη δύναμη της επένδυσης και του ανατοκισμού. «Αυτή η μία απόφαση, να αφήσεις μερικά Starbucks, μπορεί να σε κάνει εκατομμυριούχο μέχρι να βγεις στη σύνταξη», λέει.
Πολλοί από τους φοιτητές της «σοκάρονται» όταν μαθαίνουν ότι η συμπεριφορά και οι επιλογές τους μπορούν να επηρεάσουν τόσο έντονα το οικονομικό τους μέλλον.
«Αν οι άνθρωποι είναι οικονομικά "μορφωμένοι", κάνουν καλύτερες επιλογές»
Η Kim Arnold, πρώην καθηγήτρια του Canyon High, και η personal finance coach Brendie Heter πήραν την κατάσταση στα χέρια τους.
Ανησυχώντας για το γεγονός ότι οι μαθητές της θα διαλυθούν από το χρέος του κολεγίου, η Arnold έπεισε τους διευθυντές του σχολείου και της περιφέρειας να την αφήσουν να ξεκινήσει ένα μάθημα προσωπικής οικονομίας. Το πρόβλημα ήταν ότι, όπως λέει, δεν υπήρχαν χρήματα στον προϋπολογισμό του σχολείου ή της περιφέρειας για τη χρηματοδότηση του μαθήματος.
Τότε ήταν που γνωρίστηκε με την Heter, η οποία ήδη προωθούσε την προσωπική οικονομική εκπαίδευση στα σχολεία της Σάντα Κλαρίτα. «Όμως, επειδή ήταν ξένη, κανείς από όσους μίλησε στο γραφείο της περιφέρειας ή σε πολλά από τα σχολεία που είχε καλέσει δεν ενδιαφέρθηκε», λέει η Arnold. «Εκείνη χρειαζόταν εμένα και εγώ χρειαζόμουν εκείνη».
Για να ξεκινήσει ένα μάθημα προσωπικής οικονομίας στο Canyon High, η Brendie Heter δώρισε τα 2.000 δολάρια που απαιτούνται για τη διδακτέα ύλη και τα βιβλία.
«Οι φήμες εξαπλώθηκαν γρήγορα», λέει. «Οι μαθητές περνούσαν υπέροχα στην τάξη. Μετέφεραν τις πληροφορίες στους γονείς τους. Οι γονείς τους άρχισαν να μιλάνε στους φίλους τους και οι φίλοι τους άρχισαν να ρωτούν ο ένας τον άλλον: "Λοιπόν, γιατί ο γιος ή η κόρη μου δεν το έχει αυτό σε αυτό το σχολείο;". Και αρχίσαμε να δεχόμαστε τηλεφωνήματα σχεδόν κάθε μέρα από γονείς από παντού».
Η χρηματοδότηση των μαθημάτων στα άλλα οκτώ λύκεια της περιφέρειας ήταν ομαδική προσπάθεια. Η περιφέρεια Hart παρείχε περίπου 19.000 δολάρια. Η οικογένεια Heter και ένας άλλος δωρητής, ο κτηματομεσίτης Sam Neylan, προσέφεραν περίπου 18.000 δολάρια. Η Arnold εξασφάλισε επίσης μια επιχορήγηση ύψους περίπου 10.000 δολαρίων.
Σε κάθε περίπτωση το κόστος του συγκεκριμένου μαθήματος αξίζει τον κόπο. «Αν οι άνθρωποι είναι οικονομικά "μορφωμένοι", θα κάνουν καλύτερες επιλογές», λέει.
Με πληροφορίες από CNBC