Να επιστραφεί η Στήλη της Ροζέτας στην Αίγυπτο ζητούν Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι

Να επιστραφεί η Στήλη της Ροζέτας στην Αίγυπτο ζητούν Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι Facebook Twitter
Η στήλη της Ροζέτας | Βρετανικό Μουσείο
0

Ο σημαντικός αρχαιολόγος της Αιγύπτου και πρώην υπουργός αρχαιοτήτων, Zahi Hawass, ξεκίνησε εκστρατεία, ανακοινώνοντας το αίτημα της επιστροφής της Στήλης της Ροζέτας στην πατρίδα της από το Βρετανικό Μουσείο.

Ο Hawass δήλωσε στην εφημερίδα της Μέσης Ανατολής, The National, ότι η Στήλη της Ροζέτας, μαζί με την προτομή της Νεφερτίτης (που σήμερα βρίσκεται στο Νέο Μουσείο του Βερολίνου) και το Ζωδιακό Κύκλο της Ντεντέρα (που στεγάζεται στο Μουσείο του Λούβρου) θα πρέπει να επιστραφούν μόνιμα στην Αίγυπτο.

Η Στήλη της Ροζέτας (196 π.Χ.) βρέθηκε στη Μέμφιδα της Αιγύπτου το 1799 από έναν Γάλλο στρατιωτικό. Δύο χρόνια αργότερα κατασχέθηκε από τις βρετανικές δυνάμεις στην Αλεξάνδρεια και μεταφέρθηκε στην Αγγλία. Ο Γάλλος μελετητής Ζαν-Φρανσουά Σαμπολιόν (1790-1832) , από τους πιο διακεκριμένους γλωσσολόγους της εποχής, κατάφερε, με βάση τα ονόματα των βασιλέων Πτολεμαίου και Αρσινόης που αναφέρονται στην στήλη, να βρει το κλειδί για να αποκρυπτογραφήσει τα αιγυπτιακά ιερογλυφικά. Αυτή η ανεκτίμητης αξίας ανακάλυψη ήταν καθοριστική για την εξέλιξη της επιστήμης της Αιγυπτιολογίας. Το σύστημα που χρησιμοποίησε ο Σαμπολιόν για να αποκρυπτογραφήσει το κείμενο της στήλης, η οποία φυλάσσεται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου, αποτελεί σημαντικό οδηγό για όσους ενδιαφέρονται για τη μελέτη των αρχαίων συστημάτων γραφής.

Το 2019 ο Hawass επανεκκίνησε την εκστρατεία του για την επιστροφή των αρχαιοτήτων ζητώντας από τους διευθυντές των Κρατικών Μουσείων του Βερολίνου, του Βρετανικού Μουσείου και του Μουσείου του Λούβρου. Και τα τρία μουσεία αρνήθηκαν τα αιτήματά του για δανεισμό.

Η προτομή της Νεφερτίτης (γύρω στο 1340 π.Χ.), η οποία ανακαλύφθηκε από τον Γερμανό αρχαιολόγο Λούντβιχ Μπόρχαρντ στην Αμάρνα το 1912, στεγάζεται στο Νέο Μουσείο του Βερολίνου. Για την ιστορία, το χρονικό της προτομής της Νεφερτίτης είναι το ακόλουθο: Στις 6 Δεκεμβρίου του 1912 ο Γερμανός αρχαιολόγος Λούντβιχ Μπόρχαρντ βρίσκει την προτομή σε ανασκαφές που διενεργούσε για λογαριασμό της Γερμανικής Ανατολικής Εταιρείας. Χρηματοδότης των ανασκαφών και δικαιούχος μεριδίου των ευρημάτων ήταν ο Τζέιμς Ζίμον, Βερολινέζος μαικήνας της εποχής. 

Να επιστραφεί η Στήλη της Ροζέτας στην Αίγυπτο ζητούν Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι Facebook Twitter
Η προτομή της Νεφερτίτης | Neues Museum, Βερολίνο.
Να επιστραφεί η Στήλη της Ροζέτας στην Αίγυπτο ζητούν Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι Facebook Twitter

Σύμφωνα με το τότε δίκαιο για τα αρχαία ευρήματα τα μισά από τα ευρήματα των ανασκαφών δικαιούνταν οι αρχαιολόγοι-ανασκαφείς ή τα ιδρύματα που χρηματοδοτούσαν τις ανασκαφές. 

Ο Γάλλος Γκυστάβ Λεφέβρ, τότε επιθεωρητής των αιγυπτιακών αρχαιοτήτων, επέλεξε πρώτος τα ευρήματα για λογαριασμό της Αιγύπτου και άφησε την Νεφερτίτη στους Γερμανούς. Μέχρι το 1923 η πολυπόθητη σήμερα προτομή δεν είχε τοποθετηθεί σε κανένα μουσείο, παρέμενε ιδιωτική περιουσία. Έξι χρόνια μετά την τοποθέτησή της σε μουσείο του Βερολίνου (1930) η Αίγυπτος ζήτησε την επιστροφή της.

Η οροφή του Ζωδιακού κύκλου από ψαμμίτη με τον χάρτη των άστρων (50 π.Χ.), ανακαλύφθηκε στη Ντεντέρα  από τον Γάλλο αρχαιολόγο Vivant Denon το 1799. Το 1822 αφαιρέθηκε και μεταφέρθηκε στο Παρίσι για τη γαλλική εθνική βιβλιοθήκη- το 1922 η οροφή του Ζωδιακού μεταφέρθηκε στο Μουσείο του Λούβρου. Ο ζωδιακός κύκλος της Ντεντέρα βρέθηκε τον πρώτο αιώνα π.Χ. και θεωρείται μια από τις πρώτες πηγές αστρολογικών πληροφοριών. Οι ιστορικοί έχουν καταλήξει στο ότι ο Φαραώ της Αιγύπτου Νεχεψώ είχε στα χέρια του ένα ολοκληρωμένο σύστημα αστρολογίας και κατά τη βασιλεία του ένα μεγάλο κείμενο διατυπώθηκε με τη μορφή ενός βιβλίου που ανέλυε ξεκάθαρα αυτό το σύστημα και που έθεσε τα θεμέλια για την ανάπτυξη της ελληνιστικής αστρολογίας αργότερα. 

Να επιστραφεί η Στήλη της Ροζέτας στην Αίγυπτο ζητούν Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι Facebook Twitter
Ο ζωδιακός κύκλος της Ντεντέρα | Μουσείο Λούβρου.

Ο Hawass δήλωσε στο The National ότι σχεδιάζει να ξεκινήσει με ένα αίτημα "υπογεγραμμένο από μια ομάδα Αιγυπτίων διανοουμένων", το οποίο θα αρχίσει να στέλνει στα εμπλεκόμενα ευρωπαϊκά μουσεία τον Οκτώβριο. "Πιστεύω ότι αυτά τα τρία αντικείμενα είναι μοναδικά και η πατρίδα τους πρέπει να είναι η Αίγυπτος", είπε, αξιοποιώντας την τελευταία στροφή προς τον επαναπατρισμό αντικειμένων από δυτικά μουσεία, όπως τα χάλκινα του Μπενίν

Το 2011, ο Hawass διετέλεσε υπουργός αρχαιοτήτων της Αιγύπτου, αλλά έκτοτε εργάζεται ανεξάρτητα. Το 2007 ζήτησε τον δανεισμό των τριών προαναφερθέντων θησαυρών για το πολύ φιλόδοξο και πολύ καθυστερημένο Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο κοντά στις Πυραμίδες, το οποίο αναμένεται να ανοίξει αργότερα φέτος.

Το 2019 ο Hawass επανεκκίνησε την εκστρατεία του για την επιστροφή των αρχαιοτήτων ζητώντας από τους διευθυντές των Κρατικών Μουσείων του Βερολίνου, του Βρετανικού Μουσείου και του Μουσείου του Λούβρου: «Πώς μπορείτε να αρνηθείτε να δανείσετε στο νέο Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο όταν έχετε πάρει τόσες πολλές αρχαιότητες από την Αίγυπτο; Το Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο θα είναι το μεγαλύτερο και καλύτερο στον κόσμο». Και τα τρία μουσεία αρνήθηκαν τα αιτήματά του για δανεισμό.

Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου αναφέρει: «Στο Βρετανικό Μουσείο, οι επισκέπτες μπορούν να δουν τη Στήλη της Ροζέτας  μαζί με άλλα μνημεία φαραωνικών ναών, αλλά και μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο άλλων αρχαίων πολιτισμών, συμπεριλαμβανομένων των συγχρόνων τους, όπως η Ρώμη, η Αθήνα και η Περσία, επιτρέποντας στο κοινό να εξερευνήσει αυτό το τεράστιο τόξο της ιστορίας..... Όπως συμβαίνει με όλη τη συλλογή, η Ροζέτα είναι διαθέσιμη σε όλα τα ενδιαφερόμενα κοινά, είτε στις αίθουσες είτε μέσω ραντεβού για την υποστήριξη της ακαδημαϊκής έρευνας. Επίσης, έχουμε ευρεία συνεργασία με ανθρώπους σε όλο τον κόσμο μέσω της ιστοσελίδας μας, μαζί με τρισδιάστατες σαρώσεις αντικειμένων στον ιστότοπό μας Sketch Fab, ο οποίος περιλαμβάνει και την πέτρα Ροζέτα». Η Στήλη της Ροζέτας θα εκτεθεί στην επερχόμενη έκθεση «Hieroglyphs: ξεκλειδώνοντας την αρχαία Αίγυπτο» (13 Οκτωβρίου-19 Φεβρουαρίου 2023).

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΜΠΤΗ Τα νέα μουσεία που θα ανοίξουν τις πόρτες τους το 2022 σε όλο τον κόσμο

Culture / Τα νέα μουσεία που θα ανοίξουν τις πόρτες τους το 2022 σε όλο τον κόσμο

Ένα ταξίδι από το Χονγκ Κονγκ μέχρι την Αίγυπτο, το Παρίσι, τη Γλασκώβη, την Αυστραλία και τη Νορβηγία, στα μουσεία που φιλοδοξούν να κατακτήσουν περίοπτη θέση στον χάρτη της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ