Δύο γλυπτά σχεδόν φυσικού μεγέθους ενός άνδρα και μιας γυναίκας, η οποία πιστεύεται ότι ήταν ιέρεια, βρέθηκαν κατά τη διάρκεια των ανασκαφών σε έναν τεράστιο τάφο στην αρχαία ρωμαϊκή πόλη Πομπηία.
Τα λεπτομερή επιτύμβια κειμήλια κοσμούσαν τον τάφο, ο οποίος περιείχε αρκετές ταφικές κόγχες, χτισμένες σε ένα ευρύ τοίχο στη νεκρόπολη Porta Sarno, μία από τις κύριες πύλες εισόδου στην αρχαία πόλη. Η Πομπηία καταστράφηκε από την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ.
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι το γυναικείο γλυπτό απεικόνιζε μία γυναίκα που είχε κύρος στην τοπική κοινωνία, πιθανώς επειδή ήταν ιέρεια της θεάς Δήμητρας, της αρχαιοελληνικής και ρωμαϊκής θεάς της γεωργίας, της γονιμότητας και των μητρικών σχέσεων. Οι αρχαιολόγοι έφτασαν σε αυτό το συμπέρασμα επειδή εντόπισαν διάφορα κοσμήματα και αξεσουαάρ, όπως σκουλαρίκια, δαχτυλίδια και βραχιόλια, σκαλισμένα πάνω στο άγαλμα.
Η γυναίκα είναι καλυμμένη με πέπλο και ντυμένη με μεγάλο μανδύα πάνω από έναν χιτώνα, ενώ ο άνδρας φοράει τήβεννο τυλιγμένο στον αριστερό του ώμο.

Ωστόσο, οι ειδικοί δεν είναι πεπεισμένοι ότι οι μορφές, οι οποίες ήταν ενωμένες μεταξύ τους και πιστεύεται ότι χρονολογούνται στην ύστερη περίοδο της Ρωμαϊκής Δημοκρατίας, αντιπροσώπευαν ένα παντρεμένο ζευγάρι.
Ο Gabriel Zuchtriegel, διευθυντής του αρχαιολογικού πάρκου της Πομπηίας, δήλωσε: «Επειδή μοιάζει πραγματικά με μια πολύ σημαντική γυναίκα της τοπικής ελίτ, υπάρχει επίσης αυτή η ιδέα ότι θα μπορούσε να ήταν ιέρεια της Δήμητρας, κατέχοντας αυτά τα εδάφη και έχοντας αυτό που φαίνεται ως ένας ξεκάθαρος ρόλος».
Κρατάει κάτι που μοιάζει με φύλλα δάφνης, τα οποία στην αρχαία Ρώμη χρησιμοποιούνταν για τον καθαρισμό και την ευλογία των θρησκευτικών χώρων με τη διασπορά του θυμιάματος και του καπνού από αρωματικά βότανα.

Με τις περισσότερες γυναίκες στη ρωμαϊκή κοινωνία να έχουν υποβιβαστεί σε οικιακούς ρόλους, η ιδιότητα της ιέρειας, μια σημαντική θέση στη δημόσια ζωή, ήταν η υψηλότερη θέση που μπορούσε να διεκδικήσει μια γυναίκα και έδινε δύναμη σε παρόμοιο επίπεδο με έναν άνδρα ιερέα.
Ο Zuchtriegel υποστήριξε ότι τέτοια ταφικά γλυπτά δεν αναπαριστούσαν πάντα ζευγάρια. «Μερικές φορές έχετε δύο άνδρες, ή μερικές φορές έρχονται σε τριάδες», είπε. «Θα μπορούσε να είναι ο σύζυγός της, αλλά θα μπορούσε επίσης να είναι ο γιος της. Δεν υπήρχε επιγραφή, οπότε δεν ξέρουμε».
Δίπλα στα πόδια του ανδρικού αγάλματος σώζεται η ρίζα ενός αρχαίου δέντρου που φύτρωνε πάνω στον τάφο. «Ήταν μεγάλη έκπληξη που τη βρήκαμε εκεί, λίγα εκατοστά κάτω από το έδαφος», είπε ο Zuchtriegel.
Τα δύο γλυπτά αποκαθίστανται και θα παρουσιαστούν σε έκθεση στην Πομπηία, που θα αρχίσει στις 16 Απριλίου.
Οι ανασκαφές στη νεκρόπολη Porta Sarno είναι ένα κοινό έργο μεταξύ του αρχαιολογικού πάρκου της Πομπηίας και του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου της Βαλένθια.
Με πληροφορίες από Guardian