Ο βασικός πολεμικός βραχίονας του τουρκικού στρατού, οι Χερσαίες Δυνάμεις (Kara Kuvvetleri), θα δυσκολευτούν να βρουν ετοιμοπόλεμα στρατεύματα σε περίπτωση πολέμου ενώ στερούνται και του απαραίτητου στρατιωτικού υλικού για να εκπληρώσουν την αποστολή τους.
Μια εμπιστευτική τουρκική στρατιωτική έκθεση που έλαβε το Nordic Monitor αποκαλύπτει ότι οι διοικητές ανησυχούν για την επιδείνωση των δυνατοτήτων των χερσαίων δυνάμεων και προτείνουν διορθωτικά μέτρα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που εμποδίζουν τις επιχειρησιακές και υλικοτεχνικές δυνατότητες των δυνάμεων.
«Δυσκολευόμαστε να βρούμε μια έτοιμη για μάχη τεθωρακισμένη/μηχανοκίνητη ταξιαρχία. Επομένως, η κορυφαία προτεραιότητά μας ως Χερσαίες Δυνάμεις θα πρέπει να είναι να βρούμε μια λύση στην ανάγκη μας για μάχιμα στρατεύματα», προειδοποιεί η έκθεση.
Η ίδια έκθεση προβλέπει ότι οι χερσαίες δυνάμεις ενδέχεται να κληθούν να αναπτυχθούν, αν και σε περιορισμένη εμπλοκή, κατά μήκος των συνόρων με την Ελλάδα, καθώς και κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης μεταξύ του Αζερμπαϊτζάν και της Αρμενίας.
Προβλέπει ακόμα ότι η αστάθεια στη Συρία και το Ιράκ θα συνεχιστεί και ότι ορισμένα στρατεύματα ενδέχεται να δεσμευτούν στη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στην περιοχή.
Σημείωσε επίσης ότι το ΝΑΤΟ μπορεί να επηρεάσει περαιτέρω τη Ρωσία και να απαιτήσει από την Τουρκία να δεσμεύσει δυνάμεις σε διάφορα επίπεδα ενάντια στη ρωσική απειλή, ενώ ο στρατός μπορεί να κληθεί να παράσχει εκπαιδευτικά προγράμματα για περισσότερες ξένες χώρες.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η ζήτηση για χρήση χερσαίων στρατευμάτων θα αυξηθεί πιθανότατα στο μέλλον για λόγους ασφαλείας, οι χερσαίες δυνάμεις πρέπει να είναι σε θέση να εκσυγχρονιστούν γρήγορα για να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις και να λύσουν προβλήματα, ώστε να μπορέσουν να επιτύχουν τέτοια καθήκοντα, υπογραμμίζει η έκθεση.
Οι συντάκτες της δε, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την έλλειψη εξελιγμένων στρατιωτικών συστημάτων, όπως μονάδες αντιπυραυλικής άμυνας, συστήματα ακριβείας και πυραύλους κρουζ μεγάλης εμβέλειας.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι Χερσαίες Δυνάμεις δέχονται περαιτέρω πλήγμα λόγω έλλειψης επαρκούς ανθρώπινου δυναμικού.
«Υπάρχει ένα γεγονός που δεν μπορούμε να αλλάξουμε. Οι στρατιώτες δεν καλύπτουν τις στρατιωτικές ανάγκες των Χερσαίων Δυνάμεων. Δεν φαίνεται δυνατό να αλλάξει αυτή η κατάσταση βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα», αναφέρει η έκθεση.
Προσθέτει ακόμα πως «Αντίθετα, οι κοινωνικές τάσεις τα τελευταία είκοσι χρόνια, η μείωση της υποχρεωτικής στρατιωτικής θητείας, που έγινε με πολιτικά κίνητρα εκτός της εμπλοκής των TAF (Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων) και η εισαγωγή πρακτικών όπως η αμειβόμενη στρατιωτική θητεία έχουν επιδεινώσει περαιτέρω αυτή την προοπτική».
Σημαντικό μέρος των χερσαίων δυνάμεων είναι ήδη δεσμευμένο σε πολεμικές εμπλοκές για τη φύλαξη των συνόρων και τον αγώνα κατά τρομοκρατικών ομάδων, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά.
Αυτό, συνεχίζει, παρεμποδίζει τα σχέδια του στρατού για αναδιάρθρωση και συνδέει σημαντικό αριθμό στρατευμάτων σε συνοριακές περιπολίες και αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις.
Προτείνει δε, ότι τέτοια καθήκοντα μπορούν να μεταφερθούν στην συνοριοφυλακή και στις υπηρεσίες επιβολής του νόμου όπως η χωροφυλακή ώστε να «απελευθερωθούν» στρατεύματα για τις Χερσαίες Δυνάμεις.
Ωστόσο, προειδοποιεί ότι εάν εγκρινόταν μια τέτοια μετατόπιση, τα υπάρχοντα στρατεύματα που είχαν ήδη δεσμευτεί για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας, που αναπτύχθηκαν για συνοριακά καθήκοντα, πιθανότατα θα έμεναν στις νέες τους μονάδες, στερώντας έτσι από τις χερσαίες δυνάμεις, το ανθρώπινο δυναμικό που χρειάζεται.
Η έκθεση παραδέχεται την αποτυχία ολοκλήρωσης της αναδιάρθρωσης των στρατευμάτων στις χερσαίες δυνάμεις που ξεκίνησε πριν από μια δεκαετία, με αποτέλεσμα την αβεβαιότητα μεταξύ των μονάδων και την αποτροπή των απαιτούμενων επενδύσεων σε προσωπικό και εξοπλισμό.
Τα μικρά προβλήματα έγιναν τεράστια ζητήματα όταν οι μονάδες που αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης για διάλυση ή αναδιάρθρωση δίστασαν να επενδύσουν περαιτέρω για να αποφύγουν τις σπατάλες.
Η έκθεση προτείνει ακόμα την αναμόρφωση των 35 ταξιαρχιών που έχουν οι Χερσαίες Δυνάμεις εκτός από μία, που σταθμεύει στο βόρειο τμήμα της Κύπρου. Σύμφωνα με την πρόταση, 15 από αυτές τις ταξιαρχίες – πέντε ταξιαρχίες καταδρομέων, τέσσερις ελαφριές τεθωρακισμένες ταξιαρχίες και έξι τεθωρακισμένες μηχανοκίνητες ταξιαρχίες – θα σχεδιαστούν έτσι ώστε να είναι έτοιμες για μάχη στο υψηλότερο επίπεδο. Θα αποτελούνται, βάση της έκθεσης, εξ ολοκλήρου από επαγγελματίες/μισθοφόρους στρατιώτες.
Μια άλλη ομάδα 15 ταξιαρχιών –τέσσερις μηχανοκίνητες και 11 τεθωρακισμένες μονάδες– θα έχει την ικανότητα να είναι έτοιμη για πόλεμο εντός ενός έως τριών μηνών. Θα επανδρωθεί από στρατεύσιμους με επικεφαλής επαγγελματίες στρατιώτες, σύμφωνα με σύσταση της έκθεσης.
Οι υπόλοιπες ταξιαρχίες - πέντε μονάδες - θα αναδιαρθρωθούν ώστε να είναι ταξιαρχίες κινητοποίησης, οι οποίες θα είναι έτοιμες για μάχη εντός τριών έως έξι μηνών. Θα επανδρωθούν, αντίστοιχα, και από στρατεύσιμους.
Οι ταξιαρχίες κινητοποίησης θα χρησιμεύσουν επίσης ως κόμβοι εκπαίδευσης για το ξένο στρατιωτικό προσωπικό και θα βοηθήσουν στη δημιουργία ή την αναδιάρθρωση στρατών για χώρες όπως η Σομαλία και η Λιβύη που έχουν ζητήσει βοήθεια από την Τουρκία.
Η έκθεση εκτιμά ότι περισσότερες χώρες θα ζητήσουν παρόμοια βοήθεια από την Τουρκία στο μέλλον, ασκώντας μεγαλύτερη πίεση στις Χερσαίες Δυνάμεις.
Σύμφωνα με την έκθεση, η ιδέα της συρρίκνωσης του στρατού με ενισχυμένη αποτελεσματικότητα και επαγγελματικές ικανότητες δεν λειτούργησε πραγματικά με τον τρόπο που περίμεναν αυτοί που τη σχεδίασαν. Αντίθετα, το ανθρώπινο δυναμικό μειώθηκε χωρίς να ενισχύεται η αποτελεσματικότητα των μονάδων των Χερσαίων Δυνάμεων.
Η έκθεση δεν έχει ημερομηνία αλλά πιστεύεται ότι είναι από το 2015 περίπου, καθώς αναφέρει ότι ορισμένες από τις προτεινόμενες αλλαγές θα υποβληθούν στη συνεδρίαση του Ανώτατου Στρατιωτικού Συμβουλίου το καλοκαίρι του 2015. Συντάχθηκε σε επίπεδο Διοίκησης Χερσαίων Δυνάμεων.
Δεν είναι σαφές πόσες αλλαγές έχουν γίνει στις Χερσαίες Δυνάμεις από τότε, αλλά η έκθεση παρείχε μια προσεκτική ματιά στον τρόπο σκέψης για τις Χερσαίες Δυνάμεις, οι οποίες ξεκίνησαν μεταρρυθμίσεις με την ιδέα να μετατραπεί σε επαγγελματικό - μισθοφορικό στρατό τη δεκαετία του 1990.
Ορισμένες από τις προβλέψεις που αναφέρει η έκθεση, σε επίπεδο ασφάλειας, όντως έγιναν.
Ο τουρκικός στρατός αναπτύχθηκε στη Συρία για να δημιουργήσει μια ζώνη ασφαλείας και επέκτεινε την παρουσία του στο Ιράκ, ενώ έλαβε χώρα περιορισμένη στρατιωτική εμπλοκή στη Λιβύη κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου και στον Καύκασο κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης Αζερμπαϊτζάν-Αρμενίας.
Με πληροφορίες του nordicmonitor