Εθνικό Θέατρο: Απαξιώνεται νομικά το μείζον έργο της θεατρικής εκπαίδευσης

Σκηνή θεάτρου Facebook Twitter
Φωτ: Kevin Schmid on Unsplash
0

Αντιδράσεις έχουν προκληθεί από την έκδοση προεδρικού διατάγματος που εξισώνει τα πτυχία των αποφοίτων των δραματικών σχολών με τα απολυτήρια Λυκείου, με το Εθνικό Θέατρο να παίρνει θέση.

Μέσω ανακοίνωσής του το Εθνικό Θέατρο τονίζει ότι απαξιώνεται νομικά η θεατρική εκπαίδευση, ενώ καλεί «την Πολιτεία να άρει τις ανεπιεικείς συνέπειες και να  επανεξετάσει το οικείο πλαίσιο, ώστε να αποτυπώνει δίκαια την εκπαιδευτική και επαγγελματική αξία των σπουδών Δραματικής Τέχνης».

Αναλυτικά η ανακοίνωση του Εθνικού Θεάτρου

Οι σχετικές ρυθμίσεις του Π.Δ. 85/2022 διαιωνίζουν μια κατάσταση που πλήττει διαχρονικά το κύρος των παραστατικών τεχνών και τα επαγγελματικά δικαιώματα των Ελλήνων ηθοποιών. Όχι μόνο δεν επιλύεται το πρόβλημα διαβάθμισης που σοβεί επί δεκαετίες (ήδη από το έτος 2003 παραμένει αρρύθμιστο το ουσιώδες ζήτημα της ισοτιμίας των χορηγούμενων πτυχίων), αλλά, αντιθέτως, απαξιώνεται νομικά το μείζον έργο της θεατρικής εκπαίδευσης που επιτελείται σε εγκεκριμένες από την Πολιτεία Ανώτερες Σχολές Δραματικής Τέχνης. Παράλληλα, δεν αντιμετωπίζεται το σοβαρό ζήτημα της αναγκαίας συνέργειας και συνεργασίας όλων των απαραίτητων ειδικοτήτων για την ενσωμάτωση της θεατρικής παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της εγκύκλιας εκπαίδευσης. Το Εθνικό Θέατρο, με βαθιά προσήλωση στην ηθική, κοινωνική και επαγγελματική υπόσταση των καλλιτεχνών αλλά και στην ανάγκη ενότητας όλης της θεατρικής κοινότητας, συμπαρίσταται σε κάθε πρόσφορη και συντεταγμένη σωματειακή εκδήλωση διαμαρτυρίας και εκφράζει, δια της Δραματικής Σχολής του και των φορέων της, τον έντονο προβληματισμό του. 

Μακριά από οποιαδήποτε απόπειρα καπηλείας και πολιτικής αντιπαράθεσης, που ουδόλως μάς αφορά, καλούμε την Πολιτεία να άρει τις ανεπιεικείς συνέπειες και να  επανεξετάσει το οικείο πλαίσιο, ώστε να αποτυπώνει δίκαια την εκπαιδευτική και επαγγελματική αξία των σπουδών Δραματικής Τέχνης. Σε αυτήν την κατεύθυνση, κρίνουμε ευκταία την άμεση έναρξη εκτεταμένων διαβουλεύσεων και του αναγκαίου διαλόγου μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς φορείς ώστε να επιτευχθεί λύση που θα ικανοποιεί τα νόμιμα συμφέροντά τους.

ΣΕΗ: Απαντά σε 6 κυβερνητικούς ισχυρισμούς

Παράλληλα, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με τις χθεσινές συναντήσεις με κυβερνητικούς φορείς αναφορικά με το Προεδρικό Διάταγμα.

Σε μακροσκελή του ανακοίνωση το ΣΕΗ αναφέρει ότι οι χθεσινές συναντήσεις «οδηγήθηκαν σε αδιέξοδο». Απαντά, δε, σε έξι κυβερνητικούς ισχυρισμούς, υπογραμμίζοντας ότι δεν θα παραιτηθεί από τις διεκδικήσεις του.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΣΕΗ

«ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΧΘΕΣΙΝΕΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ & ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ:

Μετά τη μεγαλειώδη συγκέντρωση διαμαρτυρίας των επαγγελματιών καλλιτεχνών, αλλά και σπουδαστών καλλιτεχνικών σχολών χτες στο Υπουργείο Πολιτισμού και η οποία μετατράπηκε σε πορεία προς το Σύνταγμα, πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη των εκπροσώπων των καλλιτεχνικών σωματείων, των δραματικών σχολών και της Ομοσπονδίας με τον Υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού κ. Νικόλα Γιατρομανωλάκη, την ΓΓ του Υπουργείου Εσωτερικών και τον ΓΓ του Υπουργείου Παιδείας.

Παρά το χρονοβόρο της διαδικασίας (πάνω από 3 ώρες) και παρά το ότι η σύσκεψη περιορίστηκε μόνο στο κομμάτι του ΠΔ (και όχι του ευρύτερου ζητήματος της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης) οδηγηθήκαμε σε πλήρες αδιέξοδο, καθώς η Κυβέρνηση, μέσω των εκπροσώπων της, επιβεβαίωσε πως δεν προτίθεται να αλλάξει τίποτα από το πρόσφατο ΠΔ.

Παρά το πλήθος επιχειρημάτων που χρησιμοποιήσαμε όλοι οι εκπρόσωποι των Σωματείων (τόσο σε νομικό, όσο και σε τεχνικό, αλλά και ηθικό επίπεδο), η Κυβέρνηση επιχειρεί σκόπιμα να μας παραπληροφορήσει και να συσκοτίσει το ζήτημα, γεγονός που αποδείχτηκε τόσο κατά τη διάρκεια της χθεσινής σύσκεψης, όσο και στις δημόσιες δηλώσεις των αρμόδιων Υπουργών.  

Στους εξής 6 κυβερνητικούς ισχυρισμούς απαντάμε:

1) «ΤΟ ΠΔ ΔΕΝ ΥΠΟΒΑΘΜΙΖΕΙ ΤΑ ΔΙΠΛΩΜΑΤΑ. ΤΑ ΑΦΗΝΕΙ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 5»:

Σκόπιμα επιχειρείται να συγκεραστεί το Ελληνικό Πλαίσιο Προσόντων (που περιλαμβάνει 8 επίπεδα) με τις μισθολογικές κλίμακες και τα επαγγελματικά προσόντα στο Δημόσιο που είναι μόλις 4 (ΥΕ, ΔΕ, ΤΕ, ΠΕ)! Είναι προφανές πως τα 8 επίπεδα δεν αντιστοιχίζονται επακριβώς στα μισθολογικά κλιμάκια και, όπως έχουμε πει από την πρώτη μας ανακοίνωση, από τη στιγμή που καταργήθηκε η ανώτερη εκπαίδευση το 2003, υπαγόμαστε πράγματι και αδίκως στο επίπεδο προσόντων 5 (παραδόξως με τα μόλις διετούς φοίτησης ΙΕΚ!).

Δηλαδή, ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ κατατασσόμαστε ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΑ και ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ στους εργαζομένους ΔΕ, δηλαδή στους αποφοίτους Λυκείου!!!

2) «ΤΟ ΠΔ ΑΠΛΩΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΔΩ ΚΑΙ 20 ΧΡΟΝΙΑ»:

Απόλυτο ψέμα! Ξαναλέμε ότι ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ δημιουργείται η κατηγορία ΔΕ Ηθοποιών (και λοιπών καλλιτεχνών). Δεν υπήρχε τέτοιο προηγούμενο από προηγούμενους νόμους και, μάλιστα, με το παρόν ΠΔ δεν αναγνωρίζεται ΚΑΝ η πρότερη κατάσταση για τους αποφοίτους έως το 2003 (που ήταν ΤΕ). Κανείς δεν μας λέει ποια είναι η ανάγκη, λοιπόν, να κατηγοροποιηθούμε για πρώτη φορά ως ΔΕ ηθοποιών και να αμειβόμαστε με τον μισθό ανειδίκευτου εργάτη!

3) «ΤΟ ΠΔ ΑΦΟΡΑ ΑΠΛΩΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΠΟΥ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΜΕΣΩ ΑΣΕΠ»:

Ακόμα ένα ψέμα, καθώς – όπως άλλωστε αναφέρεται και στο εισαγωγικό του ΠΔ – το ΠΔ αφορά σε όλες τις προσλήψεις που θα γίνονται ακόμα και στον Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, όχι μόνο μέσω ΑΣΕΠ, αλλά και με όσους διαγωνισμούς εποπτεύονται από τον ΑΣΕΠ ή μέσω ΕΣΠΑ ή στους ΟΤΑ κλπ.

4) «ΤΟ ΠΔ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΣΛΗΦΘΕΙ ΕΩΣ ΤΩΡΑ»:

Κανείς δεν εγγυάται όμως τι θα γίνει με τις προσλήψεις από εδώ και πέρα. Είναι γεγονός πως η πλειονότητα των εργαζόμενων καλλιτεχνών στους Δήμους και στους ΟΤΑ απασχολείται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Τι θα γίνει, λοιπόν, όταν λήξουν αυτές οι συμβάσεις ή συνταξιοδοτηθεί το υπάρχον προσωπικό και προκηρυχθούν ξανά οι θέσεις; Τη στιγμή που το ίδιο το ΠΔ, αλλά και η εκπρόσωπος του Υπουργείου Εσωτερικών, επιβεβαιώνουν ότι παραμένει στη διακριτική ευχέρεια των οργανισμών να προκηρύσσουν τις θέσεις ως ΤΕ, είναι αυτονόητο πως ΑΥΤΟΜΑΤΩΣ όλοι οι καλλιτέχνες ΔΕ θα αποκλείονται από αυτές ή αν προκηρυχθούν ως ΔΕ θα σημαίνει αυτόματα τον μισθολογικό υποβιβασμό των εργαζομένων.

5) «ΤΟ ΠΔ ΔΕΝ ΕΠΗΡΡΕΑΖΕΙ ΤΟΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ»:

Είναι δυνατόν να πιστεύει οποιοσδήποτε πολίτης αυτής της χώρας πως μια κρατική κατηγοριοποίησή μας ως επαγγελματιών αποφοίτων Λυκείου, δεν θα επηρεάσει και τις σχετικές εργασιακές σχέσεις στον Ιδιωτικό Τομέα; Για παράδειγμα, με ποια επιχειρήματα θα διαπραγματευτούμε από εδώ και στο εξής για συλλογικές συμβάσεις των ηθοποιών, όταν το ίδιο το Κράτος μας κατηγοριοποιεί στην κατώτατη αυτή βαθμίδα; Πιστεύει κανείς πως στο Δημόσιο θα αμειβόμαστε ως ανειδίκευτοι εργάτες και στον ιδιωτικό τομέα ως απόφοιτοι ανώτερης εκπαίδευσης (ν.1958/81);

6) «ΖΗΤΗΣΑΜΕ ΑΠΟ ΤΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΝΑ ΜΑΣ ΔΩΣΟΥΝ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΘΟΥΝ ΣΕ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥΣ»

Αντί λοιπόν, η Κυβέρνηση να δώσει άμεση και οριστική λύση για το ζήτημα, επιχειρεί να μας ρίξει στάχτη στα μάτια με την επίκληση των ερμηνευτικών των νόμων εγκυκλίων, που τυχόν θα λαμβάνει ο κάθε δημόσιος φορέας και που – εκτός των άλλων – είναι κατώτερες σε ισχύ από το ΠΔ και, σίγουρα, προσωρινές και ανακλητέες. Το ίδιο το κράτος, λοιπόν, επιλέγει τον δρόμο του χάους, της πολυνομίας, των πολλών ερμηνειών, των εργαζομένων δύο ή και περισσότερων ταχυτήτων με ό,τι σημαίνει αυτό για μια σειρά προσφυγών, ακυροτήτων, μη γονιμότητας για κάθε θέση που θα προκηρύσσεται από εδώ και πέρα.

Ας μην μας κοροϊδεύουν λοιπόν!

Η επικοινωνιακή ομοβροντία από εκπροσώπους της Κυβέρνησης δεν μας πτοεί και δεν μας μπερδεύει. Είναι προφανές, κατόπιν όλων των ανωτέρω, πως το θεσμικό κενό που όλες οι προηγούμενες Κυβερνήσεις δημιούργησαν, από εδώ και πέρα καλύπτεται βίαια και με κρατική εντολή υποβαθμίζοντας εργασιακά και ηθικά όλους τους καλλιτέχνες.

ΔΕΝ ΜΕΤΑΚΙΝΟΥΜΑΣΤΕ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ ΜΑΣ.

Απαιτούμε

- Άμεση απόσυρση του ΠΔ 85/2022, τουλάχιστον για τις καλλιτεχνικές ειδικότητες
- (έως την ίδρυση ανώτατης βαθμίδας) Εξομοίωση λόγω αντικειμενικής ιδιαιτερότητας με ΤΕ καθολικά για θέσεις στο δημόσιο και κλάδος ΤΕ για ΟΛΟΥΣ τους αποφοίτους καλλιτεχνικών σχολών και ωδείων
- Ίδρυση ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
- Οριστική λύση στο ζήτημα των διπλωμάτων από το 2003 έως και την ίδρυση του Πανεπιστημίου

Συνεχίζουμε την ανάγνωση της ανακοίνωσής μας σε κάθε παράσταση, έχουμε αποφασίσει την προσφυγή μας στα δικαστήρια για την ακύρωση αυτού του ΠΔ και την αναστολή εφαρμογής του, ενέργεια όμως που δεν θα μας καθησυχάσει, απεναντίας, θα κλιμακώσουμε τις αγωνιστικές μας κινητοποιήσεις μας. 

ΔΕΝ ΥΠΟΧΩΡΟΥΜΕ!
ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ!».

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Ματ Ντίλον θα τιμηθεί με τον Χρυσό Αλέξανδρο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Πολιτισμός / O Ματ Ντίλον θα τιμηθεί με τον Χρυσό Αλέξανδρο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς του σύγχρονου αμερικανικού σινεμά θα παρευρεθεί στο φετινό φεστιβάλ για να παρουσιάσει την ταινία «Την έλεγαν Μαρία», στην οποία ερμηνεύει τον Μάρλον Μπράντο.
LIFO NEWSROOM
28η Οκτωβρίου: Δέκα ελληνικές ταινίες για το έπος του ‘40, την κατοχή και την αντίσταση

Πολιτισμός / 28η Οκτωβρίου: Δέκα ελληνικές ταινίες για το έπος του ‘40, την κατοχή και την αντίσταση

«Ηρωικές ταινίες» που αναδεικνύουν το ταλέντο των συντελεστών, πίσω και μπροστά από την κάμερα, που σπανίως βλέπουμε στην τηλεόραση και δεν είναι συνυφασμένες με γραφικότητες
LIFO NEWSROOM
Πέθανε ο Phil Lesh, μπασίστας και ιδρυτικό μέλος του ροκ συγκροτήματος Grateful Dead

Πολιτισμός / Πέθανε ο Phil Lesh, μπασίστας και ιδρυτικό μέλος του ροκ συγκροτήματος Grateful Dead

Πριν από 9 χρόνια ο μουσικός είχε ανακοινώσει ότι διαγνώστηκε με καρκίνο και έκτοτε έδινε μάχη με την ασθένεια Πέθανε ο Phil Lesh, μπασίστας και ιδρυτικό μέλος του ροκ συγκροτήματος Grateful Dead
LIFO NEWSROOM
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ