Ολονύκτιες ήταν οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του μοιραίου Φάντομ που κατέπεσε χθες ανοιχτά της Ανδραβίδας, Ευστάθιου Τσιτλακίδη.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, κατά τη διάρκεια της νύχτας επιχειρούσαν ένα C-130, το οποίο έριχνε φωτοβολίδες με τις οποίες φωτίζεται η περιοχή των ερευνών και βοηθά έτσι τα πλωτά μέσα του Λιμενικού, ένα ελικόπτερο Super Puma και ένα S-70 τα οποία εναλλάσσονταν μεταξύ τους, σκανάροντας όλη την περιοχή.
Όπως αναφέρει ρεπορτάζ του Χρήστου Μαζανίτη στο enikos.gr, το άσχημο σενάριο που εξετάζουν οι αρχές, είναι ο 31χρονος σμηναγός να μην έκανε εγκαίρως χρήση του συστήματος εκτόξευσης, και να παραμένει δεμένος στο κάθισμα του αεροσκάφους, στο βασικό τμήμα της ατράκτου του μαχητικού.
Γι'αυτό το λόγο, κατά το ίδιο ρεπορτάζ, επιστρατεύεται το ΝΑΥΤΙΛΟΣ του Πολεμικού Ναυτικού, το ωκεανογραφικό που σαρώνουν το βυθό και αναμένεται να δώσουν μια σαφέστερη εικόνα του συγκεκριμένου θαλάσσιου σημείου, βάθους 1.000 μέτρων και με ιδιαίτερη μορφολογία.
Τα πιθανά αίτια
Όπως τόνισε στην ΕΡΤ ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων, κ. Παντελής Φραγκούλης η συγκεκριμένη πτήση χαμηλής ναυτιλίας δεν είναι ρουτίνας, διότι «οι χαμηλές πτήσεις ακολουθούν το ανάγλυφο του εδάφους. Δηλαδή το αεροπλάνο, πετάει πάνω από το έδαφος, να φανταστούμε στα 100 πόδια, στα τριάντα μέτρα σχεδόν ή και χαμηλότερα. Ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους ώστε να μην γίνεται αντιληπτό από τα ραντάρ. Το ίδιο ακολουθείται και στη θάλασσα. Η πτήση όμως αυτή πάνω από το έδαφος δεν είναι μια απλή πτήση ρουτίνας. Γίνεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα, με κλειστές στροφές προκειμένου να αποφεύγει διάφορα εμπόδια. Είναι μια πολύ δύσκολη πτήση. Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, την οποία την κάνουν σχεδόν συχνά όλοι οι χειριστές αυτών των αεροσκαφών».
Διευκρίνισε ότι «τα αεροσκάφη αυτά, (στο οποίο επέβαιναν οι δύο άνδρες) μπορεί να είναι παλαιού τύπου, έχουν όμως εκσυγχρονιστεί όλα αυτά τα χρόνια, έχουν μπει πολύ σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα. Πρέπει να ξέρετε ότι τα αεροσκάφη αυτά και όλα τα αεροσκάφη, ό, τι πετάει στον αέρα, υπόκεινται σε μεγάλες επιθεωρήσεις. Και όταν λέμε επιθεώρηση ενός αεροσκάφους, εννοούμε ότι αλλάζονται πολλά μα πάρα πολλά βασικά εξαρτήματά του. Από’ κει και πέρα γίνεται ένα καινούργιο αεροσκάφος».
Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο τύπος του συγκεκριμένου αεροσκάφους είχε έρθει πρώτη φορά στη χώρα, κατόπιν παραγγελίας, το 1972 και μία δεύτερη παραλαβή πραγματοποιήθηκε το 1977. Δεν έχει διευκρινιστεί η ημερομηνία παραλαβής του επίμαχου αεροσκάφους.
«Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά», υπογράμμισε ο αεροναυπηγός, Φαίδων Καραϊωσηφίδης για τα πιθανά αίτια της σημερινής τραγωδίας και πρόσθεσε: «Εγώ δεν θα μπορούσα να αποκλείσω την τεχνική βλάβη, ένα απρόοπτο γεγονός. Να θυμίσω ότι στο παρελθόν έχουμε αρκετά περιστατικά, όπου έχουμε χάσει αεροπλάνα κυριολεκτικά από απρόοπτο γεγονός. Έχει συγκρουστεί μεγάλο πουλί με μονοκινητήριο αεροπλάνο, μπήκε στον κινητήρα, ο κινητήρας έσκασε, αλλά εκεί υπήρξε εγκατάλειψη του αεροσκάφους».
«Υπάρχει περίπτωση να εκτινάχθηκαν τελευταία στιγμή», συμπλήρωσε μεταξύ άλλων, ο αεροναυπηγός. «Η εκτίναξη σε τέτοια ύψη (30 μέτρων) θεωρητικά στέλνει τα καθίσματα σε ύψος ασφαλές για να ανοίξουν τα αλεξίπτωτα, αλλά δυστυχώς έχουμε δει πάρα πολλές φορές περιστατικά, όπου η εγκατάλειψη δεν είναι επιτυχής και αν οι πληροφορίες είναι σωστές – ότι έχουμε αλεξίπτωτο στο νερό και νεκρό τον χειριστή οπλικών συστημάτων του αεροσκάφους, δηλαδή τον συγκυβερνήτη – φοβάμαι ότι ίσως έχουμε ένα τέτοιο περιστατικό».
Ένα άλλο πιθανό σενάριο αποτελεί το λάθος χειριστή του αεροσκάφους, σύμφωνα με τον κ. Καραϊωσηφίδη. «Έμπειροι χειριστές κάνουν λάθος. Δυστυχώς συμβαίνει ή ξεκινάει μια αλυσίδα. Ποτέ μια συντριβή, μια πτώση αεροσκάφους δεν είναι αποτέλεσμα μιας και μοναδικής αιτίας, είναι συνήθως συνδυασμός. Ξεκινάμε από κάπου και για να συντριβεί τελικά το αεροσκάφος εξελίσσεται με τέτοιο τρόπο που δεν είναι αντιμετωπίσιμη κατάσταση».
Τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις
Με εντολή του υπουργού Εθνικής 'Αμυνας Νικολάου Παναγιωτόπουλου κηρύσσσεται τριήμερο στρατιωτικό πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις από σήμερα έως τις 2 Φεβρουαρίου, μετά το τραγικό γεγονός που συνέβη το πρωί, που είχε ως συνέπεια να χάσει τη ζωή του o Υποσμηναγός (Ι) Μάριος - Μιχαήλ Τουρούτσικας συγκυβερνήτης του διθέσιου αεροσκάφος F-4 Phantom II της 338 Μοίρας της 117 Πτέρυγας Μάχης που κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου Ανδραβίδας, ενώ εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση.
Καταρρακωμένος εμφανίστηκε στην ΕΡΤ ο πατέρας του άτυχου υποσμηναγού. «Ήρθε χθες το Σάββατο και Κυριακή μεσημέρι έφυγε. Μας χαιρέτισε κανονικά… "Γιατί φεύγεις νωρίς", του λέω. "Φεύγω, γιατί το πρωί πετάω". Πέταξε και τέλος», είπε ο κ.Τουρούτσικας.
«Του άρεσε πολύ η δουλειά αυτή… Όταν δεν πέταγε είχε νεύρα», πρόσθεσε ο ίδιος που αποκάλυψε πως τον προέτρεπε να ακολουθήσει το επάγγελμα του φαρμακοποιού, όμως μάταια. «Του έλεγα εγώ "κάνε το δικό μου επάγγελμα, του φαρμακοποιού, θα βρεις έτοιμη δουλειά να δουλέψεις, δεν θα ταλαιπωρηθείς στη ζωή σου". "Όχι πατέρα, μου λέει, θα δηλώσω την Ικάρων πρώτη". Τη δήλωσε πρώτη και πέθανε 29 χρονών… Και καταστραφήκαμε όλοι».
Ο κ. Τουρούτσικας εξέφρασε την ελπίδα να βρεθεί ζωντανός ο πιλότος, για να μην τραβήξουν οι γονείς του αυτά που τραβάω εγώ» ανέφερε, και συμπλήρωσε:
«Σαν οικογένεια, την ευχαριστούμε την αεροπορία, δεν θεωρώ ότι έχει ευθύνη. Ήταν μια άτυχη στιγμή για το παιδί μου».