Το τραγούδι του επιζώντος

Το τραγούδι του επιζώντος Facebook Twitter
«Νιώθω εξόριστος από το θεϊκό / εγώ κι οι λυπημένοι φίλοι μου». Φωτ.: Randy Bachman/Getty Images/Ideal Image
0

ΜΠΟΡΕΙ ΟΙ NEW YORK DOLLS να κέρδισαν, έστω και καθυστερημένα, τη θέση τους στην ιστορία και στον μύθο ως σκανδαλώδεις προπομποί ή και γεννήτορες του πανκ, αδίκως όμως δεν ισχύει το ίδιο για την προσωπική πορεία του χαρισματικού τους ηγέτη/τραγουδιστή Ντέιβιντ Τζοχάνσεν που στις αρχές της δεκαετίας του ’70 και για το σύντομο διάστημα προτού «αυτοπυρποληθούν» υπήρξε μια (ακόμα πιο) ανδρόγυνη και πιο περιθωριακή (και πιο εστέτ συγχρόνως), αλλά πάντα εκθαμβωτική και αεικίνητη εκδοχή του Μικ Τζάγκερ.

Αυτό το κενό επιχειρεί (και πετυχαίνει) να καλύψει αυτό το βιογραφικό/«συναυλιακό» ντοκιμαντέρ του Μάρτιν Σκορσέζε (και του μόνιμου συνεργάτη του Ντέιβιντ Τεντέσκι) με τίτλο Personality Crisis: One night only, που έκανε πρεμιέρα περίπου πριν από έναν μήνα στην πλατφόρμα του Showtime και είναι απολαυστικό. Γυρισμένη στο μεγαλύτερο μέρος της στο Café Carlyle του Μανχάταν, το ιστορικό (και πολύ classy) καμπαρέ του Upper East Side, τη νύχτα των 70ών γενεθλίων του Τζοχάνσον τον Ιανουάριο του 2020, η ταινία αποτελεί μια γιορτή της συναρπαστικής διαδρομής του στη μουσική αλλά και στους πιο εκλεκτικούς σταθμούς της αείμνηστης νεοϋορκέζικης μποεμίας – από το Chelsea Hotel και τις παραστάσεις του off-Broadway μέχρι το Max’s Kansas City και όλη τη σκηνή της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας.  

Λεπτός και αειθαλής, με πλούσιο «πομπαντούρ» τσουλούφι, λεπτό «ντούγκλα» μουστάκι αλά Ντίλαν ή Τζον Γουότερς κι ένα κομψό αστραφτερό κουστούμι , τραγουδά με τη βαθιά φωνή του και με το στυλ παλαιού crooner κομμάτια που θα έπρεπε να είναι πολύ πιο γνωστά, και ανάμεσά τους πετάει τις υπέροχες και πνευματώδεις παρλάτες του, ξετυλίγοντας ένα πνεύμα αφοσιωμένο στην αναζήτηση, όπως λέει, μιας «ιδιοφυούς γελοιότητας» και μιας «σακατεμένης ευτυχίας».  

Η παράσταση που δίνει ενώπιον αγαπημένων συνοδοιπόρων και φίλων (σε ένα από τα πρώτα τραπέζια κάθεται η Ντέμπι Χάρι), ερμηνεύοντας μαζί με την έξοχη μπάντα του τραγούδια από ολόκληρη την πορεία του είτε με τους Dolls, είτε σόλο, είτε ως Buster Poindexter (η alter ego περσόνα που είχε διαλέξει στα ’80s), εναλλάσσεται με αρχειακό υλικό και συνεντεύξεις του, παλιές και πρόσφατες. Λεπτός και αειθαλής, με πλούσιο «πομπαντούρ» τσουλούφι, λεπτό «ντούγκλα» μουστάκι αλά Ντίλαν ή Τζον Γουότερς κι ένα κομψό αστραφτερό κουστούμι (και με ένα κοκτέιλ ανά χείρας), τραγουδά με τη βαθιά φωνή του και με το στυλ παλαιού crooner κομμάτια που θα έπρεπε να είναι πολύ πιο γνωστά, και ανάμεσά τους πετάει τις υπέροχες και πνευματώδεις παρλάτες του, ξετυλίγοντας ένα πνεύμα αφοσιωμένο στην αναζήτηση, όπως λέει, μιας «ιδιοφυούς γελοιότητας» και μιας «σακατεμένης ευτυχίας».  

«Τίποτα δεν ξεθωριάζει όσο η επιτυχία», μονολογεί κάποια στιγμή, ενώ δηλώνει ότι «η κατεξοχήν σταθερά της ζωής μου ήταν πάντα η μουσική, πολλή μουσική», πριν αρχίσει να τραγουδά το «Plenty of Music» των New York Dolls, το οποίο λέει: «Νιώθω εξόριστος από το θεϊκό / εγώ κι οι λυπημένοι φίλοι μου». Μοιάζει όμως στη σκηνή να βρίσκεται σε σύνδεση με το «θεϊκό» ή με κάποιο πνεύμα που μέσω της μουσικής τον συνδέει με τους χαμένους συντρόφου.

New York Dolls - Plenty of music - Concert privé

Είναι άλλωστε ο μοναδικός επιζώντας από τους New York Dolls, καθώς μέσα στις δεκαετίες είδε κατά σειρά να φεύγουν από τη ζωή ο Billy Murcia, ο Johnny Thunders, ο Jerry Nolan, ο Arthur Kane και ο Sylvain Sylvain. «Επιτρέψτε μου να αναπολήσω για λίγο, σαν γέρος αισθηματίας που είμαι», λέει κάποια στιγμή χαμογελώντας, οι αναπολήσεις του όμως δεν έχουν τίποτα το ελεγειακό, ίσα-ίσα. Ακόμα και όταν παραδέχεται πως «όπου υπάρχει χρόνος, υπάρχει θλίψη», το λέει με θέρμη ζωής, ανακαλώντας αμέσως μετά τον Ιρλανδό ποιητή Τζόζεφ Κάμπελ: «Δεν μπορούμε να απαλλάξουμε τον κόσμο από τους καημούς, μπορούμε όμως να διαλέξουμε τη χαρά». Υπέροχος.

Personality Crisis: One Night Only (2023) Official Trailer

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ