Ναυτική φωτοβολίδα ή τα συντρίμμια της βίας

Ναυτική φωτοβολίδα ή τα συντρίμμια της βίας Facebook Twitter
Η μη ανοχή στη «χουλιγκάνικη» βία μπορεί να είναι απλώς η ρηχή δημαγωγία του συντηρητικού πολιτευτή αλλά και μια βαθύτερη απαίτηση όσων ενδιαφέρονται πραγματικά για μια κοινωνία ίσης αξιοπρέπειας.
0

ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ είμασταν πιο βίαιοι. Στη δική μου γενιά και στις προηγούμενες, μαθητές είχαν φλόμπερ και αεροβόλα, ενώ φυσικά δεν έλειπαν οι γροθιές, το ξύλο, οι συγκρούσεις σώμα με σώμα. Η πολιτική ή γηπεδική σκηνή γεννούσε άγρια πάθη, έστω και αν είχε αρχίσει μια πορεία σταδιακής εξημέρωσης και η εμφάνιση ενός ήπιου στυλ κοινωνικότητας.

Συζητήσεις για τη βία κάποιου «δεκαοχτάχρονου» βρίσκονται πολλές στα αρχεία των εφημερίδων, από τότε μάλιστα μαζί με απόψεις ειδικών και υποσχέσεις των πολιτικών παραγόντων, υποσχέσεις που χρωματίζονται κατά κανόνα από το ξεχωριστό ύφος της κάθε πολιτικής οικογένειας: επίδειξη πυγμής ή αυστηροποίηση των ποινών οι δεξιοί, κοινωνιολογική ερμηνεία και θεραπευτική παρέμβαση οι αριστεροί, ατομική ευθύνη για τους μεν και αναζήτηση των αιτίων της βίας για τους άλλους.

Από κάποιο σημείο και έπειτα πρέπει να αλλάζουν όμως κάποιες καταστάσεις στο πεδίο. Να μεταρρυθμίζονται τα ήθη και να εγκαταλείπονται «έθιμα» για να αναδυθεί μια νέα κοινωνική κουλτούρα: μια κουλτούρα της μη βίας με την απόρριψη της φυσικής (τουλάχιστον) και σωματικής βίας. Όταν, ωστόσο, κάποιος πιάνει αυτό το θέμα, θα έρθει συνήθως αντιμέτωπος με πλήθος ερωτήματα: και τι μας λέτε για τη βία των ίδιων των κρατικών θεσμών, για τη βία στην οικογένεια, για τη βία του εργοδότη ή του παγκόσμιου συστήματος των ισχυρών;

Προφανώς πολλές μορφές ύπουλης βίας θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν και μετά το ξεπέρασμα της φυσικής βαναυσότητας και των τραμπουκισμών. Μέχρι όμως να συμβούν μεγάλες αλλαγές στα πολιτισμικά και κοινωνικά πρότυπα, η στάση απέναντι σε τύπους που χτυπούν σε ευθεία βολή δεν μπορεί παρά να είναι αποστομωτική και κάθετη

Είναι αναγκαίες αυτές οι συζητήσεις που εκτείνονται πολύ μακριά και σε προβλήματα που αφορούν τα διαφορετικά επίπεδα της ύπαρξης. Τώρα, ωστόσο, αυτή η ναυτική φωτοβολίδα που σκόπευσε τον τριαντάχρονο αστυνομικό αποδεικνύει τη συνέχεια της πιο στοιχειώδους, χειροποίητης, φονικής βίας. Το πλαίσιό της μπορεί να αλλάζει, να είναι κάποια «αθλητικά γεγονότα» ή όχι, να αφορά προσωπικές διαμάχες ή μίση μεταξύ κοινωνικών ομάδων. Άλλοτε η βία να πολιτικοποιείται πρόχειρα κι άλλοτε να παραμένει εξόφληση λογαριασμών παρέας και μαφιόζικη σύγκρουση.

Αυτό που φέρνει όμως μαζί της η συγκεκριμένη βία είναι πάντα το ίδιο: μεταγγίζει μεγαλύτερες δόσεις βαρβαρότητας στο κοινωνικό σώμα. Πολλαπλασιάζει την ήδη υπαρκτή βαναυσότητα. Περισσότερο μάλιστα από το μίσος, η βία αυτή φανερώνεται με μια εξοργιστική αδιαφορία για τις συνέπειες, μια ψυχική αναισθητοποίηση ως προς το κακό που μπορεί να προκαλέσει. Γι’ αυτό και αυτή η βία εκτός από τους στόχους της καταστρέφει και τους ίδιους τους αυτουργούς της: όσοι την ασκούν μετατρέπονται σε πειθήνια όργανα ιεραρχικά δομημένων συμμοριών και εξουδετερώνονται συναισθηματικά.

Ενώ λοιπόν ο «δεκαοχτάχρονος με τη φωτοβολίδα» μοιάζει με μικρή ουρά στη μεγάλη αλυσίδα της βίας, μου φαίνεται μεγάλο λάθος η υποτίμηση του συγκεκριμένου κακού. Γιατί; Διότι κατά κάποιον τρόπο η αποπομπή της φυσικής βίας από τη συλλογική μας ζωή είναι ένα πρώτο βήμα και για την αμφισβήτηση πολλών άλλων μορφών κακοποιητικής συμπεριφοράς και των δομών που τις στεγάζουν. Η μη ανοχή στη «χουλιγκάνικη» βία μπορεί να είναι απλώς η ρηχή δημαγωγία του συντηρητικού πολιτευτή αλλά και μια βαθύτερη απαίτηση όσων ενδιαφέρονται πραγματικά για μια κοινωνία ίσης αξιοπρέπειας.

Προφανώς πολλές μορφές ύπουλης βίας (αυτές που συνηθίζουμε να τις ονομάζουμε δομικές ή συστημικές) θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν και μετά το ξεπέρασμα της φυσικής βαναυσότητας και των τραμπουκισμών. Μέχρι όμως να συμβούν μεγάλες αλλαγές στα πολιτισμικά και κοινωνικά πρότυπα, η στάση απέναντι σε τύπους που χτυπούν σε ευθεία βολή δεν μπορεί παρά να είναι αποστομωτική και κάθετη: στάση που δεν αφήνει περιθώρια για κάποια «σχετικοποίηση» με όρους νεότητας.

Δεκαοχτάχρονους συναντά ιστορικά κανείς και στη βάση των ένοπλων πολιτοφυλακών του φασισμού, στις συμμορίες των εμπόρων ναρκωτικών ή σε άλλες ομαδοποιήσεις εξουσιαστικής κτηνωδίας, επομένως το ηλικιακό κριτήριο δεν μπορεί να χρησιμοποιείται επιλεκτικά και εξωραϊστικά.

Τι σημαίνει εν τέλει μη ανοχή στη βία; Όχι αναγκαστικά επίδειξη νομικής αυστηρότητας, ούτε κινήσεις που αποσκοπούν απλά στο «γόητρο» της κυβέρνησης. Πρέπει νομίζω να δούμε τις πληγές ενός ξέφρενου ατομικισμού που αναζητά την επιβράβευση των ισχυρών της ομάδας, τη θερμή αγκαλιά μιας βίαιης (και κατά κανόνα ανδρικής) μικρής κοινότητας. Περισσότερο και από την καταδίκη των πράξεων ενός δράστη χρειαζόμαστε απόρριψη αυτών των κόσμων του άγριου ατομικισμού και των φυλών του.

Έχει έτσι κάποια ιδιαίτερη σημασία να θυμίζει κανείς ότι αυτή η βία είναι μια μορφή κοινωνικής καταδυνάστευσης και όχι κάποια επεισόδια που θίγουν απλώς μικρούς κύκλους. Από μικρές ασκήσεις βαρβαρότητας ξεκινάει ένα μεγαλύτερο δεινό – και πάνω από όλα η ερημιά της αναισθητοποίησης απέναντι στο αίμα του άλλου, η θλιβερή ψυχρότητα για τον πόνο του άλλου.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Ρεπορτάζ / Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Το επόμενο δίμηνο θα κλείσει ο κύκλος ενός έργου που ξεκίνησε να μελετάται πριν από 28 χρόνια. Πρόκειται για την ανάπλαση της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας που έχει γίνει σίριαλ με παλιά και νέα επεισόδια. Άραγε, ετοιμάζεται να παιχτεί το τελευταίο; Ή μήπως όχι; 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
STREAMING

Οπτική Γωνία / Πόσο εύκολο είναι να εντοπιστούν οι χρήστες παράνομου streaming στην Ελλάδα;

Ο χημικός μηχανικός και συγγραφέας του βιβλίου «Τεχνητή Νοημοσύνη: Άνθρωπος - Φύση - Μηχανές» Αντώνης Μαυρόπουλος μιλά στη LiFO για τις δυσκολίες εφαρμογής του νέου νομοσχεδίου σε όσους παρακολουθούν παράνομα ταινίες και αγώνες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τέμπη: «Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο»

Οπτική Γωνία / Τέμπη: «Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο». Πόσες χιλιάδες διαδήλωσαν τελικά;

Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο. Από ένα μεγαλειώδες κοινωνικό σώμα  χωρίς ταξικά, ηλικιακά, κομματικά χαρακτηριστικά, που απαιτεί Δικαιοσύνη και ασφαλείς μεταφορές.  
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τεμπη

Οπτική Γωνία / Γιατί κατεβαίνω σήμερα στη διαδήλωση

«Τη θέση μας τη διατυπώνουμε όχι για την υπερτιμημένη δημοφιλία αλλά για την υποτιμημένη εντελώς φωνή των ανθρώπων σαν εμένα που δεν ανήκουν κάποιο κόμμα και μπορούν να αναγνωρίζουν λάθη και σωστά, δεξιά, αριστερά και στο κέντρο του δημόσιου βίου και να συναισθάνονται όσα συμβαίνουν γύρω τους»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πάμαιρη Αφεντάκη: «Είμαι εγώ μία από τις beauty influencers της xώρας;»

Κοκέτα / Πάμαιρη Αφεντάκη: «Μου έλεγαν ότι είμαι ανθυγιεινό πρότυπο»

Η δημοφιλής Ελληνίδα muckbanger μιλά για το πώς μεταπήδησε από το μακιγιάζ στο φαγητό, για τις ταμπέλες που της κόλλησαν και την ενοχλούν, για την αυτοπεποίθηση που έχτισε στην πορεία.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
«Παρακαλώ, εκκενώστε τον συρμό»: Πώς τα Τέμπη άλλαξαν τη συμπεριφορά των επιβατών

Οπτική Γωνία / «Παρακαλώ, εκκενώστε τον συρμό»: Πώς τα Τέμπη άλλαξαν τη συμπεριφορά των επιβατών

Από τα Τέμπη και μετά, κάθε μικρή παύση, κάθε κορνάρισμα μέσα στους συρμούς, κάθε απότομο φρενάρισμα λίγο πριν ο συρμός φτάσει στον σταθμό μεταφράζεται ως οιονεί τραγωδία.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Καθοδόν προς τις 28 Φεβρουαρίου

Οπτική Γωνία / Ιδιωτικό πένθος, δημόσια αξιοπρέπεια και άλλες (παράξενες) εκκλήσεις. Καθοδόν προς τις 28 Φεβρουαρίου

«Η αυτοϋπονόμευση της δημοκρατίας δεν συντελείται μόνο από τις γαιδουροφωνάρες των τραμπικών ακροδεξιών αλλά και από τις φορτικές υποδείξεις για "αξιοπρεπή σιωπή" και στις προσβλητικές ιερεμιάδες εκ μέρους των νεοσυντηρητικών μας ορθολογιστών».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Είναι οι σπάνιες γαίες ο νέος χρυσός;

Βασιλική Σιούτη / Είναι οι σπάνιες γαίες ο νέος χρυσός;

Η δημόσια εκδήλωση ενδιαφέροντος του Ντόναλντ Τραμπ για τις σπάνιες γαίες της Ουκρανίας και της Γροιλανδίας, στο πλαίσιο της συναλλακτικής πολιτικής που ακολουθεί, ανέδειξε τη γεωπολιτική αξία που έχουν αποκτήσει. Γιατί ανταγωνίζονται για αυτές οι ΗΠΑ, η Ρωσία και η Κίνα;
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ