Martin Margiela: Ο κορυφαίος σχεδιαστής μόδας παρουσιάζει την εικαστική του δουλειά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Ο Martin Margiela στην γκαλερί Bernier/Eliades Facebook Twitter
Μία από τις σπάνιες φωτογραφίες του που τραβήχτηκε το 1997. Φωτ.: Marcio Madeira
0

Ο Βέλγος Martin Margiela, ένας κορυφαίος σχεδιαστής μόδας, ένας αληθινός καλλιτέχνης, που έκανε το 2021 την επιτυχημένη πρώτη του ατομική έκθεση εικαστικών τεχνών στη Lafayette Anticipations στο Παρίσι θα παρουσιάσει τη δουλειά του για πρώτη φορά στο κοινό της Αθήνας, στην γκαλερί Bernier/Eliades στις 7 Μαρτίου 2024.

Η εικαστική πρακτική του Martin Margiela καλύπτει ένα ευρύ φάσμα μέσων, όπως ζωγραφική, γλυπτική, εγκατάσταση, κολάζ και κινηματογράφο. Τα έργα του μαρτυρούν την προτίμησή του για το παραγνωρισμένο και το αντισυμβατικό. Ο Margiela μεγεθύνει τόσο τις διαταραχές όσο και τις ποιητικές διασταυρώσεις, αναζητώντας την ομορφιά στο φευγαλέο.

Πιστεύει ότι τα αντικείμενα βρίσκονται πάντα σε κατάσταση μεταμόρφωσης και τον ιντριγκάρουν τα σημάδια του χρόνου. Σημαντικές πηγές έμπνευσης για τον καλλιτέχνη είναι το ανθρώπινο σώμα, η επιδερμίδα και τα μαλλιά, καθώς και το αστικό περιβάλλον ως ένας άπειρος τόπος θαυμασμού. Το έργο του Margiela είναι αφιερωμένο στο άγνωστο και την έκπληξη, σε συνδυασμό με μια εξαιρετική ευαισθησία για τα υλικά.

Ο Martin Margiela στην γκαλερί Bernier/Eliades Facebook Twitter
Σακάκι από συνθετικές περούκες, Φθινόπωρο-Χειμώνας 2008-2009 (“Artisanal” collection), | courtesy Galliera Palais Musée de la Mode de la Ville de Paris.

Ο Martin Margiela γεννήθηκε το 1957 στο Leuven του Βελγίου. Αφού παρακολούθησε τη σχολή τέχνης Sint-Lukas Kunsthumaniora στο Hasselt, μπήκε στο τμήμα μόδας της Βασιλικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών στην Αμβέρσα το 1977. Το 1988 ίδρυσε την Maison Martin Margiela. Αμέσως μετά την εικοστή επέτειο του ομώνυμου brand του το 2009, ο Martin Margiela αποφάσισε να εγκαταλείψει τον κόσμο της μόδας.

Έκτοτε αφοσιώθηκε αποκλειστικά στις εικαστικές τέχνες. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, πολλά μουσεία εξέθεσαν τα σχέδιά του, όπως το Bozar στις Βρυξέλλες, το Museum Boijmans Van Beuningen στο Ρότερνταμ, το Haus der Kunst στο Μόναχο, το LACMA στο Λος Άντζελες και το Somerset House στο Λονδίνο, μεταξύ άλλων. Μετά την επιτυχημένη πρώτη του ατομική έκθεση εικαστικών τεχνών στη Lafayette Anticipations στο Παρίσι το 2021, πρόσφατα εξέθεσε στο M WOODS, στο Πεκίνο (2022) και στο Μουσείο Τέχνης LOTTE, Σεούλ (2022).

Όπως οι καλλιτέχνες επινοούν συνεχώς νέες ζώνες εμπειρίας, επεκτείνοντας ατελείωτα τα όρια του έργου, έτσι και ο Μαρζελά, πιστός στην αρχή του, στη μεταμόρφωση του τρόπου που βλέπουμε τα πράγματα, ήταν ο πρώτος σχεδιαστής που εισήγαγε την ανακύκλωση στις δημιουργίες του, χρησιμοποιώντας στρατιωτικές κάλτσες, ρούχα από υπαίθριες αγορές και πλαστικές συσκευασίες.

Τα ρούχα του δείχνουν σημάδια φθοράς και η μόδα του συχνά ξεφεύγει από τα όρια του ντυσίματος, αλλά ο ίδιος κατάφερνε σαν χειρουργός να οργανώσει την ανατομία τους, να τα επανασυναρμολογήσει με απροσδόκητους τρόπους, φτιάχνοντας κάθε κομμάτι καλύτερο από αυτό που ήταν όταν το βρήκε.

Ο Μαρζελά είχε πάντα εμμονή με την προσοχή και την παρατήρηση, και έστρεψε το βλέμμα σε «αόρατα» όντα και αντικείμενα, απαρατήρητα μέρη και γεγονότα, οτιδήποτε ανεπαίσθητο μπορεί να διαμορφώσει τις εμπειρίες μας από τον κόσμο. Ακόμα και σήμερα, είναι εύκολα αναγνωρίσιμη η επιρροή του στη μόδα. Σε κάθε αποδομημένη, ανακυκλωμένη, υπερμεγέθη σιλουέτα που βλέπουμε, υπάρχει λίγος Μαρζελά, ακόμα και στην κορεσμένη σύγχρονη βιομηχανία.

Ο Martin Margiela στην γκαλερί Bernier/Eliades Facebook Twitter
Γιλέκο με 47 θραύσματα από πορσελάνη και πηλό, ασημένιο μεταλλικό σύρμα και μαυρισμένο μεταλλικό σύρμα, Φθινόπωρο-Χειμώνας 1989-1990 | courtesy Galliera Palais Musée de la Mode de la Ville de Paris.
Ο Martin Margiela στην γκαλερί Bernier/Eliades Facebook Twitter
"Red Nails" by Martin Margiela, 2019. Courtesy the artist and Zeno X Gallery, Antwerp. Produced by Lafayette Anticipations.

Πληροφορίες:
Γκαλερί Bernier/Eliades
Martin Margiela
Εγκαίνια  7 Μαρτίου 2024

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ντιόρ, Γουέστγουντ, Μαρτζελά: Τρεις πρωτοπόροι της μόδας σε τρία αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ντιόρ, Γουέστγουντ, Μαρτζελά: Τρεις πρωτοπόροι της μόδας σε τρία αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ

«Σινεμά και Μόδα: πίσω από τον καθρέφτη» έχει τίτλο το νέο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης που πραγματοποιείται στην online πλατφόρμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης από τις 15 έως τις 17/2.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου

Εικαστικά / Νεοϊμπρεσιονισμός και Μεσόγειος: Εγκαίνια για τη νέα μεγάλη έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή

55 έργα, τα περισσότερα εκ των οποίων έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, περιλαμβάνονται στην πρώτη αφιερωματική έκθεση στον ελλαδικό χώρο για τη «σχολή» που ακολούθησε την πρώτη μεγάλη περίοδο του ιμπρεσιονισμού.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ