Γυναικοκτονία σε τόνους σέπια: Έγκλημα και τιμωρία στο Αργοστόλι το 1887

Γυναικοκτονία σε τόνους σέπια: Η λαιμητόμος στο Αργοστόλι το 1887 Facebook Twitter
Το μόνο που λείπει, τότε αλλά και τώρα, είναι η φωνή της ίδιας της γυναίκας ή οποιασδήποτε άλλης που θα μπορούσε να βρεθεί στη θέση της. Φωτ.: Unsplash
0

«ΤΑ ΧΑΡΑΜΑΤΑ ΤΗΣ 22ας Ιουνίου 1887, στην πλατεία των Λυκιαρδοπουλάτων, στην είσοδο δηλαδή της πόλεως του Αργοστολίου, εκτελέστηκε στη λαιμητόμο ο Αναστάσιος Κουνάδης, 35 ετών, από τα Βλαχάτα Σάμης. Ο Κουνάδης, τρία χρόνια πριν, είχε δολοφονήσει την επιληπτική σύζυγό του και είχε επιχειρήσει να την κάψει ώστε να φανεί ότι ο θάνατός της προήλθε από ατύχημα λόγω της κατάστασης της υγείας της.

Μαζί με τον Κουνάδη είχε καταδικαστεί ως συνεργός στη δολοφονία και η γηραιά μητέρα του, η οποία με τις διαρκείς αιτιάσεις της εναντίον της νύφης της για ανάρμοστες σχέσεις οδήγησε τον γιο της στην αποτρόπαια πράξη. Στη μητέρα του Κουνάδη είχε απονεμηθεί χάρη.

Η λαιμητόμος, που περιφερόταν ανά την Ελλάδα για την εκτέλεση θανατικών ποινών είχε φτάσει λίγο νωρίτερα στο Αργοστόλι, ενώ κατά την εκτέλεση της θανατικής ποινής προκλήθηκαν βίαια επεισόδια που προκάλεσαν τον τραυματισμό πολιτών και ένστολων της στρατιωτικής δύναμης που έδρευε στην πόλη…».

Διαβάζοντας ολόκληρη την αφήγηση, η οποία εστιάζει στις έντυπες ανταποκρίσεις της εποχής, τόσο από τον τοπικό όσο και από τον αθηναϊκό τύπο, δεν μπορεί να μην αναλογιστεί κανείς τον σημαντικό βαθμό στον οποίον εξακολουθούν να ισχύουν αρκετές από τις προκαταλήψεις και τα κοινωνικά στερεότυπα εκείνης της εποχής.

Έτσι ξεκινάει το ερευνητικό δοκίμιο με τίτλο «Η λαιμητόμος στο Αργοστόλι (1887)» που δημοσίευσε το 2012 ο Ηλίας Τουμασάτος, εκπαιδευτικός στο Βαλλιάνειο Γενικό Λύκειο της Κεφαλονιάς και στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, και συγγραφέας. Τον σύνδεσμο για την πολύ ενδιαφέρουσα αυτή μελέτη πέτυχα στη σελίδα του στο Facebook, καθόσον τυγχάνει «φίλος» στην πλατφόρμα (για να λέμε και τα καλά των κοινωνικών διασυνδέσεων στο ίντερνετ).

Αφορμή στάθηκε άλλη μια στυγνή γυναικοκτονία (ποια απ’ όλες, έχει χαθεί η σειρά, θα πει εύλογα κανείς) που στιγμάτισε την επικαιρότητα και καθιστά ανατριχιαστικά επίκαιρο το παραπάνω απόσπασμα που αναφέρεται σε περιστατικά που συνέβησαν πριν από ενάμιση αιώνα σχεδόν.         

Διαβάζοντας ολόκληρη την αφήγηση, η οποία εστιάζει στις έντυπες ανταποκρίσεις της εποχής, τόσο από τον τοπικό όσο και από τον αθηναϊκό τύπο, δεν μπορεί να μην αναλογιστεί κανείς τον σημαντικό βαθμό στον οποίον εξακολουθούν να ισχύουν αρκετές από τις προκαταλήψεις και τα κοινωνικά στερεότυπα εκείνης της εποχής.

Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, οι τελευταίες λέξεις που απευθύνει από το ικρίωμα στο πλήθος ο δράστης, είναι ότι «αν εγκλημάτισα το έπραξα χάριν φιλοτιμίας, δεν είμαι κακούργος», ενώ το κοινό, αλλά και οι ανταποκριτές των εφημερίδων, φαίνονται να συγκινούνται από τον διπλό «σταυρό» που εκείνος κουβαλούσε: τη συμβίωση με άτομο που έπασχε από ψυχικό νόσημα και τη διαβρωτική δράση μιας «κακιάς πεθεράς» (της δύστυχης γυναίκας εν προκειμένω) που σκορπά τη διχόνοια στο ζεύγος, «διαβάλλουσα προς αυτόν και συκοφαντούσα αδιαλείπτως την άτυχη νύφη της», και συγκεκριμένα για «αθεμίτους σχέσεις μετά τινός ιερέως του χωριού».

Επίκαιρη μοιάζει επίσης η ανάδειξη της τιμωρίας του δράστη σε μιντιακό γεγονός για τα μέτρα της εποχής, έτσι ώστε, όπως παρατηρεί ένας από τους ανταποκριτές της εκτέλεσης, «ο λαός να καθησυχάσει τα νεύρα του διά τραγικών θεαμάτων».

Το μόνο που λείπει, τότε αλλά και τώρα, είναι η φωνή της ίδιας της γυναίκας ή οποιασδήποτε άλλης που θα μπορούσε να βρεθεί στη θέση της.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ