Μπαμπά, τι είναι γυναικοκτονία;

Μπαμπά, τι είναι γυναικοκτονία; Facebook Twitter
«Τη σκότωσα γιατί την έπιασα με άλλον και τρελάθηκα». Φωτ.: Eyepix/NurPhoto via Getty Images
0

ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΕΙΔΕΧΘΗΣ ΚΑΙ προαναγγελθείσα γυναικοκτονία δίπλα μας και ο αυτόματος κορέκτορας εξακολουθεί να βγάζει αδόκιμη και «λάθος» τη λέξη, σα να περιμένει κι αυτός με σταυρωμένα τα χέρια τη νομική κατοχύρωση του όρου που θα έπρεπε να έχει ήδη συμβεί από τη στιγμή που γίνεται κάθε τόσο οδυνηρά φανερό ότι πρόκειται για διακριτό αδίκημα, που εξακολουθεί ακόμα και στην εποχή μας να ξεπλένεται με όρους σεξιστικής τρομοκρατίας όπως «έγκλημα πάθους» ή «έγκλημα τιμής».

Αυτό ακριβώς δηλαδή που επικαλέστηκε ο γυναικοκτόνος της Σαλαμίνας, ο οποίος μετά τη σύλληψή του απέδωσε τη δολοφονία της συζύγου του –μετά από την ατιμώρητη εκστρατεία ωμής βίας που είχε ασκήσει εναντίον της– σε «ερωτική αντιζηλία». 

Ούτε το ότι «έσπασε τη σιωπή», ούτε το ότι «έφυγε», ούτε το panic button έσωσαν την άμοιρη γυναίκα από το δολοφονικό μένος του συζύγου-δυνάστη και, όπως αγωνιωδώς ζητούν για άλλη μια φορά διάφοροι φορείς, πρέπει επιτέλους να εκπονηθεί και να εφαρμοστεί ένα υποχρεωτικό πρωτόκολλο δράσης για τέτοιες περιπτώσεις, με δομές στήριξης και προστασίας για τα θύματα πριν συμβεί το μοιραίο.

«Τη σκότωσα γιατί την έπιασα με άλλον και τρελάθηκα», φέρεται να είπε στους αστυνομικούς σα να εξομολογούταν ένα τυπικό ατόπημα για το οποίο είχε ένα σωρό ελαφρυντικά. Και κυρίως, το ότι είναι άνδρας και τέλος πάντων θόλωσε, τι να κάνει. «Πουτάνες όλες, καταλαβαίνετε», θα μπορούσε να προσθέσει, αναμένοντας την κατανόηση των ομόφυλών του.

Αυτό ακριβώς είναι η γυναικοκτονία, σύμφωνα με τον επαναπροσδιορισμό του όρου από την κοινωνιολόγο και συγγραφέα Νταϊάνα Ράσελ από την δεκαετία του ’70 ήδη: «Γυναικοκτονία είναι η δολοφονία γυναικών από άνδρες (σε συντριπτικό αλλά όχι απόλυτο βαθμό) επειδή είναι γυναίκες» – δηλαδή πουτάνες, καριόλες, άπιστες, συχνά εκ φύσεως και εξ ορισμού.   

Ούτε το ότι «έσπασε τη σιωπή», ούτε το ότι «έφυγε», ούτε το panic button έσωσαν την άμοιρη γυναίκα από το δολοφονικό μένος του συζύγου-δυνάστη και, όπως αγωνιωδώς ζητούν για άλλη μια φορά διάφοροι φορείς, πρέπει επιτέλους να εκπονηθεί και να εφαρμοστεί ένα υποχρεωτικό πρωτόκολλο δράσης για τέτοιες περιπτώσεις, με δομές στήριξης και προστασίας για τα θύματα πριν συμβεί το μοιραίο.

Ακόμα πιο σημαντικό θα ήταν να υπονομευθεί όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται το πατριαρχικό μοντέλο οργάνωσης της κοινωνίας (και δη της ελληνικής) και των μηχανισμών που τη συντηρούν και την αναπαράγουν, αλλά αυτά είναι «ψιλά γράμματα» και κάνουν το κοινό (αλλά και κάποιους εγχώριους νεοσυντηρητικούς ινστρούχτορες που καταπιέζονται βάναυσα από «woke» όρους όπως πατριαρχία και γυναικοκτονία) να πλήττει – όπως ίσως έχει φτάσει ήδη να πλήττει με άλλη μία γυναικοκτονία σαν αυτή στη Σαλαμίνα, που στριμώχνεται στο τηλεοπτικό δελτίο πριν λησμονηθεί, ειδικά αν δεν διαθέτει ως αφήγημα τις συναρπαστικές true crime ιδιότητες που είχε η υπόθεση στα Γλυκά Νερά. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι γυναικοκτονίες στο θέατρο: Πέντε γενναίες γυναίκες εξομολογούνται

Θέατρο / «Γυρίζουμε σπίτι και βυθιζόμαστε στο σκοτάδι»: Πέντε μητέρες δολοφονημένων γυναικών αφηγούνται

Με αφορμή την παράσταση θεάτρου ντοκιμαντέρ «Pietà» της Μάρθας Μπουζιούρη, με θέμα τις γυναικοκτονίες, που ανεβαίνει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, πέντε μητέρες που βίωσαν τη δολοφονία των κοριτσιών τους μιλούν στη LiFO για την απώλεια, την επανατραυματική διαδικασία της δίκης και τις διεκδικήσεις τους για την εξάλειψη της έμφυλης βίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Daily / The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Με αφορμή μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για το μυθικό βρετανικό περιοδικό και την επίδρασή του στη σύγχρονη κουλτούρα, θυμήθηκα το πρώτο τεύχος του που έπεσε στα χέρια μου, πριν από σαράντα χρόνια, όταν ήμουν μαθητής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ