Επίδαυρος: Αποκαλύφθηκαν σημαντικά κτήρια στον περιβάλλοντα χώρο του Ασκληπιείου

Ασκληπιείου Facebook Twitter
Η ανασκαφή στο τέμενος του Ασκληπιού, στην πόλη της Επιδαύρου - Φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού
0

Σημαντικά αποτελέσματα είχαν οι φετινές εργασίες στο Ασκληπιείο της Επιδαύρου.

Απελευθερώθηκε από τους λίθους κτηρίων και αναθημάτων η μεγάλη πλατεία, στο κέντρο του ιερού του Ασκληπιείου της Επιδαύρου και πλέον ο επισκέπτης μπορεί να δει την αρχαία εικόνα.

Πρόκειται για έναν ελεύθερο χώρο, 1.500 περίπου τετραγωνικών μέτρων. Ο συγκεκριμένος χώρος μπορούσε να φιλοξενεί το πλήθος των προσκυνητών που έφθανε στο ιερό για να συμμετάσχει στην αιματηρή θυσία στον Ασκληπιό, με την εορταστική πομπή.

Οριζόταν προς τα ανατολικά από τον βωμό του θεού και στις δυο πλευρές του από ημικυκλικές εξέδρες, αναθήματα και συγχρόνως θέσεις για τις εξέχουσες οικογένειες της Επιδαύρου, από όπου τα μέλη τους παρακολουθούσαν την τελετουργία της θυσίας.

Περίπου 350 λίθοι μεταφέρθηκαν, έπειτα από την απαιτούμενη τεκμηρίωση, σε οργανωμένο αποθετήριο, ενώ άλλοι 100 τακτοποιήθηκαν -προσωρινά- στην πλατεία για να μελετηθούν, πριν από την απομάκρυνσή τους.

Ασκληπιείου Facebook Twitter
Η κρύπτη του μεγάλου κτηρίου («Κτηρίου Κ») στο Ασκληπιείο - Φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού

Σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού, στο μεγάλο κτήριο του 2ου μ.Χ. αιώνα στα δυτικά της ιεράς οδού, διακριβώθηκαν πολλές οικοδομικές φάσεις, μέχρι τον ύστερο 4ο αι. μ.Χ. Παράλληλα το μεγάλο κτήριο χρησιμοποιούνταν για μυστικιστική λατρεία ιδίως, κατά τους ύστερους ρωμαϊκούς χρόνους, κάτι που μαρτυρά η ύπαρξη μίας ιδιόμορφης «κρύπτης».

Επίδαυρος: Στον 4ο αιώνα χρονολογούνται οι εγκαταστάσεις του τεμένους του Ασκληπιού

Το άγνωστο ως σήμερα τέμενος του Ασκληπιού αποκαλύφθηκε στην πόλη της Επιδαύρου, σε μικρή απόσταση από το «μικρό θέατρο», ενώ η θέση του αναφέρεται από τον αρχαίο περιηγητή Παυσανία.

Ασκληπιείου Facebook Twitter
Πάνω ο περίβολος του τεμένους από τα νότια και τα βόρεια. Κάτω το φρεάτιο και η σήραγγα επικοινωνίας του με τη δεξαμενή της Κρήνης - Φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού

Οι εγκαταστάσεις του Τεμένους χρονολογούνται από τον 4ο π.Χ. αιώνα. Ωστόσο, η φάση στην οποία διατηρήθηκαν τα κτίσματα του ιερού είναι αυτή που διαμορφώθηκε κατά τον 2ο μ.Χ. αιώνα, συνδεόμενη, πιθανότατα, με την επίσκεψη του Αδριανού το 124 μ.Χ., στην Επίδαυρο.

Το ιερό αποτελείται από έναν υπαίθριο περίβολο 100 τμ., μία κρήνη με δεξαμενή 220 τμ. και μία στοά μπροστά τους, 128 τμ.

Σύμφωνα με τον Παυσανία, στον υπαίθριο περίβολο του ιερού ήταν στημένα τα αγάλματα του Ασκληπιού και της Ηπιόνης. Στην απέναντι ανατολική πλευρά, ο τοίχος του περιβόλου ήταν κλιμακωτός και στις βαθμίδες του σώζονται τα λαξεύματα για την στερέωση στηλών ή άλλων αναθημάτων.

Ασκληπιείου Facebook Twitter
Τρισδιάστατη αναπαράσταση του χώρου υδροληψίας της κλασικής Κρήνης - Φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού

Στο κέντρο του περιβόλου διατηρήθηκε φρεάτιο, με καλοχτισμένο τοίχωμα, από το οποίο μία υπόγεια κτιστή οξυκόρυφη σήραγγα οδηγούσε το νερό, που αποτελούσε κύριο συστατικό στοιχείο στα Ασκληπιεία, στην κρήνη, η οποία βρίσκεται σε επαφή με τον περίβολο.

Γι' αυτό και το οικοδόμημα της κρήνης  έλαβε μνημειώδη μορφή και διαστάσεις. Ο χώρος υδροληψίας, στην πρώτη φάση της λειτουργίας του ιερού, είχε πρόσοψη ιωνικού ρυθμού με τρεις κίονες ανάμεσα σε πεσσούς και στο εσωτερικό του αρυκρήνη και λεκάνες με ροοκρήνες.

Ασκληπιείου Facebook Twitter
Θραύσμα αγγείου με σωζόμενο μέρος του εγχάρακτου ονόματος του Ασκληπιού και τεμάχια πηλίνων δισκαρίων για ανάρτηση με ανάγλυφη προτομή θεότητας - Φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού

Κατά τη φάση των Ρωμαϊκών χρόνων η πρόσβαση στο νερό της δεξαμενής ενσωματώθηκε στη στοά η οποία χτίστηκε στη δυτική πλευρά του ιερού, μπροστά από τον παλαιό χώρο υδροληψίας και τον περίβολο. Η στοά είχε τρίβαθμη κρηπίδα και επιχρισμένους, με κονίαμα, κίονες. Υπάρχουν ενδείξεις ότι μπορούσε να εξυπηρετεί την διαδικασία της εγκοίμησης.

Από τον περίβολο, κυρίως, αλλά και τις γύρω του επιχώσεις, προέρχονται ευρήματα που επιβεβαιώνουν την ταύτιση του χώρου με το Τέμενος του Ασκληπιού. Χαρακτηριστικότερα είναι ένα όστρακο με χαραγμένο το όνομα του θεού, πήλινα δισκάρια με προτομή θεότητας για ανάρτηση, ειδώλια, λύχνοι και τεμάχια από πήλινες θερμοφόρες. Από το ιερό πρέπει να προέρχονται και τα χάλκινα ιατρικά εργαλεία που βρέθηκαν σε παλαιότερες ανασκαφές στην ορχήστρα του παρακείμενου θεάτρου.

Ασκληπιείου Facebook Twitter
Η κεντρική πλατεία του Ασκληπιείου, μπροστά στον ναό του θεού - Φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού

Οι εργασίες πραγματοποιήθηκαν από την ερευνητική ομάδα του πανεπιστημίου Αθηνών υπό την διεύθυνση του ομότιμου καθηγητή αρχαιολογίας του πανεπιστημίου Αθηνών Βασίλη Λαμπρινουδάκη, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αργολίδας. Να σημειωθεί πως οι εργασίες στην πόλη της Επιδαύρου γίνονται με χορηγία του ιδρύματος Ι. Λάτση.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για τον μπρούτζινο αδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σαν αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο κέντρο της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Τελευταία Πνοή» του Κώστα Γαβρά, το φαντασματικό «Presence» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και το «Monkey» του Οζ Πέρκινς είναι μερικές από τις επιλογές του προγράμματος αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Πολιτισμός / Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Ο Μπρέιντι Κόρμπετ αποκάλυψε ότι δεν έβγαλε κανένα κέρδος από τις τελευταίες δύο ταινίες του - «Μόλις σκηνοθέτησα τρεις διαφημίσεις στην Πορτογαλία και είναι η πρώτη φορά που έβγαλα χρήματα εδώ και χρόνια»
LIFO NEWSROOM
Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Πολιτισμός / Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Τον Ιούλιο του 2022 ένα παιδί με όνειρο να γίνει επαγγελματίας χορευτής ballroom τραυματίζεται από βόμβα στην Ουκρανία σε ηλικία επτά ετών και η ιστορία του γίνεται
LIFO NEWSROOM
Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Πολιτισμός / Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Η έκθεση-ορόσημο με τα αξιοσέβαστα στον κόσμο της φωτογραφίας ονόματα των Joel Meyerowitz και Barbara Davidson προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει τη δύναμη της φωτογραφίας στην πιο εντυπωσιακή της μορφή.
LIFO NEWSROOM