«Ο Ηδονοβλεψίας»: Μια κλασική αλληγορία τρόμου για το σινεμά

«Ο Ηδονοβλεψίας»: Mια κλασική βρετανική ταινία τρόμου, μια θεαματική αλληγορία για το σινεμά Facebook Twitter
Ο Ηδονοβλεψίας έγινε μια θεαματική αλληγορία για το σινεμά, τοποθετώντας τον θεατή στη θέση του οδηγού και συνωμότη της σκοτεινής αίθουσας, ενώ ο Πάουελ, ήδη ένας σεβάσμιος δημιουργός πεισματικά ιδιαζόντων μελοδραμάτων, μετατράπηκε σε οραματιστή καλλιτέχνη.
0

ΕΝΑΣ SERIAL KILLER με αξεπέραστο πατρικό τραύμα στοχοποιεί γυναίκες ως φονικό σεξουαλικό υποκατάστατο: το Peeping Tom θα μπορούσε να είναι απότοκο ή και ύποπτα συγγενές με το Ψυχώ, που προβλήθηκε επίσης το 1960, με μία διαφορά. Η ταινία του Μάικλ Πάουελ, φίλου και παλιού συνεργάτη του Άλφρεντ Χίτσκοκ, επηρεασμένου από το ύφος και την τεχνική του, όπως είχε εξομολογηθεί, όχι μόνο βασίζεται σε πρωτότυπο σενάριο αλλά προηγήθηκε στην έξοδο στις αίθουσες κατά δύο μήνες!

Μάλιστα, ήταν τέτοια η αρνητική υποδοχή της από την κριτική, τους προσκεκλημένους στην επίσημη πρεμιέρα (κανείς δεν πλησιάσει να χαιρετήσει τον σκηνοθέτη και τους πρωταγωνιστές) και το κοινό, το οποίο γύρισε την πλάτη του σε έναν από τους αγαπημένους του δημιουργούς, ώστε ο πονηρός Χιτς προσπέρασε τη δημοσιογραφική προβολή και έσπευσε στις καλά οργανωμένες avant premieres και στη διανομή με ενορχηστρωμένη προώθηση από τον ίδιο και την Άλμα του.

Ο Πάουελ δεν ήξερε από τακτικές και δημόσιες σχέσεις και συγκρούστηκε μετωπικά με το κοινό και την κοινότητα ή, μάλλον, με τις προσδοκίες που είχαν από εκείνον αμέσως μετά τη διάλυση της συνεργασίας του με τον Έμερικ ΠρεσμπέργκερΝυχτερινή Ενέδρα δεν τον ικανοποίησε καθόλου) και ένα ήπιο, άνευ σημασίας πρώτο μεταπολεμικό βήμα στη σόλο σκηνοθεσία με τους Εραστές του Τερουέλ, απ’ όπου, τουλάχιστον εμείς, κρατάμε το ομώνυμο κομμάτι του Μίκη Θεοδωράκη, που ως και οι Beatles τραγούδησαν.

Η καριέρα του Χίτσκοκ γνώρισε ώθηση με το Ψυχώ, την ίδια στιγμή που το βρετανικό Ψυχώ έθαψε τον Πάουελ και τον εξόρισε από τη βιομηχανία, αν και εκ των υστέρων επηρέασε αμετάκλητα το μυαλό και την τεχνική του Σκορσέζε και του Κόπολα, κι ακόμα περισσότερο άνοιξε τον δρόμο για το Κουρδιστό Πορτοκάλι και τους θεματικούς άξονες του Μπράιαν ντε Πάλμα.

Με όπλο την κινηματογραφική του κάμερα (αυτό που ο Σκορσέζε σημείωσε ως τον βιασμό του φακού) κι ένα μαχαίρι, σημάδι μιας πιο αρρωστημένης προσέγγισης στο έγκλημα, ο Μαρκ Λιούις (Καρλ Μπεμ, σε έναν ρόλο που προοριζόταν για τον Ντερκ Μπόγκαρντ ή τον Λόρενς Χάρβεϊ) ψαρεύει μια πόρνη, τη δολοφονεί, εμφανίζει το φιλμάκι της πράξης του και το παρακολουθεί στον σκοτεινό του θάλαμο, ενώ την επόμενη μέρα ποζάρει ως ρεπόρτερ στο δωμάτιό της κατά τη διάρκεια της απομάκρυνσης του πτώματος από την αστυνομία!

Peeping Tom Facebook Twitter
Τον Μαρκ Λιούις υποδύεται ο Καρλ Μπεμ. Ο ρόλος αρχικά προοριζόταν για τον Ντερκ Μπόγκαρντ ή τον Λόρενς Χάρβεϊ.

Προλαβαίνοντας τον Νόρμαν Μπέιτς του φερώνυμου, διαβόητου μοτέλ και προοικονομώντας την κουλτούρα των επικίνδυνων μοναχικών incels αλλά και τη μεταστροφή στο μοντέρνο slasher, o Ηδονοβλεψίας έγινε μια θεαματική αλληγορία για το σινεμά, τοποθετώντας τον θεατή στη θέση του οδηγού και συνωμότη της σκοτεινής αίθουσας, ενώ ο Πάουελ, ήδη ένας σεβάσμιος δημιουργός πεισματικά ιδιαζόντων μελοδραμάτων, μετατράπηκε σε οραματιστή καλλιτέχνη.

Το επιθετικό άδειασμα που του επιφύλαξε ο συντηρητικός Τύπος της εποχής αποκαταστάθηκε λίγα χρόνια αργότερα από πρωτοποριακούς κριτικούς νέας κοπής, όπως οι Γάλλοι του «Positif» και του «Midi Minuit Fantastique» και οι Άγγλοι του «Motion», αλλά το κακό είχε γίνει.

Η καριέρα του Χίτσκοκ γνώρισε ώθηση με το Ψυχώ, την ίδια στιγμή που το βρετανικό Ψυχώ έθαψε τον Πάουελ και τον εξόρισε από τη βιομηχανία, αν και εκ των υστέρων επηρέασε αμετάκλητα το μυαλό και την τεχνική του Σκορσέζε και του Κόπολα, κι ακόμα περισσότερο άνοιξε τον δρόμο για το Κουρδιστό Πορτοκάλι και τους θεματικούς άξονες του Μπράιαν ντε Πάλμα.

Είναι ταυτόχρονα ένα φοβιστικό θρίλερ, παιγμένο με υπερβολή, ένα γενναίο σχόλιο για την παρεμβατική δύναμη του σινεμά ως μέσου και μια δυσοίωνη προφητεία για τη μασκαρισμένη κάτω από ένα γυάλινο, όμορφο πρόσωπο, επικίνδυνη διαστροφή που γεννά το ανεπούλωτο ψυχολογικό τραύμα και η απωθημένη επιθυμία. 

Η ταινία «Ο Ηδονοβλεψίας» κυκλοφορεί σε επανέκδοση στους κινηματογράφους την Πέμπτη 20/6.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM