«Μαρτυρίες» του Δήμου Μούτση: Ένας κορυφαίος δίσκος της πρώιμης μεταπολίτευσης

Οι «Μαρτυρίες» του Δήμου Μούτση είναι ένας κορυφαίος δίσκος της πρώιμης μεταπολίτευσης Facebook Twitter
Ο Δήμος Μούτσης
0

Υπάρχουν διάφοροι ελληνικοί δίσκοι, που θα μπορούσε να εκφράζουν το «πνεύμα της Μεταπολίτευσης». Τονίζω τη λέξη «πνεύμα», γιατί στην πρώιμη Μεταπολίτευση (έως και το 1976) κυκλοφόρησαν κάποιες εκατοντάδες δίσκοι, αλλά λίγοι εξ αυτών, συγκριτικά, θα «έπιαναν» το zeitgeist της εποχής. Το πέρασμα, εννοώ, από τη χούντα στη δημοκρατία.

Ανάμεσα σ’ αυτούς τους δίσκους κυρίαρχη θέση έχουν εκείνοι που, για τον έναν ή το άλλο λόγο, δεν θα μπορούσε να βγουν το πρώτο επτάμηνο του ’74 (ή και νωρίτερα). Φυσικά, οι δίσκοι του Μίκη Θεοδωράκη είναι οι πρώτοι που θα μας έρθουν αμέσως στο νου. Κομμένοι από τη δικτατορία, δημιουργούν από τον Αύγουστο του ’74 και μετά, από μόνοι τους σχεδόν, τον ήχο της πρώιμης Μεταπολίτευσης. Επίσης τα «Τραγούδια του Δρόμου» (1974) του Μάνου Λοΐζου ή τα «10 Χρόνια Κομμάτια» του Διονύση Σαββόπουλου (1975) είναι τέτοιοι δίσκοι. Υπάρχουν κι άλλοι φυσικά, γνωστοί και λιγότερο γνωστοί, με τις «Μαρτυρίες» του Δήμου Μούτση να φέγγουν ασυζητητί ανάμεσά τους, αποτελώντας μία από τις κορυφαίες καταγραφές της περιόδου.

Πότε κυκλοφόρησαν οι «Μαρτυρίες» από την ΕΜΙΑΛ (EMI / Columbia); Η επίσημη ημερομηνία είναι 13 Νοεμβρίου 1974, με την ηχογράφηση να συμβαίνει τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο εκείνης της χρονιάς, περιλαμβάνοντας τραγούδια, συντεθειμένα τους τελευταίους μήνες της χούντας ή ίσως (κάποια, λίγα) και στους πρώτους μήνες της Μεταπολίτευσης. Σίγουρα οι «Μαρτυρίες» ήταν ένας πολιτικός δίσκος, με πολλά κοινωνικοπολιτικά μηνύματα, και ο πρώτος «πολιτικός» του Δήμου Μούτση, αφού οι τρεις προηγούμενοί του, ο «Άγιος Φεβρουάριος», ο «Συνοικισμός Α» και οι «Στροφές», περιείχαν άλλου είδους τραγούδια. Όπως θα σημείωνε και ο ίδιος ο συνθέτης στο οπισθόφυλλο του LP:

«Είναι μεγάλη ικανοποίηση για μένα να παρουσιάσω σ’ αυτό το δίσκο τις δέκα λαϊκές μου μπαλάντες, τις Μαρτυρίες μιας δύσκολης εποχής που όλοι μας περάσαμε. Τον καιρό που τις έγραφα δεν φανταζόμουν ότι θα ’φταναν πιο πέρα από μερικούς φίλους μου, που μ’ άκουγαν σπίτι μου να τις τραγουδάω καμιά φορά. Η συμμετοχή του Μητσιά οπωσδήποτε θετική. Η Λαβίνα κι ο Χρήστος Λεττονός ήταν μαζί μου από τότε κι έζησαν τα τραγούδια αυτά σχεδόν από τη γέννησή τους. Έτσι χωρίς καμιά ιδιαίτερη προσπάθεια, και με τη λιτότητα που τα τραγουδάνε κάθε βράδυ μαζί μου στη Λήδρα, τραγούδησαν και στον δίσκο αυτό μερικά από τα πιο αγαπημένα μου τραγούδια».

Το άλμπουμ ανοίγει με μια παραδοξότητα, μ’ ένα εφφέ λίγων δευτερολέπτων, που θα το άκουγες στις εισαγωγές και κάποιων ακόμη τραγουδιών. Είναι οι κουβέντες από τις δοκιμές της ηχογράφησης, τα κουρδίσματα κ.λπ., μέσα από τα οποία θα ξεπετάγονταν τα «κανονικά» κομμάτια. Και κάπως έτσι σε πιάνει σύγκρυο, καθώς σκάνε το μπουζούκι, τα κρουστά και το moog synthesizer του Μούτση, με τον Μητσιά να ερμηνεύει καθηλωτικά το «Επιστράτευση 20 Ιουλίου 74», σε στίχους του Γιάννη Λογοθέτη.

Η Λήδρα ή και Στούντιο Λήδρα, του Κώστα Μανιουδάκη, στην Κέκροπος 12 στην Πλάκα, ήταν μία από τις πιο δημοφιλείς μπουάτ της εποχής. Φυσικά, επί δικτατορίας, από το τέλος του ’71 έως και τη σεζόν 1973-74,  η Λήδρα ήταν το στέκι του Γιάννη Μαρκόπουλου και των συνεργατών του (Νίκος Ξυλούρης, Μέμη Σπυράτου, Θέμης Ανδρεάδης κ.ά.) και αυτό σημαίνει πολλά – υπό την έννοια πως η Λήδρα συγκέντρωνε την πιο αριστερή (παραδοσιακά) αντιδικτατορική νεολαία, που είχε μεγαλώσει με το «νέο κύμα» και το «έντεχνο» τραγούδι, το οποίο εκτιμούσε, εν αντιθέσει με το Κύτταρο ας πούμε του Σαββόπουλου, που συγκέντρωνε την αριστερή ιντελιγκέντσια και τους ροκάδες (ή όσους άκουγαν ροκ τέλος πάντων). Εντάξει, σχηματικοί είναι αυτοί οι διαχωρισμοί, γιατί σίγουρα θα υπήρχαν άνθρωποι, που θα πήγαιναν και στους δύο χώρους, αλλά και τα «σχήματα» λειτουργούν σ’ ένα βαθμό και, το κυριότερο, δεν χάνουν ποτέ το νόημά τους.

Οι «Μαρτυρίες» του Δήμου Μούτση είναι ένας κορυφαίος δίσκος της πρώιμης μεταπολίτευσης Facebook Twitter
Δήμος Μούτσης «Μαρτυρίες» [ΕΜΙ / Columbia, 1974]

Την ίδια εποχή, στο τέλος του ’73 ας πούμε, ο Δήμος Μούτσης ήταν στο Ζυγό, μαζί με την Βίκυ Μοσχολιού, ενώ είχε γραφτεί (Οκτώβριος ’73) πως θα παρουσίαζαν από κοινού και τραγούδια βασισμένα σε ποιήματα του Αλέκου Παναγούλη (που είχε βγει από τη φυλακή, τον Αύγουστο του ’73, λόγω της αμνηστίας και της ειδικής χάρης, που του είχε δοθεί), κάτι, όμως, που τελικά δεν θα συνέβαινε. Την επόμενη σεζόν (1974-75) ο Μούτσης θα ήταν στη Λήδρα, στο στέκι του Μαρκόπουλου, που πλέον είχε μετακομίσει στο Κύτταρο (στο στέκι του Σαββόπουλου). Σ’ ένα δίστηλο της εφημερίδας «Ριζοσπάστης» (2 Νοε. 1974) διαβάζουμε, κάτω από τον τίτλο «Απαγορευμένα τραγούδια του Δ. Μούτση στη Λήδρα»:

«Στην μπουάτ Λήδρα ο Δήμος Μούτσης παρουσιάζει την καινούργια του δουλειά: τους “Αργοναύτες” σε στίχους Μάνου Ελευθερίου, την “Τρύπια δεκάρα” σε στίχους ΛΟΓΟ, τις “Μαρτυρίες”, που αποτελούνται από δέκα λαϊκά τραγούδια και την “Τετραλογία” σε στίχους Καβάφη, Ρίτσου, Σεφέρη και Καρυωτάκη. Τα τραγούδια ερμηνεύουν οι νέοι τραγουδιστές Άλκηστη Πρωτοψάλτη, Βασιλική Λαβίνα, Μιχάλης Ακριβόπουλος και ο Χρήστος Λεττονός».

Οι «Μαρτυρίες» του Δήμου Μούτση είναι ένας κορυφαίος δίσκος της πρώιμης μεταπολίτευσης Facebook Twitter
Η Βασιλική Λαβίνα

Πιο κάτω, στο ίδιο δίστηλο, θα μιλούσε και ο Δήμος Μούτσης, λέγοντας τα εξής:

«Τα περισσότερα από τα τραγούδια που παρουσιάζω φέτος στη Λήδρα είναι γραμμένα τα τελευταία χρόνια, κάτω από το ανελεύθερο δικτατορικό καθεστώς. Τo 90% του ρεπερτορίου ήταν αδύνατο να παρουσιαστεί τότε. Όμως πιστεύω ότι είναι προτιμότερο να δείχνει κανείς με τη δουλειά του αυτά που έχει να πει και όχι να περιορίζεται στο να επαναλαμβάνει τι δεν μπορούσε να κάνει στην εφταετία. Όσο για τους τραγουδιστές, χρησιμοποίησα αποκλειστικά νέους, γιατί το είδος της μουσικής είναι τέτοιο, που μόνον άνθρωποι άφθαρτοι και με πρωτόγονη ευαισθησία θα μπορούσαν να παρουσιάσουν».

Οι «Μαρτυρίες» έχουν ένα παράξενο εξώφυλλο. Ο Μούτσης έχει χρησιμοποιήσει κάποιο πιστοποιητικό με ημερομηνία 13/7/1974 (επί χούντας ακόμη), που έχει εκδοθεί από την Αστυνομική Διεύθυνση Αθηνών (υπάρχει η φωτογραφία του στο πιστοποιητικό, ένα δακτυλικό αποτύπωμα και οι στρογγυλές σφραγίδες). Σίγουρα θα είχαν ενδιαφέρον οι «παρατηρήσεις», αν μπορούσαμε να τις διαβάσουμε, αλλά είναι τόσο κακογραμμένες (λέμε για ορνιθοσκαλίσματα), με αποτέλεσμα να μην μπορείς να βγάλεις άκρη. Στο πίσω μέρος υπάρχει το κείμενο του Μούτση, που αναφέρθηκε πιο πάνω, μαζί με φωτογραφία του, τις πληροφορίες πως η ενορχήστρωση και η διεύθυνση των τραγουδιών είναι δικές του και πως η παραγωγή ήταν του Γιώργου Μακράκη, με την ηχοληψία να γίνεται στα στούντιο της Columbia, από τον Τάκη Φιλιππίδη και με τους Μανώλη Μητσιά, Βασιλική Λαβίνα και Χρήστο Λεττονό να αποδίδουν τα τραγούδια του δίσκου – τα credits των οποίων συμπληρώνουν το πληροφοριακό υλικό του οπισθόφυλλου.

Οι «Μαρτυρίες» του Δήμου Μούτση είναι ένας κορυφαίος δίσκος της πρώιμης μεταπολίτευσης Facebook Twitter
Ο Χρήστος Λεττονός

Το άλμπουμ ανοίγει με μια παραδοξότητα, μ’ ένα εφφέ λίγων δευτερολέπτων, που θα το άκουγες στις εισαγωγές και κάποιων ακόμη τραγουδιών. Είναι οι κουβέντες από τις δοκιμές της ηχογράφησης, τα κουρδίσματα κ.λπ., μέσα από τα οποία θα ξεπετάγονταν τα «κανονικά» κομμάτια. Και κάπως έτσι σε πιάνει σύγκρυο, καθώς σκάνε το μπουζούκι, τα κρουστά και το moog synthesizer του Μούτση, με τον Μητσιά να ερμηνεύει καθηλωτικά το «Επιστράτευση 20 Ιουλίου 74», σε στίχους του Γιάννη Λογοθέτη. Απλώς, μια συνταρακτική στιγμή του ελληνικού τραγουδιού. Σαν σήμερα. 50 χρόνια πριν...

Επιστράτευση 20 Ιουλίου 74

Ιδιότυπος λαϊκός Μούτσης και στο επόμενο κομμάτι, τις «Μαρτυρίες», με την καθαρή και δυνατή φωνή της Βασιλικής Λαβίνα σε στίχους Μάνου Ελευθερίου να σε κερδίζει από την αρχή, με το «Γιούπι-γιούπι-γεια» που ακολουθεί να κεντράρει στη συνεργασία Μούτση και Γιώργου Χρονά (στους στίχους), και με τον Χρήστο Λεττονό να τραγουδά ένα πολύ σημαδιακό και αντι-αμερικανικό τραγούδι στη βάση του, από τα πιο χαρακτηριστικά της εποχής [«χαιρετώ τη Σι-Άι-Έι (CIA) και την Άι-Τι-Τι (ITT), δες τε πόσο ευγενικά μας παρακολουθεί»]. Το τραγούδι αναφέρεται και ως «Χαιρετισμός» στο βιβλίο του Χρονά «Αρχαία Βρέφη», στις εκδόσεις Άκμων, από το 1980.

Το επόμενο κομμάτι είναι και αυτό ένα από τα εξοχότερα του δίσκου. Ο Μούτσης μελοποιεί για πρώτη φορά δικούς του στίχους, δίνοντας στην Λαβίνα να πει ένα ακόμη σπουδαίο τραγούδι. Ένα από τα σπουδαιότερα της Μεταπολίτευσης. «Τούτο το βράδυ, μέσα στους δρόμους, εργάτης είσαι ή φοιτητής / θα γνωριστούμε μ’ ένα λυπητερό τραγούδι / είμαι η γενιά η αδικημένη και τα καλύτερά μας χρόνια / μαζί περάσαμε κάτω από τις λόγχες των φρουρών»...

Τούτο το βράδυ

Η Πλευρά Α θα κλείσει με «Το γράμμα της Δευτέρας», που έχει στίχους του ΛΟΓΟ και ερμηνεία από τον Μητσιά. Το γράμμα το στέλνει ένας ναυτικός, γράφοντας για τις περιπέτειές του, ζητώντας από τη γυναίκα του να προσέχει τα παιδιά τους και να του γράφει τακτικά. Απλά μηνύματα, τραγουδισμένα αφοπλιστικά.

Η δεύτερη πλευρά, τώρα, θα ανοίξει μ’ ένα από τα πιο σύνθετα και πιο υποβλητικά τραγούδια του δίσκου, το ελεγειακό «Καταζητούνται», σε στίχους Χρονά, και με ερμηνεία από τον Λεττονό. Ο Χρονάς ουσιαστικά συντάσσει εδώ ένα προσκλητήριο για τα θύματα της δικτατορίας (εν ζωή ή όχι), μέσα από την ιστορία τριών λιποτακτών, που καταζητούνται από τις αρχές. Ανατριχιαστική ερμηνεία από τον Λεττονό, με πολλά θεατρικά στοιχεία στην απόδοση...

Καταζητούνται

Στο «Δεν έχει πια ζωή» ο Μάνος Ελευθερίου γράφει για το δυσβάσταχτο να ζεις στην επαρχία. Κάποιος θέλει να φύγει, να γίνει ναυτικός, αλλά δεν μπορεί να κάνει ούτε αυτό, αφού, μάλλον για πολιτικούς λόγους, δεν του δίνουν ναυτικό φυλλάδιο. Θλιβερές καταστάσεις, με την Λαβίνα να είναι όπως πάντα άψογη. Το ίδιο και για τον Μητσιά, στο πιο αλέγκρο «Απ’ το κέντρο διερχομένων», με τους στίχους της Βαρβάρας Τσιμπούλη, που ανακαλούν εικόνες μετανάστευσης («τo ’χουν γραμμένο στο σταθμό με κιμωλία / το τραίνο θα ’ρθει πιο αργά / να περιμένεις, θέλω τσιγάρα και βιβλία / και μια φανέλα για τα κρύα τα βαριά»). Το «Θυμάσαι στην Ελλάδα» (στίχοι ΛΟΓΟ), που έπεται, και πάλι με την Λαβίνα, είναι επίσης ένα από τα ωραιότερα τραγούδια του δίσκου. Εδώ θίγεται ξανά το θέμα της μετανάστευσης. Κάποιος την έκανε για Αμερική κι έριξε μαύρη πέτρα πίσω του – ξεχνώντας και... όσες δεν έπρεπε να ξεχάσει («θυμάσαι στην Ελλάδα / όταν δε δούλευες εσύ / και την πορτοκαλάδα την πίναμε μισή-μισή; / τώρα βροχή και μπόρα / ένας εδώ κι άλλος εκεί / χάθηκες στην Αμερική κι ούτ’ ένα γράμμα»). Απίστευτα ανθρώπινα τραγούδια, με σπουδαίες ερμηνείες από τη Βασιλική Λαβίνα.

Οι «Μαρτυρίες» του Δήμου Μούτση είναι ένας κορυφαίος δίσκος της πρώιμης μεταπολίτευσης Facebook Twitter
Ο Μανώλης Μητσιάς

Οι «Μαρτυρίες» του Δήμου Μούτση θα ολοκληρωθούν μ’ ένα ακόμη πολύ δυνατό τραγούδι, το «Με ξένο διαβατήριο» σε στίχους ΛΟΓΟ και ερμηνεία από τον Μητσιά. Είναι γνωστό πως όταν ο Μούτσης αποφάσιζε να γράψει ζεϊμπέκικα τραβούσε πάντα «το δέκα το καλό». Αυτό πράττει και με το συγκεκριμένο τραγούδι, που ασχολείται με την ιστορία κάποιου κατατρεγμένου, ο οποίος, με ψεύτικο διαβατήριο, κατορθώνει να φύγει από τη χώρα, για να πάει, κάπου, εργάτης σε ορυχεία. Ούτε εκεί, όμως, θα γλίτωνε από το κυνήγι, για να χαθεί τελικά σε μιαν επανάσταση...

Τι άλλο να πεις γι’ αυτό το θεσπέσιο άλμπουμ; Απλώς το ακούς, αφήνοντας τη σκέψη σου να περιφέρεται σε ατέλειωτα μπρος-πίσω...

Με ξένο διαβατήριο

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΡΙΤΗ 11/10-Μεταπολίτευση σημαίνει ταυτότητες

Βιβλία και Συγγραφείς / Μεταπολίτευση σημαίνει ταυτότητες

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Δημήτρη Τζιόβα, καθηγητή Νεοελληνικών Σπουδών στον Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ, για την κουλτούρα της μεταπολίτευσης, με αφορμή το βιβλίο του «Η Ελλάδα από τη χούντα στην κρίση. Η κουλτούρα της μεταπολίτευσης» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg, σε μετάφραση Ζωής Μπέλλα-Αρμάου και Γιάννη Στάμου.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM