Έρευνα COSMOTE – ΕLTRUN 2024: Οι ΜμΕ στην Ελλάδα επιταχύνουν τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό τους
Η διαχείριση σχέσεων με πελάτες, η αποτελεσματική επικοινωνία και η βελτίωση της εμπειρίας τα κυριότερα οφέλη από τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών.
ADVERTORIAL
Η ψηφιακή ωριμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ) αποτελεί βασικό παράγοντα για την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητά τους στην ελληνική αγορά. Καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις συνεχίζουν να αλλάζουν το επιχειρηματικό τοπίο, η ανάγκη για προσαρμογή και αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων γίνεται, άλλωστε, όλο και πιο επιτακτική. Σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο γεμάτο προκλήσεις, όπως η έλλειψη χρηματοδότησης και η ανάγκη εκπαίδευσης του προσωπικού, οι ελληνικές ΜμΕ, προσπαθούν να συμβαδίσουν με τις απαιτήσεις της ψηφιακής εποχής, σημειώνοντας συνεχή πρόοδο στη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών, κάτι που αποδεικνύει και η έρευνα του ELTRUN σε συνεργασία με την COSMOTE για το 2024.
Η έρευνα «Η ψηφιακή ετοιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα», που εκπόνησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με την COSMOTE και διεξήχθη το 2024 πανελλαδικά σε συνέχεια προηγούμενων αντίστοιχων ερευνών το 2022 και το 2020, έδειξε χαρακτηριστικά αύξηση 17% στον Μ.Ο. του Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας σε σχέση με το 2022. Αυτό δεν ισοδυναμεί, βέβαια, με εφησυχασμό, καθώς υπάρχουν πάντα περιθώρια βελτίωσης, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν μπορούμε να παραβλέψουμε πως η χρήση ψηφιακών τεχνολογιών έχει πλέον παραπάνω από ορατό όφελος για τις ελληνικές ΜμΕ.
Καλύπτοντας όλους τους κλάδους της αγοράς, η έρευνα εξέτασε πώς οι ΜμΕ χρησιμοποιούν δέκα σημαντικά ψηφιακά εργαλεία και υποδομές, που αφορούν στην Ψηφιακή Παρουσία και Επικοινωνία, τις Ψηφιακές Συναλλαγές και Προώθηση, τις Ψηφιακές Υποδομές και τα Διοικητικά Συστήματα για τη διαχείριση πόρων. Μεταξύ άλλων, κατέληξε στο συμπέρασμα πως η διαχείριση σχέσεων με πελάτες, η αποτελεσματική επικοινωνία και, γενικότερα, η βελτίωση της εμπειρίας τους αποτελούν τα κύρια επιτεύγματα των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν ψηφιακές τεχνολογίες.
Αντίθετα, οι περιορισμένοι χρηματοοικονομικοί πόροι και η έλλειψη ενημέρωσης και εκπαίδευσης του προσωπικού, κρίθηκαν ως ανασταλτικοί παράγοντες στην αξιοποίηση των τεχνολογιών για τις ΜμΕ, ενώ αναφορικά με τους πόρους, αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο το 25% αξιοποίησε σχετικές επιχορηγήσεις και επιδοτήσεις.
«Τα τελευταία χρόνια υπάρχει σημαντική πρόοδος στην ψηφιακή αναβάθμιση των μικρών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Παρ όλα αυτά η ψηφιακή τους ετοιμότητα είναι ακόμη σε πρώιμα στάδια αφού χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μόνο το 50% των γνωστών ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών, ενώ μόνο το 25% αξιοποίησαν επιχορηγήσεις ή επιδοτήσεις για τις τεχνολογικές επενδύσεις που έκαναν», ανέφερε σχετικά ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών & Ιδρυτής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN), Γιώργος Δουκίδης.
Η έρευνα ανέδειξε, επίσης, και κάτι άλλο, εξίσου κομβικό- την ανάγκη για ψηφιακή ασφάλεια, αφού οι επιχειρήσεις καλούνται σήμερα να σχεδιάσουν δράσεις που θα τις προστατεύουν από πιθανές κυβερνοεπιθέσεις, εφαρμόζοντας λύσεις όπως η εκπαίδευση του προσωπικού, τα οργανωμένα backup και οι υπηρεσίες ασφαλείας στο cloud και το IoT.
Ο Θάνος Φαλάγγας, Διευθυντής B2B Marketing, CRM & Channel Management Ομίλου ΟΤΕ, σχολιάζοντας την έρευνα, χαρακτήρισε κρίσιμο ζήτημα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, επισημαίνοντας πως η βοήθεια όλων μας είναι σημαντική. «Όπως είδαμε στην έρευνα, οι ΜμΕ έχουν προοδεύσει αρκετά στο ταξίδι του ψηφιακού μετασχηματισμού τους, υπάρχουν όμως περιθώρια βελτίωσης. Στην COSMOTE, μέλος του Ομίλου Telekom, στεκόμαστε σταθερά στο πλευρό των ελληνικών επιχειρήσεων, στηρίζοντας έμπρακτα την ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας με υπηρεσίες, εργαλεία, λύσεις και την υποστήριξη που χρειάζονται για να το πετύχουν», σημείωσε.
Βασικά συμπεράσματα της έρευνας
Όσον αφορά, τώρα, τον δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας, που αυξήθηκε συγκεκριμένα από 4,49/10 σε 5,24/10 το 2024, αυτό που καταγράφει ουσιαστικά είναι μια σημαντική μετακίνηση των ΜμΕ στην Ελλάδα από τα πρώτα στάδια προς τα προχωρημένα. Ειδικότερα, το 39% βρίσκεται ακόμη στα δυο πρώτα στάδια του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας (Elementary και Basic), ενώ το 33% κατατάσσεται στα δύο προχωρημένα (Advanced και Ideal), με τις ΜμΕ που ανήκουν στo Advanced στάδιο να σημειώνουν αύξηση, από 18% το 2022 σε 32%. Ωστόσο, παρά τον τριπλασιασμό (από 12% το 2020 στο 32% το 2024) των επιχειρήσεων στην advanced κατηγορία, η ψηφιακή ετοιμότητα των ΜμΕ είναι ακόμη σε πρώιμα στάδια αφού χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μόνο το 50% των διαθεσίμων ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών.
Ένα επιπλέον ενδιαφέρον εύρημα είναι το πώς η ψηφιακή ετοιμότητα των επιχειρήσεων καταλήγει, τελικά, να επηρεάζεται άμεσα από το μέγεθος και τον κλάδο στον οποίο ανήκουν, με αποτέλεσμα οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις και αυτές που δραστηριοποιούνται στον τομέα των υπηρεσιών να είναι πιο μπροστά ψηφιακά, χωρίς αυτό να σημαίνει πως ακόμα και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις (με 1-10 εργαζόμενους) δεν μπορούν να κάνουν σημαντικά βήματα αν αγκαλιάσουν τις νέες τεχνολογίες.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με την έρευνα, η διαδικτυακή παρουσία των ΜμΕ αποδεικνύεται ιδιαίτερα ισχυρή (7 στις 10), σε συνδυασμό με μια αύξηση στη χρήση από ψηφιακές καμπάνιες, social media, Cloud και εναλλακτικές μορφές επικοινωνίας. Aκόμη πιο αισιόδοξο είναι πως 8 στις 10 επιχειρήσεις δηλώνουν ότι θέλουν να χρησιμοποιήσουν εργαλεία Generative AI στο μέλλον.
Τέλος, σχετικά με την ψηφιακή ασφάλεια, 8 στις 10 ΜμΕ έχουν κάποιου είδους προστασία, αλλά οι περισσότερες περιορίζονται σε βασικά μέτρα, όπως τα antivirus και ενώ η μισή «ψηφιακή ετοιμότητα» των ΜμΕ πηγάζει από την προθυμία τους να αξιοποιήσουν νέες τεχνολογίες, μόνο το 50% έχει πραγματικά την κουλτούρα και τη στήριξη για να το πετύχει.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την έρευνα κάντε κλικ εδώ.