Χωρίς ιστοσελίδα το 79% των μουσείων στην Ελλάδα, σύμφωνα με μελέτη

Έρευνα: 200 αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία και μνημεία υποδέχονται από κανέναν έως το πολύ 6.000 επισκέπτες το έτος Facebook Twitter
Φωτογραφία αρχείου: Pexels
0

Μελέτη για τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα διεξήγαγε Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ), παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας η Σύμβουλος Πολιτιστικής Διαχείρισης Μαρία Φασουλά, στο συνέδριο με τίτλο, «Experience. Culture. Everywhere. - Connecting the Dots», που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της 39ης Διεθνούς Έκθεσης Τουρισμού Philoxenia, σε συνεργασία με τη ΔΕΘ - HELEXPO.

Για παράδειγμα, η Σπιναλόγκα, το μικρό νησάκι στη βόρεια είσοδο του κόλπου της Ελούντας στο νομό Λασιθίου Κρήτης, αύξησε κατά 35% την επισκεψιμότητά του μετά το επιτυχημένο τηλεοπτικό σίριαλ στο οποίο «πρωταγωνίστησε», ενώ πριν την προβολή της σειράς, ο τουρισμός ήταν σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Αντίστοιχα, 200 αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία και μνημεία της ελληνικής περιφέρειας έχουν χαμηλή επισκεψιμότητα, που σημαίνει ότι υποδέχονται από... κανέναν έως το πολύ 6.000 επισκέπτες τον χρόνο.

«Το βασικό συμπέρασμα που προέκυψε είναι ότι οι τόποι αυτοί δεν είναι ορατοί, δεν τους ξέρει σχεδόν κανείς», τόνισε η κ. Φασουλά και αναφέρθηκε στα στοιχεία της έρευνας που το αποδεικνύουν. «Υπάρχει αυξημένη εποχικότητα, ειδικά για στους τόπους της νησιωτικής περιφέρειας που το χειμώνα δεν έχουν πλοίο και εκεί όπου η οικονομική και κοινωνική δραστηριότητα εξαρτάται από την εποχικότητα της τουριστικής κίνησης», σημείωσε.

Σε περιοχές χωρίς σταθερό δημόσιο μέσο συγκοινωνίας,

Πρόσθεσε επίσης πως το 78% των αρχαιολογικών τόπων και το 35% των μουσείων, βρίσκονται σε περιοχές χωρίς σταθερό δημόσιο μέσο συγκοινωνίας, ενώ αναφέρθηκε στο 40% αρχαιολογικών τόπων και μουσείων που βρίσκονται σε περιοχή με μνημείο παγκόσμιου φήμης και προβολής. «Για παράδειγμα όποιος έρθει στη Θεσσαλονίκη, θα πάει να δει την Αψίδα του Γαλερίου, το Αρχαιολογικό Μουσείο και το πολύ - πολύ να πάει και στη Βεργίνα. Στους υπόλοιπους προορισμούς δεν θα πάει, γιατί δεν έχει χρόνο», εκτίμησε.

Η έρευνα όμως αναδεικνύει και σημαντικούς εσωτερικούς παράγοντες στους οποίους οφείλεται αυτή η εικόνα. Βασικότερος είναι οι ελλείψεις προσωπικού, αφού το 17% των τόπων λειτουργεί μόνο τη θερινή περίοδο, το 19% λειτουργεί με εποχικό προσωπικό και ένα 70,34% λειτουργεί με ένα συνδυασμό μόνιμου και εποχικού προσωπικού. «Υπάρχει επίσης μια μεγάλη έλλειψη εξωστρέφειας, δηλαδή το 70% των αρχαιολογικών χώρων και το 54% των μουσείων δεν δέχεται καθόλου οργανωμένες επισκέψεις από τουριστικά γραφεία», είπε χαρακτηριστικά, ενώ εντύπωση έκανε το στοιχείο της ψηφιακής ένδειας, αφού σύμφωνα με τη μελέτη, μόνο το 21% των μουσείων και το 17% των αρχαιολογικών χώρων διαθέτουν σελίδα στο διαδίκτυο ή σελίδα κοινωνικής δικτύωσης.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τον περασμένο Μάρτιο έως τον Απρίλιο. Σε αυτήν συμμετείχαν κυρίως υπεύθυνοι μουσείων και αρχαιολογικών χώρων και ελήφθη δείγμα από 190 άτομα. Τα στοιχεία της συζητήθηκαν σε πάνελ που ακολούθησε της παρουσίασης, για τη σημασία ανάπτυξης του Marketing Πολιτιστικού Τουρισμού.

Αναμενόμενα βρήκε τα ευρήματα της έρευνας ο Dr Derek Bryce, Senior Lecturer Marketing στο Πανεπιστήμιο του Strathclyde της Γλασκώβης, λέγοντας ότι δεν τον εξέπληξαν και κάτι αντίστοιχο σε μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό συμβαίνει σε όλους τους προορισμούς ανά τον κόσμο, ωστόσο συμφώνησε ότι το ενδιαφέρον των τουριστών για τον πολιτισμό εξαρτάται και από το βαθμό που τους βολεύει να επισκεφτούν έναν προορισμό και αν αυτός βρίσκεται δίπλα σε άλλα πράγματα που θέλουν να κάνουν.

Οι Έλληνες δεν είναι «fan» τον μουσείων, σε αντίθεση με τους ξένους

Στο σημείο της έρευνας που αναφέρει ότι οι Έλληνες δεν είναι «fan» τον μουσείων, ενώ οι ξένοι ενδιαφέρονται πολύ για το πολιτιστικό σκέλος στην Ελλάδα, στάθηκε από την πλευρά του ο Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece Γιώργος Βήλος. «Πιστεύω πως είναι πολύ σημαντικό να επενδύσουμε εσωτερικά στο να αντιληφθούμε ποια είναι η σημασία του πολιτισμού και η σχέση του με την ανάπτυξη ενός προορισμού», είπε χαρακτηριστικά.

Στο πάνελ συμμετείχε και ο Παύλος Τριανταφυλλίδης, Έφορος Αρχαιοτήτων Λέσβου, ο οποίος αναφέρθηκε στις προσπάθειες που γίνονται από το Υπουργείο Πολιτισμού για να αναδειχθεί ακόμη περισσότερο το βαρύ πολιτιστικό υπόβαθρο του νησιού, δεδομένου ότι δέχεται τα τελευταία χρόνια -όπως είπε- μεγάλο τουριστικό κύμα από την απέναντι μικρασιατική ακτή και μάλιστα όχι μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες. «Προσπαθήσαμε να βρούμε νέους πόρους. Κι αυτοί ήταν ένα ξεχασμένο συνειδητά παρελθόν. Ο πολιτισμός των άλλων. Και μιλάω για τα μνημεία της οθωμανικής περιόδου, που αυτή τη στιγμή η Λέσβος καταμετρά 300. Οθωμανικά τείχη, φρούρια, χαμάμ, ιεροδιδασκαλεία, πάρα πολλές κρήνες… Κι έχουμε καταναλώσει πολλά εκατομμύρια ευρώ και πολλές μελέτες για να αναδείξουμε αυτά τα μνημεία», κατέληξε.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα οκτώ πρώην βασιλικά οχήματα που θα εκτίθενται στο νέο μουσείο στο Τατόι

Πολιτισμός / Τέσσερις Rolls Royce και ακόμη έξι βασιλικά αυτοκίνητα συντηρήθηκαν για το νέο μουσείο στο Τατόι

Μουσείο Βασιλικών Αυτοκινήτων και Αγροκτηνοτροφικής Παραγωγής θα στεγάζεται στο Νέο Βουστάσιο του πρώην βασιλικού κτήματος, στο Τατόι - Δείτε βίντεο από την αποκατάσταση των ιστορικών αυτοκινήτων
LIFO NEWSROOM
Anne Morgenstern: Power Love

Οδηγός Τέχνες & Πολιτισμός / Επιθυμία, ταυτότητα και πολιτική διαπλέκονται στις εικόνες της Anne Morgenstern

Η K-Gold Temporary Gallery της Λέσβου παρουσιάζει την έκθεση «Power Love» της Γερμανίδας φωτογράφου Anne Morgenstern, της οποίας το βραβευμένο έργο εκτίθεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
THE LIFO TEAM
Αλμοδόβαρ, Μονομάχος και ελληνικό DIY σινεμά από αύριο στις αίθουσες

Πολιτισμός / Αλμοδόβαρ, Μονομάχος και ελληνικό DIY σινεμά από αύριο στις αίθουσες

Δυο ταινίες που περίμενε εδώ και καιρό ένα μεγάλο μέρος του σινεφίλ πληθυσμού κυκλοφορούν αυτή την εβδομάδα, το «Διπλανό Δωμάτιο» του Πέδρο Αλμοδόβαρ και ο «Μονομάχος II» του Ρίντλεϊ Σκοτ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο διευθυντής του Camerimage είπε πως η συμπερίληψη θα ρίξει την ποιότητα του σινεμά και ο Στιβ ΜακΚουίν δεν πηγαίνει στο φεστιβάλ

Πολιτισμός / Ο διευθυντής του Camerimage είπε πως η συμπερίληψη θα ρίξει την ποιότητα του σινεμά και ο Στιβ ΜακΚουίν δεν πηγαίνει στο φεστιβάλ

Δεν μπορώ να ξεπεράσω αυτά που θεωρώ βαθιά προσβλητικά λόγια, δήλωσε ο σκηνοθέτης που θα βραβευόταν ως «Εξαίρετος Σκηνοθέτης»
LIFO NEWSROOM