Το ΝΑΤΟ ξεκίνησε μια νέα αποστολή για να αυξήσει την επιτήρηση των πλοίων στη Βαλτική Θάλασσα μετά την καταστροφή ή αποκοπή κρίσιμων υποθαλάσσιων καλωδίων πέρυσι.
Ο επικεφαλής του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε είπε ότι η αποστολή, που ονομάστηκε «Baltic Sentry», θα περιλαμβάνει περισσότερα περιπολικά αεροσκάφη, πολεμικά πλοία και drone. Η ανακοίνωσή του έγινε σε μια σύνοδο κορυφής στο Ελσίνκι στην οποία συμμετείχαν όλες οι χώρες του ΝΑΤΟ που σκαρφαλώνουν στη Βαλτική Θάλασσα - Φινλανδία, Εσθονία, Δανία, Γερμανία, Λετονία, Λιθουανία, Πολωνία και Σουηδία.
Ενώ η Ρωσία δεν επισημάνθηκε άμεσα ως υπαίτιος για τη ζημιά στο καλώδιο, ο Ρούτε είπε ότι το ΝΑΤΟ θα εντείνει την παρακολούθηση του «σκιώδους στόλου» της Μόσχας - πλοία χωρίς ξεκάθαρη ιδιοκτησία που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά προϊόντων πετρελαίου με εμπάργκο. Οι εντάσεις μεταξύ των χωρών του ΝΑΤΟ και της Ρωσίας αυξάνονται αμείλικτα μετά την ευρείας κλίμακας εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022.
«Υπάρχει λόγος σοβαρής ανησυχίας» για ζημιές στις υποδομές, είπε ο Ρούτε. Πρόσθεσε ότι το ΝΑΤΟ θα ανταποκριθεί σθεναρά σε τέτοια ατυχήματα, με περισσότερες επιβιβάσεις σε ύποπτα πλοία και, εάν χρειαστεί, κατάσχεσή τους. Αρνήθηκε να μοιραστεί περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τον αριθμό των περιουσιακών στοιχείων που θα συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία Baltic Sentry, καθώς είπε ότι αυτό μπορεί να αλλάζει τακτικά και ότι δεν επιθυμεί να κάνει "τον εχθρό σοφότερο από ό,τι είναι ήδη".
Η υποθαλάσσια υποδομή είναι απαραίτητη όχι μόνο για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και επειδή περισσότερο από το 95% της κίνησης στο Διαδίκτυο εξασφαλίζεται μέσω υποθαλάσσιων καλωδίων, είπε ο Ρούτε, προσθέτοντας ότι «1,3 εκατομμύρια χιλιόμετρα (800.000 μίλια) καλωδίων εγγυώνται συναλλαγές χρηματοοικονομικής αξίας 10 τρισεκατομμυρίων δολαρίων καθημερινά». Σε ανάρτησή του στο X, είπε ότι το ΝΑΤΟ θα κάνει «ό,τι χρειάζεται για να διασφαλίσει την ασφάλεια και την ασφάλεια της κρίσιμης υποδομής μας και όλων όσων αγαπάμε».
Τους τελευταίους μήνες σημειώθηκε αύξηση στις ανεξήγητες ζημιές σε υποθαλάσσιες υποδομές στη Βαλτική. Στο πιο πρόσφατο ατύχημα σε υποθαλάσσιες υποδομές κόπηκε ένα καλώδιο ηλεκτρικού ρεύματος μεταξύ Φινλανδίας και Εσθονίας στα τέλη Δεκεμβρίου. Το πλήρωμα της φινλανδικής ακτοφυλακής επιβιβάστηκε στο πετρελαιοφόρο Eagle S - το οποίο έπλεε με σημαία Νήσων Κουκ - και το οδήγησε στα φινλανδικά ύδατα, ενώ η Εσθονία ανέπτυξε ένα περιπολικό πλοίο για να προστατεύσει το υποθαλάσσιο καλώδιο τροφοδοσίας της.
Τη Δευτέρα, ο Ρίστο Λόχι από το Εθνικό Γραφείο Ερευνών της Φινλανδίας είπε στο Reuters ότι το Eagle S απειλούσε να κόψει ένα δεύτερο καλώδιο τροφοδοσίας και έναν σωλήνα αερίου μεταξύ Φινλανδίας και Εσθονίας τη στιγμή που κατασχέθηκε.
Ο υπουργός Εξωτερικών της Εσθονίας Μάργκους Τσάχνα είπε τον Δεκέμβριο ότι οι ζημιές σε υποβρύχιες υποδομές είχαν γίνει «τόσο συχνές» που αμφισβήτησε την ιδέα ότι η ζημιά θα μπορούσε να θεωρηθεί "τυχαία" ή «απλώς κακή ναυτική ικανότητα». Ο Τσάχνα δεν κατηγόρησε ευθέως τη Ρωσία. Ούτε ο Σουηδός πρωθυπουργός Ulf Kristersson, ο οποίος την Κυριακή είπε ότι ενώ η Σουηδία δεν βιαζόταν να βγάλει συμπεράσματα ή "κατηγορούσε κανέναν για δολιοφθορά χωρίς πολύ σοβαρούς λόγους", δεν ήταν επίσης «αφελής». «Η κατάσταση της ασφάλειας και το γεγονός ότι περίεργα πράγματα συμβαίνουν ξανά και ξανά στη Βαλτική Θάλασσα μας κάνουν επίσης να πιστεύουμε ότι δεν μπορεί να αποκλειστεί εχθρική πρόθεση». «Υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις ότι ένα πλοίο θα μπορούσε κατά λάθος και χωρίς να το αντιληφθεί... χωρίς να καταλάβουμε ότι θα μπορούσε να προκαλέσει ζημιά», είπε.
Με πληροφορίες από BBC