Τα Όσκαρ έχουν προ πολλού εγκαταλείψει τον μέσο θεατή

Τα Όσκαρ έχουν προ πολλού εγκαταλείψει τον μέσο θεατή Facebook Twitter
Η Ακαδημία γίνεται όλο και πιο διεθνής και οι φετινές υποψηφιότητες επιβεβαίωσαν την έκταση στην οποία έχουν μετατοπιστεί τα γούστα των μελών–ψηφοφόρων.
0


ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΥ έχουν περάσει από τότε που ξεκίνησε μια αφοσιωμένη προσπάθεια να διαφοροποιήσει και να διευρύνει τα μέλη της, η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών αντιμετώπισε μεγάλες απεργίες, το κλείσιμο των αιθουσών κατά την πανδημία και την πτώση της τηλεθέασης των βραβείων Όσκαρ.

Η τάση όμως παραμένει σταθερή: Η Ακαδημία γίνεται όλο και πιο διεθνής και οι φετινές υποψηφιότητες, που ανακοινώθηκαν προχθές, επιβεβαίωσαν την έκταση στην οποία έχουν μετατοπιστεί τα γούστα των μελών-ψηφοφόρων. Το γαλλικής παραγωγής, ισπανόφωνο μιούζικαλ Emilia Pérez έλαβε τις περισσότερες υποψηφιότητες, συνοδευόμενο από πολλές άλλες ταινίες που έκαναν πρεμιέρα –και γνώρισαν μεγάλη επιτυχία–  στα μεγάλα ευρωπαϊκά κινηματογραφικά φεστιβάλ.

Η Emilia Peréz, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στο Φεστιβάλ Καννών πέρυσι, φέρει επίσης έντονη και τη στάμπα του Netflix. Η πλατφόρμα πασχίζει εδώ και χρόνια να κατακτήσει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, χάνει όμως ξανά και ξανά, έστω και οριακά. Παραγωγές του Netflix όπως το Roma, το The Irishman, το Mank, το The Power of the Dog, το All Quiet on the Western Front και το Maestro, κέρδισαν ένα σωρό υποψηφιότητες, αλλά έφυγαν χωρίς το μεγαλύτερο τρόπαιο (στις περιπτώσεις των Roma και The Power of the Dog, η πλατφόρμα  έφυγε τουλάχιστον με την παρηγοριά του βραβείου καλύτερης σκηνοθεσίας).

Η Emilia Peréz, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στο Φεστιβάλ Καννών πέρυσι, φέρει επίσης έντονη και τη στάμπα του Netflix. Η πλατφόρμα πασχίζει εδώ και χρόνια να κατακτήσει το Όσκαρ  καλύτερης ταινίας, χάνει όμως ξανά και ξανά, έστω και οριακά.

Αυτή η ελλιπής μέχρι στιγμής «απόδοση» του Netflix στα Όσκαρ οφείλεται πιθανότατα και στο γεγονός ότι πρόκειται για ένα στούντιο παραγωγής που ευνοεί πάνω απ’ όλα το streaming, και παραμένει εχθρικό απέναντι στην κινηματογραφική διανομή και κατ’ επέκταση στο Χόλιγουντ το ίδιο.

Θα μπορούσε η Emilia Pérez να είναι η ταινία που θα σπάσει αυτό το δυσμενές για την πλατφόρμα σερί; Αν συμβεί, θα είναι μια ελαφρώς αμφιλεγόμενη επικράτηση που πιθανότατα θα προκαλέσει χιλιάδες άρθρα γνώμης για την συνεχή απομάκρυνση της Ακαδημίας από τις προτιμήσεις ενός μέσου θεατή. Το Netflix πάντως τα έχει δώσει όλα στην προώθηση της ταινίας, η οποία έχει ήδη θριαμβεύσει στις Χρυσές Σφαίρες.

Ο μεγαλύτερος αντίπαλος του Netflix φαίνεται να είναι η «ψαγμένη» εταιρεία διανομής A24, η οποία εξασφάλισε το The Brutalist μετά το επιτυχημένο ντεμπούτο του στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Η ταινία είναι ένα αμερικανικό έπος μεγάλης κλίμακας, φτιαγμένο με συγκριτικά μικρό προϋπολογισμό, μια υπερμεγέθης ταινία (με διάλειμμα) για θέματα που βρίσκουν απήχηση στα μέλη της Ακαδημίας εδώ και δεκαετίες: βασανισμένες ανδρικές ιδιοφυΐες, η μακρά σκιά του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του Ολοκαυτώματος, ο αγώνας της τέχνης ενάντια στο εμπόριο.

Είναι μια εξαιρετική ταινία, καθώς και το είδος της παραγωγής που έχει κερδίσει πολλές φορές το μεγάλο βραβείο. Το μόνο που μπορεί να υπονομεύσει τη θριαμβευτική του πορεία είναι οι αντιδράσεις που έχουν εκφραστεί για το άνισο σχετικά δεύτερο μέρος της ταινίας αλλά και για την επιμέρους χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε κάποιες σκηνές.

Τα υπόλοιπα μεγάλα φαβορί θα πρέπει μάλλον να αρκεστούν σε λιγότερο αξιοσημείωτα τρόπαια. Το Anora κέρδισε στις Κάννες το βραβείο Καλύτερης Ταινίας και έχει λάβει ένα σωρό άλλες υποψηφιότητες για βραβεία, φάνηκε όμως σαν να προσπεράστηκε στις Χρυσές Σφαίρες, και εμφανίζεται σαν αουτσάιντερ στις κατηγορίες που έχει προταθεί στα Όσκαρ (με εξαίρεση ίσως το Πρωτότυπο Σενάριο που έγραψε ο ίδιος ο σκηνοθέτης της ταινίας, Σον Μπέικερ).

Το Wicked ήταν μια πολύ δημοφιλής ταινία που πήρε θερμές (αν και όχι ενθουσιώδεις) κριτικές, μοιάζει ανταγωνιστικό όμως μόνο για τα βραβεία σχεδιασμού. Το Conclave, ένα στιβαρό ενήλικο δράμα με φόντο το Βατικανό, περιφέρει μια αίσθηση ταινίας που «άρεσε αλλά δεν αγαπήθηκε» ενώ το Dune: Part Two θα αντιμετωπιστεί όπως και ο προκάτοχός του, πρωτίστως δηλαδή ως ένα τεχνικό επίτευγμα.

Με στοιχεία από The Atlantic

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού στο εικαστικά υποβλητικό, παγωμένο Ice Tower της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς

Berlinale 75 / «Τhe Ice Tower»: Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού

Η Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς σπάει αθόρυβα την ψευδαίσθηση του παραμυθιού, δημιουργώντας μια τεράστια, παγωμένη φιλμική επιφάνεια με στραφταλιστές αντανακλάσεις και κενή ψυχή, όπως ακριβώς είναι στην ουσία της η snow queen.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM